Universitat Internacional de Catalunya
Psicologia Social
Altres llengües d'impartició: català
Professorat
Cal demanar cita per correu electrònic.
Presentació
La psicologia social és una disciplina científica que estudia el comportament, les cognicions i els sentiments dels individus en entorns que involucrin altres persones reals o simbòliques. És a dir, intenta entendre la naturalesa i les causes del comportament i del pensament individual en situacions socials. En l’assignatura de Psicologia Social es presenten teories i processos bàsics que permeten comprendre els fenòmens psicosocials més freqüents en diferents contextos culturals de la interacció humana.
Requisits previs
No es requereixen.
Objectius
El principal objectiu de l’assignatura és oferir a l’alumnat els continguts bàsics de la psicologia social mitjançant el coneixement de la teoria, els conceptes, els mètodes i la recerca empírica. Es pretén que l’alumnat pugui comprendre que els fenòmens psicològics no només provenen de l’interior de la persona, sinó que també ho fan de la interacció o les relacions personals i amb l’entorn, raó per la qual s’estudien les bases psicosocials del comportament des de la perspectiva interpersonal i interpersonal, sense deixar de tenir en compte la influència cultural, de manera que l’alumnat comprèn que l’ésser humà és un ésser essencialment cultural, motiu pel qual les estructures que componen la cultura en què es troba influeixen directament en la percepció de la realitat, el pensament i la conducta.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
ACTIVITAT FORMATIVA |
La classe magistral serà l'escenari per aprendre i utilitzar la terminologia i estructures lingüístiques relacionades amb l'àmbit d'estudi, per practicar i desenvolupar destreses de comunicació oral i escrita i per familiaritzar-se amb bibliografia i material didàctic de suport per a una major integració dels continguts de les matèries. |
Lectura de textos dirigits amb l'objecte d'accedir al pensament crític, el qual compleix un paper fonamental en la formació de ciutadans conscients i responsables. |
L'estudi de casos és una tècnica d'aprenentatge en la qual el subjecte s'enfronta a la descripció d'una situació específica que planteja un problema, que ha de ser comprès, valorat i resolt per un grup de persones a través d'un procés de discussió. L'estudi de casos es realitza generalment a través de treball en grup que fomenta la participació de l'alumne, desenvolupant el seu esperit crític. Addicionalment prepara a l'alumne per a la presa de decisions, ensenyant-li a defensar els seus arguments i a contrastar-los amb les opinions de la resta del grup. |
El plantejament d'exercicis i problemes per part del professor ajuda a l'alumne a avançar en el seu recorregut acadèmic i, guiat pel professor, l'estudiant va aconseguint metes parcials que faciliten la integració del coneixement teòric adquirit. |
Activitat no presencial, en aquesta activitat l'estudiant realitza una labor de sedimentació i repòs del coneixement, necessari sempre abans de realitzar una tasca nova. |
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Al finalitzar l'assignatura, l'estudiant serà capaç de:
- Reconèixer com els pensaments, sentiments i comportaments de les persones són influïts per la presència real o imaginada d'altres persones.
- Aplicar els coneixements teòrics de la psicologia social per entendre les causes del comportament i del pensament individuals en situacions socials a través de la simulació de casos reals.
- Elaborar un projecte d'intervenció social.
Continguts
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
La metodologia emprada en aquesta assignatura estarà centrada en l’estudiant, que serà el protagonista en el seu procés d’aprenentatge i desenvolupament de competències. Aquesta metodologia combina classes magistrals, ensenyaments pràctics (estudis de casos, dinàmiques de grup, seminaris, anàlisi de recursos audiovisuals), preparació de treball en grup (projecte) i tutoria (tant en grup com personalitzada).
Per tant, l’alumnat haurà de fer tant treball individual com en grup. A més de la feina contínua que requereix la preparació i l’aprofitament de les diferents sessions teòriques i pràctiques, l’alumnat haurà de desenvolupar un projecte en grups de cinc o sis persones, amb base empírica i sobre un tema prèviament pactat a classe amb la professora. Per això, disposarà de tutories i seguiment durant el semestre. Finalment, el projecte serà discutit i exposat amb la resta de companys i companyes a classe.
