Universitat Internacional de Catalunya
Didàctica de la Llengua Oral i Escrita Català/Castellà
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Professorat
Presentació
Aquesta matèria està dirigida a futurs professors de Secundària de llengua catalana i castellana. L'objectiu general és familiaritzar els futurs professors amb els enfocaments i mètodes bàsics de la didàctica de la llengua, abordar-los críticament per tal de desenvolupar i seleccionar estratègies didàctiques i d'avaluació adequades que siguin coherents amb la recerca actual, el context d'aprenentatge, així com els plans d'estudis de llengües i el Marc Europeu Comú. Es posarà èmfasi en les anàlisis crítiques de metodologies, investigacions, materials i estratègies d'avaluació que permetin innovar, dissenyar, implementar i avaluar seqüències docents efectives centrades en competències basades en habilitats orals i escrites.
Requisits previs
L’assignatura pretén introduir els estudiants procedents de diversos graus –Filologia, Humanitats, Història, Comunicació, etc.– en la didàctica de la comunicació oral i escrita. Com a futurs professors de llengua, s'espera que els estudiants siguin bons models lingüístics per als seus alumnes en tots els aspectes lingüístics –gramàtica, vocabulari, pronunciació, habilitats de lectura i escriptura, així com llenguatge relacionat amb la gestió de l'aula– i siguin capaços d'entendre i escriure textos professionals, informatius i acadèmics sense dificultat.
Objectius
1. Conèixer els principis bàsics que sustenten la didàctica de la llengua.
2. Explicar els models i les microhabilitats que fonamenten cadascuna de les habilitats lingüístiques.
3. Analitzar les implicacions didàctiques de les habilitats lingüístiques.
4. Aplicar els continguts adquirits a supòsits pràctics.
1. Utilitzar recursos didàctics i estratègies docents per l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua.
2. Valorar la funció del professor en el desenvolupament de les competències comunicativa i lingüística.
3. Reflexionar sobre el context de l’aula i tenir-lo en compte en la planificació i el desenvolupament de les activitats des d’una perspectiva comunicativa.
4. Apreciar l’ús de la llengua utilitzant-la de la millor manera en la modalitat oral i escrita per la comprensió i expressió dels coneixements de qualsevol àrea del saber.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB06 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
- CB09 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
- CE12 - Identificar els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius
- CE13 - Concretar el currículum que es vagi a implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva d'aquest; desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants
- CG01 - Formular judicis reflexius i crítics, responsables, ètics i respectuosos sobre els diversos protagonistes de procés educatiu (família, escola i societat)
- CG04 - Exposar les idees de manera oral i escrita adaptant-se a diferents estils comunicatius i tipus d'activitats
- CG06 - Integrar i utilitzar les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en diversos camps de manera eficaç i responsable
- CT01 - Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional
- CT02 - Treballar en equip i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la societat
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Els resultats d'aprenentatge que es requeriran dels estudiants estan vinculats a les
competències seleccionades en cada cas. Entre d'altres, destaquen les següents:
1. Organitza i sistematitza els continguts curriculars.
2. Desenvolupa principis i tècniques que permeten planificar, desenvolupar i avaluar
el procés d'ensenyament i aprenentatge.
3. Aborda les necessitats educatives especials aplicant propostes i metodologies
didàctiques adaptades a la diversitat de l'alumnat.
4. Incorpora i integra noves estratègies, materials didàctics i tecnologies a les
activitats de l'aula en el procés d'ensenyament-aprenentatge.
5. Aplica i avalua estratègies i tècniques com a instruments de regulació i
aprenentatge.
6. Analitza i avalua models, programes educatius i metodologies per a l'ensenyament
de la llengua oral i escrita.
7. Programa activitats presencials per promoure el desenvolupament de
competències específiques de l'assignatura.
8. Dissenya propostes docents innovadores en l'àmbit de la llengua oral i escrita.
9. Utilitza recursos i alternatives per dinamitzar el pensament, així com organitza aules i altres espais de treball i convivència.
10. Promou la igualtat de drets i oportunitats dels estudiants.
Continguts
1. L'aprenentatge de la llengua: enfocament comunicatiu i enfocament competencial.
2. Les habilitats lingüístiques I: comprensió oral. Diferències i similituds entre gèneres orals i escrits.
3. Les habilitats lingüístiques II: ensenyar el discurs oral.
4. Les habilitats lingüístiques III: l'ensenyament de la lectura a secundària.
5. Les habilitats lingüístiques IV: l'ensenyament de la composició escrita.
6. Els comentaris lingüístics: tipologia textual.
7. El sistema de la llengua: text, morfosintaxi, lèxic, pronunciació i ortografia.
8. Reflexió metalingüística i ensenyament de la gramàtica.
9. Avaluar l'àrea de Llengua i literatura: sistemes, criteris i instruments.
10. Programació de l'àrea de Llengua.
11. Llengua i societat: diversitat lingüística, sociolingüística, competència plurilingüe.