Un seminari d'Educació debat sobre l'aprenentatge dialògic a les aules

01/02/13
Comparteix aquesta informació

La Facultat d'Educació de la UIC reuneix experts de renom internacional procedents d'universitats com Cambridge, Oxford, Harvard i Wisconsin al primer Seminari Científic Internacional sobre Learning Sciences que se celebra a Espanya. El programa, de caràcter interdisciplinari, compta amb gurus en la matèria com Anne Edwards, Courtney Cazden, Linda Hargreaves o Carol Lee.

Un seminari d'Educació debat sobre l'aprenentatge dialògic a les aules

El seminari analitzarà de febrer a maig metodologies científiques d’aprenentatge basades en el diàleg i la interacció que ajuden a millorar el rendiment acadèmic, superar el fracàs escolar i fomentar la cohesió social.

Les Learning Sciences és una línia de recerca pionera als Estats Units dedicada a l’avenç de la comprensió científica de l’aprenentatge que pugui transferir-lo al disseny d’entorns d’aprenentatge basats en evidències. Es tracta d’un camp interdisciplinari amb una forta base en la psicologia cognitiva i sociocultural que beu també d’àrees de coneixement com l’Antropologia, la Neurociència o la Lingüística.

Les Learning Sciences estan poc desenvolupades a Europa i són pràcticament desconegudes a Espanya. Per primera vegada, els principals gurus en aquest camp com Anne Edwards, Courtney Cazden o Linda Hargreaves, de les universitats d’Oxford, Harvard i Cambridge respectivament, es reuniran al Campus Barcelona per discutir per primera vegada a Espanya sobre aquesta matèria. El seminari s’inaugura demà divendres, 1 de febrer, amb la sessió d’Anne Edwards, de la Universitat d’Oxford.

La Dra. Sandra Racionero, directora científica del seminari i responsable de Recerca de la Facultat d’Educació, assegura que “existeix una veritable necessitat de transferir aquest coneixement científic a l’educació amb la finalitat d’abandonar la superstició i així millorar l’aprenentatge a les aules i assegurar l’èxit escolar de tot l’alumnat”. Racionero és doctora en Psicologia de l’Educació i Currículum i Instrucció per la University of Wisconsin-Madison, i la seva recerca està centrada precisament en l’anàlisi de la interacció comunicativa en entorns d’aprenentatge dialògic, i ha aprofundit especialment en el cas dels grups interactius.

Per la seva banda, el degà de la Facultat d’Educació de la UIC, el Dr. Albert Arbós, assegura que “la Facultat d’Educació ha apostat fortament per aquesta línia de recerca, i seminaris com aquest ajuden a consolidar el nostre pla d’estudis i a formar els futurs docents i investigadors amb activitats internacionals de primer nivell”.