Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Gestió de la Indústria Editorial

Gestió de la Indústria Editorial
3
11551
1
Tercer trimestre
op
Llengua d'impartició principal: anglès

Professorat


A petició.

Presentació

Des de tauletes d’argila als llibres electrònics, els diferents formats editorials han acompanyat la humanitat al llarg de la història.

Com a indústria, podem considerar que l’editorial va començar al segle XV a Alemanya, amb la impressió de la Bíblia de Johannes Gutenberg, a qui es considera universalment l’inventor de la impremta i el pare del llibre imprès modern.

La invenció de la impremta va representar un pas significatiu en facilitar la reproducció de textos. Llibres impresos, fulletons i butlletins van activar la promoció del coneixement de la cultura i del pensament a una velocitat fins al moment mai vista.

Des d’aleshores, la indústria editorial ha anat creixent constantment fins la darrera dècada, quan la crisi econòmica global, juntament amb l’era digital i la pirateria, l’han forçat a afrontar nous reptes.

Requisits previs

Els mateixos que per accedir al màster.

Objectius

Els principals objectius de l’assignatura es llisten a continuació:

  • Iniciar-se en el sector editorial amb una visió general de la indústria editorial, dels actors clau de la indústria i del mercat editorial
  • Ampliar el coneixement sobre el sector i el negoci de la publicació de llibres.
  • Conèixer els diferents tipus d’edició de llibres.
  • Entendre la base econòmica del model de negoci de l’editorial tradicional.
  • Assolir una visió general del valor tradicional de la cadena de subministrament: la xarxa empresarial, els perfils professionals, des de la creació de contingut fins la venda.
  • Aprendre sobre altres negocis editorials com partworks i llibres digitals.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competències generals

  • Assolir els coneixements bàsics.
  • Adquirir les habilitats d'aprenentatge necessàries per continuar estudiant de manera dirigida o autónoma.
  • Liderar, coordinar i formar part de grups de treball interdisciplinaris.
  • Actuar responsablement i desenvolupar feines de bona qualitat, rigoroses i eficients al servei de la societat.

Competències específiques:

  • Identificar estructures de negoci de la indústria editorial i gestionar els procediments implicats en la seva creació, programació, direcció i producció.
  • Dissenyar i implementar un pla de negoci eficient i viable dins la indústria editorial.
  • CB6 - Tenir i comprendre coneixements que aportin un abase o oportunitat per ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un contect de recerca.
  • CB9 - Comunicar les conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
  • CE6 - Dissenyar i executar un pla de negoci eficaç i viable en el sector creatiu.
  • CE8 - Identificar les estructures de negoci de les indústries culturals creatives, de les arts visuals i del patrimoni cultural a escala nacional i mundial i manejar els processos i procediments de treball implicats en la seva creació, programació, gestió i producció.
  • CG2 - Liderar, coordinar i formar part d'equips de treball interdisciplinaris.
  • CG5 - Actuar de manera responsable treballar amb qualitat, rigor, eficiència al servei de la societat.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  •  Identificar estructures de negoci de la indústria editorial i gestionar els procediments implicats en la seva creació, programació, direcció i producció.
  • Dissenyar i implementar un pla de negoci eficient i viable dins la indústria editorial.

Continguts

MÒDUL 1. Introducció

Objectius:

Iniciar-se en el sector editorial amb una visió general de la indústria editorial, dels actors clau de la indústria i del mercat editorial.

Continguts:

  • Categories principals dins la indústria editorial: llibres, diaris, revistes i partworks.
  • Visió general del mercat editorial global: categories (llibres, diaris i revistes), plataformes (impremta tradicional, digital i àudio), segmentació geogràfica i rols  principals.
  • El valor de la cadena de subministrament de la indústria editorial tradicional i com la tecnologia n’ha reduït el cost i ha eliminat processos per transmetre contingut dels creadors al consumidor.
  • Feines, perfils professionals i rols en la indústria editorial:
    • Posicions d’escriptura i edició: escriptors, autors i traductors; reporters, corresponsals i fotògrafs; editors i empaquetadors; correctors i directors artístics.
    • Intermediaris: agents literaris i scouts.
    • Producció i llocs relacionats: directors de producció i Planning; tècnics preimpremta i operadors de impressió.
    • Vendes, publicitat i màrqueting: directors de publicitat i promoció; relacions públiques; agents de publicitat i vendes, i representants de vendes.
    • Publicació de contingut editorial, distribució i venedors a llibreries, stands i botigues online.

MÒDUL 2. Indústria editorial & Tipus d’editorials

2.1. Indústria editorial del llibre

Objectius:

Ampliar el coneixement sobre el sector i negoci de la publicació de llibres.

Continguts:

  • Aspectes destacats i xifres: quotes de mercat de les editorials mundials i geogràfiques; nombre de títols publicats, llibres produïts i venuts; canals de venda, ocupació i hàbits de lectura.
  • Model de negoci tradicional i cadena de subministrament de valor: xarxa d’empreses des de la creació de contingut fins a les vendes, des de l’autor / editor fins a les llibreries minoristes i els quioscos.
  • L’empresa de la indústria editorial: estructura i organització.

2.2. Tipus d’edició de llibres

Objectius:

Comprendre els diferents tipus de publicació de llibres, en funció del seu mercat, dels lectors previstos i del programa editorial.

Continguts:

  • Publicacions comercials: escrits de ficció i no ficció dissenyats per a un públic general adreçat a nens, adolescents i adults.
  • Edició professional i acadèmica
  • Edició educativa

MÒDUL 3. Projecte d’una editorial de llibres tradicional

 Objectius:

Decidir què, quants i com publicar és un element clau a tenir en compte. Desenvolupar una estratègia i una política editorial servirà d’ajuda a l’hora de prendre decisions.

