Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Bioestadística 1

Bioestadística 1
3
12184
1
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat


Adrián González

agonzalezm@uic.es

Presentació

En la branca de les ciències de la Salut s'estudien fenòmens afectes de variabilitat. De la observació clínica d'aquests, i per la cerca de respostes adequades, sorgeix la necessitat de mesurar, ordenar i sistematitzar les dades per a posteriorment postular lleis, i extrapolar els resultats obtinguts a tota la població d'estudi, amb la finalitat d'obtenir conclusions que portin a una millor pràctica clínica. La bioestadística és la ciència, que amb rigor científic, ens dona les eines quantitatives per a realitzar aquesta tasca. A més, és necessària per a poder realitzar una anàlisi i lectura crítica de la literatura científica, a fi de fomentar la praxi clínica basada en l'evidència científica.

Objectius

  • Conèixer els conceptes i mètodes estadístics bàsics més habituals en Ciències de la Salut i les seves aplicacions.
  • Capacitar a l'alumne per realitzar les anàlisis bàsiques en bioestadística amb un software informàtic d'estadística.
  • Capacitar a l'alumne per realitzar lectura crítica dels articles científics.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN01M - Identificar problemes de salut en l'àmbit d'urgències i emergències sanitàries susceptibles de ser investigats.
  • CN04M - Identificar les eines i mètodes quantitatius i qualitatius necessaris per al disseny i desenvolupament d'un estudi de recerca en l'àmbit clínic de les urgències i les emergències.
  • CP02M - Comunicar troballes clíniques, resultats de salut i/o projecte de recerca en nous entorns, especialitzats i no especialitzats de mode clar i sense ambigüitats.
  • HB03M - Demostrar iniciativa i proactivitat per part de l'alumnat de manera autònoma i autodirigida en el procés d'aprenentatge mitjançant la capacitat d'investigar, analitzar informació, sintetitzar coneixements i resoldre problemes
  • HB05M - Demostrar l'ús d'eines relacionades amb les tecnologies de la informació i la comunicació i la seva aplicació a camps de coneixement específics

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L' alumne serà capaç de:

  • Utilitzar eines per avaluar de manera crítica projectes, protocols i articles d' investigació, tant qualitatius com quantitatius, en l' àmbit de ciències de la salut.
  • Dissenyar un projecte de recerca avançat sobre aspectes clínics seguint les normes ètiques i de rigor científic i respectant els drets fonamentals d' igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d' una cultura de pau i de valors democràtics, utilitzant un llenguatge que eviti l' androcentrisme i els estereotips.
  • Identificar problemes de salut susceptibles de ser investigats.

Continguts

Bloc 1. Introducció a la bioestadística

  • Tipus de variables
  • Mostra i població

Bloc 2. Estadística descriptiva

Estadística descriptiva unidimensional

  • Mesures de centralització
  • Mesures de dispersió
  • Mesures de posició
  • Mesures de forma
Representació gràfica de dades

Estadística descriptiva bidimensional

  • Taules de contingència
  • Correlació i introducció a la regressió

Bloc 3. Inferència estadística:

  • Estimació puntual i intervals de confiança
  • Contrasts d’hipòtesi
  • Inferència per a una variable
  • Inferència per a dues variables

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment online



Classes magistrals: adaptació online (CT) (CP)

Tutories individuals

Tutories en grup

Aprenentatge autònom: adaptació en línia (ML)

Mètode del cas: Adaptació en línia (EC)

Aprenentatge cooperatiu: adaptació en línia (RP)

Metodologia basada en projectes: adaptació en línia (ABP)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment online



Sistemes d' avaluació

1

Avaluació continuada: adaptació online (GP)

Ponderació mínima

10%

Ponderació màxima

20%

2

Treballs escrits: adaptació online (PT)

Ponderació mínima

40%

Ponderació màxima

60%

3

Exposició oral: adaptació online (GP)

Ponderació mínima

10%

Ponderació màxima

20%

4

Proves escrites: adaptació online (OM) (PA)

Ponderació mínima

25%

Ponderació màxima

40%

Bibliografia i recursos

Campbell MJ, Machin D, Walters S. Medical Statistics: A Textbook for the Health Sciences, 4th Edition. John Wiley & Sons; 2007.

Katz MH. Study design and statistical analysis. A practical guide to clinicians. Cambridge University Press; 2006.

Martínez-González MA, Sánchez-Villegas A, Faulín Fajardo FJ. Bioestadística amigable (2ª ED). Díaz de Santos. Madrid; 2006.

Navarro Giné A, Martín Mateo M. Uso profesional del SPSS.  Universidad  Autónoma de Barcelona; 2002.

Peacok J, Kerry S. Presenting medical statistics from proposal to publication. Oxford University Press; 2007.

Peat J, Barton B, Elliott E.Statistics workbook for evidence-based health care. August. Wiley-Blackwell BMJ Books; 2008.

Peña D. Fundamentos en Estadística. 1 ed. Alianza Editorial, S.A.: Madrid; 2001.

Prieto Valiente L, Herranz Tejedor I. ¿Qué significa estadísticamente significativo? 1 ed. Ediciones Díaz de Santos, S.A.: Madrid; 2005.

Piédrola Gil, et al. Medicina Preventiva y Salud Pública. 10ª Edición. Barcelona: Masson S.A.; 2001.