Universitat Internacional de Catalunya
Organització i Gestió de Centres
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,
Professorat
Es pot demanar hora a través d'aquest mail: mtintore@uic.es
Estaré encantada de poder-vos atendre
Presentació
Aquesta assignatura pretén ajudar als estudiants a millorar el seu coneixement sobre aspectes relacionats amb l'organització i la direcció dels centres educatius de secundària, d'una manera contextualitzada. També s'aspira a millorar les habilitats organitzatives i directives dels participants.
S'intentarà relacionar la teoria amb la pràctica, especialment a través de l'anàlisi d'alguns documents institucionals i l'aplicació de mètode del cas per a la solució de problemes que poden donar-se a les aules.
Requisits previs
No es requereixen
Objectius
Amb aquesta assignatura es pretén aportar coneixements i desenvolupar capacitats en relació amb els següents temes:
- Context educatiu global, nacional i local
- Concepte d’organització
- Organització dels recursos humans, funcionals i materials en un centre de Secundària
- Organització de les relacions i la participació en un centre de Secundària
- Planificació escolar a través dels documents institucionals
- El Projecte Educatiu dels Centres de Secundària
- Direcció i Lideratge
- Casos d’organització escolar
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
Amb aquesta matèria es pretén ajudar a desenvolupar totes les competències bàsiques, generals i transversals previstes en el Màster.
Es tindrà especialment en compte la següent competència específica:
CE4 Identificar la normativa i organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament
- CB06 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
- CB07 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi
- CB08 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- CB09 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
- CB10 - Que els estudiants sàpiguen aplicar les habilitats d'aprenentatge que permetin continuar estudiant d'una manera en gran manera autodirigida o autònom
- CE04 - Identificar la normativa i organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament
- CG01 - Formular judicis reflexius i crítics, responsables, ètics i respectuosos sobre els diversos protagonistes de procés educatiu (família, escola i societat)
- CG02 - Analitzar i sintetitzar la informació obtinguda de diversos entorns amb la finalitat de resoldre problemes o situacions de conflicte, per a identificar i definir els elements significatius que constitueixen un problema per a resoldre'l amb criteri i de manera efectiva
- CG03 - Integrar-se i col·laborar de manera activa en la consecució d'objectius comuns amb altres persones, àrees i organitzacions
- CG04 - Exposar les idees de manera oral i escrita adaptant-se a diferents estils comunicatius i tipus d'activitats
- CG05 - Organitzar i planificar diferents tipus d'activitats, esdeveniments i situacions
- CG06 - Integrar i utilitzar les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en diversos camps de manera eficaç i responsable
- CG07 - Expressar-se en públic i fer presentacions amb suport digital adaptades als diferents grups d'interès del context escolar
- CT01 - Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional
- CT02 - Treballar en equip i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la societat
- CT03 - Mostrar comportaments ètics i responsables com a ciutadà/a i com a professional
- CT04 - Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per a dissenyar mecanismes per a l'assoliment de la igualtat real, eludint interpretacions parcials i discriminatòries
- CT05 - Identificar estratègies per a fomentar la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans
- CT06 - Promoure situacions i entorns inclusius per al Desenvolupament Sostenible, creant contextos eficaços, responsables i inclusius a tots els nivells
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
1. Identifica els paràmetres socials on s'ubica el sistema educatiu i l'ensenyament Secundari per realitzar una tasca docent conseqüent amb ells
2. Adapta la tasca docent quotidiana a la realitat social on s'ubica el centre escolar
3. Gestiona la diversitat a l'aula i al centre educatiu
5. Realitza propostes per promoure la igualtat de gènere i la no discriminació en les estructures organitzatives de diferents institucions: educatives, empresarials, socials
Continguts
1. L'administració educativa i el centre d'educació secundària
2. Els processos de comunicació i d'interacció en la institució educativa i en l'aula d'educació secundària
3. El Projecte Educatiu de Centre en l'ensenyament secundari
4. Context de l'educació secundària: estructura i organització
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment online
Metodologies docents
Classes teòriques / expositives en línia
Classes pràctiques en línia
Mètode del cas
Resolució d'exercicis i qüestions
Activitats formatives
Classe magistral en línia
Classe pràctica en línia
Estudi i treball individual
Treball grupal
Seminaris pràctics
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment online
La matèria s'avaluarà tenint molt en compte la participació en les classes i les activitats i debat fets durant les classes
S'utilitzaran els següents sistemes d'avaluació:
Exàmen de preguntes obertes (30%). L'examen serà l'ultim dia de classe. 20 desembre
Presentació de treballs de classe en línia (35%)
Portfoli virtual amb un estudi de cas real(35%)
Bibliografia i recursos
Antúnez, S. (2000). La acción directiva en las instituciones escolares. Análisis y propuestas. ICE-Horsori
La dirección escolar, elemento clave para la mejora educativa - Dr. Serafín Antúnez Marcos. https://www.youtube.com/watch?v=TPrzUjbgWAY
Antúnez S., y Güell, M. (2019). La dirección de sí mismo. Orientaciones para directores y directoras escolares. Cuadernos de Educación 84- Ed- Horsori
Armengol, C., Feixas, M., Pallarés, R. M. (2000) Seguint el fil de l’organització Barcelona. Servei de Publicacions. Universitat Autònoma de Barcelona.
