Universitat Internacional de Catalunya
Bioestadística 1
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Professorat
Adrián González
agonzalezm@uic.es
Presentació
En la branca de les ciències de la Salut s'estudien fenòmens afectes de variabilitat. De la observació clínica d'aquests, i per la cerca de respostes adequades, sorgeix la necessitat de mesurar, ordenar i sistematitzar les dades per a posteriorment postular lleis, i extrapolar els resultats obtinguts a tota la població d'estudi, amb la finalitat d'obtenir conclusions que portin a una millor pràctica clínica. La bioestadística és la ciència, que amb rigor científic, ens dona les eines quantitatives per a realitzar aquesta tasca. A més, és necessària per a poder realitzar una anàlisi i lectura crítica de la literatura científica, a fi de fomentar la praxi clínica basada en l'evidència científica.
Objectius
- Conèixer els conceptes i mètodes estadístics bàsics més habituals en Ciències de la Salut i les seves aplicacions.
- Capacitar a l'alumne per realitzar les anàlisis bàsiques en bioestadística amb un software informàtic d'estadística.
- Capacitar a l'alumne per realitzar lectura crítica dels articles científics.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CN01M - Identificar problemes de salut en l'àmbit d'urgències i emergències sanitàries susceptibles de ser investigats.
- CN04M - Identificar les eines i mètodes quantitatius i qualitatius necessaris per al disseny i desenvolupament d'un estudi de recerca en l'àmbit clínic de les urgències i les emergències.
- CP02M - Comunicar troballes clíniques, resultats de salut i/o projecte de recerca en nous entorns, especialitzats i no especialitzats de mode clar i sense ambigüitats.
- HB03M - Demostrar iniciativa i proactivitat per part de l'alumnat de manera autònoma i autodirigida en el procés d'aprenentatge mitjançant la capacitat d'investigar, analitzar informació, sintetitzar coneixements i resoldre problemes
- HB05M - Demostrar l'ús d'eines relacionades amb les tecnologies de la informació i la comunicació i la seva aplicació a camps de coneixement específics
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L' alumne serà capaç de:
- Utilitzar eines per avaluar de manera crítica projectes, protocols i articles d' investigació, tant qualitatius com quantitatius, en l' àmbit de ciències de la salut.
- Dissenyar un projecte de recerca avançat sobre aspectes clínics seguint les normes ètiques i de rigor científic i respectant els drets fonamentals d' igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d' una cultura de pau i de valors democràtics, utilitzant un llenguatge que eviti l' androcentrisme i els estereotips.
- Identificar problemes de salut susceptibles de ser investigats.
Continguts
Bloc 1. Introducció a la bioestadística
- Tipus de variables
- Mostra i població
Bloc 2. Estadística descriptiva
Estadística descriptiva unidimensional
- Mesures de centralització
- Mesures de dispersió
- Mesures de posició
- Mesures de forma
Estadística descriptiva bidimensional
- Taules de contingència
- Correlació i introducció a la regressió
Bloc 3. Inferència estadística:
- Estimació puntual i intervals de confiança
- Contrasts d’hipòtesi
- Inferència per a una variable
- Inferència per a dues variables
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment online
Classes magistrals: adaptació online (CT) (CP) |
Tutories individuals |
Tutories en grup |
Aprenentatge autònom: adaptació en línia (ML) |
Mètode del cas: Adaptació en línia (EC) |
Aprenentatge cooperatiu: adaptació en línia (RP) |
Metodologia basada en projectes: adaptació en línia (ABP) |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment online
Sistemes d' avaluació |
|||||
1 |
Avaluació continuada: adaptació online (GP) |
Ponderació mínima |
10% |
Ponderació màxima |
20% |
2 |
Treballs escrits: adaptació online (PT) |
Ponderació mínima |
40% |
Ponderació màxima |
60% |
3 |
Exposició oral: adaptació online (GP) |
Ponderació mínima |
10% |
Ponderació màxima |
20% |
4 |
Proves escrites: adaptació online (OM) (PA) |
Ponderació mínima |
25% |
Ponderació màxima |
40% |
Bibliografia i recursos
Campbell MJ, Machin D, Walters S. Medical Statistics: A Textbook for the Health Sciences, 4th Edition. John Wiley & Sons; 2007.
Katz MH. Study design and statistical analysis. A practical guide to clinicians. Cambridge University Press; 2006.
Martínez-González MA, Sánchez-Villegas A, Faulín Fajardo FJ. Bioestadística amigable (2ª ED). Díaz de Santos. Madrid; 2006.
Navarro Giné A, Martín Mateo M. Uso profesional del SPSS. Universidad Autónoma de Barcelona; 2002.
Peacok J, Kerry S. Presenting medical statistics from proposal to publication. Oxford University Press; 2007.
Peat J, Barton B, Elliott E.Statistics workbook for evidence-based health care. August. Wiley-Blackwell BMJ Books; 2008.
Peña D. Fundamentos en Estadística. 1 ed. Alianza Editorial, S.A.: Madrid; 2001.
Prieto Valiente L, Herranz Tejedor I. ¿Qué significa estadísticamente significativo? 1 ed. Ediciones Díaz de Santos, S.A.: Madrid; 2005.
Piédrola Gil, et al. Medicina Preventiva y Salud Pública. 10ª Edición. Barcelona: Masson S.A.; 2001.