Universitat Internacional de Catalunya
Revisió Sistemàtica en l'àmbit Clínic
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Professorat
Dr. Pere Castellví: pcastellvi@uic.es
Presentació
La revisió sistemàtica de la literatura científica és la millor resposta a la necessitat de conèixer i resumir la creixent quantitat de resultats científics. Aquesta assignatura és una Introducció a l'ús de les tècniques de revisió de resultats de recerca quantitativa i qualitativa i els mètodes per a agregar resultats mitjançant tècniques meta-analítiques. En aquesta assignatura es presentaran els conceptes mitjançant estudis de casos en salut pública i investigació en salut i recerca clínica. Les revisions bibliogràfiques poden ser la millor resposta a la necessitat de digerir la creixent informació científica mitjançant la millor evidencia científica.
Requisits previs
Aquesta assignatura no necessita cap requisit previ per l'alumne.
Capacitat de lectura en anglès, castellà i català ja que la bibliografia i les lectures seran en aquests idiomes.
Objectius
• Comprendre la importància del mètodes de revisió sistemàtica i les diferències entre ells.
• Valorar potencialitats i limitacions dels diferents mètodes.
• Conèixer els mètodes de síntesi qualitativa i quantitativa.
• Comprendre la metodologia de revisió sistemàtica.
• Comprendre la lògica del meta-anàlisi i como interpretar-lo correctament.
• Aprendre a dissenyar una correcta revisió sistemàtica i a plantejar les possibilitats de combinació de resultats.
Objectius específics:
• Aprendre a definir preguntes de recerca i estratègies de cerca de la literatura.
• Aplicar els criteris d’elegibilitat, extracció de dades i avaluació de la qualitat.
• Desenvolupar un pla d'anàlisi.
• Comprendre els estadístics de síntesi de resultats, reconèixer la heterogeneïtat de resultats i les estratègies pera a quantificar-la.
• Comprendre i valorar el biaix de publicació.
• Conèixer la redacció dels informes d'estudis de revisió sistemàtica qualitativa i de meta-anàlisi.
• Conèixer els diferents mètodes de síntesi d'estudis qualitatius.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CN01RA - Identificar els fonaments ètics, legislatius i humanitaris de la recerca en salut.
- CN02RA - Descriure les metodologies i els dissenys de recerca més destacats en l'àmbit de la salut.
- CN03RA - Identificar problemes de salut susceptibles de ser investigats
- CN04RA - Descriure els principals protocols de recerca a l'àmbit clínic
- CP01RA - Dissenyar un projecte de recerca avançat sobre aspectes clínics seguint les normes ètiques i de rigor científic i respectant els drets fonamentals de igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics, utilitzant un llenguatge que eviti l'androcentrisme i els estereotips.
- CP02RA - Treballar en un equip multidisciplinar i multicultural en un projecte de recerca clínic.
- CP03RA - Comunicar les etapes d'un projecte de recerca clínica a públics especialitzats i no especialitzats de manera clara i sense ambigüitats.
- HB01RA - Aplicar el mètode científic, el disseny de recerca, la bioestadística avançada i les eines d'anàlisi de dades quantitatives i qualitatives per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi en l'àmbit clínic.
- HB02RA - Utilitzar eines per avaluar de manera crítica projectes, protocols i articles de recerca tant qualitatius com quantitatius en l'àmbit de ciències de la salut.
- HB03M - Demostrar iniciativa i proactivitat per part de l'alumnat de manera autònoma i autodirigida en el procés d'aprenentatge mitjançant la capacitat d'investigar, analitzar informació, sintetitzar coneixements i resoldre problemes
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
En finalitzar aquesta matèria, l' estudiant haurà de ser capaç de:
-
Identificar problemes de salut susceptibles de ser investigats.
- Aplicar el mètode científic, el disseny de recerca, la bioestadística avançada i les eines d' anàlisi de dades quantitatives i qualitatives per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi en l' àmbit clínic.
- Discutir judicis basats en la responsabilitat ètica i social en una investigació clínica.
- Comunicar les etapes d' un projecte de recerca clínica a públics especialitzats i no especialitzats de manera clara i sense ambigüitats.
