Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Fisioteràpia en Geriatria

Fisioteràpia en Geriatria
3
14045
4
Segon semestre
op
Fisioteràpia en especialitats clíniques
Optatives d'especialització
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès,

Professorat


Professor: Sr. Lluís Marcé lmarce@uic.es

Presentació

L’any 1984 el Commonwealth Rehabilitation Service manifestava que les persones amb certes incapacitats a les quals s’havia tractat amb programes de rehabilitació fora del seu entorn habitual, quan rebien l’alta, perdien part de les millores assolides. Una de les causes era que en els serveis de rehabilitació es donaven situacions idònies que posteriorment no es reproduïen en l’entorn habitual del pacient.

 

La rehabilitació domiciliària ha donat resposta a aquestes necessitats dels pacients amb el treball d’equips multidisciplinaris, que planifiquen els objectius terapèutics a partir de les necessitats sanitàries i socials dels pacients per pal·liar els efectes de les diferents patologies amb tractaments integrals orientats al pacient i al seu entorn.

Requisits previs

No se n’estableixen.

Objectius

  • Aproximar i personalitzar l’assistència a persones sense autonomia.
  • Tractar de manera integral mitjançant la reeducació funcional, l’educació sanitària i l’adaptació a l’entorn.
  • Prevenir, promocionar, mantenir i recuperar mitjançant exercicis terapèutics i teràpia manual.
  • Informar i educar el pacient i la família.
  • Aconseguir el màxim grau d’independència del pacient per reintegrar-lo tant com sigui possible a les activitats de la vida diària.
  • Evitar el factor de risc del desplaçament de les persones fràgils.
  • Facilitar el benestar del pacient.
  • Facilitar la formació del cuidador.
  • Estudiar i millorar les barreres arquitectòniques i adaptar l’entorn amb productes de suport i adequacions.
  • Estimular cognitivament.
  • Facilitar l’alimentació.
  • Millorar la comunicació entre el pacient i la família.
  • Millorar l’articulació (llenguatge).
  • Conèixer sistemes alternatius de comunicació.
  • Saber interpretar i passar escales de valoració (Barthel, Lawton, test Minimental, exploració de les disàrtries, MECV-V).

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
  • 12 - Tenir creativitat.
  • 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
  • 18 - Mostrar la seva orientació cap al pacient/usuari, tot posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix entorn del qual giren les decisions que pren.
  • 28.3 - Manifestar respecte, valoració i sensibilitat pel treball aliè.
  • 30.1 - Tenir les capacitats necessàries per a treballar en equip.
  • 37.5 - conèixer els codis deontològics de la professió
  • 43 - Conèixer els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques a aplicar a les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i a totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com a la promoció i conservació de la salut, i a la prevenció de la malaltia.
  • 49 - Ésser capaç de dissenyar el pla d'intervenció en fisioteràpia.
  • 53 - Tenir capacitat per intervenir als àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Tractar el pacient centrant-se en la seva funcionalitat i l’entorn.
  • Tractar de manera personalitzada i integral pacients sense autonomia-
  • Tractar amb un equip multidisciplinari.
  • Aprendre a utilitzar l’educació sanitària.
  • Aprendre a estimular cognitivament.
  • Conèixer pautes bàsiques de comunicació.
  • Detectar la disfàgia i conèixer-ne el risc.
  • Saber utilitzar escales de valoració (Barthel, Lawton, test Minimental, exploració de les disàrtries, MECV-V).

Continguts

Paciente domiciliario

 

 • Perfil del paciente domiciliario

 

• Cuidar al cuidador

 

• Entorno del paciente

 

• TIC en el entorno domiciliario

 

 

Fisioterapia a domicilio

 

 

• Desplazamiento espontáneo y potencial de la persona mayor

 

• Comunicación con la persona mayor

 

• Caídas (centro de gravedad, funcionalidad, entorno, calzado, prótesis, etc.)

 

• Patologías prevalentes:

 

         Fractura de fémur

 

         PTR

 

         PTC

 

         AVC

 

         Impotencia funcional

 

• Escaleras: Barthel

 

Terapia ocupacional

 

 

• Estimulación cognitiva

 

• Barreras arquitectónicas y adaptación del entorno. Integración en el entorno cotidiano

 

• Entrenamiento y seguimiento en la utilización de adaptaciones y ayudas técnicas

 

• Escaleras: Lawton, test Minimental

 

  

Logopedia a domicilio

 

 

• Comunicación con la persona mayor

 

• Estimulación cognitiva

 

• Escalas: exploración de las disartrias, MECV-V

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA

METODOLOGIA

COMPETÈNCIES

CRÈDITS ECTS

Classes teòriques

Aprenentatge cooperatiu
Mètode del cas
Resolució d’exercicis i problemes

01 02 09 12 18 21 28.3 30.1 37.4 39 43 49 53

2,4

Activitats d’autoaprenentatge

Contracte d’aprenentatge

10 15 29.1 37.5

1,2

Estudi independent de l’alumne

Aprenentatge cooperatiu

43 49

2,4

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



La matèria s’avalua per mitjà d’una prova escrita que representa el 80% de la nota final obtinguda.

El 20% restant de la nota final està relacionat amb un treball basat en una activitat guiada pel professor.


Normativa d’assistència

Les assignatures del Grau en Fisioteràpia que presenten continguts teoricopràctics tenen com a objectiu principal l’adquisició i el desenvolupament de procediments i habilitats tècniques relacionats directament amb l’exercici pràctic de la professió. Aquest és el motiu que determina l’estructura d’aquestes classes, en grups reduïts i amb la supervisió directa i contínua del professor de l’assignatura. Per això, l’assistència als seminaris es considera fonamental i necessària per poder adquirir aquestes competències. Sobre la base del que s’ha exposat, les faltes d’assistència només es poden produir de manera excepcional i han d’estar motivades per causes majors; en qualsevol cas, si superen el 20% de la càrrega formativa, l’alumne ha de tornar a fer la matrícula d’aquesta assignatura en el curs acadèmic següent i no té la possibilitat d’examinar-se en la segona convocatòria. Les conseqüències derivades de no complir aquesta normativa poden tenir efectes molt negatius relacionats directament amb el procés de matriculació (solapaments o incompatibilitats acadèmiques) i amb la previsió temporal corresponent per finalitzar els estudis del Grau.

Bibliografia i recursos

Blesedell Crepeau E., Cohn ES, Boyt Schell BA. Terapia Ocupacional de Willard i Spackman, 11  ed. Madrid: Editorial M dica Panamericana, 2011.

Durante P, Pedro  P. Terapia ocupacional en geriatr a: principios y Pr ctica, 3  Edici n. Barcelona: Masson, 2010 Moruno P, Romero D. Actividades de la Vida Diaria. Barcelona: Masson, 2006.

Poloni B. Ter pia Ocupacional en Discapacitadors F sicos: Teor a y Pr ctica. Madrid: M dica Panamericana, 2004.

Montagut F, Flotats G, Lucas E. Rehabilitación domiciliaria: principios, indicacions y programes terapeuticos

R.J.Love, W.G.Webb, Neurología para los especialistas del habla y del lenguaje, Ed. Paramericana 2001