Universitat Internacional de Catalunya
Grafisme
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
L´horari d´atenció personal es posarà a disposició de l´alumne la primera setmana de classe. Es recomana parlar personalment amb el professor per acordar la disponibilitat d‟aquest o altres horaris extres.
Presentació
Grafisme és una assignatura de 4 crèdits ECTS que s'imparteix al segon semestre del tercer curs del grau en Comunicació Audiovisual.
L'assignatura de Grafisme dóna continuïtat a l'assignatura de Disseny (2ºCA) i ens introdueix a les tècniques d'animació amb After Effects, així com a la creació de grafismes i postproducció digital en entorns audiovisuals.
L'assignatura de Grafisme pretén ensinistrar l'alumne en dues vessants. Una, que desenvolupi les capacitats d'expressar gràficament les seves idees, i una altra, que sigui capaç d'exposar-les al món exterior de manera adequada i controlada.
Requisits previs
No calen requisits previs.
Objectius
- Donar a conèixer les eines i les tècniques per a la creació de continguts gràfics animats en un entorn audiovisual.
- Conèixer la interfície intuïtiva d'After Effects i la similitud i la integració amb la resta de programes d'Adobe.
- Manejar amb fluïdesa i conèixer les principals prestacions d'After Effects, el seu sistema i el flux de treball
- Tenir la capacitat de desenvolupar projectes de motion graphics i postproducció digital, des de la primera idea fins al render final.
- Conèixer els sistemes de fitxer més utilitzats per a l'exportació de vídeo.
- Desenvolupar la capacitat dobservació, anàlisi i síntesi.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
- 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
- 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
- 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
- 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
- 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
- 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
- 46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació ) i el so
- 47 - Capacitat de conèixer i executar eines de retoc digital, efectes especials, disseny i grafisme en postproducció
- 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Els alumnes, després de cursar l'assignatura, podran demostrar els resultats d'aprenentatge següents:
- Coneixeran les eines i les tècniques per a la creació de gràfics animats en un entorn audiovisual.
- Podran desenvolupar grafismes en un mitjà de comunicació, agència o productora.
- Posseiran criteris estètics i funcionals per optimitzar la presentació formal de productes comunicatius.
Continguts
After Effects és una eina professional de referència per a la creació de gràfics en moviment i efectes visuals. Utilitzada en Postproducció i en la realització de Motion Graphics degut a la seva gran versatilitat i prestacions.
El programa pràctic de l'assignatura està compost pels continguts següents:
- Introducció a Adobe AfterEffects. Interfície, flux de treball.
- Principis d´animació. Motion Graphics. Composició. Interpolació.
- Mood board, guia visual i desenvolupament de projectes.
- Timeline i capes. Niar i pre-compondre.
- Màscares luma, alfa i vectorial.
- Kynetic tipografia.
- Postproducció i addició de vFx. Correcció de color, nivells, corbes, tractaments d'imatge, filtres, blurs, flares, etc.
- Integració de capes 3D: foto, vídeo, textos, formes.
- Moviments de càmera a After Effects.
- Addició de sistemes de partícules.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Els continguts es treballaran mitjançant diverses activitats que requereixen avaluació continuada.
Les activitats combinen entrenament tècnic i desenvolupament creatiu a la pràctica.
El desenvolupament de les activitats formatives serà en un espai eminentment pràctic.
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.8 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 0.8 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 0.4 |
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC. | 1 |
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). | 0.4 |
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. | 0.3 |
Mentoring programme. per fomentar el repàs i l'aprofundiment en competències i coneixements, així com en el desenvolupament d'hàbits de compromís social i responsabilitat, els alumnes més avantatjats guiaran a alumnes de cursos inferiors, especialment si aquests tenen algun tipus de minusvalia personal (física, etc.). | 0.3 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Sistemes d'avaluació:
El tipus d’avaluació serà continuada. Els alumnes hauran de lliurar diversos projectes de manera periòdica i acordada.
S'abordaran projectes de curta i llarga durada en paral·lel per agilitzar la capacitat organitzativa per part de l'alumne i així aproximar-se a un entorn de treball professional.
Projectes de llarga durada:
Posen èmfasi en l'esforç analític, organitzatiu, la precisió, el grau de coherència i el rigor en l'ús de les tècniques.
Els objectes d'avaluació dels projectes de llarga durada seran els treballs desenvolupats a classe; en conseqüència, no s'acceptaran treballs que, com a mínim, no s'hagin plantejat a classe, ni s'avaluarà cap alumne que no hagi lliurat puntualment tots els seus treballs a les successives fases de cada projecte.
El fet de trobar-nos en un entorn educatiu implica que no s'acceptarà l'ús de plantilles als projectes de llarga durada. En cap cas, és a dir, ni a la totalitat del projecte, ni parcialment adaptades.
Projectes de curta durada:
Posen èmfasi en l’esforç sintètic; exercicis que exigeixen respostes gràfiques ràpides i concretes, ús coherent de les tècniques i dels materials, en funció dels paràmetres que es determinin.
Tampoc no s'acceptaran treballs que es lliurin més tard del dia i hora convinguts, sinó és per una causa greu i justificada.
Criteris d'avaluació:
La nota d'avaluació final serà la mitjana ponderada dels projectes de llarga i curta durada.
Cal assenyalar, (si bé és de sentit comú....) que el lliurament de tots els projectes només atorga el dret a ser avaluat, però en cap moment suposa un aprovat incondicional.
Els projectes de curta i llarga durada que es lliurin més tard del dia i hora convinguts, si no és per causa greu o justificada, tindran una penalització en la nota i només podran optar a un aprovat.
S'avaluara:
En els aspectes reflexius:
- Grau de coherència entre el problema plantejat i la resolució.
- Esforç intel·lectual.
En els aspectes pràctics:
- Grau de coherència i rigor en lús de les tècniques
- Grau de precisió i domini de les mateixes.
- L’adequació estètica i funcional del resultat.
A través de la presència i participació en els grups de treball i la intervenció a les exposicions col·lectives
Bibliografia i recursos
ADOBE PRESS, Adobe After Effects Classroom in a Book (2020 release)
BERGSTRÖM, Bo: Tengo algo en el ojo (PromoPress, 2009)
BROCKMANN, Josef Müller: Historia de la comunicación visual (Gustavo Gili, 2005)
CHION, Michel: La audiovisión: Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido (Ediciones Paidós, 1998)
COSTA, Joan: Identidad televisiva en 4D (Grupo editorial Design, 2005)
DONDIS, D.A.: La sintaxis de la imagen (Gustavo Gili, 2010)
GLASER, Milton: Milton Glaser Graphic design (Penguin Books, 1983)
HARRIS, Ambrose: Fundamentos de la tipografía (Parramón, 2007)
HERVÁS Ivars, Christian: El diseño gráfico en Televisión: Técnica, lenguaje y arte (Cátedra, 2002)
MEGGS, Philip B.: Historia del Diseño Grafico (Editorial RM, 2009)
OTTO & OLAF: Color y Percepción (Index Book, 2008)
RAFOLS, Rafael: Diseño Audiovisual (Gustavo Gili, 2006)
WIGAN, Mark: Imágenes en secuencia (Gustavo Gili, 2008)
WOOLMAN, Matt: Tipos en movimiento (Index Books,S.L., 2000)