ACTIVITAT FORMATIVA |
La classe magistral serà l'escenari per aprendre i utilitzar la terminologia i estructures lingüístiques relacionades amb l'àmbit d'estudi, per practicar i desenvolupar destreses de comunicació oral i escrita i per familiaritzar-se amb bibliografia i material didàctic de suport per a una major integració dels continguts de les matèries. |
Lectura de textos dirigits amb l'objecte d'accedir al pensament crític, el qual compleix un paper fonamental en la formació de ciutadans conscients i responsables. |
L'estudi de casos és una tècnica d'aprenentatge en la qual el subjecte s'enfronta a la descripció d'una situació específica que planteja un problema, que ha de ser comprès, valorat i resolt per un grup de persones a través d'un procés de discussió. L'estudi de casos es realitza generalment a través de treball en grup que fomenta la participació de l'alumne, desenvolupant el seu esperit crític. Addicionalment prepara a l'alumne per a la presa de decisions, ensenyant-li a defensar els seus arguments i a contrastar-los amb les opinions de la resta del grup. |
El plantejament d'exercicis i problemes per part del professor ajuda a l'alumne a avançar en el seu recorregut acadèmic i, guiat pel professor, l'estudiant va aconseguint metes parcials que faciliten la integració del coneixement teòric adquirit. |
Activitat no presencial, en aquesta activitat l'estudiant realitza una labor de sedimentació i repòs del coneixement, necessari sempre abans de realitzar una tasca nova. |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L’avaluació de l’assignatura es realitza a partir dels elements següents:
- Examen final (70 %), incloent preguntes tipus test i preguntes de resposta oberta
- Treball en grup (30 %): s’avaluarà tant el treball escrit com la presentació del projecte a classe.
A la segona convocatòria es mantindran els mateixos criteris i se seguirà la mateixa metodologia d'avaluació.
Als alumnes repetidores que hagin aprovat el treball en grup no s'exigirà repetir-ho. Podran presentar-se directament a l'examen que tindrà un valor del 100% de la nota. En cas de no haver aprovat el treball en grup i y el examen final, caldrà tornar a cursar l'assignatura.
Consideracions importants:
- S’haurà d’obtenir una nota mínima de 5,0 en l’examen final per poder fer mitjana amb la resta de notes.
- La realització del treball en grup s’entén com a avaluació contínua i, per tant, el fet de NO lliurar-les segons les dates establertes implicarà la impossibilitat de tenir aquesta part de la nota.
- L'avaluació respectarà sempre la normativa general establerta al Grau.
- El plagi, la còpia o qualsevol altra acció que es pugui considerar trampa suposarà un zero en aquest apartat d’avaluació. Fer-ho als exàmens suposarà el suspens immediat de l’assignatura.
- En segona convocatòria no es podrà obtenir la qualificació de matrícula d’honor, de manera que la qualificació màxima serà d’excel·lent.
Bibliografia i recursos
Bibliografia
- Baron, R. A. y Byrne, D. (2005). Psicología Social. Ed. Pearson.
- Myers, D. G. y Twenge, J. M. (2019). Psicología Social. Ed. McGrawHill
Bibliografia complementària
- Morales, J. F., Páez, D., Kornblit, A. L., y Asún, D (2002). Psicología Social. Ed. Prentice Hall
- Moya, M. y Rodríguez-Bailón, R. (2011). Fundamentos de Psicología Social. Pirámide
- Myers, D. G. (2008). Exploraciones de la psicología social. Ed. McGrawHill
- Paterna Bleda, C., Martínez Martínez, M. C., Vera Martínez, J. J. (2003). Psicología social: De la teoría a la práctica cotidiana. Ediciones Pirámide.
- Rodríguez, A., Morales, J. F., Delgado, N., y Betancor V. (Coords.) (2016). 50 Experimentos Imprescindibles para entender la Psicología Social. Alianza Editorial.
- Smith, E.R. y Mackie, D.M. (1997). Psicología Social. Ed. Médica Panamericana
Altres recursos
- American Psychological Association: https://www.apa.org/
- Colegio Oficial de Psicólogos de España: https://www.cop.es/index.php
- Sociedad Científica Española de Psicología Social: https://sceps.es/
- Sociedad Española de Psicología Positiva: http://www.sepsicologiapositiva.es/
Període d'avaluació
- E1 17/01/2025 A21 10:00h