Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Trajectòria Científica i Integritat en la Investigació

Trajectòria Científica i Integritat en la Investigació
4
14774
1
Anual
OB
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà,

Professorat


Els dubtes es podran resoldre abans o després de cada classe o en tutories individuals en un horari per convenir.

Professora responsable de l’assignatura: Rosalía Rodríguez (rrodriguez@uic.es). 

Presentació

Per a l’inici de la carrera investigadora és important conèixer les pràctiques professionals bàsiques per buscar opcions laborals i de finançament en l’àmbit de la recerca biomèdica, així com els aspectes ètics i d’integritat en la recerca.

Requisits previs

No hi ha requisits previs

Objectius

1. Identificar les normes per a una bona pràctica professional en l’àmbit de les ciències biomèdiques.

2. Analitzar de manera crítica casos reals en què no s’han respectat els principis d’integritat científica i emetre una reflexió fonamentada. 

3. Tenir coneixement de les possibilitats de finançament de la recerca, tant en l’àmbit estatal com en l’europeu.

4. Tenir coneixement sobre la redacció de projectes competitius i la seva gestió administrativa. 

5. Identificar les sortides laborals disponibles per als investigadors de l’àmbit de les ciències biomèdiques que estiguin en possessió del títol de màster.

6. Fer visible les iniquitats de gènere en l’àmbit de la recerca biomèdica per treballar en pro de la igualtat de gènere. 


Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • C6 - Identificar les possibilitats laborals de la carrera científica, considerant els principis d’ètica i integritat investigadora.
  • C7 - Respectar els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d’una cultura de pau i de valors democràtics.
  • C8 - Utilitzar en mitjans orals i escrits un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • K1 - Comprendre les diferents demandes investigadores en les quals es poden posar en pràctica les diferents metodologies experimentals.
  • K2 - Comprendre des d’un punt de vista crític el concepte d’integritat científica en l’àmbit de la recerca biomèdica.
  • K3 - Tenir coneixement de les principals opcions de finançament de projectes de recerca i innovació, en territori nacional i internacional.
  • K4 - Demostrar una comprensió crítica i avançada d’una àmplia diversitat de teories, principis i conceptes, sobre les principals malalties humanes.
  • K5 - Desenvolupar la capacitat d’avaluar críticament la recerca en l’àmbit de les ciències biomèdiques, valorant les metodologies i, si escau, proposant nous plantejaments/hipòtesis.
  • K6 - Tenir coneixement avançat de la dinàmica de treball en un laboratori de recerca biomèdica.
  • K7 - Tenir coneixement de mecanismes que permetin classificar i resumir la informació que es desprèn de l’activitat investigadora en el laboratori de biomedicina.
  • K8 - Desenvolupar la capacitat de redactar i defensar públicament un projecte de final de màster relacionat amb l’àrea de la recerca biomèdica.
  • S1 - Analitzar i tractar de manera crítica les metodologies de recerca avançades disponibles en l’àmbit de les ciències biomèdiques, argumentant-ne l’ús en investigacions de diversa índole.
  • S2 - Gestionar la complexitat que comporta investigar seguint una postura d’integritat científica, incloent-hi, si escau, una reflexió sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades als diferents casos.
  • S3 - Ser capaç d’analitzar, interpretar i avaluar de manera crítica, informació, teories i conceptes complexos de les diferents àrees de la recerca biomèdica.
  • S4 - Tenir la capacitat de resoldre problemes associats a la pràctica en el laboratori de recerca biomèdica amb un elevat grau d’autonomia.
  • S5 - Ser capaç de resoldre hipòtesis o problemes de recerca mitjançant el disseny, la planificació i l’execució d’experiments complexos.
  • S6 - Ser capaç de decidir quina metodologia experimental és la més apropiada per als objectius que es plantegen en els diversos àmbits de la recerca en biomedicina.
  • S7 - Ser capaç de difondre els resultats de recerca de l’àrea de la biomedicina que contribueixen al coneixement davant públics especialitzats i no especialitzats.
  • S8 - Ser capaç d’argumentar, en una exposició oral, els resultats científics propis o d’altres investigadors.
  • S9 - Tenir coneixement de com utilitzar correctament el llenguatge científic verbal i no verbal a les defenses orals.

Continguts

Part I. Camí científic

Lliçó 1. Com elaborar un CV científic
Lliçó 2. Com preparar una entrevista
Lliçó 3. Com preparar una carta de presentació
Lliçó 4. Carrera científica
Lliçó 5. Oportunitats de finançament espanyol i europeu
Lliçó 6. Finançament, beca i com redactar una sol·licitud
Lliçó 7. Consells per a un investigador jove
Lliçó 8. Sessió pràctica per a la redacció científica d’un projecte i article final de màster

 

Part II. Integritat de la recerca

Sessió 1. Introducció a la integritat en la recerca biomèdica

 

  • Definició i principis bàsics d’integritat en la recerca.
  • Importància de la integritat científica en l’àmbit biomèdic.
  • Casos històrics de mala conducta científica i les seves conseqüències.

