Universitat Internacional de Catalunya
Neuropsicologia
Altres llengües d'impartició: català
Professorat
S’atendrà l’alumnat després de les classes i/o amb cita prèvia.
Presentació
L’assignatura de Neuropsicologia pretén aportar els coneixements necessaris per comprendre el substrat neural que hi ha subjacent al funcionament cognitiu dels éssers humans, identificar els principals síndromes neuropsicològics associats a diferents alteracions neurològiques (ictus, epilèpsia, demències, lesions cerebrals traumàtiques o tumors cerebrals). Així mateix, s’abordaran les principals disfuncions corticals relacionades amb l’aparició d’alteracions cognitives (síndromes de manca d’atenció, afàsies, amnèsies, anomies, apràxies, patologia frontal). Durant l'assignatura, a més a més, es posarà èmfasi a com cal fer una avaluació neuropsicològica en infants i adults i a com cal identificar la informació clínica, demogràfica i psicològica més rellevant per poder fer un diagnòstic neuropsicològic i la consegüent intervenció o rehabilitació.
Requisits previs
No hi ha requisits previs, però és aconsellable haver cursat i estudiat les assignatures de Psicobiologia i Psicofisiologia.
Objectius
- Conèixer els principals síndromes neuropsicològics i les disfuncions de les funcions corticals superiors.
- Adquirir els coneixements bàsics sobre la demència i les seves diferents tipologies.
- Iniciar l’alumnat en l’avaluació neuropsicològica, tant en la infància com en l’edat adulta.
- Adquirir els coneixements necessaris per poder fer un diagnòstic neuropsicològic partint d’informació clínica i psicològica rellevant.
- Establir les bases del coneixement per al disseny i la implementació d’una rehabilitació neuropsicològica.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
ACTIVITAT FORMATIVA | METODOLOGIA |
La classe magistral serà l'escenari per aprendre i utilitzar la terminologia i estructures lingüístiques relacionades amb l'àmbit d'estudi, per practicar i desenvolupar destreses de comunicació oral i escrita i per familiaritzar-se amb bibliografia i material didàctic de suport per a una major integració dels continguts de les matèries. | Sessió expositiva i explicativa dels continguts per part del professor. Aquesta metodologia d'aprenentatge permet la utilització de mitjans audiovisuals com a suport a l'explicació dels continguts. L'alumne pot interactuar o participar activament. Desenvolupament de debats i discussions en gran o petit grup que afavoreixin el sentit i judici crític. S'afavoreix la participació i la iniciativa, la realització de preguntes constructives i la presentació de nous problemes que promoguin el pensament crític. |
Lectura de textos dirigits amb l'objecte d'accedir al pensament crític, el qual compleix un paper fonamental en la formació de ciutadans conscients i responsables. | Desenvolupament de debats i discussions en gran o petit grup que afavoreixin el sentit i judici crític. S'afavoreix la participació i la iniciativa, la realització de preguntes constructives i la presentació de nous problemes que promoguin el pensament crític. |
L'estudi de casos és una tècnica d'aprenentatge en la qual el subjecte s'enfronta a la descripció d'una situació específica que planteja un problema, que ha de ser comprès, valorat i resolt per un grup de persones a través d'un procés de discussió. L'estudi de casos es realitza generalment a través de treball en grup que fomenta la participació de l'alumne, desenvolupant el seu esperit crític. Addicionalment prepara a l'alumne per a la presa de decisions, ensenyant-li a defensar els seus arguments i a contrastar-los amb les opinions de la resta del grup. | Amb el treball individual, a través de l'estudi, la cerca d'informació, el processament de les dades i la interiorització l'alumne pot consolidar el seu aprenentatge. |
L'aprenentatge orientat a projectes és un mètode basat en l'aprenentatge experiencial i reflexiu en el qual té una gran importància el procés investigador al voltant d'un tema, amb la finalitat de resoldre problemes complexos a partir de solucions obertes o abordar temes difícils que permetin la generació de coneixement nou i desenvolupament de noves habilitats per part dels estudiants. | El treball en grup propicia la convergència d'idees, treballs i propostes en comú per part dels estudiants amb la finalitat d'arribar a realitzar un projecte tenint en compte les competències interpersonals i intrapersonals dels estudiants i el treball cooperatiu. |
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Un cop l’alumne hagi finalitzat l’assignatura haurà de ser capaç de:
a) Explicar les disfuncions i alteracions produïdes per patologies del lòbul frontal en una prova escrita.
b) Identificar les alteracions de l’atenció en un cas real.
c) Reconèixer les disfuncions i alteracions de la memòria en un cas real.
d) Distingir les diferents alteracions del llenguatge secundàries a un dany neurològic en una prova escrita.
e) Reconèixer alteracions de la percepció en un cas real.
f) Explicar les alteracions de la funció motriu secundàries a un dany neurològic en una prova escrita.
g) Identificar els diferents tipus de demència en una prova escrita.
h) Diferenciar tests neuropsicològics utilitzats per l'evaluació neuropsicològica infantil versus els utilitzats per l’avaluació neuropsicològica en adults en una prova escrita.
i) Administrar correctament test neuropsicològics en un cas real.
j) Indicar objectius i principis bàsics d'una rehabilitació neuropsicològica en una prova escrita.
