Universitat Internacional de Catalunya
Otorinolaringologia per a Odontòlegs
Altres llengües d'impartició: català, anglès,
Professorat
cita prèvia:
Dr. Francesc Xavier Subirana
fxsubirana@uic.es
Presentació
L’especialitat d’otorinolaringologia estudia l’orella, el nas, la laringe i la faringe
i les estructures toves cervicals. Té una gran implicació i responsabilitat en gran part
dels sistemes de comunicació amb l’exterior i amb l’inici dels sistemes respiratori i digestiu.
Per una qüestió de veïnatge geogràfic i funcional existeix una gran relació
amb l’estomatologia i amb l’odontologia en particular.
La situació anatòmica i funcional o patològica de moltes de les estructures que són
responsabilitat de l’ORL tenen una relació patològica significativa amb el desenvolupament
dental i facial (dificultat respiratòria nasal, hipertròfies amigdalars), hi ha una estreta
relació entre les dificultats respiratòries nocturnes i les anomalies estructurals
otorinolaringològiques i odontològiques i finalment el llenguatge i l’articulació de la paraula,
tant important per l’especialista d’ORL té trets compartits amb els estomatòlegs o odontòlegs
Requisits previs
Tenir aprovats els primers 4 cursos d’Odontologia
Objectius
Donar a conèixer als futurs especialistes en Estomatologia o Odontologia la importància
de les interrelacions funcionals, anatòmiques i patològiques dels continguts d’ambdues
especialitats i promoure el treball interdisciplinari per tal de millorar l’oferta en salut cap
els nostres pacients.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 09 - Comprendre la importància de mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per analitzar-los posteriorment, preservant-ne la confidencialitat de les dades
- 13 - Comprendre i reconèixer les ciències dels biomaterials essencials per a la pràctica odontològica així com el maneig immediat de les possibles al·lèrgies a aquests
- 14 - Conèixer els processos generals de la malaltia, entre els quals s'inclouen la infecció, la inflamació, les alteracions del sistema immunitari, la degeneració, la neoplàsia, les alteracions metabòliques i els desordres genètics
- 15 - Estar familiaritzat amb les característiques patològiques generals de les malalties i els trastorns que afecten els sistemes orgànics, específicament aquelles que tenen repercussió bucal
- 17 - Comprendre i reconèixer els principis d'ergonomia i seguretat a la feina (incloent-hi el control d'infeccions creuades, protecció radiològica i malalties ocupacionals i biològiques)
- 18 - Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària
- 19 - Conèixer el mètode científic i tenir capacitat crítica per valorar els coneixements establerts i la informació nova. Ser capaç de formular hipòtesis, recol·lectar i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic
- 21 - Saber fer un examen bucal complet, incloent-hi les proves radiogràfiques i d'exploració complementàries oportunes, així com l'obtenció de referències clíniques adequades
- 22 - Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada, i ser competent en el reconeixement de les situacions que requereixin una atenció odontològica urgent
- 23 - Establir el diagnòstic, el pronòstic i una adequada planificació terapèutica en totes les àrees clíniques de l'Odontologia, i ser competent en el diagnòstic, el pronòstic i l'elaboració del pla de tractament odontològic del pacient que requereixi cures especials, inclosos els pacients mèdicament compromesos (com diabètics, hipertensos, immunodeprimits, anticoagulats, entre d'altres) i pacients amb discapacitat
- 24 - Reconèixer les situacions de risc vital i saber fer maniobres de suport vital bàsic
- 26 - Saber planificar i fer tractaments odontològics multidisciplinaris, seqüencials i integrats de complexitat limitada en pacients de totes les edats i condicions i dels pacients que requereixin cures especials
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Conèixer i familiaritzar-se amb la terminologia i el llenguatge mèdic específic del camp de
l’Otorinolaringologia.
Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a la autonomia del pacient,
les seves creences i cultura.
Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut,
adquirint habilitats del treball en equip.
Realitzar un examen físic bàsic dels signes referits a la patologia otològica, rinològica,
faringolaríngia i cervical.
Agrupar els elements de la anamnesi i examen físic en un síndrome que es correspongui
amb l’expressió de la malaltia otorinolaringològica. Interpretar l’agrupació de signes i
símptomes per a orientar el problema clínic i poder establir un diagnòstic diferencial.
Sempre fent referència a les malalties més bàsiques de l’Otorinolaringologia i en especial
les més relacionades amb l’Estomatologia
Conèixer les diferents tècniques bàsiques en el diagnòstic de les malalties de l’àrea ORL,
tant anatòmiques com funcionals. Ha de saber la seva utilitat, la forma de fer-les,
quan indicar-les i les possibles contraindicacions i complicacions.
Conèixer els tractaments mèdics o quirúrgics de la patologia otològica, rinològica,
faringolaríngia i cervical més bàsiques i en especial esment a les més properes a
l’Estomatologia.
Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d’informació clínica i biomèdica
per a obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
Conèixer els fonaments de la relació entre professional de les ciències de la salut i
pacient, la transmissió d’informació clínica, el consentiment informat i la resolució
de conflictes relacionats
Continguts
Tema 1
Anatomia, Fisiologia i exploració d'orella mitjana i externa
Fisiopatologia de Trompa Eustaqui
PRACTICA OTOSCOPIA I IMATGES OTOSCOPIA
Tema 2
Patologia Orella Externa. Otàlgia Reflexa
METODE DEL CAS: CAS CLÍNIC OTALGIA
Tema 3
Anatomia y Fisiologia del sistema auditiu
Hipoacúsies de transmissió i percepció
CLASSE PRÀCTICA SOBRE EXPLORACIÓ AUDICIÓ I HIPOACUSIES
Tema 4
Anatomia i Fisiologia de l'Equilibri
Patologia i exploració de l'equilibri.
