Universitat Internacional de Catalunya
Investigació en Càncer
Altres llengües d'impartició: català, castellà,
Professorat
Els dubtes es podran resoldre abans o després de cada classe o en tutories individuals en un horari per convenir. Contacte: Samuel Bru: sbru@uic.es
Presentació
Cancer research és una assignatura multidisciplinària que té com a objectiu l’estudi del càncer des de diferents enfocaments. Durant dotze sessions teòriques i cinc sessions pràctiques un conjunt d’experts líders en el seu camp exposaran els últims avanços que han permès desxifrar la biologia i, per tant, desenvolupar els tractaments de cadascun dels tumors que, actualment, més prevalen en la clínica, tant des d’una perspectiva bàsica com clínica.
Requisits previs
No hi ha requisits previs
Objectius
L’objectiu d’aquesta assignatura és acostar la recerca més actual sobre les diferents àrees relacionades amb el càncer a l’alumnat de màster, tant pel que fa a la seva metodologia com als seus resultats experimentals.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- C2 - Valorar la idoneïtat de les metodologies experimentals per a la recerca de diversos camps de la biomedicina.
- C4 - Dissenyar experiments complexos, planificant-los i executant-los adequadament, per resoldre una hipòtesi o problema de recerca.
- C8 - Utilitzar en mitjans orals i escrits un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- K4 - Demostrar una comprensió crítica i avançada d’una àmplia diversitat de teories, principis i conceptes, sobre les principals malalties humanes.
- K5 - Desenvolupar la capacitat d’avaluar críticament la recerca en l’àmbit de les ciències biomèdiques, valorant les metodologies i, si escau, proposant nous plantejaments/hipòtesis.
- K6 - Tenir coneixement avançat de la dinàmica de treball en un laboratori de recerca biomèdica.
- K7 - Tenir coneixement de mecanismes que permetin classificar i resumir la informació que es desprèn de l’activitat investigadora en el laboratori de biomedicina.
- S1 - Analitzar i tractar de manera crítica les metodologies de recerca avançades disponibles en l’àmbit de les ciències biomèdiques, argumentant-ne l’ús en investigacions de diversa índole.
- S3 - Ser capaç d’analitzar, interpretar i avaluar de manera crítica, informació, teories i conceptes complexos de les diferents àrees de la recerca biomèdica.
- S4 - Tenir la capacitat de resoldre problemes associats a la pràctica en el laboratori de recerca biomèdica amb un elevat grau d’autonomia.
- S5 - Ser capaç de resoldre hipòtesis o problemes de recerca mitjançant el disseny, la planificació i l’execució d’experiments complexos.
- S8 - Ser capaç d’argumentar, en una exposició oral, els resultats científics propis o d’altres investigadors.
- S9 - Tenir coneixement de com utilitzar correctament el llenguatge científic verbal i no verbal a les defenses orals.
Continguts
Sessió 1. Cicle cel·lular del càncer
Sessió 2. Empalmament alternatiu i càncer
Sessió 3. Metabolisme del càncer
Sessió 4. Genòmica del càncer i medicina de precisió
Sessió 5. TBD
Sessió 6. Càncer infantil (TBC)
Sessió 7. Tumors cerebrals
Sessió 8. Càncer endometrial i ovàric
Sessió 9. Tumors hematològics
Sessió 10. Càncer de mama
Sessió 11. Tumors hepàtics
Sessions de laboratori. Efecte sinèrgic del tractament quimioterapèutic
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Les activitats formatives que s’utilitzaran són les següents:
Classe magistral: format presencial i, puntualment, en línia. Representa les bases teòriques del contingut del màster. A les classes magistrals presencials, la totalitat de l’alumnat serà a l’aula atenent i participant en l’exposició que el professorat dirigeixi.
Mètode del cas: presencialment, l’alumnat desenvoluparà habilitats de detecció de necessitats, comunicació, definició i resolució de problemes. S’associa majoritàriament a la consecució de resultats d’aprenentatge de tipus skills. És un aprenentatge experiencial i reflexiu que permet generar coneixement i habilitats. En els mètodes del cas, la totalitat de l’alumnat és a l’aula treballant en grups reduïts (3-5 alumnes). El professorat guia, dinamitza i condueix la dinàmica de l’activitat.
Classes pràctiques / Laboratori: presencials, permetrà que l’alumnat interactuï amb les eines de treball mitjançant demostracions pràctiques dels coneixements teòrics adquirits. En les pràctiques es combinen resultats d’aprenentatge K, S i C. Els laboratoris de pràctiques estan habilitats per acollir la totalitat de l’alumnat (20), organitzat en grups de 2-3 alumnes. En les activitats pràctiques el professorat guia i ajuda en la consecució dels objectius específics de la sessió.
Aprenentatge virtual: material didàctic en línia; el seguiment i l’avaluació són en format presencial (a les classes magistrals) o en fòrums virtuals. Afavoreix l’autonomia de l’alumnat.
Treball autònom: es promourà que l’alumnat faci treball personal, com l’elaboració de treballs en les diferents assignatures, contribuint així a la consecució de tots els tipus de resultats d’aprenentatge proposats.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Alumnes en primera convocatòria:
- Exposició oral: 30%.
- Cada dos alumnes han de preparar una presentació en Power Point de 15 minuts basada en un article científic relacionat amb la temàtica de l’assignatura.
- Participació a classe: 20%.
- Es valoraran les intervencions que aportin coneixement a les classes teòriques.
- Es valorarà una actitud proactiva a les pràctiques de laboratori.
- Es valorarà la participació en forma de preguntes el dia de les exposicions orals dels treballs.
- Pràctiques de laboratori: 30%.
S’ha de lliurar l’informe de pràctiques.
- Prova final: 20%. Consisteix en un breu examen tipus test que es farà a través de Moodle.
Alumnes en segona convocatòria o posterior:
S’avaluen mitjançant una prova pràctica i teòrica que comptarà el 100% de la nota.
Punts generals que cal tenir en compte sobre el sistema d’avaluació:
- L’assistència tant a les classes teòriques com a les pràctiques és obligatòria.
- La presentació oral s’avalua segons la rúbrica penjada al Moodle de l’assignatura.
- L’informe de pràctiques consisteix a crear una llibreta de laboratori en què s’exposen els resultats obtinguts i la justificació d’aquests.
- L’examen tipus test estarà format per 24 preguntes amb 4 respostes possibles, de les quals una, dues o tres poden ser correctes.
- Cada pregunta suma 1 punt si s’han seleccionat totes les respostes correctes; si no, s’obté la part proporcional. L’error no penalitza.
- L’assignatura s’aprova si la mitjana de totes les qualificacions és 5 o superior.
- Per poder fer la mitjana de totes les qualificacions és obligatori obtenir un mínim de 5 en la presentació oral i en les pràctiques.