- Dissenyar un projecte de recerca avançat sobre aspectes clínics seguint les normes ètiques i de rigor científic i respectant els drets fonamentals d' igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d' una cultura de pau i de valors democràtics, utilitzant un llenguatge que eviti l' androcentrisme i els estereotips.
- Utilitzar eines per avaluar de manera crítica projectes, protocols i articles d' investigació, tant qualitatius com quantitatius, en l' àmbit de ciències de la salut.
Continguts
En aquesta matèria es treballaran, entre altres, els següents continguts:
• Anàlisi documental.
• Aplicació pràctica de la metodologia quantitativa i qualitativa.
• Aplicació teòric i pràctic de la metodologia investigadora.
• Revisió sistemàtica i metanàlisi.
• Mètodes de síntesis d'informació científica.
• Revisió sistemàtica qualitativa.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment online
Classes magistrals: adaptació online (CT) (CP) |
Tutories individuals |
Tutories en grup |
Aprenentatge autònom: adaptació en línia (ML) |
Mètode del cas: Adaptació en línia (EC) |
Aprenentatge cooperatiu: adaptació en línia (RP) |
Metodologia basada en projectes: adaptació en línia (ABP) |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment online
1 |
Avaluació continuada: adaptació en línia (GP) |
Ponderació mínima |
10% |
Ponderació màxima |
20% |
2 |
Treball escrit: adaptació en línia (PT) |
Ponderació mínima |
40% |
Ponderació màxima |
60% |
3 |
Presentació oral: adaptació en línia (GP) |
Ponderació mínima |
10% |
Ponderació màxima |
20% |
Bibliografia i recursos
a) Bibliografia recomanada:
Mattias Egger, George Davey Smith, and Douglas Altman. Systematic Reviews in Health Care: Meta-analysis in Context, 2nd Edition, eds., BMJ Books, 2001.
Cochrane library http://www.thecochranelibrary.com/
b) Bibliografia optativa:
Bibliografia específica sobre revisions sistemàtiques
McKibbon A, Walker-Dilks C (2002) Evidence-based Filters for Ovid-CINAHL.
PRISMA statement: http://www.prisma-statement.org/
Stroup DF, Berlin JA, Morton SC, Olkin I, Williamson GD, Rennie D, Moher D, Becker BJ, Sipe TA, Thacker SB. Meta-analysis of observational studies in epidemiology: a proposal for reporting. Meta-analysis Of Observational Studies in Epidemiology (MOOSE) group. JAMA. 2000 Apr 19;283(15):2008-12. doi: 10.1001/jama.283.15.2008. PMID: 10789670.
EQUATOR network: https://www.equator-network.org
Systematic review Toolbox: http://systematicreviewtools.com/index.php
Synthesising qualitative and quantitative health evidence: a guide methods. First edition. Catherine Pope, Nicholas Mays and Jennie Popay. Berkshire, England: McGrawHill, Open University Press. 2007
Berkeley Systematic Reviews Group http://www.medepi.net/meta/
Bibliografia genèrica sobre mètodes de recerca
Gordis L. Epidemiología, 3ª ed. Madrid: Harcourt, 2003.
Argimón JM, Jiménez J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. Madrid: Elsevier, 2004.
Mahtani Chugani V, Axpe Caballero M, Serrano Aguilar P, González Castro I, Fernández Vega E (2006) Metodología para incorporar los estudios cualitativos en la evaluación de tecnologías sanitarias. Madrid: Plan Nacional para el SNS del MSC. Servicio de Evaluación del Servicio Canario de la Salud. 160 p.
Nesbit K (2002) Evidence-based Filters for Ovid Medline. University of Rochester.
BMJ research methods https://bmjopen.bmj.com/collection/research-methods
UK NICE (National Institute for Health and Clinical Excellence) http://www.nice.org.uk/
COREQ (COnsolidated criteria for REporting Qualitative research) Checklist https://academic.oup.com/intqhc/article/19/6/349/1791966
CASP (Critical Appraisal Skills Programme) Checklist: 10 questions to help you make sense of a Qualitative research https://casp-uk.net/wp-content/uploads/2018/01/CASP-Qualitative-Checklist.pdf