Continguts
Tema 1. Introducció a la neuropsicologia
Tema 2. Localització hemisfèrica i asimetria hemisfèrica
Tema 3. Alteracions del lòbul frontal
Tema 4. Alteracions de l’atenció
Tema 5. Alteracions de la memòria
Tema 6. Alteracions en el llenguatge secundàries a un dany neurològic
Tema 7. Alteracions de la percepció
Tema 8. Alteracions de la funció motriu secundàries a un dany neurològic
Tema 9. Demències
Tema 10. Avaluació neuropsicològica infantil
Tema 11. Avaluació neuropsicològica en adults
Tema 12. Rehabilitació neuropsicològica
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | METODOLOGIA |
La classe magistral serà l'escenari per aprendre i utilitzar la terminologia i estructures lingüístiques relacionades amb l'àmbit d'estudi, per practicar i desenvolupar destreses de comunicació oral i escrita i per familiaritzar-se amb bibliografia i material didàctic de suport per a una major integració dels continguts de les matèries. | Sessió expositiva i explicativa dels continguts per part del professor. Aquesta metodologia d'aprenentatge permet la utilització de mitjans audiovisuals com a suport a l'explicació dels continguts. L'alumne pot interactuar o participar activament. Desenvolupament de debats i discussions en gran o petit grup que afavoreixin el sentit i judici crític. S'afavoreix la participació i la iniciativa, la realització de preguntes constructives i la presentació de nous problemes que promoguin el pensament crític. |
Lectura de textos dirigits amb l'objecte d'accedir al pensament crític, el qual compleix un paper fonamental en la formació de ciutadans conscients i responsables. | Desenvolupament de debats i discussions en gran o petit grup que afavoreixin el sentit i judici crític. S'afavoreix la participació i la iniciativa, la realització de preguntes constructives i la presentació de nous problemes que promoguin el pensament crític. |
L'estudi de casos és una tècnica d'aprenentatge en la qual el subjecte s'enfronta a la descripció d'una situació específica que planteja un problema, que ha de ser comprès, valorat i resolt per un grup de persones a través d'un procés de discussió. L'estudi de casos es realitza generalment a través de treball en grup que fomenta la participació de l'alumne, desenvolupant el seu esperit crític. Addicionalment prepara a l'alumne per a la presa de decisions, ensenyant-li a defensar els seus arguments i a contrastar-los amb les opinions de la resta del grup. | Amb el treball individual, a través de l'estudi, la cerca d'informació, el processament de les dades i la interiorització l'alumne pot consolidar el seu aprenentatge. |
L'aprenentatge orientat a projectes és un mètode basat en l'aprenentatge experiencial i reflexiu en el qual té una gran importància el procés investigador al voltant d'un tema, amb la finalitat de resoldre problemes complexos a partir de solucions obertes o abordar temes difícils que permetin la generació de coneixement nou i desenvolupament de noves habilitats per part dels estudiants. | El treball en grup propicia la convergència d'idees, treballs i propostes en comú per part dels estudiants amb la finalitat d'arribar a realitzar un projecte tenint en compte les competències interpersonals i intrapersonals dels estudiants i el treball cooperatiu. |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
1a Convocatòria:
70 % Prova escrita de contingut (10% prova parcial + 60% prova final)
10 % Prova escrita tipus PIR
20 % Treball pràctic
Es requerirà un mínim de 5 en les proves escrites de contingut per a poder fer mitjana amb les altres qualificacions, i s'aprovarà l'assignatura amb una mitjana mínima de 5 tenint en compte totes les parts avaluades. En cas de suspendre les proves escrites o la prova PIR, s'haurà de recuperar en 2ª convocatòria.
2a Convocatòria:
70% Prova escrita de contingut (de tot el contingut, no es guarden notes parcials)
10% Prova escrita tipus PIR
20% Treball pràctic (mateixa nota que a la 1a convocatòria)
Es requerirà un mínim de 5 en la prova escrita per fer mitjana. S'aprovarà l'assignatura amb una mitjana mínima de 5 tenint en compte totes les parts avaluades.
Bibliografia i recursos
- Kolb B & Whishaw I. (2017) Neuropsicología Humana. Buenos aires: Editorial Médica Panamericana
- Walsh, K.W. (1986). Neuropsicología clínica. Madrid: Editorial Alhambra, S.A.
- Dennis Rains G. (2003) Principios de neuropsicología humana. Edit. McGraw Hill
- Ellis AW & Young AW. (1992) Neuropsicología Cognitiva Humana. Barcelona: Editorial Masson
- Junqué C & Barroso J. (2001) Neuropsicología. Editorial Síntesis
- Muñoz Céspedes JM & Tirapu J. (2001) Rehabilitación Neuropsicológica. Madrid: Editorial Síntesis
- Tirapu J, Ríos M & Maestú F. (2008) Manual de Neuropsicología. Barcelona: Viguera editores
- Pérez M. (2009) Manual de Neuropsicología Clínica. Madrid: Ediciones Pirámide
Període d'avaluació
- E1 15/01/2025 A10 12:00h