Universitat Internacional de Catalunya
Farmacologia
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
Cal concertar cita a través del correu electrònic.
Dra. Rosalía Rodríguez (coordinació assignatura): rrodriguez@uic.es
Presentació
Després d’adquirir conceptes bàsics en bioquímica, biologia, fisiologia i patologia, l’assignatura de Farmacologia se centra en les interaccions entre els fàrmacs i el cos humà. L’alumnat estudia els principis de la farmacocinètica i els mecanismes d’acció dels fàrmacs, però també els possibles efectes adversos i les interaccions que puguin aparèixer com a conseqüència de l’administració de fàrmacs.
Requisits previs
Coneixements bàsics de bioquímica, genètica, biologia cel·lular i molecular, fisiologia i patologia.
Objectius
Donar a conèixer els principis de la farmacodinàmia.
Donar a conèixer les principals vies d’administració dels fàrmacs i els processos d’absorció, metabolisme, distribució i eliminació, així com les eines existents per al seu estudi.
Evidenciar els principals tipus d’interaccions farmacològiques.
Donar a conèixer els principals grups de fàrmacs i els medicaments representatius de cada grup, el seu mecanisme d’acció, les reaccions adverses i les indicacions. Mostrar la utilitat i el maneig de les principals bases de dades farmacològiques.
Familiaritzar l’alumnat en la lectura, la comprensió i la crítica dels articles científics en farmacologia.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB01 - Que els estudiants hagin demostrat que posseeixen i comprenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i s’acostuma a trobar en un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- CB03 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- CB04 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- CE14 - Reconèixer la forma d'acció dels principals fàrmacs i la seva capacitat per modificar l'activitat biològica.
- CG02 - Reconèixer els aspectes que regeixen l'estat patològic i les seves implicacions en l’àmbit clínic i diagnòstic.
- CG11 - Reconèixer conceptes bàsics de diferents àmbits vinculats a les ciències biomèdiques.
- CT01 - Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació adequades al moment.
- CT02 - Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
- CT03 - Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.
- CT04 - Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents.
- CT05 - Fer servir internet com a mitjà de comunicació i com a font d'informació.
- CT06 - Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics.
- CT07 - Ser capaç de treballar en equip.
- CT08 - Raonar i avaluar les situacions i resultats des d'un punt de vista crític i constructiu.
- CT09 - Tenir la capacitat de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals.
- CT10 - Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom.
- CT11 - Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica.
- CT12 - Aplicar el mètode científic.
- CT13 - Reconèixer els aspectes generals i específics relacionats amb el camp de la nutrició i envelliment.
- CT14 - Respectar els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
En acabar el curs, l’alumnat:
Coneix els mecanismes d’acció dels principals fàrmacs i el seu efecte en la fisiologia humana.
Reconeix els factors intrínsecs que poden influir en l’acció dels fàrmacs (absorció, metabolisme, genètica...).
Identifica les indicacions, els efectes adversos, les contraindicacions i les principals característiques farmacocinètiques del grup farmacològic.
Identifica potencials interaccions entre fàrmacs.
Coneix el procés de desenvolupament de fàrmacs.
Utilitza amb agilitat les fonts d’informació fiables sobre medicaments.
Continguts
1. Principis farmacològics generals
- Definicions
- Farmacodinàmia
- Farmacocinètica
- Toxicitat i reaccions adverses
- Variabilitat interindividual (situacions especials, farmacogenòmica)
- Interaccions farmacològiques
- El desenvolupament de fàrmacs
2. Neurofarmacologia I: El sistema nerviós autònom
- Transmissió adrenèrgica
- Transmissió colinèrgica
- Altres mediadors
3. Neurofarmacologia II: El sistema nerviós central
- Sistema noradrenèrgic i serotoninèrgic
- Sistema dopaminèrgic
- Sistema GABAèrgic
- Opioides
4. Inflamació i immunomodulació
- Analgèsics, antipirètics i antiinflamatoris
- Resposta immune i immunomodulació
- Bloqueig farmacològic d’altres mediadors d’inflamació
- Farmacologia pulmonar
5. Farmacologia antiinfecciosa
- Conceptes generals
- Mecanismes d’acció
- Resistència a antibiòtics
- Antibacterians
- Antivirals
6. Farmacologia del sistema endocrí
- Introducció
- Fàrmacs tiroidals i antitiroidals
- Farmacologia de la diabetis
- Fàrmacs reguladors del recanvi ossi
- Farmacologia de la reproducció
7. Modulació de la funció cardiovascular
- Regulació de la funció renal
- Farmacologia cardíaca
- Antianginosos i vasodilatadors
- Farmacologia de l’hemostàsia i trombosi
- Fàrmacs per al tractament de les dislipidèmies
8. Farmacologia del sistema digestiu
- Mecanismes neurofarmacològics del vòmit
- Modulació farmacològica de la secreció gàstrica
- Farmacologia de la motilitat i secreció intestinal
9. Farmacologia del càncer
- Conceptes generals
- Mecanismes d’acció i reaccions adverses a citotòxics
- Teràpies dirigides
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Els continguts s’impartiran utilitzant tres metodologies o activitats formatives diferents:
Classes magistrals: el professorat transmet el coneixement en una aula a tot el grup d’alumnes durant 120 minuts.
