Universitat Internacional de Catalunya
Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Socials 1
Altres llengües d'impartició: castellà,
Professorat
Presentació
L’assignatura Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Socials 1 (CCSS1 - Geografia) té per objectiu desenvolupar els coneixements, les competències i la perspectiva crítica per l’ensenyament i aprenentatge de la didàctica de la geografia a l’ensenyament primari. L’assignatura desenvolupa els principis teòrics i les activitats de disseny, regulació i avaluació d’activitats a l’aula per l’aprenentatge de la geografia a l'Educació Primària. Al llarg del curs, s'abordaran temes com el coneixement del medi físic, social i cultural, així com l'ús d'eines i recursos innovadors per fomentar l'aprenentatge significatiu en els infants. Es posarà especial èmfasi en el desenvolupament de competències pedagògiques, com ara la planificació d'activitats d'aula, l'ús de metodologies actives i la incorporació de les noves tecnologies en el procés d'ensenyament. L'assignatura també busca reflexionar sobre el paper de la Geografia en la formació integral dels estudiants, promovent valors com la sostenibilitat, la ciutadania global i el respecte per la diversitat cultural.
Requisits previs
-
Competència per expressar-se oralment i per escrit de manera clara i estructurada.
-
Capacitat d’adaptar el llenguatge per comunicar conceptes complexos d’una manera comprensible per als infants a primària segons el seu estadi de desenvolupament.
-
Capacitat de llegir lectures acadèmiques tant en català i castellà i disposar de les estratègies adients per poder traduir i comprendre lectures acadèmiques en anglès.
-
Competència en planificació i organització d’activitats a l’aula, i a realitzar les adaptacions relatives a les diferents etapes evolutives i necessitats dels infants.
Objectius
Bloc 1: Introducció a la didàctica de la geografia
Objectius:
-
Comprendre què és la Geografia, la seva divisió temàtica, àrees de coneixement i camps d'estudi.
-
Comprendre el pensament geogràfic i la seva evolució.
-
Caracteritzar els grans conceptes de Geografia Física i Humana i la seva aplicació a l'Educació Primària.
-
Reflexionar sobre les finalitats educatives de la Geografia en la formació dels infants com a ciutadans.
-
Conèixer el patrimoni cultural, tant material com immaterial, per ensenyar i formar ciutadans amb consciència patrimonial, capaços de preservar i protegir el patrimoni.
-
Conèixer els conceptes claus de la didàctica de la geografia per l'educació primària a Catalunya.
-
Conèixer i saber mobilitzar el currículum actual a partir del document de l’àrea del “Coneixement del Medi natural, Social i Cultural” del Departament d’Ensenyament.
-
Conèixer i saber mobilitzar el currículum actual a partir del document de “Competències bàsiques de l’àmbit de coneixement del medi” del Departament d’Ensenyament.
Objectius:
-
Analitzar com els nens comprenen i representen l’espai segons el seu desenvolupament cognitiu, el seu context social, les activitats familiars i de lleure educatiu.
-
Desenvolupar la competència a fer dissenys de situacions d’aprenentatge adaptades a diferents nivells de Primària.
Bloc 3: Conceptes fonamentals en geografia i representació de l’espai
Objectius:
-
Conèixer els conceptes bàsics de la Geografia (espai, lloc, paisatge, territori, escala).
-
Introduir els nens a la representació de l’espai.
-
Ensenyar els nens a utilitzar i interpretar mapes i plànols.
-
Representació de l’espai per explorar la terra i la mar: de la geografia terrestre a la geografia del mar i del cel
-
Introduir eines digitals i tecnologies per explorar l’espai geogràfic.
Bloc 4: Els fenòmens naturals i el paisatge
Objectius:
-
Comprendre els elements del medi físic i com influeixen en els paisatges.
-
Sensibilitzar els alumnes envers els problemes mediambientals.
Objectius:
-
Conèixer com s'organitza el territori a diferents escales: local, nacional i europeu.
-
Comprendre els entorns urbans i rurals i les seves dinàmiques.
-
Els infants i la ciutat: una aproximació a través del projecte Ciutats pels Infants (Cities for Children).
