Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Metodologies Avançades en Investigació Experimental i Anàlisi de Dades

Metodologies Avançades en Investigació Experimental i Anàlisi de Dades
6
14773
1
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà,

Professorat


Els dubtes es podran resoldre abans o després de cada classe o a les tutories individuals en un horari a convenir. 

Professor responsable de la asignatura: Sebastián Zagmutt (szagmutt@uic.es)

Presentació

Aquest estudi té com a objectiu donar a l’alumnat els fonaments i la visió teòrica de les tècniques d’avançament utilitzades habitualment en la recerca biomèdica, i també oferir la fantàstica experiència pràctica dels mètodes seleccionats. 

El curs també proporcionarà a l’alumnat una formació en anàlisi de dades mitjançant l’ús de la gestió de la referència de software/programes. A més, l’alumnat es formarà per proposar una sèrie de tècniques per donar una resposta a una pregunta de recerca.

Requisits previs

No hi ha requisits previs

Objectius

Aprendre els fonaments de molts mètodes de recerca biomèdica.

Aconseguir experiència en diversos camps, incloent-hi la biologia cel·lular, la biologia molecular i la bioquímica.

Treballar eficaçment en un projecte de recerca ampliat. A més, presentar eficaçment el projecte davant d’una comunitat científica. 

Obtenir i interpretar dades.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • C1 - Raonar críticament sobre l’ús dels models d’experimentació habituals i alternatius de l’àmbit de la recerca biomèdica.
  • C7 - Respectar els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d’una cultura de pau i de valors democràtics.
  • C8 - Utilitzar en mitjans orals i escrits un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • K1 - Comprendre les diferents demandes investigadores en les quals es poden posar en pràctica les diferents metodologies experimentals.
  • K2 - Comprendre des d’un punt de vista crític el concepte d’integritat científica en l’àmbit de la recerca biomèdica.
  • K3 - Tenir coneixement de les principals opcions de finançament de projectes de recerca i innovació, en territori nacional i internacional.
  • K4 - Demostrar una comprensió crítica i avançada d’una àmplia diversitat de teories, principis i conceptes, sobre les principals malalties humanes.
  • K5 - Desenvolupar la capacitat d’avaluar críticament la recerca en l’àmbit de les ciències biomèdiques, valorant les metodologies i, si escau, proposant nous plantejaments/hipòtesis.
  • K6 - Tenir coneixement avançat de la dinàmica de treball en un laboratori de recerca biomèdica.
  • K7 - Tenir coneixement de mecanismes que permetin classificar i resumir la informació que es desprèn de l’activitat investigadora en el laboratori de biomedicina.
  • K8 - Desenvolupar la capacitat de redactar i defensar públicament un projecte de final de màster relacionat amb l’àrea de la recerca biomèdica.
  • S1 - Analitzar i tractar de manera crítica les metodologies de recerca avançades disponibles en l’àmbit de les ciències biomèdiques, argumentant-ne l’ús en investigacions de diversa índole.
  • S2 - Gestionar la complexitat que comporta investigar seguint una postura d’integritat científica, incloent-hi, si escau, una reflexió sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades als diferents casos.
  • S3 - Ser capaç d’analitzar, interpretar i avaluar de manera crítica, informació, teories i conceptes complexos de les diferents àrees de la recerca biomèdica.
  • S4 - Tenir la capacitat de resoldre problemes associats a la pràctica en el laboratori de recerca biomèdica amb un elevat grau d’autonomia.
  • S5 - Ser capaç de resoldre hipòtesis o problemes de recerca mitjançant el disseny, la planificació i l’execució d’experiments complexos.
  • S6 - Ser capaç de decidir quina metodologia experimental és la més apropiada per als objectius que es plantegen en els diversos àmbits de la recerca en biomedicina.
  • S7 - Ser capaç de difondre els resultats de recerca de l’àrea de la biomedicina que contribueixen al coneixement davant públics especialitzats i no especialitzats.
  • S8 - Ser capaç d’argumentar, en una exposició oral, els resultats científics propis o d’altres investigadors.
  • S9 - Tenir coneixement de com utilitzar correctament el llenguatge científic verbal i no verbal a les defenses orals.

