Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Aprenentatge i Desenvolupament de la Personalitat

Aprenentatge i Desenvolupament de la Personalitat
5
14089
1
Anual
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,

Professorat


Anna Carballo Márquez: acarballo@uic.es

Xavier Márquez Bartra: 

Presentació

En aquesta assignatura s'estudiarà educació, aprenentatge i desenvolupament psicològic en l'etapa adolescent. Específicament el desenvolupament cognitiu, lingüístic, psicomotor, social i afectiu, els processos d'ensenyament i aprenentatge a l'aula i el procés de construcció del coneixement a la institució escolar. 

El camp de la neurociència cognitiva ha experimentat un important avenç en les últimes dècades, sobretot a causa del desenvolupament tecnològic de les tècniques de neuroimatge, que han permès estudiar el cervell humà en viu i en diferents edats mentre porta a terme diversos tipus de tasques cognitives. Molts d’aquests estudis s’han centrat en els processos d’aprenentatge i memòria, de manera que han permès explorar com el cervell codifica, elabora, reté i recupera la informació, i com alguns factors intervenen o interfereixen en aquests processos neurobiològics que sustenten l’aprenentatge i el desenvolupament cognitiu.

D’altra banda, a dia d’avui el camp educatiu està experimentant un fort corrent de renovació i canvi pedagògic basat en la pràctica reflexiva a causa, sobretot, dels canvis socials i tecnològics importants i accelerats que acompanyen el nou segle, així com de les xifres alarmants de fracàs escolar que indiquen de manera clara que el sistema educatiu actual no dona resposta a les necessitats socials, culturals i educatives que presenten els infants i adolescents d’avui dia.

En aquest afany per trobar un marc teòric que pugui justificar i fonamentar des d’un punt de vista científic i rigorós el canvi i la millora pedagògics, educadors i educadores han començat a interessar-se cada vegada més per les implicacions que un camp empíric com el de les neurociències, que permet estudiar la base biològica del comportament i la cognició, pugui aportar al disseny de les situacions d’ensenyament-aprenentatge.

D’aquest interès creixent neix la neurociència educativa com una nova interdisciplina orientada a l’estudi i la millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge des d’una perspectiva científica basada en el funcionament del cervell, a partir de la interacció entre tres àmbits de coneixement diferents: les neurociències, la psicologia i l’educació.

 

Requisits previs

Per cursar les assignatures d'aquest màster s'han de complir els criteris d'accés especificats pel Departament d'Ensenyament

Objectius

  1. Comprendre les possibles aplicacions de les neurociències en el camp educatiu, des d’una mirada científica, crítica i rigorosa.
  2. Identificar les principals etapes del neurodesenvolupament i la seva possible implicació en el disseny de pràctiques educatives.
  3. Descriure les bases neurobiològiques que sustenten els diferents processos d’aprenentatge i memòria.
  4. Diferenciar els diferents elements i factors que poden intervenir i interferir en els processos d’ensenyament-aprenentatge i tenir-los en compte en el disseny de pràctiques educatives.
  5. Identificar les fases del desenvolupament de la personalitat de l'adolescent.
  6. Identificar i reconèixer els factors psicològicos intrapersonals i interpersonals que influeixen en l'aprenentatge escolar i les implicacions en el procés educatiu.
  7. Manegar diferents estratègies i eines per conèixer la motivació dels alumnes i com incentivar-la.
  8. Adaptar situacions educatives en persones amb capacitats i ritmes d'aprenentatge diferents.
  9. Elaborar propostes dirigides a promoure l'adquisició de coneixements i destresses per millorar el clima i l'aprenentatge a l'aula.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB07 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi
  • CB08 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB09 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • CE01 - Identificar les característiques dels estudiants, els seus contextos socials i motivacions; comprendre el desenvolupament de la personalitat d'aquests estudiants i les possibles disfuncions que afecten l'aprenentatge
  • CE02 - Distingir els mecanismes de detecció i atenció de les necessitats educatives dels estudiants
  • CE03 - Planificar la resolució de situacions educatives que afecten estudiants amb diferents capacitats i diferents ritmes d'aprenentatge; elaborar propostes basades en l'adquisició de destreses i aptituds intel·lectuals i emocionals
  • CG01 - Formular judicis reflexius i crítics, responsables, ètics i respectuosos sobre els diversos protagonistes de procés educatiu (família, escola i societat)
  • CG02 - Analitzar i sintetitzar la informació obtinguda de diversos entorns amb la finalitat de resoldre problemes o situacions de conflicte, per a identificar i definir els elements significatius que constitueixen un problema per a resoldre'l amb criteri i de manera efectiva
  • CT01 - Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional
  • CT02 - Treballar en equip i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la societat
  • CT03 - Mostrar comportaments ètics i responsables com a ciutadà/a i com a professional
  • CT04 - Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per a dissenyar mecanismes per a l'assoliment de la igualtat real, eludint interpretacions parcials i discriminatòries
  • CT05 - Identificar estratègies per a fomentar la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Comprendre les possibles aplicacions dels avenços neurocientífics en el camp educatiu, així com les seves limitacions més importants.
  • Identificar les diferents fites que esdevenen al llarg del neurodesenvolupament des del naixement fins al final de l’adolescència, així com les possibles implicacions en el disseny de pràctiques pedagògiques.
  • Reconèixer els diferents tipus d’aprenentatge i memòria que sustenta el cervell, així com els seus correlats neurobiològics corresponents.
  • Identificar els diferents factors (cos-ment, emocions, cervell social, llenguatge, funcions executives, etc.) que intervenen i interfereixen en els processos d’aprenentatge i la memòria.
  • Ser capaç de dissenyar pràctiques educatives adaptades als coneixements neurocientífics sobre com aprèn el cervell.
  • Ser capaç de dissenyar espais d’aprenentatge adaptats als coneixements neurocientífics sobre com aprèn el cervell.
  • Identifica les fases del desenvolupament de la personalitat de l'adolescent
  • Identifica i reconeix els factors psicològics intrapersonals i interpersonals que influeixen en l’aprenentatge escolar i les implicacions en el procés educatiu
  • Maneja diferents estratègies i eines per conèixer la motivació dels alumnes i com incentivar-la.
  • Adapta situacions educatives en persones amb capacitats i ritmes daprenentatge diferents
  • Elabora propostes adreçades a promoure l'adquisició de coneixements i destreses per millorar el clima i l'aprenentatge a l'aula

