Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Didàctica de la Literatura Català/Castellà

Didàctica de la Literatura Català/Castellà
5
14827
1
Segon semestre
op
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat


Maria Pujol Valls, mpujolv@uic.cat (especialitat català/castellà)

Presentació

Aquesta assignatura promou la presa de consciènca de la literatura juvenil per a l’ensenyament a l’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes. Es pretén que els estudiants analitzin i avaluïn models, programes educatius i metodologies per a l'ensenyament de la literatura i que programin activitats d'aula innovadores per estimular el desenvolupament de la competència literària.

S'ofereix en les especialitats de llengua i literatura catalana/castellana i anglesa.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Objectius

Aplicar els coneixements adquirits entorn de la didàctica de la literatura.

Concretar el currículum que es planifica de manera col·lectiva en un centre docent. 

Planificar i aplicar propostes docents innovadores, adaptades a la diversitat dels estudiants, analitzant críticament l'acompliment de la docència, de les bones pràctiques en l'àmbit de la didàctica de la literatura.

Resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis o multidisciplinaris i relacionats amb la didàctica de la literatura.

Integrar i utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació de manera eficaç i responsable.

Expressar-se en públic i fer presentacions amb suport digital adaptades als diferents contextos.

Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional.

Identificar estratègies per fomentar la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB07 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi
  • CE13 - Concretar el currículum que es vagi a implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva d'aquest; desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants
  • CE14 - Aplicar propostes docents innovadores, analitzant críticament l'acompliment de la docència, de les bones pràctiques i de l'orientació utilitzant indicadors de qualitat en l'àmbit de l'especialització cursada
  • CG05 - Organitzar i planificar diferents tipus d'activitats, esdeveniments i situacions
  • CG06 - Integrar i utilitzar les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en diversos camps de manera eficaç i responsable
  • CG07 - Expressar-se en públic i fer presentacions amb suport digital adaptades als diferents grups d'interès del context escolar
  • CT01 - Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional
  • CT04 - Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per a dissenyar mecanismes per a l'assoliment de la igualtat real, eludint interpretacions parcials i discriminatòries
  • CT05 - Identificar estratègies per a fomentar la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

3. Atén les necessitats educatives especials aplicant propostes i metodologies didàctiques adaptades a la diversitat dels estudiants.
4. Incorpora i integra noves estratègies, materials didàctics i tecnologies a les activitats de l'aula en el procés d'ensenyament-aprenentatge.
5. Aplica estratègies i tècniques d'avaluació com a instruments de regulació i aprenentatge.
6. Analitza i avalua models, programes educatius i metodologies per a l'ensenyament de la llengua oral i escrita i la literatura.
7. Programa activitats d'aula per promoure el desenvolupament de les competències específiques de la matèria.
8. Dissenya propostes docents innovadores en l'àmbit de la llengua oral i escrita i la literatura.
9. Utilitza recursos i alternatives no sexistes per dinamitzar el pensament, així com per organitzar les aules i altres espais de treball i convivència.
10. Promou la igualtat de drets i oportunitats dels alumnes i exalumnes.

Continguts

7. Elaboració i desenvolupament d'unitats didàctiques a l'aula de Llengua i Literatura. Selecció i seqüenciació de continguts. Orientacions metodològiques.

8. El Projecte Lingüístic de Centre i el pla de lectura.

9. La Didàctica de la Literatura. Importància de la literatura.

10. Competència literària: processos i components. Operacions cognitives de la competència literària.

11. Objectius i fins de l'educació literària. Canvi de paradigma.

12. Estratègies, destreses, competències i avaluació de leducació literària.

13. El cànon literari. Criteris per a la selecció d'obres i de textos literaris. El cànon acadèmic i el formatiu. El cànon de Literatura Infantil i Juvenil.

14. Introducció dels clàssics: eines i enfocaments.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment online



  • Metodologies:

CT - Classes teòricoexpositives en línia
CP - Classes pràctiques en línia
REC - Resolució d'exercicis i qüestions
ABP - Aprenentatge basat en projectes

  • Activitats formatives:

CML- Classe magistral en línia
CPL - Classe pràctica en línia
FDV - Fòrums i debats virtuals
ETI - Estudi i treball individual
TG - Treball grupal
TL- Tutoria en línia

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment online



Avaluació en l'especialitat de català/castellà:

 

-Presentació de treballs en línia (PT) (40%):

Recomanacions de lectura: presentació oral individual i selecció de lectures d'un curs

-Examen test (ETE, amb Safe Exam Browser) (30%):

Concurs de recursos: proposta de recurs i test

-Proposta d'intervenció educativa (IE) (30%):

Treball grupal escrit de disseny d'activitats

 

Avaluació en l'especialitat d'anglès:

 

Fòrum (individual): 25%

Examen tipus test25% 

Activitat 1: Club de lectura (individual): 15%

Activitat 2: Proposta de recursos, "Sentir la literatura amb les TIC" (individual o per parelles): 10%

Activitat 3: Programació d'una unitat didàctica (individual o en grups): 25%


Per obtenir Matrícula d'Honor cal la concurrència de les següents condicions mínimes: 1. S’ha d’obtenir una nota de 9 o superior a l’assignatura.  2. Hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar; si fos el cas, s’assignaran tenint en compte -en primer lloc- la nota global de l’assignatura i -en segon lloc-, si encara hi hagués empat, la nota de la prova final de resposta oberta.


