Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Radio Especialitzada

Radio Especialitzada
4
12033
4
Primer semestre
op
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


S'especificarà a principi del semestre. 

Presentació

Teoria i Pràctica del Muntatge Radiofònic pretén formar els alumnes en els hàbits, coneixements i capacitats per a la ideació, producció i realització de programes de ràdio. En el context del programa del Grau en Comunicació Audiovisual, aquesta assignatura suposa una aproximació a la tipologia de programes de ràdio, amb un aprofundiment teòric i pràctic en els espais més presents en la ràdio actual. 

Requisits previs

Aquesta assignatura no implica requisits previs.

 

Objectius

 

  • Conèixer el mercat radiofònic i l'oferta generalista i especialitzada.
  • Aprendre els conceptes i tècniques de la programació radiofònica.
  • Entendre les variables que determinen la ideació i posada en marxa d'espais radiofònics.
  • Conèixer els factors estructurals de la producció i realització radiofòniques. 
  • Entendre les singularitats dels programes de ràdio com a productes sonors. 
  • Concebre la dimensió dels programes de ràdio més enllà de l'antena convencional. 

 

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
  • 34 - Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic
  • 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intel•lectual
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació…) i el so
  • 47 - Capacitat de conèixer i executar eines de retoc digital, efectes especials, disseny i grafisme en postproducció
  • 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 51 - Coneixement i domini del funcionament de la Comunicació Corporativa i Institucional
  • 52 - Capacitat d'aplicar els coneixements i tècniques audiovisuals amb finalitats comercials en qualsevol de les seves formes
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 

Un cop acabin l'assignatura, els alumnes seran capaços de:

  • Analitzar críticament el mercat i l'oferta radiofònica. 
  • Analitzar y valorar programes de ràdio. 
  • Crear projectes radiofònics per al mercat actual. 
  • Concebre, produir i realitzar espais radiofònics. 
  • Integrar-se en les estructures professionals de la ràdio. 
  • Desenvolupar els rols professionals propis de projectes radiofònics. 
  • Desenvolupar projectes radiofònics més enllà de l'emissió convencional. 

 

Continguts

  1. El mercat radiofònic.
  2. Redacció radiofònica. Macroestructura i microestructura.
  3. La producció radiofònica.  
  4. Els gèneres radiofònics. 
  5. Els programes i la programació radiofònica.
  6. El programa magazín. 
  7. Producció, guionització i realitació d'un podcast de tema lliure. Aprox: 40 minuts

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0.2
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. 0,6
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC. 0.4
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). 0,6
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 0.8
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. 0.4

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les diferents activitats d'aprenentatge estan plantejades amb la finalitat d'assolir els objectius i les competències exposades prèviament. Per tal d'avaluar-ne la consecució, s'estableixen aquestes vies: 

a) Examen sobre els continguts teòrics i bibliografia (40%).

b) Producció i realització d'un reportatge, una entrevsita i un projecte de programa magazín (60%). 

Tota avaluació, sigui de l'examen o dels projectes, inclou la revisió ortogràfica d'acord amb la normativa de la facultat.

 

 

Bibliografia i recursos

Cuní, J. (1999). La ràdio que triomfa. Pòrtic: Eines de periodista.

Martí, J. M. (2008). Factores que inciden en las transformaciones de la radio especializada en el actual contexto digital: Del modelo radio 1.0 al 2.0. En AE-IC (Ed.),  Congreso Internacional Fundacional AE-IC.  Santiago de Compostela: AE-IC.

Martí, J.M. (2016). 51 ideas para hacer buena radio. Editorial UOC

Martínez-Costa, M.P.; Moreno, E. (Coord.) (2004). Programación radiofónica. Arte y técnica del diálogo entre la radio y su audiencia. Barcelona: Ariel. 

Norberg, Eric G. Programación radiofónica: estrategias y tácticas. IORTV 2002.

Pedrero-Esteban, L. M., y García Lastra-Núñez, J. M. (2019). La transformación digital de la radio: diez claves para su comprensión profesional y académica. Tirant Humanidades.

Pedrero-Esteban, L. M., Barrios-Rubio, A., y Medina-Ávila, V. (2019). Adolescentes, smartphones y consumo de audio digital en la era de Spotify. Comunicar27(60), 103–112. https://doi.org/10.3916/C60-2019-10

Ries. Al, Trout. J, Kotler. P. Positioning: The battle for your mind.

Rodero, E. (2011). Creación de programas de radio. Madrid: Síntesis. 

Sellas, T. y Bonet, M. (2016). L’àudio a Internet: de la ràdio en línia als projectes nadius. Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC).