Universitat Internacional de Catalunya
Innovació i Desenvolupament del Producte
Altres llengües d'impartició: català
Professorat
Email: amsanchez@uic.es amb Assupmte: TUTORIA.
Videotrucada: Amb cita prèvia acordada.
Presencial: Abans o després de classe amb cita prèvia acordada.
Presentació
El curs emfatitza la necessitat de veure la innovació com un procés de gestió i reconèixer que el canvi està en el centre de la mateixa. Aquest canvi es deu a les decisions que pren la gent. Al llarg de el curs, intentarem capturar la naturalesa iterativa de l'procés d'innovació i representarlo com un cicle d'innovació amb una infinitat d'interconnexions. Aquest concepte circular ajuda a mostrar com les empreses recopilen informació al llarg de el temps, com utilitzen el coneixement tècnic i social i com desenvolupen una proposta atractiva. Això s'aconsegueix mitjançant el desenvolupament de vincles i associacions amb els que tenen les capacitats necessàries.
Requisits previs
No hi ha requisits previs.
Objectius
Dominar i ser capaç de posar en pràctica les metodologies actuals més eficaços per gestionar la innovació i el desenvolupament de nous productes i serveis, passant d'una idea a la seva invenció i explotació comercial al Time to Market (temps de llançament al mercat) més breu possible.
Això requereix entendre que la innovació és el resultat d'una estratègia de negoci, reconèixer el valor del talent en els individus clau en el procés i crear una organització òptima per al desenvolupament de nous productes en projectes d'innovació que aconsegueixin els objectius de qualitat, costos i terminis previstos
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB10 - Tenir les habilitats d’aprenentatge que permetin continuar estudiant d’una manera que haurà de ser bàsicament autònoma.
- CE3 - Identificar els principals conceptes i metodologies desenvolupats per gestionar la innovació i introduir-los amb èxit dins de l’empresa.
- CG1 - Tenir la capacitat d’organització i planificació del treball, tenint en compte possibles adversitats que requereixin l’adaptació a noves situacions.
- CG2 - Tenir la capacitat de treball i integració en equips humans de treball multidisciplinaris i multiculturals i, si escau, assumir el lideratge.
- CG3 - Tenir la capacitat de generar noves idees i avaluar de manera crítica les alternatives en presència de múltiples criteris i actors.
- CT4 - Aplicar els coneixements adquirits per resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos multidisciplinaris relacionats amb l’àrea d’estudi.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Un cop cursada l’assignatura, l’alumne:
- Entendrà la importància de la gestió de la innovació en un entorn empresarial dominat per la incertesa.
- Serà capaç d’identificar els factors que les organitzacions han de gestionar per aconseguir una innovació amb èxit.
- Comprendrà que la innovació és un procés de negoci que s’ha de gestionar.
- Reconeixerà la importància del disseny en el procés d’innovació.
- Coneixerà els mecanismes legals de protecció de la propietat intel·lectual.
- Entendrà la importància de l’excel·lència en l’execució dels projectes d’innovació.
Continguts
-
La definició d'innovació
- Introducció a la gestió de la innovació.
- Cas 1: Com Airpods va ajudar la divisió de Wearables d'Apple a convertir-se en la tercera divisió més gran dins de l'empresa Apple
- Sistemes nacionals d' innovació i emprenedoria.
- Cas 2: Com Israel es va convertir en autosuficient en aigua amb tecnologia avançada
- Innovació en el sector públic.
- Cas 3: Innovació de les persones – Parkrun
- Gestió de la innovació dins de les empreses
- Cas 4: Gore-Tex® i W.L. Gore & Associates: una empresa innovadora i una cultura contemporània.
- Innovació d' operacions i processos
- Cas 5: Innovació en la línia de producció.
- Gestió de la propietat intel·lectual
- Cas 6: Com els desenvolupaments en sensors electrònics creen destrucció en la indústria dels bolquers d' un sol ús.
- Gestió del coneixement organitzacional
- Cas 7: La indústria del suro, la indústria del vi i la necessitat de tancar les ampolles
- Aliances i xarxes estratègiques
- Cas 8: Lliurament de pizza amb drons no tripulats
- Recerca i desenvolupament
- Cas 9: El llarg i difícil viatge de 13 anys fins a l'arribada al mercat de la Viagra de Pfizer
- Innovació oberta i transferència de tecnologia
- Cas 10: CSI i empremtes genètiques
- Models de negoci
- Cas 11: Desenvolupament d' un nou producte per al mercat del blanquejament dental
- Adopció del mercat i difusió de la tecnologia
- Cas 12: Com tres estudiants van construir un negoci que podria afectar el comerç mundial
- Desenvolupament de nous productes
- Cas 13: Guerra de paraigües: GustBuster® i senz°
- Investigació de mercat i la seva influència en el desenvolupament de nous productes
- Cas 14: Dyson, Hoover i l' aspiradora sense bossa
- La gestió del procés de desenvolupament de nous productes
- Cas 15: Una anàlisi de 3M, l' empresa d' innovació
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
L’assignatura utilitza diferents metodologies:
- Classe magistral i el mètode del cas amb treball autònom per preparar-lo amb grups de treball.
- Estudi dirigit
Com a resultat, tenim diferents activitats formatives:
- Classes teòriques, en les quals s’impartiran sessions expositives.
