Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Intervenció Psicològica en Adults

Intervenció Psicològica en Adults
6
12767
3
Segon semestre
OB
ÀREES DE LA PSICOLOGIA
PERSONALITAT, TRASTORNS MENTALS, AVALUACIÓ I TRACTAMENMTS PSICOLÒGICS
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Presentació

La intervenció psicològica inclou un conjunt de principis i tècniques psicològiques que una persona entrenada aplica amb l’objectiu d’ajudar a altres persones a prevenir trastorns, solucionar o reduir els problemes, orientar-les per a prendre decisions i millorar-ne les capacitats o relacions interpersonals.

Es pretén amb aquesta assignatura que l'alumnat, conegui els diferents models i orientacions terapèutiques, i aprengui a utilitzar les principals tècniques d’intervenció psicològica i els principals tractaments que han demostrat eficàcia per al tractament dels diferents trastorns mentals.

Requisits previs

Haver cursat l'assignatura Psicopatologia de l'edat adulta

Objectius

Formar a l’alumne en el coneixement sobre el procés d’intervenció psicològica en la pràctica clínica i les principals habilitats terapèutiques implicades.

Objectius específics:

  • Conèixer els diferents models i orientacions terapèutiques
  • Identificar objectius terapeutics i saber identificar les tècniques de intervenció mes adequades
  • Conèixer les principals tècniques d’intervenció i tractament psicològic, els seus fonaments teòrics i experimentals i el procediment i àrees d’aplicació.
  • Conèixer les dades disponibles sobre l’eficàcia dels diferents tractaments psicològics.

Continguts

1)      Pràctica clínica basada en la evidència: Criteris que defineixen tractaments eficaços

2)      Models d’intervenció en psicologia  

3)      Intervenció en trastorns psicòtics

4)      Intervenció en trastorns de personalitat

5)      Intervenció en trastorns addictius

6)      Intervenció en trastorns somàtics i dissociatius

7)      Intervenció en trastorns afectius

8)      Intervenció en trastorns de la conducta alimentaria

9)      Intervenció en trastorns obsessiu-compulsius i relacionats

10)  Intervenció en trastorns d’ansietat

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'avaluació de l'assignatura es realitzarà a través d'un EXAMEN FINAL que constarà de dues parts:

1) Examen test (20%): contingut PIR (preguntes test amb 4 alternatives de resposta i els errors resten 0.33)

2) Examen escrit (80%): preguntes obertes sobre casos clínics

Per aprovar l'assignatura la nota final haurà de ser igual o superior a 5.

 

Bibliografia i recursos

1) Manual de tratamientos psicológicos: adultos. Fonseca, E. España: Ed. Pirámide. (2020)

2)  Principios comunes en psicoterapia. Chris L. Kleinke (2008) 

3)  Aproximaciones a la psicoterapia. Una introducción a los tratamientos psicológicos. Guillem Feixas i Mª Teresa Miró (1994). 

4) Manual de técnicas y terapias cognitivo-conductuales. Díaz, M.I., Ruiz, M.A. y Villalobos, A. Bilbao: Desclée de Brouwer. (2017)

5)  Terapias Psicológicas Basadas en la Evidencia: Limitaciones y Retos de Futuro. Echeburúa, E., Salaberría, K., Corral, P. y Polo-López, R. (2010). Revista Argentina de Clínica Psicológica, 19 (3), 247-256.

6)   La Psicología Basada en la Evidencia y el diseño y evaluación de tratamientos psicológicos eficaces. Moriana, J.A. y Martínez, V.A. (2011). Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 16 (2), 81-100.

7) Guía de Tratamientos psicológicos eficaces II. Psicologia de la salud; Marino  Pérez Álvarez, José Ramón Fernández Hermida, Concepción Fernàndez Rodríguez, Isaac Amigo Vázquez. Ed pirámide, 2018

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 23/05/2025 I3 10:00h