Continguts

BLOC TEMÀTIC I: NEUROCIÈNCIA EDUCATIVA

1. Introducció a la neurociència educativa:

1.1 Possibilitats i limitacions.

1.2 Neuromites i neurofília.

2. Neurodesenvolupament:

2.1 Maduració cerebral i períodes sensibles.

2.2 Cervell adolescent.

3. Cervell i aprenentatge:

3.1 Plasticitat neuronal.

3.2 Tipus de memòria.

4. Elements que intervenen en els processos d’aprenentatge i memòria:

4.1 Relació cos-ment.

4.2 Cervell emocional i motivació.

4.3 Cervell social.

4.4 Cervell i llenguatge.

4.5 Funcions executives.

4.6 Espais d’aprenentatge.

 

BLOC TEMÀTIC II: ATENCIÓ A LA DIVERSITAT 

1. El concepte de personalitat.

2. Les diferències individuals en les dinàmiques d’aprenentatge:

2.1. Indefensió apresa

2.2. Intel·ligència i identitat.

2.3. Rols a l’aula.

3. Les dificultats d’aprenentatge. Les necessitats educatives especials.

4. Els dissenys curriculars afavoridors de l’adaptació a les diferències individuals.

4.1. DUA

4.2. Atenció curricular transversal a la diversitat.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment online



METODOLOGIES DOCENTS

1

CT -  Classes teòric / expositives en línia

2

REC-  Resolució d’exercicis i problemes

3

ABP -  Aprenentatge basat en projectes

4

CP  -  Classes pràctiques en línia

ACTIVITATS FORMATIVES

1

CML - Classe magistral en línia

Hores

24 

Presencialitat (%)

2

CPL - Classe pràctica en línia

Hores

          15

Presencialitat (%)

 0

3

ETI - Estudi i treball individual

Hores

75

Presencialitat (%)

 0

4

TL - Tutories en línia

Hores

Presencialitat (%)

 0

5

TG - Treball grupal

Hores

8

Presencialitat (%)

 0

TOTAL

125 (5 ECTS)

 

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment online



1a Convocatòria:   Bloc temàtic I: 50%
  • Examen de preguntes obertes: 15%
  • Presentació de treballs: 35%

Bloc temàtic II: 50%

  • Examen de preguntes obertes: 15%
  • Proposta d’intervenció educativa: 35%

SISTEMES D'AVALUACIÓ

1

PT - Presentació de treballs en línia o mitjançant videos

Ponderació mínima

 25%

Ponderació màxima

35% 

2

PA -  Examen de preguntes obertes

Ponderació mínima

 15%

Ponderació màxima

30%

3

IE -   Proposta d'intervenció educativa

Ponderació mínima

 25%

Ponderació màxima

50%

Bibliografia i recursos

Blakemore, S.J. & Frith, U. (2007). Cómo aprende el cerebro. Las claves para la educación. Barcelona: Ariel.

Carballo, A. & Portero, M. (2018). 10 ideas clave Neurociencia y Educación, aportaciones para el aula. Barcelona: Graó.

Coll, C. (Coord.) (2010). Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la Educación Secundaria. Barcelona: Graó.

Delgado, B. (coord.) (2009). Psicología del desarrollo desde la infancia a la vejez. Madrid: MacGraw-Hill.

Feldman, R. S. (2007). Desarrollo psicológico a través de la vida. México: Pearson Educación.

Holmes, J. (2014). John Bowlby and Attachment Theory. New York: Routledge.

Mariscal, S., Giménez-Dasí, M., Carriedo, N. i Corral, A. (coord.) (2009). El desarrollo psicológico a lo largo de la vida. Madrid: MacGraw-Hill.

Morgado I. (2014). Aprender, recordar y olvidar. Claves cerebrales de la memoria y la educación. Barcelona: Ariel.

Palacios, J. (1992). Introducción a la psicología evolutiva. Dins A. Marchesi, C. Coll (comps). Desarrollo psicológico y educacional. Madrid: Alianza.

Papalia, D.E., Duskin , R i Wendkos ,S. (2009). Psicología del desarrollo: de la infancia a la adolescencia.  México: MacGraw-Hill.

Perinat, A. (2002). Psicología del desarrollo: del nacimiento al final de la adolescencia. Barcelona: UOC

Piaget, J., Inhelder, B. i Weaver, H. (2008). The psychology of the child. USA: Basic books.

Shaffer,D.R. & Kipp,K. (2007). Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia. (7ª Ed.). Mexico: Thompson.

Sousa, D. (2014). Neurociencia educativa: Mente, cerebro y educación. Madrid: Narcea.

Tokuhama-Espinosa, T. (2011). Mind, Brain, and Education Science: A comprehensive guide to the new brain-based teaching. New York: W.W. Norton.

Triadó, C. (1995). Psicologia Evolutiva. Vic: Eumo