Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Treball de Fi de Grau

Treball de Fi de Grau
6
12772
4
Anual
TF
TREBALL FINAL DE GRAU
TREBALL FINAL DE GRAU
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat


L’alumne es pot posar en contacte amb el seu tutor per concertar tutories mitjançant el correu electrònic.

Presentació

El Treball de Final de Grau (TFG) és realitza al llarg de tot el 4t curs.

El TFG consisteix en el fet que l’alumne desenvolupi de manera autònoma i individual un treball original que mostri la integració de les competències i els continguts formatius que ha rebut en el Grau en Psicologia. El treball pot prendre diferents formats: projecte de recerca, estudi de casos clínics, elaboració d’un programa d’intervenció o formació, elaboració de tests o escales, revisió sistemàtica de la literatura...

Cada alumne realitza el treball amb l’orientació d’un tutor assignat per la coordinació del TFG. A l’acabar el TFG, l’alumne presenta el treball davant d’un tribunal en una defensa pública.

Requisits previs

Per matricular-se al TFG, és requisit que l'alumne es matriculi en l'últim curs del seu pla d'estudis i que hagi superat totes les assignatures dels cursos anteriors o, si escau, quedar-li pendent només el 20% dels crèdits ECTS corresponents a les assignatures del curs inmediatament anterior a l'últim curs del seu pla d'estudis. És obligatori haver superat les següents assignatures relacionades amb la recerca: 

  • Introducció a la Recerca en Psicologia
  • Tècniques d’Avaluació i Diagnòstic
  • Metodologia Aplicada a la Psicologia
  • Projectes de Recerca

L’alumne que no compleixi tots els requisits ha de sol·licitar l’aprovació de la matriculació del TFG emplenant el model d’instància que consta al final d’aquesta guia docent, a l’apartat de material didàctic, que ha de ser enviada amb la resta de documentació per a la matriculació.

Objectius

Els objectius del TFG són:

  • Afavorir que l’alumne integri els coneixements i les habilitats que ha adquirit durant la formació del grau.
  • Desenvolupar la capacitat de l’alumne de treballar autònomament.
  • Familiaritzar l’alumne amb l’elaboració de projectes en l’àmbit de la psicologia.
  • Generar que l’alumne desenvolupi un pensament reflexiu i crític en l’elaboració i l’avaluació de projectes.
  • Permetre que l’alumne adquireixi i practiqui les habilitats necessàries per efectuar presentacions orals i treballs escrits.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CP02 - En finalitzar el Grau, l'estudiant serà capaç de demostrar el coneixement i defensa del codi deontològic i l’ètica professional, manifestant discreció en l’ús de dades que afecten les persones, els grups i les organitzacions.
  • CP07 - En finalitzar el Grau, l'estudiant serà capaç de defensar, davant un públic especialitzat, un projecte personal, mitjançant l’ús de fonts de dades, l’aplicació de metodologies i tècniques de recerca i eines pròpies de la psicologia, demostrant l’adquisició de les diferents competències i coneixements propis del grau.
  • HB01 - En finalitzar el Grau l'alumne/a podrà justificar les decisions preses de forma argumentada i a través de dades rellevants i reflexives sobre temes d’índole social, científic o ètic.
  • HB02 - En finalitzar el Grau l'alumne/a podrà analitzar de forma crítica i argumentada bibliografia científica, la procedència, el marc epistemològic i les aportacions de la qual en relació amb la psicologia.
  • HB08 - En finalitzar el Grau l'alumne/a serà capaç d'informar sobre els resultats obtinguts en un procés d’avaluació que s’hagi fet, amb un llenguatge oral i escrit adequat i propi de la psicologia.
  • HB12 - En finalitzar el Grau l'alumne/a podrà sintetitzar les seves valoracions i argumentacions psicològiques de manera crítica, ètica i amb el vocabulari propi del coneixement psicològic.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Al final de l’assignatura del TFG l’alumne ha adquirit nous coneixements i competències sobre el tema del treball i els ha relacionat amb els que ja havia adquirit durant els estudis de grau. L’alumne és capaç de treballar autònomament i amb un pensament reflexiu i crític. L’alumne pot transmetre informació de manera concisa i adequada tant en el format escrit com en presentacions orals. Finalment, l’alumne sap reconèixer els aspectes ètics relacionats amb el plagi, la confidencialitat de la informació i la propietat intel·lectual.

Els resultats d’aprenentatge específics són:

  • Saber buscar i seleccionar referències bibliogràfiques adequades i fiables per a la construcció del marc teòric.
  • Situar el treball en el context del marc teòric i ser capaç d’extreure conclusions.
  • Redactar un conjunt integrat de preguntes/objectius.
  • Ser capaç de planificar l’aprenentatge i dur-lo a terme de manera autònoma i adequada.
  • Fonamentar les aportacions principals del treball i assenyalar-ne l’interès i la importància.
  • Ser capaç de lliurar un document escrit final amb els requeriments estipulats, així com fer-ne una adequació correcta de l’estil, el contingut i l’estructura.
  • Ser capaç de fer una exposició oral respectant les normes de presentació formals i adequant-se als requeriments establerts.
  • Tenir en compte els aspectes ètics del treball que ha realitzat.