Bibliografia i recursos

Bibliografia de l'especialitat de català/castellà:

Camps, A. (coord.); Adell, P.; Bernárdez, E.; Brucart, J. M.; Camps, A.; Cassany, D.; Cuenca, M. J.; Guasch, O.; Salvador, V.; Sánchez-Enciso, J.. i Sanz, G. (2011) Llengua i literatura catalana. Complements de formació disciplinària. Formació del Professorat de Secundària. Graó. 

Cava, M. (2021). Les biblioteques escolars. Perspectiva, 416, www.rosasensat.org/revista/perspectiva-416-salut-mental/reportatge-les-biblioteques-escolars/

Colomer, T. (coord.) (2008). Lectures adolescents. Graó.

(2008) Currículum batxillerat. Decret 142/2008 - DOGC núm. 5183 http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0087/d3611c5a-423a-4147-80ad-7c2ec1c8edea/ambit_llengues.pdf

Direcció General de Currículum i Personalització (2019) Currículum Educació Secundària Obligatòria. Generalitat de Catalunya. https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/curriculum-eso.pdf

Direcció General d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. (2014). La literatura a l'aula. Competències bàsiques Àmbit lingüístic Dimensió literària i comunicativa. Generalitat de Catalunya. https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/eso/ambit-linguistic-literatura-aula.pdf

(2018) El currículum competencial a l’aula. Una eina per a la reflexió pedagògica i la programació a l’ESO. Generalitat de Catalunya. http://xtec.gencat.cat/web/.content/curriculum/eso/orientacions/20180302ProgramacionsESO.pdf

Manresa, M. (2013). L'Univers lector adolescent: dels hàbits de lectura a la intervenció educativa. Rosa Sensat. 

Pagès, V. (2006). De Robinson Crusoe a Peter Pan: un cànon de literatura juvenil. Proa.

Portell, J.; Ruiz, G. (2019). Adolescents i lectura: un binomi fantàstic. Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Ruiz Bikandi, U. (coord.) Ambròs, M. A.; Bernárdez, E.; Breu, R.; Escandell, M. V.; Guasch, O.; Jover, G.; Leonetti, M.; Olaziregi, M. J.; Oteagi, M. L.; Romera, M.; Ruiz Bikandi, U.; Tolchinsky, L. (2011) Lengua castellana y literatura. Complementos de formación disciplinar. Graó. 

Sanahuja, D. (2021). El que vaig aprendre a secundària. Eumo. https://uic-odilotk-es.bibliotecadigital.uic.es:9443/

 

Bibliografia de l'especialitat d'anglès:

ALVERMANN, D.E. et al. (1990). Discutir para comprender. Madrid: Visor.

BARRY, P. (2017). Beginning Theory: an Introduction to Literary and Cultural Theory. Manchester: Manchester University Press.

BARNHOUSE, R. (2005). The Middle Ages in Literature for Youth. Ohio: Scarecrow Press.

CAIRNEY, T.H. (1990). Enseñanza de la comprensión lectora. Madrid: Morata.

CALLEJA, S. (1992). Todo está en los cuentos. Propuestas de lectura y escritura. Mensajero-ICE Universidad de Deusto.

COLECTIVO GRAFEIN (1981). Teoría y práctica de un taller de escritura. Madrid: Altalena.

COLOMER, T. (1991). «De la enseñanza de la literatura a la educación literaria» Comunicación, Lenguaje y Educación 9, 21-31.

COLOMER, T. (1996). «La evolución de la enseñanza literaria». Aspectos Didácticos de Lengua y Literatura, 8, 127-171. Zaragoza: ICE de la Universidad de Zaragoza.

COLOMER, T.; A.CAMPS (1995). Enseñar a leer, enseñar a comprender. Madrid: Celeste.

COOPER, C. (1986). Cómo mejorar la comprensión lectora. Madrid: Visor-MEC.

CORREA, E.; F.LAZARO (1957). Cómo se comenta un texto literario. Salamanca: Anaya, 11.º ed. Madrid: Cátedra.

FRANCO, A. (1988). Escribir, un juego literario. Madrid: Alhambra.

GARBISU, M. (2018). Literatura y creación literaria. Madrid: Centro Estudios Financieros.

GARCÍA, J. (2018). Historia crítica de la literatura infantil y juvenil en la España actual (1939-2015). Madrid: Marcial Pons.

GONZALEZ NIETO, L. (1993). «La literatura en la enseñanza obligatoria». Aula de innovación educativa 14, 15-21.

GRENBY, M. (2015). The Cambridge Companion to Children's Literature. Cambridge: Cambridge University Press.

GUERRERO, P. (2015). Didáctica de la lengua y educación literaria. Madrid: Pirámide.

LEEPER, A. (2006). Poetry in Literature for Youth. Canada: Scarecrow Press.

MEIX, F. (1994): «Teorías literarias y enseñanza de la lengua». Textos de didáctica de la Lengua y la Literatura 1, 53-64.

VV.AA. (2021). A History of Old English Literature. London: John Wiley and Sons.