-
Explorar el concepte de ciutats intel·ligents (smart cities) i les seves implicacions.
-
Analitzar els factors que influeixen en la distribució de la població, tant a nivell local com global.
Objectius:
-
Conèixer l’evolució de l’ocupació de l’espai per la humanitat al llarg del temps.
-
Analitzar com l’activitat humana modifica el medi físic i els paisatges.
-
Reflexionar sobre la sostenibilitat i les seves aplicacions locals i globals.
-
Fomentar valors de responsabilitat i solidaritat en el context de l’organització territorial i urbana.
Objectius:
-
Conèixer i aplicar metodologies didàctiques centrades en l’alumne.
-
Dissenyar activitats adaptades a la Geografia de Primària.
Objectius:
-
Seleccionar i crear materials didàctics per ensenyar Geografia.
-
Incorporar recursos digitals i tradicionals per l’aprenentatge de la geografia.
Objectius:
-
Desenvolupar projecte interdisciplinaris amb base geogràfica.
-
Reflexionar sobre la pròpia pràctica i avaluar resultats.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CEM-01 - Analitzar i comprendre els processos educatius dins i fora de l'aula relatius al període de 6 a 12 anys.
- CEM-02 - Conèixer els fonaments de l'educació primària.
- CEM-03 - Analitzar la pràctica docent i les condicions institucionals que l'emmarquen.
- CEM-04 - Conèixer els processos d'interacció i comunicació dins l'aula.
- CEM-05 - Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu al nostre país i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa.
- CEM-06 - Abordar i resoldre problemes de disciplina.
- CEM-07 - Promoure el treball cooperatiu i el treball i l'esforç individuals.
- CEM-08 - Promoure accions d'educació en valors orientades a la preparació d'una ciutadania activa i democràtica.
- CEM-09 - Conèixer i abordar situacions escolars en contextos multiculturals.
- CEM-10 - Dissenyar, planificar i avaluar l'activitat docent i l'aprenentatge dins l'aula.
- CEM-11 - Conèixer i aplicar experiències innovadores en l'educació primària.
- CEM-12 - Participar en la definició del projecte educatiu i en l'activitat general del centre atenent criteris de gestió de qualitat.
- CEM-13 - Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques de recerca educativa i ser capaç de dissenyar projectes d'innovació i d'identificar indicadors d'avaluació.
- CEM-14 - Comprendre els processos d'aprenentatge relatius al període de 6 a 12 anys en el context familiar, social i escolar.
- CEM-19 - Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten estudiants amb diferents capacitats i diferents ritmes d'aprenentatge.
- CEM-23 - Analitzar i incorporar de forma crítica les qüestions més rellevants de la societat actual que afecten l'educació familiar i escolar: impacte social i educatiu dels llenguatges audiovisuals i de les pantalles; canvis en les relacions de gènere i intergeneracionals; multiculturalitat i interculturalitat; discriminació i inclusió social i desenvolupament sostenible.
- CEM-24 - Conèixer l'evolució històrica de la família, els diferents tipus de família, d'estils de vida i d'educació en el context familiar.
- CEM-25 - Comprendre els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia).
- CEM-26 - Conèixer el currículum escolar d'aquestes ciències.
- CEM-27 - Plantejar i resoldre problemes associats amb les ciències en la vida quotidiana.
- CEM-28 - Valorar les ciències com un fet cultural.
- CEM-29 - Reconèixer la influència mútua entre ciència, societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents per tal de procurar un futur sostenible.
- CEM-30 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats, i promoure ladquisició de competències bàsiques en els estudiants.
- CEM-31 - Comprendre els principis bàsics de les ciències socials.
- CEM-32 - Conèixer el currículum escolar de les ciències socials.
- CEM-33 - Integrar lestudi històric i geogràfic des d'una perspectiva instructiva i cultural.
- CEM-34 - Fomentar l'educació democràtica de la ciutadania i la pràctica del pensament social crític.
- CEM-35 - Valorar la importància de les institucions públiques i privades per a la convivència pacífica entre els pobles.