Sessió 2. Ètica en recerca biomèdica

  • Conceptes bàsics de l’ètica i la seva relació amb la recerca biomèdica.
  • Principis ètics en l’experimentació amb subjectes humans i animals.
  • Consentiment informat i consideracions ètiques en la recollida de dades.

Sessió 3. Plagi, autoria i publicació

  • Identificació i prevenció del plagi en la recerca biomèdica.
  • Orientacions d’autoria i responsabilitats dels autors.
  • Procés de publicació i selecció de revistes científiques.

Sessió 4. Dades i resultats en la recerca

  • Gestió adequada de dades i millors pràctiques en la gestió de dades.
  • Manipulació i falsificació de resultats.
  • Anàlisi estadística i presentació transparent de resultats.

Sessió 5. Conflicte d’interès

  • Identificació i gestió de conflictes d’interessos en la recerca biomèdica.
  • Declaració de conflictes d’interessos en publicacions i presentacions.
  • Impacte dels conflictes d’interessos sobre la credibilitat científica.

Sessió 6. Responsabilitat i supervisió

  • Responsabilitats dels investigadors i dels líders dels projectes.
  • Supervisió adequada i prevenció de males conductes.
  • Responsabilitat institucional en la promoció de la integritat científica.

Sessió 7. Replicabilitat i generalització dels resultats

  • Importància de la replicabilitat en la recerca biomèdica.
  • Factors que afecten la replicabilitat dels estudis.
  • Generalització dels resultats i les seves limitacions.

Sessió 8: Comitès d’ètica de recerca

  • Funcions i rols dels comitès d’ètica de recerca.
  • Procés de revisió ètica dels projectes de recerca.
  • Consideracions específiques en la recerca biomèdica.

Sessió 9: Casos pràctics i anàlisis de situacions reals

  • Anàlisis de casos pràctics de mala conducta científica.
  • Debat en grup sobre com prevenir i abordar qüestions ètiques.
  • Avaluació de la integritat en articles científics reals.

Sessió 10: Bones pràctiques i conclusions

  • Resum dels temes principals tractats en el curs.
  • Recomanacions finals i millors pràctiques per mantenir la integritat en la recerca biomèdica.
  • Importància de l’ètica i la integritat en l’avenç de la ciència.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les activitats formatives que s’utilitzaran són les següents: 

Classe magistral: format presencial i, puntualment, en línia. Representa les bases teòriques del contingut del màster. A les classes magistrals presencials la totalitat de l’alumnat serà a l’aula atenent i participant en l’exposició que el professorat dirigeixi.

Mètode del cas: presencialment, l’alumnat desenvoluparà habilitats de detecció de necessitats, comunicació, definició i resolució de problemes. S’associa majoritàriament a la consecució de resultats d’aprenentatge de tipus skills. És un aprenentatge experiencial i reflexiu que permet generar coneixement i habilitats. En els mètodes del cas, la totalitat de l’alumnat és a l’aula treballant en grups reduïts (3-5 alumnes). El professorat guia, dinamitza i condueix la dinàmica de l’activitat.

Classes pràctiques / Laboratori: presencials, permetrà que l’alumnat interactuï amb les eines de treball mitjançant demostracions pràctiques dels coneixements teòrics adquirits. En les pràctiques es combinen resultats d’aprenentatge K, S i C. Els laboratoris de pràctiques estan habilitats per acollir la totalitat de l’alumnat (20), organitzat en grups de 2-3 alumnes. En les activitats pràctiques el professorat guia i ajuda en la consecució dels objectius específics de la sessió.

Aprenentatge virtual: material didàctic en línia; el seguiment i l’avaluació són en format presencial (a les classes magistrals) o en fòrums virtuals. Afavoreix l’autonomia de l’alumnat. 

Treball autònom: es promourà que l’alumnat faci treball personal, com l’elaboració de treballs en les diferents assignatures, contribuint així a la consecució de tots els tipus de resultats d’aprenentatge proposats. 


Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Alumnes en primera convocatòria:

  • MÒDUL D’ITINERARI CIENTÍFIC: 50%.
  • Assaigs i proves escrites, presentacions orals. Nota mitjana dels informes.
  • Assaig escrit de cada sessió. Nota mitjana dels informes.
  • MÒDUL D’INTEGRITAT DE LA RECERCA: 50%.

 

Es considerarà un plus final per participació activa a les sessions.

 

Alumnes en segona convocatòria o posterior:

S’avaluaran mitjançant una prova pràctica i teòrica que comptarà el 100% de la nota.

 

Punts generals que cal tenir en compte sobre el sistema d’avaluació:

  • L’assignatura s’aprova si la mitjana de totes les qualificacions és 5 o superior.
  • Per aprovar l’assignatura completa s’ha d’aprovar cada part (Carrera Científica i Integritat Científica) amb un 5 sobre 10.
  • L’assistència a classes presencials és obligatòria per poder aprovar l’assignatura.