EXPLORACIÓ VERTIGEN IMATGES DE VIDEO
Tema 5
Anatomia i fisiologia nasosinusal
CLASSE PRÁCTICA ANATOMIA CON VIDEO DISECCIÓN CADÀVER. PECES DE CADAVER I MODELS PLASTICS
Tema 6
Obstrucció nasal: Causes i abordatge
Desenvolupament dentofacial i obstrucció respiratoria alta
Traumatismes nasals i facials
CLASE PRÀCTICA SOBRE EXPLORACIONS I IMÁTGES NASOSINUSALS: RINOSCOPIA I ENDOSCOPIA VIDEO.
Tema 7
Rinitis. Sinusitis. Poliposis. Tractament mèdic i quirúrgic.
Sinusitis odontógena
VIDEOS CIRURGIA ENDOSCOPICA NASOINUSAL
Tema 8
Anatomia i Fisiologia de la Faringe i Laringe
Anatomia de l'anell de Waldeyer i funcionament.
CLASSE PRÁCTICA SOBRE IMAGENES FARINGEAS I MODELS PLASTICS
Tema 9
Síndrome de l'apnea del Son a l'Adult i Nen.
Diagnòstic, Abordatge, Conseqüències negatives i tractaments.
METODO DEL CASO APNEA DEL SUEÑO
Tema 10
Infeccions amigdalars i adenoïdals. Tractament mèdic i indicacions d'amigdalectomia i adenoidectomia.
METODE DEL CAS DE INFECCIONS FARINGOAMIGDALARS. AMIGDALECTOMIA. VIDEOS CIRURGIES
Tema 11
Anatomia, Fisiologia i Patologia Disfagia Orofaríngea
VIDEOS DE DISFAGIA
Tema 12
Patologia Obstructiva de la Laringe
Dispnea alta, estridor. Maneig de l'obstrucció aguda de la via aèria superior.
Tractament de l'obstrucció de via aèria. Traqueotomia.
VIDEO TRAQUEOTOMIA
Tema 13
Disfonies. Desenvolupament i trastorns del llenguatge
VÍDEOS ENDOSCÒPIA I ESTROBOSCÒPIA LARÍNGIA
Tema 14
Oncologia de vies aerodigestives superiors
Càncer de laringe i hipofaringe
METODE DEL CAS DE PATOLOGIA ONCOLÒGICA DE VIES AERODIGESTIVES SUPERIORS
Tema 15
Anatomia cervical. Ganglis cervicals. Patologia Salival
Sistemes d'exploració. Patologia dels ganglis cervicals i abordatge
Anatomia i Fisiologia Salival. Patologia de Glàndules Salivals
METODE DEL CAS DE PATOLOGIA CERVICAL I PRACTICA D'EXPLORACIÓ CERVICAL
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
CM: La classe magistral es l’escenari en que un professor transmet el coneixent
en un aula a tot el grup de alumnes.
El format, no obstant, permet la introducció de activitats en grups reduïts dins de l’aula
i el desplegament d’estratègies que fomenten la participació activa dels estudiants.
MC: El mètode del cas consisteix en el procés de solució de casos clínics o
propis de la professió. Son activitats de grup que es resolen amb la
participació activa del professor desprès de la deliberació dels estudiants.
CP: Classes Pràctiques dins de l’aula. Basades en aquesta signatura en conèixer les formes
d’exploració bàsica de les diferents àrees de l’Otorinolaringologia. Participació activa dels
alumnes per fer els mecanismes de les exploracions bàsiques, participació per
interpretar imatges en fotografies o vídeos i exploracions radiològiques.
A més a laboratori de disecció algunes de les pràctiques es faran sobre peces de cadáver o models plàstics
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Avaluació teòrica
Consta de 3 preguntes curtes que tindran un pes de un punt per cada resposta correcte
Avaluació pràctica
Consta de cinc imatges derivades de les classes pràctiques sobre les que es posará una qüestió. Tindran un pes de un punt cadascuna
Avaluació de l'assistència:
Si l'assistència es superior a 12 classes s'obtindrà 2 punts i si es superior a 6 o inferior a 12, 1 punt. En cas contrari suposarà un zero
En 2ª convocatòria l’avaluació consistirà en una prova escrita de cinc preguntes curtes, cadascuna de les quals tindrà un valor de dos punts
Qualificació final: Es necessari aprovar l’examen final amb nota ≥ 5 per aprovar l’assignatura i poder fer la suma ponderal dels apartats descrits prèviament.
Expressió amb nota numèrica amb un decimal de 0 a 10
Qualificació qualitativa: suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d’honor.
SISTEMA DE REVISIÓ D’EXÀMENS: La revisió dels exàmens es faran de forma individual amb l’alumne prèvia sol·licitud per escrit dins els terminis establerts
Bibliografia i recursos
1. Otorrinolaringología. Manual Clínico
José Luis LlorentePendás, César Álvarez Marcos y Faustino Núñez Batalla
Editorial Médica Panamericana 2012. ISBN 978-84-9835-371-6
2. Manual de Otorrinolaringología
SegundaEdición. Rafael Ramírez Camacho McGraw-Hill. Interamericana 2007.
ISBN 978-84-481-4677-1
3. Otorrinolaringología y PatologíaCervicofacial
Jorge BasterraAlegría. Masson S.A. 2005. ISBN 84-458-1328-5
4. Lecciones de Otorrinolaringología Aplicada Tomo I y II.
Constantino Morera Pérez y Jaime Marco Algarra. Editorial Glosa 2004