Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Dissenys Quantitatius de Recerca Clínica

Dissenys Quantitatius de Recerca Clínica
4
12181
1
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat


Responsable: Carles Blanch (cblanchm@uic.es)

 

Presentació

Aquesta assignatura està orientada a capacitar als alumnes amb les eines epidemiològiques i mètodes quantitatius necessaris per valorar de manera crítica els articles d'investigació en Infermeria i Ciències de la Salut publicats en revistes científiques. Així com, proporcionar als alumnes instruments perquè puguin elaborar i dur a terme projectes d'investigació. 

La metodologia emprada en aquesta assignatura consistirà en presentacions teòriques (30%) i mètodes del cas i pràctiques (70%).

Requisits previs

No es requereixen requisits previs per cursar l'assignatura.

Objectius

  1. Conèixer els conceptes bàsics de la metodologia quantitativa d'investigació i els tipus d'estudis epidemiològics. 
  2. Capacitar l'alumne per dissenyar un estudi d'investigació i realitzar un protocol d'investigació. 
  3. Capacitar l'alumne per realitzar lectura crítica d'articles científics amb metodologia quantitativa.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN01M - Identificar problemes de salut en l'àmbit d'urgències i emergències sanitàries susceptibles de ser investigats.
  • CN04M - Identificar les eines i mètodes quantitatius i qualitatius necessaris per al disseny i desenvolupament d'un estudi de recerca en l'àmbit clínic de les urgències i les emergències.
  • CP02M - Comunicar troballes clíniques, resultats de salut i/o projecte de recerca en nous entorns, especialitzats i no especialitzats de mode clar i sense ambigüitats.
  • CP03M - Dissenyar projectes de recerca avançats sobre aspectes clínics capaços de generar coneixements nous i propis per al desenvolupament tant disciplinar com professional i institucional, considerant les diferències en l'expressió de les malalties en homes i dones i les consegüents necessitats d'atenció sanitària i tractament.
  • HB03M - Demostrar iniciativa i proactivitat per part de l'alumnat de manera autònoma i autodirigida en el procés d'aprenentatge mitjançant la capacitat d'investigar, analitzar informació, sintetitzar coneixements i resoldre problemes
  • HB05M - Demostrar l'ús d'eines relacionades amb les tecnologies de la informació i la comunicació i la seva aplicació a camps de coneixement específics

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L' alumnes serà capaç de:

  • Aplicar el mètode científic, el disseny de recerca, la bioestadística avançada i les eines d' anàlisi de dades quantitatives i qualitatives per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi en l' àmbit clínic.
  • Dissenyar un projecte de recerca avançat sobre aspectes clínics seguint les normes ètiques i de rigor científic i respectant els drets fonamentals d' igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d' una cultura de pau i de valors democràtics, utilitzant un llenguatge que eviti l' androcentrisme i els estereotips.
  • Descriure les metodologies i dissenys de recerca més destacats en l' àmbit de la salut.
  • Utilitzar eines per avaluar de manera crítica projectes, protocols i articles d' investigació, tant qualitatius com quantitatius, en l' àmbit de ciències de la salut.

Continguts

Bloc 1: Introducció a la investigació 

Introducció a la investigació 
Recerca Ciències de la Salut 
Qualitat de les dades (validesa interna i validesa externa) 
Protocol d'un estudi d'investigació 

Bloc 2: Projecte d'investigació 

Projecte d'investigació 
Gestió de projectes competitius 
Recerca d'informació 

Bloc 3: Càlcul de mida mostral 

Mostra representativa 
Tipus de mostreig 
Mostreig aleatori 
Error aleatori i sistemàtic 

Bloc 4: Mesures epidemiològiques 

Mesures de freqüència 
Tipus de mesures 
Tipus de taxes 
Prevalença i incidència 
Mesures d'associació:

  • Risc relatiu 
  • Odds ratio 
  • Raó de prevalença 
  • Mesures d'impacte 
  • Risc atribuïble 
  • Fracció etiològica 
  • Risc atribuïble poblacional 
  • Percentatge de risc atribuïble poblacional 

Bloc 5: Tipus d'estudis epidemiològics 

Introducció a l'epidemiologia 
Tipus d'estudis 
Estudis experimentals
Assaigs clínics i quasi-experimentals 
Estudis observacionals 
Transversals 
Cohorts 
Cas-Control 
Ecològics

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment online



Classes magistrals: adaptació online (CT) (CP)

Tutories individuals

Tutories en grup

Aprenentatge autònom: adaptació en línia (ML)

Mètode del cas: Adaptació en línia (EC)

Aprenentatge cooperatiu: adaptació en línia (RP)

Metodologia basada en projectes: adaptació en línia (ABP)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment online



Sistemes d' avaluació

1

Avaluació continuada: adaptació online (GP)

Ponderació mínima

10%

Ponderació màxima

20%

2

Treballs escrits: adaptació online (PT)

Ponderació mínima

40%

Ponderació màxima

60%

3

Exposició oral: adaptació online (GP)

Ponderació mínima

10%

Ponderació màxima

20%

4

Proves escrites: adaptació online (OM) (PA)

Ponderació mínima

25%

Ponderació màxima

40%