Universitat Internacional de Catalunya
Aprenentatge i Desenvolupament de la Personalitat
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,
Professorat
Anna Carballo Márquez: acarballo@uic.es
Xavier Márquez Bartra:
Presentació
En aquesta assignatura s'estudiarà educació, aprenentatge i desenvolupament psicològic en l'etapa adolescent. Específicament el desenvolupament cognitiu, lingüístic, psicomotor, social i afectiu, els processos d'ensenyament i aprenentatge a l'aula i el procés de construcció del coneixement a la institució escolar.
El camp de la neurociència cognitiva ha experimentat un important avenç en les últimes dècades, sobretot a causa del desenvolupament tecnològic de les tècniques de neuroimatge, que han permès estudiar el cervell humà en viu i en diferents edats mentre porta a terme diversos tipus de tasques cognitives. Molts d’aquests estudis s’han centrat en els processos d’aprenentatge i memòria, de manera que han permès explorar com el cervell codifica, elabora, reté i recupera la informació, i com alguns factors intervenen o interfereixen en aquests processos neurobiològics que sustenten l’aprenentatge i el desenvolupament cognitiu.
D’altra banda, a dia d’avui el camp educatiu està experimentant un fort corrent de renovació i canvi pedagògic basat en la pràctica reflexiva a causa, sobretot, dels canvis socials i tecnològics importants i accelerats que acompanyen el nou segle, així com de les xifres alarmants de fracàs escolar que indiquen de manera clara que el sistema educatiu actual no dona resposta a les necessitats socials, culturals i educatives que presenten els infants i adolescents d’avui dia.
En aquest afany per trobar un marc teòric que pugui justificar i fonamentar des d’un punt de vista científic i rigorós el canvi i la millora pedagògics, educadors i educadores han començat a interessar-se cada vegada més per les implicacions que un camp empíric com el de les neurociències, que permet estudiar la base biològica del comportament i la cognició, pugui aportar al disseny de les situacions d’ensenyament-aprenentatge.
D’aquest interès creixent neix la neurociència educativa com una nova interdisciplina orientada a l’estudi i la millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge des d’una perspectiva científica basada en el funcionament del cervell, a partir de la interacció entre tres àmbits de coneixement diferents: les neurociències, la psicologia i l’educació.
Requisits previs
Per cursar les assignatures d'aquest màster s'han de complir els criteris d'accés especificats pel Departament d'Ensenyament
Objectius
- Comprendre les possibles aplicacions de les neurociències en el camp educatiu, des d’una mirada científica, crítica i rigorosa.
- Identificar les principals etapes del neurodesenvolupament i la seva possible implicació en el disseny de pràctiques educatives.
- Descriure les bases neurobiològiques que sustenten els diferents processos d’aprenentatge i memòria.
- Diferenciar els diferents elements i factors que poden intervenir i interferir en els processos d’ensenyament-aprenentatge i tenir-los en compte en el disseny de pràctiques educatives.
- Identificar les fases del desenvolupament de la personalitat de l'adolescent.
- Identificar i reconèixer els factors psicològicos intrapersonals i interpersonals que influeixen en l'aprenentatge escolar i les implicacions en el procés educatiu.
- Manegar diferents estratègies i eines per conèixer la motivació dels alumnes i com incentivar-la.
- Adaptar situacions educatives en persones amb capacitats i ritmes d'aprenentatge diferents.
- Elaborar propostes dirigides a promoure l'adquisició de coneixements i destresses per millorar el clima i l'aprenentatge a l'aula.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB07 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi
- CB08 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- CB09 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
- CE01 - Identificar les característiques dels estudiants, els seus contextos socials i motivacions; comprendre el desenvolupament de la personalitat d'aquests estudiants i les possibles disfuncions que afecten l'aprenentatge
- CE02 - Distingir els mecanismes de detecció i atenció de les necessitats educatives dels estudiants
- CE03 - Planificar la resolució de situacions educatives que afecten estudiants amb diferents capacitats i diferents ritmes d'aprenentatge; elaborar propostes basades en l'adquisició de destreses i aptituds intel·lectuals i emocionals
- CG01 - Formular judicis reflexius i crítics, responsables, ètics i respectuosos sobre els diversos protagonistes de procés educatiu (família, escola i societat)
- CG02 - Analitzar i sintetitzar la informació obtinguda de diversos entorns amb la finalitat de resoldre problemes o situacions de conflicte, per a identificar i definir els elements significatius que constitueixen un problema per a resoldre'l amb criteri i de manera efectiva
- CT01 - Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional
- CT02 - Treballar en equip i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la societat
- CT03 - Mostrar comportaments ètics i responsables com a ciutadà/a i com a professional
- CT04 - Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per a dissenyar mecanismes per a l'assoliment de la igualtat real, eludint interpretacions parcials i discriminatòries
- CT05 - Identificar estratègies per a fomentar la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Comprendre les possibles aplicacions dels avenços neurocientífics en el camp educatiu, així com les seves limitacions més importants.
- Identificar les diferents fites que esdevenen al llarg del neurodesenvolupament des del naixement fins al final de l’adolescència, així com les possibles implicacions en el disseny de pràctiques pedagògiques.
- Reconèixer els diferents tipus d’aprenentatge i memòria que sustenta el cervell, així com els seus correlats neurobiològics corresponents.
- Identificar els diferents factors (cos-ment, emocions, cervell social, llenguatge, funcions executives, etc.) que intervenen i interfereixen en els processos d’aprenentatge i la memòria.
- Ser capaç de dissenyar pràctiques educatives adaptades als coneixements neurocientífics sobre com aprèn el cervell.