Continguts

I. Mòdul de biologia cel·lular

  • Cultiu cel·lular
  • Preparacions in vitro d’òrgans aïllats
  • Visualització de la cel·la i el seu component

II. Mòdul de biologia molecular

  • Mètodes d’aïllament d’ADN/ARN, quantificació i electroforesi
  • Principis de la clonació
  • PCR
  • Seqüenciació de l’ADN
  • Modulació de l’expressió genètica
  • Expressió i purificació de proteïnes recombinants
  • Estudi de la interacció proteïna-proteïna
  • Enginyeria de proteïnes

III. Mòdul de bioquimica

  • Metabolòmica 
  • Anàlisi del flux metabòlic 
  • Seahorse vs. Oroboros per a l’estudi mitocondrial 
  • Tècniques d’imatge metabòlica

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les activitats formatives que s’utilitzaran són les següents:

Classe magistral: format presencial i, puntualment, en línia. Representa les bases teòriques del contingut del màster. A les classes magistrals presencials, la totalitat de l’alumnat serà a l’aula atenent i participant en l’exposició que el professorat dirigeixi.

Mètode del cas: presencialment, l’alumnat desenvoluparà habilitats de detecció de necessitats, comunicació, definició i resolució de problemes. S’associa majoritàriament a la consecució de resultats d’aprenentatge de tipus skills. És un aprenentatge experiencial i reflexiu que permet generar coneixement i habilitats. En els mètodes del cas, la totalitat de l’alumnat és a l’aula treballant en grups reduïts (3-5 alumnes). El professorat guia, dinamitza i condueix la dinàmica de l’activitat.

Classes pràctiques / Laboratori: presencials, permetrà que l’alumnat interactuï amb les eines de treball mitjançant demostracions pràctiques dels coneixements teòrics adquirits.

Aprenentatge virtual: material didàctic en línia; el seguiment i l’avaluació són en format presencial (a les classes magistrals) o en fòrums virtuals. Afavoreix l’autonomia de l’alumnat.

Treball autònom: es promourà que l’alumnat faci treball personal, com l’elaboració de treballs en les diferents assignatures, contribuint així a la consecució de tots els tipus de resultats d’aprenentatge proposats.

 

Activitats formatives Advanced methodologies in experimental research and data analysis

 

Tipus d’activitat

Hores

Presencialitat

N.º estudiants

1

Classe magistral

24

100%

20

2

Mètode del cas

24

100%

3 - 5 per grup

3

Classes practiques / laboratori

10

100%

2 - 3 per grup

4

Aprenentatge virtual

2

20%

-

5

Treball autónomo

90

0%

-

 


Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Alumnes en primera convocatòria:

Tasca d’avaluació

Data

Pes

Professor


Informe d’anàlisi de dades NGS escalables

 

10%

Gonzalo Hernández


Anàlisi de l’informe PCR en temps real

 

10%

Sebastián Zagmutt

Flux de treball d’un experiment CRISPR-Cas9

 

10%

Cristina Reguera

Tasca d’avaluació al laboratori

Data

Pes

Professor


Qüestionari de laboratori

 

20%

Erika Monelli / Sebastián Zagmutt

Examen final

Data

Pes

Professor

Exàmens finals d’estudi del cas (oral i escrit)

 

50% (25% oral; 25% report)

Sebastián Zagmutt

Alumnes en segona convocatòria o posterior:

S’avaluen mitjançant una prova pràctica i teòrica que comptarà el 100% de la nota. 

Punts generals que cal tenir en compte sobre el sistema d’avaluació:

  • L’assistència a les lliçons teòriques i pràctiques és obligatòria.
  • Els detalls dels informes els proporcionarà el professor responsable.
  • Detalls del qüestionari: l’alumnat completarà un qüestionari per provar el seu coneixement de les classes pràctiques bàsiques. 
  • Detalls dels exàmens finals: l’alumnat tindrà una setmana per respondre els exàmens oberts basats en problemes de llibre/informació. L’alumnat tindrà un problema específic que se suposa que ha de resoldre mitjançant l’ús del material del curs. Informe escrit i presentació oral per a la nota final.
  • L’assignatura s’aprova si la mitjana de totes les qualificacions és 5 o superior.