Continguts

Convocatòria ordinària

L’alumne tria el tema del TFG entre els temes proposats. La coordinació del TFG assigna a cada alumne un tema segons la seva elecció i nota d’expedient. L’alumne realitza cinc tutories al llarg del curs acadèmic amb un tutor que l’orienta en el desenvolupament del treball. S’imparteixen quatre seminaris grupals en els quals s’introdueix l’assignatura de TFG i es donen recomanacions per preparar, desenvolupar i escriure el treball.

Els continguts que s’imparteixen en els seminaris i les tutories fan referència als continguts següents:

  • Planificació del calendari d’activitats.
  • Antecedents i justificació del tema.
  • Objectius, pregunta d’estudi i hipòtesi de treball.
  • Aspectes ètics relacionats amb l’estudi de l’ésser humà.
  • Metodologia (en funció del format del treball).
  • Impacte o resultats esperables del treball.
  • Redacció del treball i preparació de la defensa.
Convocatòria extraordinària

En cas que l'alumne no superi o no es presenti a les convocatòries ordinàries, pot sol·licitar presentar el seu treball en convocatòria extraordinària. Per poder optar a aquesta modalitat, és imprescindible que l’alumne faci la sol·licitud mitjançant una instància a la Secretaria de Psicología i que aquesta es resolgui favorablement. 

L'objectiu de la convocatòria extraòrdinaria és que l'alumne completi i presenti el treball iniciat al curs acadèmic anterior i, per tant, ha de continuar amb el mateix tema i tutor prèviament assignats. L’alumne que es presenti a la convocatòria extraordinària realitza un màxim de 3 tutories (a partir de l’inici del nou curs acadèmic). L'alumne pot assistir als seminaris grupals del nou curs acadèmic. 


Metodologia i activitats formatives

Modalitat semipresencial (blended)



L’alumne assisteix a seminaris grupals en format magistral, duu a terme un aprenentatge per projecte de manera individual i assisteix a tutories (en grup i individuals).

Els seminaris són presencials (i en línia només per alumnes en estades ERASMUS). El seminaris consisteixen en la presentació d’informació rellevant i necessària per dur a terme el treball.

Les tutories poden ser presencials o en línia d’acord amb la disponibilitat del tutor i de l’alumne i respectant l’horari lectiu. L'alumne és el responsable de contactar al tutor per a programar les tutories. El tutor orienta l’alumne en el desenvolupament del treball i fa un seguiment del seu procés. 

El tutor dóna comentaris sobre el treball escrit. L'alumne envia cada capítol del treball al tutor en dates acordades prèviament amb el tutor. El tutor disposa d'un mínim d'una setmana per enviar els comentaris a l'alumne. Els tutors no admeten lliuraments durant la setmana anterior a la data d'entrega del treball escrit.

La metodologia és la mateixa pels alumnes que es presenten a convocatòria extraordinària.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat semipresencial (blended)



L’avaluació es duu a terme mitjançant rúbriques avaluadores que homogeneïtzen els criteris avaluadors. L’avaluació del TFG té en compte diferents aspectes del procés i el resultat final del TFG:

  • Avaluació del desenvolupament del treball per part del tutor: 15 % de la nota final*
  • Avaluació de la memòria escrita per part d’un tribunal de tres membres: 50 %**
  • Avaluació de la defensa pública i presencial per part d’un tribunal de tres membres: 35 %**

El tutor és un professor del Grau en Psicologia. El tribunal avaluador està constituït per professors del Grau en Psicologia o d’altres departaments experts en l’àmbit d’estudi. També en poden formar part professionals del centres de pràctiques.

El plagi o la còpia (> 30% a turniting o 1 o més parràgrafs copiats en un 90%) comporten el suspens de l’assignatura TFG. 

La menció de “Matrícula d’Honor” que reconeix l’excel·lència de l’alumne la proposa el tutor i/o el tribunal. La coordinació de TFG s’atorga en funció dels criteris que aporten els avaluadors. La menció pot quedar deserta i no es concedeix en 2a convocatòria o en convocatòria extraordinària.

Els sistemes i criteris d'avaluació són els mateixos pels alumnes que es presentin a convocatòria extraordinària.

* El tutor del TFG pot decidir no presentar un TFG si considera que no compleix els mínims necessaris per ser defensat públicament. 

** Els tutors no podran formar part del tribunal avaluador del seu tutoritzat.

Bibliografia i recursos

Writing your psychology research paper  - Baldwin, Scott A.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 02/06/2025 A02 08:00h
  • E1 03/06/2025 A02 08:00h
  • E1 04/06/2025 A02 08:00h

Material didàctic