- Ser capaç de dissenyar espais d’aprenentatge adaptats als coneixements neurocientífics sobre com aprèn el cervell.
- Identifica les fases del desenvolupament de la personalitat de l'adolescent
- Identifica i reconeix els factors psicològics intrapersonals i interpersonals que influeixen en l’aprenentatge escolar i les implicacions en el procés educatiu
- Maneja diferents estratègies i eines per conèixer la motivació dels alumnes i com incentivar-la.
- Adapta situacions educatives en persones amb capacitats i ritmes daprenentatge diferents
- Elabora propostes adreçades a promoure l'adquisició de coneixements i destreses per millorar el clima i l'aprenentatge a l'aula
Continguts
BLOC TEMÀTIC I: NEUROCIÈNCIA EDUCATIVA
1. Introducció a la neurociència educativa:
1.1 Possibilitats i limitacions.
1.2 Neuromites i neurofília.
2. Neurodesenvolupament:
2.1 Maduració cerebral i períodes sensibles.
2.2 Cervell adolescent.
3. Cervell i aprenentatge:
3.1 Plasticitat neuronal.
3.2 Tipus de memòria.
4. Elements que intervenen en els processos d’aprenentatge i memòria:
4.1 Relació cos-ment.
4.2 Cervell emocional i motivació.
4.3 Cervell social.
4.4 Cervell i llenguatge.
4.5 Funcions executives.
4.6 Espais d’aprenentatge.
BLOC TEMÀTIC II: ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
1. El concepte de personalitat.
2. Les diferències individuals en les dinàmiques d’aprenentatge:
2.1. Indefensió apresa
2.2. Intel·ligència i identitat.
2.3. Rols a l’aula.
3. Les dificultats d’aprenentatge. Les necessitats educatives especials.
4. Els dissenys curriculars afavoridors de l’adaptació a les diferències individuals.
4.1. DUA
4.2. Atenció curricular transversal a la diversitat.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment online
METODOLOGIES DOCENTS |
|||||
1 |
CT - Classes teòric / expositives en línia |
||||
2 |
REC- Resolució d’exercicis i problemes |
||||
3 |
ABP - Aprenentatge basat en projectes |
||||
4 |
CP - Classes pràctiques en línia |
||||
ACTIVITATS FORMATIVES |
|||||
1 |
CML - Classe magistral en línia |
Hores |
24 |
Presencialitat (%) |
0 |
2 |
CPL - Classe pràctica en línia |
Hores |
15 |
Presencialitat (%) |
0 |
3 |
ETI - Estudi i treball individual |
Hores |
75 |
Presencialitat (%) |
0 |
4 |
TL - Tutories en línia |
Hores |
3 |
Presencialitat (%) |
0 |
5 |
TG - Treball grupal |
Hores |
8 |
Presencialitat (%) |
0 |
TOTAL |
125 (5 ECTS) |
|
|
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment online
1a Convocatòria: Bloc temàtic I: 50%
- Examen de preguntes obertes: 15%
- Presentació de treballs: 35%
Bloc temàtic II: 50%
- Examen de preguntes obertes: 15%
- Proposta d’intervenció educativa: 35%
SISTEMES D'AVALUACIÓ |
||||||||||||||||||
1 |
PT - Presentació de treballs en línia o mitjançant videos |
Ponderació mínima |
25% |
Ponderació màxima |
35% |
|||||||||||||
2 |
PA - Examen de preguntes obertes |
Ponderació mínima |
15% |
Ponderació màxima |
30% |
|||||||||||||
3 |
IE - Proposta d'intervenció educativa |
Ponderació mínima |
25% |
Ponderació màxima |
50% |
Bibliografia i recursos
Blakemore, S.J. & Frith, U. (2007). Cómo aprende el cerebro. Las claves para la educación. Barcelona: Ariel.
Carballo, A. & Portero, M. (2018). 10 ideas clave Neurociencia y Educación, aportaciones para el aula. Barcelona: Graó.
Coll, C. (Coord.) (2010). Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la Educación Secundaria. Barcelona: Graó.
Delgado, B. (coord.) (2009). Psicología del desarrollo desde la infancia a la vejez. Madrid: MacGraw-Hill.
Feldman, R. S. (2007). Desarrollo psicológico a través de la vida. México: Pearson Educación.
Holmes, J. (2014). John Bowlby and Attachment Theory. New York: Routledge.
Mariscal, S., Giménez-Dasí, M., Carriedo, N. i Corral, A. (coord.) (2009). El desarrollo psicológico a lo largo de la vida. Madrid: MacGraw-Hill.
Morgado I. (2014). Aprender, recordar y olvidar. Claves cerebrales de la memoria y la educación. Barcelona: Ariel.
Palacios, J. (1992). Introducción a la psicología evolutiva. Dins A. Marchesi, C. Coll (comps). Desarrollo psicológico y educacional. Madrid: Alianza.
Papalia, D.E., Duskin , R i Wendkos ,S. (2009). Psicología del desarrollo: de la infancia a la adolescencia. México: MacGraw-Hill.
Perinat, A. (2002). Psicología del desarrollo: del nacimiento al final de la adolescencia. Barcelona: UOC
Piaget, J., Inhelder, B. i Weaver, H. (2008). The psychology of the child. USA: Basic books.
Shaffer,D.R. & Kipp,K. (2007). Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia. (7ª Ed.). Mexico: Thompson.
Sousa, D. (2014). Neurociencia educativa: Mente, cerebro y educación. Madrid: Narcea.
Tokuhama-Espinosa, T. (2011). Mind, Brain, and Education Science: A comprehensive guide to the new brain-based teaching. New York: W.W. Norton.
Triadó, C. (1995). Psicologia Evolutiva. Vic: Eumo