3.1. Estratègia i política editorial

Continguts:

  • Definir la línia editorial
  • Seleccionar i establir els criteris
  • Fonts de contingut: Editorials internacionals, agents, scouts, fires de llibres, revistes professionals i internet.
  • Consolidar un catàleg de publicacions: noves publicacions i fons editorial.

Amb Valerie Miles (Editora fundadora a Granta Spanish Magazine i prèviament Directora editorial a Duomo, Alfaguara i Emecé).

3.2. Model de negoci, beneficis i pèrdues

 Objectius:

Conèixer i entendre la base econòmica en la creació d’un projecte empresarial d’edició editorial.

Continguts:

  • Aprofundir en l’anàlisi dels beneficis i les pèrdues.

MÒDUL 4. El decurs del procés editorial: des de l’adquisició a l’edició d’un manuscrit.

Objectius:

Presentar tot l’equip involucrat en la selecció, creació i edició d’un llibre.

Continugts:

4.1 El contingut: Amb Valerie Miles (Editora fundadora a Granta Spanish Magazine i prèviament Directora editorial a Duomo, Alfaguara i Emecé).

  • Propostes de llibres, manuscrits, llibres a comissió i escriptors fantasma
  • Informes de lectors
  • Ofertes, subhastes i previsions

Amb Valerie Miles

4.2 Legislació editorial:

  • Dret editorial: impremta, digital i altres drets subsidiaris
  • Contractes editorials
  • ISBN: El número identificatiu dels llibres
  • El preu dels llibres

4.3 Traductors

4.4 El director editorial i el personal del departament editorial

Amb Valerie Miles

MÒDUL 5. El decurs del procés de producció: del llibre manuscrit editat a la producció

Objectius:

Presentar tot l’equip involucrat en la preparació d’un llibre per a la seva publicació.

Continguts:

  • Copyediting: el primer pas de la producció d’un llibre
  • Disseny i maquetació de la pàgina
  • Portada/folre, sèries, disseny de col·leccions i branding
  • Impressió, enquadernació i enviament

Visita a una impremta

MÒDUL 6. Màrqueting  i promoció de llibres 

Objectius:

Presentar tot l’equip involucrat en generar interès en un llibre entre els venedors, la premsa i els consumidors i aconseguir vendes.

Continguts:

6.1. Màrqueting:

  • Determinar els potencials lectors per a cada llibre individualment. Nielsen i FGK Consumer Panels.
  • Política de preus
  • Materials de vendes de llibres
  • Merchandaising al lloc de venda
  • Xarxes socials i campanyes bloggers
  • Publicitat Online i offline
  • Control d’estocs i reimpressions 

6.2. Publicitat:

  • Publicitat de llibres, material de premsa i seguiment als mitjans
  • Opinions dels llibres
  • Emails pre-publicacions o ARC (advanced reader´s copy)
  • Lectures de l’autor i signatures de llibres 

MÒDUL 7. Venda i distribució de llibres

Objectius:

Presentar tot l’equip involucrat en les vendes majoristes i minoristes amb la intenció de generar comades; completar ordres de llibres i monitoritzar les vendes.

Continguts:

7.1. Vendes:

  • Departament comercial de vendes i xarxa comercial
  • Canals de venda i tipus de venedors
  • Pla de vendes i descomptes comercials

7.2. Distribució:

  • Procés de compliment de les comandes
  • Distribució online i offline

 Amb Jordi Sánchez (Grupo Planeta).

MÒDUL 8. Altres models editorials

 8.1. Indústria editorial partworks: un model de negoci i un mercat diferents:

  • Figures destacables
  • Pla de negocis, beneficis i pèrdues

Amb Monica Casetti (Sòcia fundadora de Boldletters, prèviament Directora a l’Editorial Salvat i Directora a Ediciones Orbis).

 8.2. Nous models de negocis per a l’edició de llibres en l’era digital:

  • Lectura digital en Espanya
  • Llibres electrònics i metadata
  • Models de negocis digitals
  • Editorial digital no tradicional
  • Noves iniciatives digitals: àudiollibres, hipermèdia i chat-stories
  • Reptes i previsions

Amb Santos Palazzi (Director de Mass Market i Digital Business of the Book Division al Grupo Planeta).


MÒDUL 9. Presentació final de projectes

Des del mòdul tres cap endavant, els alumnes formaran grups de treball per a desenvolupar un projecte final consistent en la creació d’una editorial. Cada projecte serà presentat davant la resta de la classe a l’última sessió.  

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



L’assignatura Publishing Industry Management  consisteix en 8 classes que combinen sessions teòriques i l’estudi de casos pràctics. S’anima als estudiants a participar activament en elles.

Com a part de les activitats, alguns professionals de la indústria editorial vindran com a convidats a compartir la seva experiència i coneixement.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



 

D’acord amb les normes de la UIC, per poder ser avaluat l’alumne ha d’assistir al 80% de les classes com a mínim.

Els criteris d’avaluació seran els següents:

  • Assistència: 10%
  • Avaluacó continuada (activitats i treballs individuals i grupals): 40%
  • Avaluació del projecte final: 50%

 

 

Bibliografia i recursos

  • Merchants of Culture: The Publishing Business in the Twenty-First Century, John B. Thompson (Polity Press, 2012)
  • The Publishing Business: From p-books to e-books, Kelvin Smith (AVA Publishing,
  • 2012)
  • Publishing: Principles and Practice, Richard Guthri (Sage Publications Ltd, 2011)
  • The Business of Books, André Schiffrin (Verso, 2001)
  • Book Business, Jason Epstein (WW Norton, 2001)