Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Desenvolupament Curricular en l'Esenyament de la Biologia/Geologia

Desenvolupament Curricular en l'Esenyament de la Biologia/Geologia
4
14567
1
Primer semestre
op
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,

Professorat


A través del correu electrònic: jamartinez@uic.es

Presentació

El desenvolupament curricular pretén donar a conèixer la legislació educativa vigent i els diferents elements del currículum, per tal desenvolupar la pràctica docent en els contextos d’ESO, batxillerat i cicles formatius.

El principal objectiu de l’assignatura és capacitar els futurs professors en el disseny i desenvolupament del currículum d’especialitat, per tal de materialitzar-lo en la programació didàctica de les diferents matèries.

Requisits previs

No hi ha requisits prèvis necessaris.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CE06 - Aplicar recursos i estratègies d'informació, tutoria i orientació acadèmica i professional; promovent accions d'educació emocional i educació en valors
  • CE07 - Relacionar l'educació amb el mitjà social, comprenent la funció educadora de la família i la comunitat, tant en l'adquisició de competències i aprenentatges com en l'educació en el respecte als drets i llibertats, en la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones i en la igualtat de tracte i no discriminació de les persones amb discapacitat
  • CE09 - Identificar els elements constitutius de la naturalesa humana i la centralitat de la persona per a entendre i dur a terme una educació integral
  • CE10 - Determinar el valor formatiu i cultural de la llengua i la literatura, la seva història i desenvolupament per a poder transmetre una visió profunda d'aquestes
  • CE12 - Identificar els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius
  • CE13 - Concretar el currículum que es vagi a implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva d'aquest; desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants
  • CG01 - Formular judicis reflexius i crítics, responsables, ètics i respectuosos sobre els diversos protagonistes de procés educatiu (família, escola i societat)
  • CG03 - Integrar-se i col·laborar de manera activa en la consecució d'objectius comuns amb altres persones, àrees i organitzacions
  • CG04 - Exposar les idees de manera oral i escrita adaptant-se a diferents estils comunicatius i tipus d'activitats
  • CG05 - Organitzar i planificar diferents tipus d'activitats, esdeveniments i situacions
  • CG07 - Expressar-se en públic i fer presentacions amb suport digital adaptades als diferents grups d'interès del context escolar
  • CT01 - Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional
  • CT02 - Treballar en equip i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la societat
  • CT04 - Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per a dissenyar mecanismes per a l'assoliment de la igualtat real, eludint interpretacions parcials i discriminatòries
  • CT06 - Promoure situacions i entorns inclusius per al Desenvolupament Sostenible, creant contextos eficaços, responsables i inclusius a tots els nivells

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Organitza i sistematitza els continguts curriculars.
  2. Desenvolupa principis i tècniques que permeten planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge.
  3. Atén les necessitats educatives especials aplicant propostes i metodologies didàctiques adaptades a la diversitat dels estudiants.
  4. Incorpora i integra noves estratègies, materials didàctics i tecnologies a les activitats de l'aula al procés d'ensenyament-aprenentatge.
  5. Aplica estratègies i tècniques d'avaluació com a instruments de regulació i aprenentatge.
  6. Analitza i avalua models, programes educatius i metodologies per a l'ensenyament de la biologia/geologia.
  7. Programa activitats de classe per promoure el desenvolupament de les competències científiques.
  8. Dissenya propostes docents innovadores de l'àmbit científic.
  9. Utilitza recursos i alternatives no sexistes per dinamitzar el pensament, així com per organitzar les aules i altres espais de treball i convivència.
  10. Promou la igualtat de drets i oportunitats dels alumnes.

Continguts

Tema 1. Coneixement científic, ciència escolar i ensenyament de les ciències a l'Educació Secundària Obligatòria i a Batxillerat.

Tema 2. Competència científica i competència professional en l'ensenyament de la Biologia i la Geologia.

Tema 3. El currículum de Biologia i Geologia en l'Educació Secundària Obligatòria.

Tema 4. El currículum de Biologia i Geologia a Batxillerat.

Tema 5. Competències transversals, programació de situacions d'aprenentatge i Pla de Suport Individualitzat

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment online



Metodologia

Classe teòrica-expositiva

 

Classe pràctica en línia

 

Resolució d’exercicis i qüestions

 

Aprenentatge basat en projectes

 

 

Activitats formatives

Classe teòric-expositiva en línia

24 hores

Classe pràctica en línia

4 hores

Estudi i treball individual

64 hores

Treball en grup

6 hores

Tutoria telemàtica

2 hores

Total

100 hores

És obligatòria l'assistència al 80% de les sessions. 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment online



La qualificació es composa de dos parts principals:

  • AVALUACIÓ CONTÍNUA: diferents activitats formatives realitzades al llarg del semestre. Suposa l'altre 50% de la qualificació final de l’assignatura: presentació de treballs en línia, proposta d'intervenció educativa, participació, etc.
  • AVALUACIÓ FINAL: examen tipus test i examen de preguntes obertes. Suposa el 50% de la qualificació final de l’assignatura. Cal obtenir de mitjana una nota igual o superior a 5,00: examen test (20%) i examen de preguntes obertes (30%).

Bibliografia i recursos

Cañal. (2011). Didáctica de la biología y la geología. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España. Barcelona: Editorial Graó.

Cañal. (2011). Biología y geología 2. Complementos de formación disciplinar. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España. Barcelona: Editorial Graó.

Couso, D; Jiménez-Liso, R (coord.); et al. (2020) Enseñando ciencia con ciencia. Madrid: Fundación Lilly; FECYT. Disponible online en: https://ddd.uab.cat/record/220343

Domènech, Jordi (2019). Aprenentatge basat en projectes, treballs pràctics i controvèrsies. 28 propostes i reflexions per ensenyar Ciències. Premi Marta Mata de Pedagogia 2018. Rosa Sensat.

Fernández, J. (2021) Educar en la Complejidad. Barcelona: Plataforma Actual

Furman, Melina (2022) Enseñar Distinto. Clave Intelectual.

Morales, M. y Fernández, J. (2022) La evaluación formativa. Madrid: Biblioteca de Innovación Educativa SM.

Ruiz-Martín, H. (2021) Cómo aprendemos. Barcelona: Graó

Sanmartí, N. (2002) Didàctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Barcelona: Síntesis Educación.

Sanmartí, N. (2010) Diez ideas sobre evaluación. Barcelona: Graó

 

NORMATIVA ESTATAL I AUTONÒMICA EN MATÈRIA EDUCATIVA

Decret 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu.

Decret 171/2022, de 20 de setembre, d'ordenació dels ensenyaments de batxillerat.

Ley Orgánica 3/2022, de 31 de marzo, de ordenación e integración de la Formación Profesional.

Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació.

Ordre EDU/186/2021, de 23 de setembre, de modificació de diversos decrets i ordres pels quals s'estableix el currículum dels cicles formatius de formació professional inicial.

Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria.

Real Decreto 243/2022, de 5 de abril, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas del Bachillerato.

Real Decreto-ley 31/2020, de 29 de septiembre, por el que se adoptan medidas urgentes en el ámbito de la educación no universitaria.