Universitat Internacional de Catalunya
Administració i Direcció d'Empreses Biomèdiques
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
Els dubtes seran resolts abans o després de classe. Per resoldre dubtes no presencials, es faran mitjançant una videoconferència.
Presentació
L’assignatura va dirigida a mostrar els elements clau en l’administració i direcció d’empreses biomèdiques. Al llarg de l’assignatura s’aprofundirà en els aspectes que s’introdueixen a l’assignatura “Emprenedoria i Innovació” i es focalitza encara més en l’empresa biomèdica.
Requisits previs
Emprenedoria i Innovació.
Objectius
-
Conèixer els conceptes claus per a la direcció estratègica d’empreses biomèdiques.
-
Conèixer els conceptes claus de les finances empresarials.
-
Conèixer els conceptes claus del màrqueting amb especial incidència en el desenvolupament del producte.
-
Conèixer els conceptes claus sobre les habilitats directives i la negociació.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB01 - Que els estudiants hagin demostrat que posseeixen i comprenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i s’acostuma a trobar en un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- CB03 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- CB04 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- CB05 - Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- CE19 - Reconèixer els principis de les ciències biomèdiques relacionades amb la salut i aprendre a treballar en qualsevol àmbit de les ciències biomèdiques (empresa biomèdica, laboratoris de bioinformàtica, laboratoris d'investigació, empresa d'anàlisis clíniques, etc.).
- CG07 - Integrar els conceptes bàsics relacionats amb el camp de la biomedicina tant teòrics com experimentals.
- CG10 - Dissenyar, redactar i executar projectes relacionats amb l'àrea de les ciències biomèdiques.
- CG11 - Reconèixer conceptes bàsics de diferents àmbits vinculats a les ciències biomèdiques.
- CT01 - Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació adequades al moment.
- CT02 - Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
- CT03 - Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.
- CT04 - Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents.
- CT05 - Fer servir internet com a mitjà de comunicació i com a font d'informació.
- CT06 - Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics.
- CT07 - Ser capaç de treballar en equip.
- CT08 - Raonar i avaluar les situacions i resultats des d'un punt de vista crític i constructiu.
- CT09 - Tenir la capacitat de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals.
- CT10 - Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom.
- CT11 - Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica.
- CT12 - Aplicar el mètode científic.
- CT13 - Reconèixer els aspectes generals i específics relacionats amb el camp de la nutrició i envelliment.
- CT14 - Respectar els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
En acabar el curs, l’alumne:
-
Utilitza la informació com a eina estratègica en la gestió d'empreses i el desenvolupament tecnològic.
-
Demostra autonomia i sentit crític en la interpretació de la informació.
-
Entén les estratègies de gestió i administració d’empreses, sap utilitzar els plans de negoci com a eina de treball.
-
Coneix els diferents tipus d’empresa biomèdica, incloent la gestió hospitalària, startups biomèdiques, empreses farmacèutiques i altres tipus d’empreses de serveis.
-
Coneix els conceptes clau en la direcció de persones en l’àmbit biomèdic.
-
Coneix els principis clau de les finances de les empreses.
-
Coneix els principis claus del màrqueting i, amb una especial incidència, els processos de desenvolupament de producte.
-
Coneix les bases de les habilitats directives i els principis clau de la negociació.
Continguts
1. Estratègia empresarial
- Introducció
- Canvas
- Missió, visió, valors
- Anàlisis externes (PESTLE, 5 Forces de Porter)
- Anàlisi interns (Cadena de valor de Porter, Model VRIO, DAFO)
- Estratègia competitiva
- Expansió, diversificació i cooperació
- Model McKinsey 7S
- Lideratge i estils
2. Màrqueting
- Introducció
- Màrqueting mix (4P)
i.Producte
ii.Preu
iii.Distribució (Placement)
iv.Promoció
v.Altres
- Mercat Farmacèutic (Rx, Spain)
- Pla de màrqueting
- Definició de mercat (Pacients, interlocutors, competidors)
- Segmentació i Objectivació
- Màrqueting Mèdic (KOL, RWE, abans del llançament, després del llançament)
- Omnicanalitat
- Definició estratègica
- Estructura (Staff i Xarxa de Vendes).
- Pla tàctic (Pre & Post launch investments, projects)
- Accés al mercat (Nacional , Regional, Hospital/Retail & Barreres)
- Pla de contingència
- Gestió del cicle de vida
- Cronograma i Conclusions
3. Finances per a no financers al món farmacèutic
- Introducció: D'un compte al report de Borsa
- Monitorització Financera: Pressupost, T1, T2, Forecast, Strategic Plan…
- Anàlisi del valor a Borsa
- P&L
- Balanç
- Full de resultats
- Cash Flow
4. Habilitats Directives
- Tipologia: Grupals, Interpersonals i Personals
- Autoconeixement: Model Disc
5. Negociació
- Introducció
- Procés en negociació
- Tipus de negociacions i negociadors
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Classes magistrals: exposició durant 50 minuts d’un tema teòric per part del professor.
Casos clínics o mètodes del cas (MC): Plantejament d’una situació real o imaginària. Els alumnes treballen les preguntes formulades en grups reduïts o en interacció activa con el professor i es discuteixen les respostes. El professor intervé activament i si cal aporta nous coneixements.
Educació virtual (EV): Material online que l’alumne pot consultar des de qualsevol ordinador, a qualsevol hora i que contribuirà a l’autoaprenentatge de conceptes relacionats amb l’assignatura.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
-
Alumnes en primera convocatòria:
Participació a classe i actitud: 10%
Treballs i/o presentacions durant els MC: 40%
Examen final: 50%. Per poder fer mitjana, a l'examen final s'haurà d'obtenir un 4 de nota mínima.
-
Alumnes en segona o posterior convocatòria: la nota de participació a classe i actitud es guardarà.
La presentació d'un cas pràctic en segona convocatòria només podrà aspirar a una nota màxima de 6 sobre 10.
Punts generals a tenir en compte sobre el sistema d’avaluació:
-
L’assistència a un mínim del 75% de les classes és obligatòria.
-
Per participació a classe s’entén l’aportació d’idees interessants o el plantejament de qüestions pertinents que ajuden a millorar la qualitat de la sessió, ja sigui lliçó magistral o mètodes del cas.
-
Els assistents s’hauran de regir por les normes que indiquen els professors.
Bibliografia i recursos
-
The Enterpreneur’s Guide to a Biotech Startup. Peter Kolchinsky. www.evelexa.com . Descàrrega gratuïta: https://www.ctsi.ucla.edu/researcher-resources/files/view/docs/EGBS4_Kolchinsky.pdf
Període d'avaluació
- E1 22/01/2025 A14 16:00h
- R1 30/01/2025 18:00h
- E2 25/06/2025 A08 18:00h