Universitat Internacional de Catalunya
Història de l'Educació i Legislació
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,
Professorat
Podeu contactar amb el professor de l'assignatura (Jaume Camps Bansell) per mitjà del correu electrònic: jaumecamps@uic.cat
Presentació
Aquesta assignatura (comuna a totes les especialitats que s'ofereixen) presenta el concepte d'educació i el seu desenvolupament, tenint en compte els diferents models educatius i pensaments pedagògics que han sorgit en cada època fins arribar al món contemporani. S’estudien les teories pedagògiques, les diferents institucions educatives i la legislació vigent, amb especial atenció al nostre marc nacional i estatal.
Requisits previs
No hi ha requisits previs.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
CE5: Analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, perspectives i interrelació amb la realitat social de cada època.
CB9: Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions –i els coneixements i razones últimes que les sustenten– a públics especialitzats i no especializats de manera clara i sense ambigüitats.
CG4: Exposar les idees de forma oral i escrita adaptant-se a diversos estils comunicatius i tipus d' activitats.
CG6: Integrar i emprar les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en diversos camps de manera eficaç i responsable.
CT6: Promoure situacions i entorns inclusius per al Desenvolupament Sostenible, creant contextos eficaços, responsables i inclusius a tots els nivells.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Identifica els paràmetres legals i socials en els que es situa el sistema educatiu i l'ensenyament secundari, i realitzar una tasca docent conseqüent amb aquests.
- Adapta la labor docent habitual a la realitat social on s'ubica el centre escolar.
Continguts
- Evolució històrica del Sistema Educatiu.
- El context actual del sistema educatiu espanyol.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment online
Es realitzaran:
- Classes teòriques d'exposició de continguts.
- Algunes classes més pràctiques amb activitats, etc.
Les activitats formatives seran:
- Classe magistral online.
- Classe pràctica online.
- Estudi i treball individual.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment online
El sistema d'avaluació serà amb:
1. Examen online de preguntes obertes (40% de la nota d'assignatura)
2. Presentació de treballs online o a través de vídeos (20%)
3. Examen tipo test (40%)
Bibliografia i recursos
-
- Alumnes de l’escola Barbiana (2002). Carta a una mestra, Eumo,
- AAVV. (2000). Pedagogías del siglo XX, Praxis.
- Camps Bansell, J. (2018). Educación personalizada y diferenciada, Digital Reasons.
- Cela, J. i Palou, J. (2004). Va de mestres. Carta als mestres que comencen. Associació de Mestres Rosa Sensat.
- Colom, A.; Bernabeu, J.L., Domínguez, E. i Sarramona, J. (2002). Teorías e instituciones contemporáneas de la educación, Ariel.
- Dewey J. (1985). Democràcia i escola. Eumo.
- Freinet, C. (1986). Per l’escola del poble, S. XXI.
- Fullat, O. (1992). Filosofías de la educación, Paideia CEAC.
- García Hoz, V. (1970). Educación personalizada, Miñón.
- Houssaye, J. (1995). Quinze pedagogs. La seva influència avui, Proa.
- Manen, M. Van (1998). El tacto en la enseñanza, Paidós.
- Makarenko, A. (1983). Poema pedagógico, Planeta.
- Puig, J. M. (1998). Feina d’educar, Edicions 62.
- Ruiz, H. (2021). ¿Cómo aprendemos? Graó (3ª edició)
- Segers, J.A. (1985). En torno a Decroly. Ministerio de Educación y Ciencia. ENLLAÇ
- Trilla, J. (coord.) (2001). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del s. XXI, Graó.