Cantón, I. y Pino, M. (2014). Organización de centros educativos en la sociedad del conocimiento.
Castro, M. y Egido, I. (eds.) (2024). Qué sabemos sobre el profesorado. Políticas, evidencias y perspectivas de futuro. Narcea
Del Arco, I. (2014). Organització i gestió dels centres educatius de Secundària. LLeida. ISBN 978-84-617-1973-0
Gairín, J. (2022). Diseño y desarrollo de las organizaciones educativas. Editorial Dykinson.
Gairín, J. (Ed.) (2024). Dirección y liderazgo de los centros educativos. Naturaleza, desarrollo y práctica profesional, Editorial Narcea. ISBN 9788427731592
Gairín, j. y Castro D. (2021). El contexto organizativo como espacio de intervención. Ed. Síntesis
Gairín, J. y Galdames, M. (2024). La participación de los diferentes actores en la gestión educativa en Iberoamérica. Red AGE y EDO Serveis. (ver capítulo 6 sobre la Participación en España).
Grau i Martín, E. (2015). L’escola privada i concertada a Catalunya. Una guia pràctica de gestió. Barcelona: Barcanova.
Gurr, D. (2019). Panorama del liderazgo en escuelas de alta complejidad socioeducativa. En: J. Weinstein y G. Muñoz. Liderazgo en escuelas de alta complejidad sociocultural: Diez miradas. pp. 19-70. Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.
Fullan, M. (2016). La dirección escolar. Tres claves para maximizar su impacto. Ed. Morata
Fundación Telefónica (2015). Viaje a la escuela del siglo XXI.
Leiva, M.V., Gairín, J., & Guerra San Martín, S. (2019). Prácticas de liderazgo de los directores noveles para la inclusión educativa. Aula Abierta, 48, 3, 291-300
Moreno Sánchez, E. Márquez Díaz, J.R. (2023). Comprender las organizaciones educativas. Pirámide.
Muñoz Moreno, J.L. & Gairín, J. (2022). Diseño y desarrollo de las organizaciones educativas. Editorial Dykinson.
Rincón-Gallardo, S., Villagra, C., Mellado., M.E., & Aravena, O. (2019). Construir culturas de colaboración eficaz en redes de escuelas chilenas: una teoría de acción. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XLIX, 1, 241-272.
Robinson, K., Aronica, L. (2015) Escuelas creativas. Barcelona, Grijalbo.
Tintore, M. (2021). Distribució del lideratge i la visió del centre (28 gener 2021). Laboratori de Transformació Educativa desarrollado por el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Direcció General d'Innovació, Recerca i Cultura Digitals. Sub-direcció General d'Innovació i Formació. Servei d’Innovació, Xarxes i Serveis Educatius. Seminari temàtic “Aprofundim en lideratge en l’organització i la gestió del centre”.
Tintoré, M. (2021), Creació de cultures col·laboratives (17 febrer 2021). Laboratori de Transformació Educativa desarrollado por el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Direcció General d'Innovació, Recerca i Cultura Digitals. Sub-direcció General d'Innovació i Formació. Servei d’Innovació, Xarxes i Serveis Educatius. Seminari temàtic “Aprofundim en lideratge en l’organització i la gestió del centre”.
Tintoré, M. (2021). Relació entre lideratge i resultats (17 març 2021). Laboratori de Transformació Educativa desarrollado por el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Direcció General d'Innovació, Recerca i Cultura Digitals. Sub-direcció General d'Innovació i Formació. Servei d’Innovació, Xarxes i Serveis Educatius. Seminari temàtic “Aprofundim en lideratge en l’organització i la gestió del centre”.
Tintoré, M. (coord). (2010). Manual de Organización de Instituciones Educativas. Un modelo humanista. Furtwagen Editores. ISBN: 978-849-38396.
VVAA (2019). Monográfico “Repensar los tiempos educativos” de Fòrum. Revista d’Organització i Gestió educativa. Mayo 2019.
Video Youtube: La dirección escolar, elemento clave para la mejora educativa - Dr. Serafín Antúnez Marcos. https://www.youtube.com/watch?v=TPrzUjbgWAY