- CEM-36 - Conèixer el fet religiós al llarg de la història i la seva relació amb la cultura.
- CEM-37 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Participació i activitats a l’aula (avaluació individual). Valoració de la participació a l’aula, tant en activitats individuals com col·laboratives. Resultats dels controls realitzats a l’aula sobre elements que han estat desenvolupats en classes anteriors. (20% participació i activitats; 10% presentació de les lectures) |
30% |
Projecte (avaluació individual i col·laborativa). Creació d’una maqueta com a element central del projecte i desenvolupament de dues situacions d’aprenentatge relacionades. La primera situació d’aprenentatge ha d’estar orientada a alumnes de 1r o 2n de primària, mentre que la segona ha de ser dissenyada per a alumnes de 5è o 6è de primària. Aquest enfocament busca adaptar les activitats a les capacitats de comprensió de la geografia en cadascuna de les etapes. |
40% |
Examen (avaluació individual). Prova escrita per avaluar els coneixements i competències. |
40% |
Bibliografia i recursos
La geografia com a disciplina
(Lectura Opcional)Luna, A., & Mendizàbal, E. (2004). Geography in Catalonia. Belgeo. Revue belge de géographie, (1), 17-34. https://journals.openedition.org/belgeo/10319
Riera, P. (1996). La divisió territorial de Catalunya de 1936: l’organització del territori. Institut d'Estudis Catalans, 111. https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000385/00000005.pdf
Preguntes anteriors a la lectura : Com faries una divisió territorial de Catalunya? Quines serien les persones adients que caldria mobilitzar per la presa de decisions? Com assegurar-se de l’acceptabilitat i la justícia territorial d’aquesta divisió?
Vilà-Valentí, J. V. (2010). La Contribució de la geografia. Recerca i país: la contribució de la filosofia i d'algunes ciències socials (pp. 53-67). Institut d'Estudis Catalans. https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000385/00000061.pdf
Aprenentatge de la geografia
Jarvis, C. H., Kraftl, P., & Dickie, J. (2017). (Re) Connecting spatial literacy with children’s geographies: GPS, Google Earth and children’s everyday lives. Geoforum, 81, 22-31. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2017.02.006
(Lectura Opcional)Li, Z. Z., Arcodia, C., Yang, E. C. L., & Le, T. H. (2024). Children's learning processes in family travel: A narrative review through a social cognitive lens. Tourism Management Perspectives, 54, 101320. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2024.101320
Ensenyament de la geografia
(Lectura Opcional)Bednarz, S., Heffron, S., & Huynh, N. (2013). A road map for 21st century geography education. Washington, DC: Association of American Geographers. https://media.nationalgeographic.org/assets/file/NGS_RoadMap_GERC_6-21.pdf
Cardona, F. X. H. (2021). La didàctica de la història i la geografia de Catalunya i la formació de mestres. Didàctica, Història, Cooperació i Justícia Social. Reconeixement al doctor Antoni Gavaldà, 71. https://www.torrossa.com/en/resources/an/5180574#page=71
Lestegás, F. R. (2002). Concebir la geografía escolar desde una nueva perspectiva: una disciplina al servicio de la cultura escolar. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (33), 173-186. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1122458.pdf
(Lectura Opcional)Sánchez, J. G., & i Obiols, R. B. (2017). Presentació. L'ensenyament de la geografia al segle XXI. Documents d'Anàlisi Geogràfica, 63(3), 521-526.
Metodologies per l’aprenentatge de la geografia
Iglesias Vidal, E., & Soler Masó, P. (2022). Possibilitats i complicitats entre el lleure educatiu i l'escola. Guix: elements d'acció educativa, 2022, núm. 492, p. 12-17. https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/22424/Guix492_Possibilitats-i-complicitats.pdf?sequence=1
Medina, M. L. G. (2003). La didàctica de la geografia i la interdisciplinarietat en ciències socials mitjançant les excursions escolars. El cas d’Alexandre de Tudela (1861-1935). Actes de la VII trobada d’història de la ciència i de la tècnica, 245. https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000380/00000012.pdf
Paisatges i geografia
(Lectura Opcional)Castiglioni, B. (2011). L’educació en paisatge des de l’òptica del Conveni europeu del paisatge i noves perspectives. Paisatge i Educació. Plecs de Paisatge: reflexions, 2, 153-167.