- Classes de problemes: debats a classe dels casos d’estudi que prèviament prepararan els alumnes en grup, resolent preguntes plantejades en el llibre de referència.
El llibre Innovation Management and New Product Development, 7a edició, de Paul Trott, editorial Pearson, 2021, conté els 15 casos que s’han de preparar en grup i debatre a classe.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
NOTA PROMIG DE 2 CASOS D'ESTUDIO |
50% |
TREBALL INDIVIDUAL |
50% |
L' assistència és obligatòria a tots els blocs de teoria i pràctica per optar a ser avaluats. Si es compta amb més de 2 faltes injustificades l' alumne s' haurà de presentar a l' examen final.
Casos
Lliurables
- Presentació (format PDF)
- Memòria del procediment d'elaboració de la presentació (format PDF)
Els documents s' hauran de presentar el dia anterior a la presentació. Excepte els primers casos que podran presentar-lo el mateix dia.
El llistat de grups serà generat per la professora. L' elecció dels grups es farà per ordre alfabètic i de 3 o 4 persones.
Sobre el cas es valora
- Qualitat comunicativa
- Qualitat dels continguts
- Resolució de les qüestions del cas
- Actualització del cas
- Innovar en el format de presentació
Treball Individual
Especificacions
- Tema: A especificar
- Extensió: 1 pàgina
Lliurables
S' obrirà un Lliurament al Moodle e-uic perquè es puguin adjuntar el document.
- Memòria del treball (format PDF)
Bibliografia i recursos
Obligatoria:
- Trott, P. (2021). "Innovation Management and New Product Development", 7th new edition. Editorial Pearson.
Bibliografia recomanada:
- CEN/TS 16555 Innovation Management Standards
- Barba, E. (2011). “Innovación:100 consejos para inspirarla y gestionarla”, 6ª edició. Editorial Libros de cabecera.
- 3M. (2011). 3M Innovation Story
- Batelle, J. (2005). "The Search. How Google and its Rivals Rewrote the Rules of Business and Transformed Our Culture", Portfolio.
- Chesbrough, H. (2006). "Open Innovation: The New Imperative for Creating And Profiting from Technology". Harvard Business School Press.
- Day, G.S. (2007). "Is it Real, Can We Win? Is It Worth Doing?. Harvard Business Review, December issue.
- Immelt, J.R., Govindarajan, V., Trimble, C. (2009). "How GE is disrupting itself", Harvard Business Review, October issue.
- MacCormack, A. (2001). "Product-Development Practices that work: How Internet Companies Build Software". MIT Sloan Management Review, January 15 issue.
- Mazzucato, M. (2013). "The Entrepreneurial State". Anthem Press.
- PMI. (2017). "PMI Lexicon of Project Management Terms", Version 3.2. Project Management Institute, Inc.
Pàgines web rellevants:
- Blog dedicada a la gestió de la innovació http://www.enricbarba.com
- www.globalinnovationindex.org
- https://firstbuild.com/
- aFrogleap (2018). Retrieved from: https://afrogleap.com/blog/agile/one-year-of-agile-teams-at-afrogleap
- Alexander, M. (2018). Agile project management: A comprehensive guide. Retrieved from:
- https://www.cio.com/article/3156998/agile-development/agile-project-management-a-beginners-guide.html
- CEN & CENELEC (2018). Making standards for Europe. Retrieved from: https://www.cencenelec.eu/research/Pages/default.aspx
- CERASIS (2013). What is 5S? An Explanation of the Elements of 5S for a Lean Culture. Retrieved from: http://cerasis.com/2013/09/30/what-is-5s/
- Demans (2016). Service Design Tools. http://denielleemans.com/social-change-and-sustainability/service-design-tools/
- Designorate (2018). Retrieved from http://www.designorate.com/
- Forbes: Three imperatives for service innovation. Retrieved from: https://www.forbes.com/sites/georgebradt/2013/02/20/three-imperatives-for-service-innovation/#371aec663471
- Future Learn (2018). What are the risks? Retrieved from: https://www.futurelearn.com/courses/open-innovation/0/steps/20715
- Oswald, D. (2017). Design & Methods. Design methods for innovation in design process Retrieved from: http://www.designmethods.de/
- OpenInnovation.eu (2018). What is open innovation? Retrieved from: http://www.openinnovation.eu/open-innovation/
- OpenInnovation.eu (2018). 33 routes to open innovation. Retrieved from: http://www.openinnovation.eu/11-10-2017/33-routes-to-open-innovation/
- Scrum.org (2018). Scrum values poster. Retrieved from: https://www.scrum.org/resources/scrum-values-poster
- Service Design Tools (2009). Retrieved from: http://www.servicedesigntools.org/taxonomy/term/1
Vídeos d’interès:
- Nicholson, G., (2014), `Innovation – The transformation of knowledge into money´ [online] https://www.youtube.com/watch?v=eBnH2rfno58 (Accessed 15 May 2018)
- CAPA Lifeycle Tools (2016). 5 Whys. https://www.youtube.com/watch?v=0kneAcSmqwo
- Li, W. (2016). Design Thinking and Innovation at Apple. Retrieved from : https://www.youtube.com/watch?v=ir3E-TEUk48
- Quality Schnallity (2013). Four Principles Lean Management - Get Lean in 90 Seconds. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=wfsRAZUnonI