Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Història de l'Educació i Legislació

Història de l'Educació i Legislació
2
14092
1
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,

Professorat


Podeu contactar amb el professor de l'assignatura (Jaume Camps Bansell) per mitjà del correu electrònic: jaumecamps@uic.cat

Presentació

Aquesta assignatura (comuna a totes les especialitats que s'ofereixen) presenta el concepte d'educació i el seu desenvolupament, tenint en compte els diferents models educatius i pensaments pedagògics que han sorgit en cada època fins arribar al món contemporani. S’estudien les teories pedagògiques, les diferents institucions educatives i la legislació vigent, amb especial atenció al nostre marc nacional i estatal.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

CE5: Analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, perspectives i interrelació amb la realitat social de cada època.

CB9: Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions –i els coneixements i razones últimes que les sustenten– a públics especialitzats i no especializats de manera clara i sense ambigüitats.

CG4: Exposar les idees de forma oral i escrita adaptant-se a diversos estils comunicatius i tipus d' activitats.

CG6: Integrar i emprar les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en diversos camps de manera eficaç i responsable.

CT6: Promoure situacions i entorns inclusius per al Desenvolupament Sostenible, creant contextos eficaços, responsables i inclusius a tots els nivells.

 

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Identifica els paràmetres legals i socials en els que es situa el sistema educatiu i l'ensenyament secundari, i realitzar una tasca docent conseqüent amb aquests.
  2. Adapta la labor docent habitual a la realitat social on s'ubica el centre escolar.

Continguts

  1. Evolució històrica del Sistema Educatiu.
  2. El context actual del sistema educatiu espanyol.
(aquests 2 continguts es dividiran en 9 subtemes que trobaràs al Moodle de l'assignatura)

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment online



Es realitzaran:

- Classes teòriques d'exposició de continguts.

- Algunes classes més pràctiques amb activitats, etc.

 

Les activitats formatives seran:

- Classe magistral online.

- Classe pràctica online.

- Estudi i treball individual.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment online



El sistema d'avaluació serà amb:

1. Examen online de preguntes obertes (40% de la nota d'assignatura)

2. Presentació de treballs online o a través de vídeos (20%)

3. Examen tipo test (40%)

Bibliografia i recursos

    • Alumnes de l’escola Barbiana (2002). Carta a una mestra, Eumo,
    • AAVV. (2000). Pedagogías del siglo XX, Praxis.
    • Camps Bansell, J. (2018). Educación personalizada y diferenciada, Digital Reasons.
    • Cela, J. i Palou, J. (2004). Va de mestres. Carta als mestres que comencen. Associació de Mestres Rosa Sensat.
    • Colom, A.; Bernabeu, J.L., Domínguez, E. i Sarramona, J. (2002). Teorías e instituciones contemporáneas de la educación, Ariel.
    • Dewey J. (1985). Democràcia i escola. Eumo.
    • Freinet, C. (1986). Per l’escola del poble, S. XXI.
    • Fullat, O. (1992). Filosofías de la educación,  Paideia CEAC.
    • García Hoz, V. (1970). Educación personalizada, Miñón.
    • Houssaye, J. (1995). Quinze pedagogs. La seva influència avui, Proa.
    • Manen, M. Van (1998). El tacto en la enseñanza, Paidós.
    • Makarenko, A. (1983). Poema pedagógico, Planeta.
    • Puig, J. M. (1998). Feina d’educar, Edicions 62.
    • Ruiz, H. (2021). ¿Cómo aprendemos? Graó (3ª edició)
    • Segers, J.A. (1985). En torno a Decroly. Ministerio de Educación y Ciencia. ENLLAÇ
    • Trilla, J. (coord.) (2001). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del s. XXI, Graó.