Mètode del cas: l’alumnat, en grup, resol casos clínics que li seran proporcionats el mateix dia pel professorat. A l’aula, l’alumnat exposa les seves conclusions amb la participació activa del professorat, que pot introduir nous conceptes sempre que sigui necessari.
Pràctiques: demostració experimental al laboratori sobre conceptes estudiats a les classes teòriques sota la supervisió del professorat.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Primera convocatòria:
• Informe pràctiques: 10 %
• Examen parcial: 20 %
• Mètodes del cas: 20 %
• Examen final: 50 %
Els estudiants que aportin idees interessants o facin preguntes pertinents que millorin la qualitat de la classe, ja siguin classes magistrals, mètodes del cas o sessions pràctiques, poden obtenir un 5% d’excel·lència. Només els estudiants que participen activament en l'assignatura poden obtenir aquesta bonificació.
Segona convocatòria: la nota de les pràctiques i dels mètodes del cas es guardarà; l’examen final representarà el 70 % de la nota final.
Altres convocatòries: no és obligatori assistir a l’examen parcial, les pràctiques o els mètodes del cas; en aquest escenari l’examen final representa el 100 %. D’altra banda, sempre que ho vulgui l’alumnat podrà repetir l’assistència a classe i obtenir una nova nota; en aquest cas, la nota final es calcula com es defineix per a la primera convocatòria.
Aspectes generals que cal tenir en compte respecte al sistema d’avaluació:
1) A l’examen final s’haurà d’obtenir un 5 de nota mínima per poder fer mitjana amb les notes d’avaluació contínua (mètodes del cas, pràctiques i parcial), i la mitjana final ha de ser superior a 5.
2) Els exàmens seran de tipus test, on comptarà +1 els encerts i -0,25 els errors.
3) Els exàmens (parcial i final) tindran preguntes relacionades amb els temes discutits a les classes magistrals i als mètodes del cas.
4) Assistència a classe:
• L’assistència a les classes magistrals no és obligatòria, però els assistents s’hauran de regir per les normes que indiqui el professorat.
• Per poder ser avaluat en els mètodes del cas és obligatori assistir a un mínim de vuit sessions (l’alumnat pot faltar a una classe sense penalització).
• L’assistència a pràctiques és obligatòria i l’alumnat ha d’assistir als grups assignats. L’expulsió d’un alumne de l’aula de laboratori significarà el suspens automàtic de l’assignatura.
5) L’ús indegut d’aparells electrònics (com a ús indegut s’entén l’enregistrament i la difusió tant de l’alumnat com del professorat durant les diferents lliçons, així com l’ús d’aquests aparells amb finalitats lúdiques i no educatives) pot comportar l’expulsió de classe.
Bibliografia i recursos
Llibres
Brunton L, Lazo JS, Parker KL. “Goodman and Gilman's. The Pharmacological Basis of Therapeutics”. 13th edition. McGraw-Hill Professional, 2017.
Flórez J, Armijo JA, Mediavilla A. “Farmacología Humana”. 5a edición. Elsevier-Masson, 2008.
Lorenzo P, Moreno A, Lizasoain I, Leza JC, Moro MA, Portolés A. “Velázquez. Farmacología Básica y Clínica”. 19a edición. Editorial Médica Panamericana, 2012.
Rang HP, Ritter JM, Flower RJ, Henderson G. “Rang y Dale Farmacología”. 8a edición. Elsevier España, 2016.
Pàgines web
Pubmed (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/)
European Medicine’s Agency (http://www.ema.europa.eu/ema/)
U.S. Food & Drug Administration (https://www.fda.gov/)
National Institute for Health and Care Excellence (https://www.nice.org.uk/)
Spanish Agency of Medicines (https://www.aemps.gob.es/)
Vademecum (https://www.vademecum.es/)
Període d'avaluació
- E1 16/05/2025 A08 14:00h
- E2 02/07/2025 A08 09:00h