Universitat Internacional de Catalunya
Didàctica de la Biologia/Geologia 1
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,
Professorat
Dr. Roger De Marfà Taillefer
Presentació
L’assignatura Didàctica de la Biologia/Geologia I pretén aportar als estudiants els coneixements i recursos necessaris per impartir adequadament les assignatures de Biologia/Geologia a les etapes d’ESO i Batxillerat. A l’assignatura es treballaran diversos models didàctics i recursos, així com la programació d’unitats didàctiques i l’avaluació dels aprenentatges, sempre sota el rerefons de les últimes investigacions de la neurociència.
Requisits previs
No hi ha requisits previs necessaris.
Objectius
L’objectiu principal és que els alumnes siguin capaços de planificar, desenvolupar i avaluar el procés d’ensenyament - aprenentatge de les assignatures de Biologia/Geologia, tenint en compte diverses estratègies, metodologies, materials i tecnologies.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB06 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
- CB07 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi
- CB09 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
- CB10 - Que els estudiants sàpiguen aplicar les habilitats d'aprenentatge que permetin continuar estudiant d'una manera en gran manera autodirigida o autònom
- CE12 - Identificar els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius
- CE13 - Concretar el currículum que es vagi a implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva d'aquest; desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants
- CE14 - Aplicar propostes docents innovadores, analitzant críticament l'acompliment de la docència, de les bones pràctiques i de l'orientació utilitzant indicadors de qualitat en l'àmbit de l'especialització cursada
- CE15 - Aplicar metodologies i tècniques bàsiques de recerca i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes de recerca, innovació i avaluació
- CG03 - Integrar-se i col·laborar de manera activa en la consecució d'objectius comuns amb altres persones, àrees i organitzacions
- CG04 - Exposar les idees de manera oral i escrita adaptant-se a diferents estils comunicatius i tipus d'activitats
- CG05 - Organitzar i planificar diferents tipus d'activitats, esdeveniments i situacions
- CT01 - Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional
- CT02 - Treballar en equip i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la societat
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Desenvolupa principis i tècniques que permeten planificar, desenvolupar i avaluar el procés d’ensenyament.
- Incorpora i integra noves estratègies, materials didàctics i tecnologies a les activitats de l’aula en el procés d’ensenyament - aprenentatge.
- Aplica estratègies i tècniques d’avaluació com instruments de regulació i aprenentatge.
- Analitza i avalua models, programes educatius i metodologies per l’ensenyament de la Biologia/Geologia.
- Programa activitats d’aula per promoure el desenvolupament de les competències específiques de la matèria.
- Dissenya propostes docents innovadores en l’àmbit de la Biologia/Geologia.
Continguts
- Les concepcions i els models dels estudiants sobre el món natural y la seva funció en l’ensenyament i aprenentatge de la ciència.
- Models didàctics per l’ensenyament - aprenentatge de les ciències.
- Recursos i activitats per l’ensenyament - aprenentatge de les ciències.
- Programació d’unitats didàctiques.
- L’avaluació dels aprenentatges en l’especialitat de Biologia i Geologia.
- La neurociència aplicada a l’educació.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment online
La metodologia d’ensenyament inclou classes teòriques telemàtiques, classes pràctiques, resolució d’exercicis i qüestions, i aprenentatge basat en projectes. Durant les classes es transmetran coneixements a l’estudiant, es debatran temes d’interès docent i es realitzaran diferents tasques, com rutines de pensament i mapes conceptuals. En total es realitzaran 10 tasques, algunes d’elles a classe i altres s’hauran de fer a casa.
Activitats formatives:
Classe magistral telemàtica |
22 hores |
Classe pràctica telemàtica |
4 hores |
Fòrums i debats virtuals |
1 hora |
Tutoria telemàtica |
2 hores |
Treball en grup |
8 hores |
Classe magistral asíncrona |
3 hores |
Estudi i treball individual |
60 hores |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment online
- Assistència a classe, interès i participació de l’alumne en els fòrums i debats.
- Qualitat de les activitats i treballs pràctics que es duran a terme a classe i que es recolliran en el portafoli virtual.
- Elaboració de materials i propostes didàctiques.
- Examen de preguntes obertes.
Bibliografia i recursos
Arca, M. (1990). Enseñar ciencia : cómo empezar : reflexiones para una educación científica de base. Editorial Paidós.
Bona, C. (2015). La nueva educación. Los retos y desafíos de un maestro de hoy. Editorial Plaza & Janes.
Bueno, D. (2017). Neurociencia para educadores. Editorial Octaedro.
Carmen, L. (coord) et al. (1997). La enseñanza y el aprendizaje de las Ciencias de la Naturaleza en la Educación Secundaria. ICE-Horsori.
Cañal de León, P. (coord.) (2011). Biología y Geología: Complementos de formación disciplinar. Editorial Graó.
Cañal de León, P. (coord.) (2011). Didáctica de la Biología y Geología. Editorial Graó.
Cañal de León, P. (coord.) (2011). Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Editorial Graó.
Chalmers, A. F. (2003). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Editorial Siglo XXI.
Claxton, G. (1994). Educar mentes curiosas. El reto de la ciencia en la escuela. Editorial Visor.
Driver, R. et al. (1991). Ideas científicas en la infancia y la adolescencia. Ed. Morata.
González, D., Herrera, J.A. & Vidal, J. (2005). Guía para elaborar programaciones y unidades didácticas en la Educación Secundaria. Editorial EOS.
Grau, R. (2010). Altres formes de fer ciència. Alternatives a l'aula de secundària. Associació de Mestres Rosa Sensat.
Harlem, W. (1998). Enseñanza y aprendizaje de las ciencias. Editorial Morata.
Jiménez, A. et al. (2004). Enseñar ciencias. Editorial Graó.
Oliva-Martínez, J. M., & Acevedo-Díaz, J. A. (2005). La enseñanza de las ciencias en primaria y secundaria hoy. Algunas propuestas de futuro. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 2(2), 241-250. http://www.redalyc.org/pdf/920/92020210.pdf
Perales, F. J. (1996). “La evaluación en la enseñanza de las ciencias”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27: 179-188.
Pozo, J.I. & Gómez, M.A. (2006). Aprender y enseñar ciencia: del conocimiento cotidiano al conocimiento científico. Editorial Morata.
Rosado, L. (1986). Modelos en los procesos de la ciencia y su contrastación. UNED, Madrid.
Sanmartí, N. (2002). Didàctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Editorial Sintesis Educacion.
Swartz, R. J., Costa, A. L., Beyer, B. K., Reagan, R. & Kallick, B. (2016). El aprendizaje basado en el pensamiento: Cómo desarrollar en los alumnos las competencias del siglo XXI. Editorial SM.
Documentals Quèquicom, CCMA.
Revista Alambique. Editorial Graó.
https://jordidomenechportfolio.wordpress.com/