(Lectura Opcional)Clot-Garrell, A. (2023). Abandonar, transformar, recordar: dues mirades a les ruïnes contemporānies. Digithum, (31), 1-5. https://raco.cat/index.php/Digithum/article/view/n31-clot-garrell/522024
(Lectura Opcional) Funke-Casellas, A. (2024). Un nou barri barceloní? Resignificació del sentit de lloc i gentrificació operativa a la Cerdanya. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, núm. 98, p. 41-73. https://revistes.iec.cat/index.php/TSCG
(Lectura Opcional)Franquesa, J. (2023). Rurbanisme o la mirada integral. Compàs d'amalgama, (8), 50-54.
Mendizàbal, E. (2009). Aproximació a la geografia històrica i cultural dels paisatges de Catalunya. Cercles: revista d'història cultural, 104-128. https://raco.cat/index.php/Cercles/article/view/196515/263634
La geografia del mar
(Lectura Opcional) Bonet, O. B., González, È. O., & Martín, À. P. Fer-se a la mar. Narratives d’una descoberta pedagògica.
Territori i població
Clot-Garrell, A. (2023). Abandonar, transformar, recordar: dues mirades a les ruïnes contemporānies. Digithum, (31), 1-5. https://raco.cat/index.php/Digithum/article/view/n31-clot-garrell/522024
(Lectura Opcional) Ghafoor-Zadeh, D. (2023). Moving through, interacting with, and caring for the city. Children's and young people's everyday experiences in smart cities. Digital Geography and Society, 4, 100051. https://doi.org/10.1016/j.diggeo.2023.100051
Soler, E. G. (2023). Geografies de la infància i temps de lleure en entorns rurals: experiències i percepcions de nens i nenes de primària. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, (96), 7-32. https://revistes.iec.cat/index.php/TSCG/article/view/150817/149136
Geografia i desenvolupament sostenible
Meadows, M. E. (2020). Geography education for sustainable development. Geography and Sustainability, 1(1), 88-92. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666683920300018
Preguntes anteriors a la lectura : Quins avantatges específics aporta la geografia com a disciplina per comprendre i abordar els reptes de sostenibilitat global? Quina és la importància d’una perspectiva interdisciplinària en l’educació per a la sostenibilitat, i com es pot fomentar aquesta integració a través de l'ensenyament de la geografia a l'educació primària?
Recursos per l’aprenentatge de la geografia
(Lectura Opcional) Humble, N. (2023). Future paths for GIS in K-12 education: A review of possibilities and constraints. European Journal of Geography, 14(3), 79-88. https://www.eurogeojournal.eu/index.php/egj/article/view/429/326
Intzidou, G., Lambrinos, N., Tourtouras, C., & Seroglou, F. (2021). Metadata: A pedagogical tool for the teaching of map projections in Elementary School. European Journal of Geography, 12(3). https://eurogeojournal.eu/index.php/egj/article/view/94/66
(Lectura Opcional) Volioti, C., Keramopoulos, E., Sapounidis, T., Melisidis, K., Kazlaris, G. C., Rizikianos, G., & Kitras, C. (2022). Augmented reality applications for learning geography in primary education. Applied System Innovation, 5(6), 111.https://www.mdpi.com/2571-5577/5/6/111
Geopolítica
(Lectura Opcional)Rodon, T., & Guinjoan, M. (2018). When the context matters: Identity, secession and the spatial dimension in Catalonia. Political Geography, 63, 75-87. https://doi.org/10.1016/j.polgeo.2018.01.004
Arias Ferrer, L., Egea Vivancos, A. (2022). Didáctica de geografía e historia en educación
primaria. Síntesis.
Hernández Cardona, X. (2002). Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia. Graó.
Hernández Carretero, A. M. (coord.) (2019). Estrategias y recursos didácticos para la enseñanza de las Ciencias Sociales. Pirámide.