Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Tècniques de Comunicació

Tècniques de Comunicació
3
14972
1
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat


Per a qualsevol qüestió la Dra. Tiziana Di Ciommo estará a la disposició dels alumnes. S'aconsella sol·licitar cita prèvia dirigint un e-mail a la següent adreça de correu electrònic: (tdiciommo@uic.es).

Presentació

L’assignatura es compon de dues parts diferenciades.

D’una banda, de sessions relatives d’expressió escrita per a juristes i, de l’altra, de sessions dedicades a tècniques de negociació.

L’assignatura es complementa amb dues sessions de màrqueting jurídic.

Requisits previs

No escauen.

Objectius

Expressió escrita per a juristes.

Es pretén ensenyar a escriure d’una manera eficaç. El curs està orientat a desenvolupar la capacitat de persuasió i a millorar la qualitat de la comunicació amb els jutjats, els clients i altres advocats. A les sessions s’explicaran tècniques per redactar amb un llenguatge senzill, clar i correcte. Redacció de textos propis d’un advocat.

Tècniques de negociació.

A partir de l’anàlisi d’un cas pràctic, s’estudiarà com aplicar les diferents tècniques de negociació, quines són les activitats prèvies a una negociació, com s’ha d’arribar preparat a una negociació, com s’han de debatre els arguments de l’altra part, com s’han de determinar les barreres que podrien impedir o dificultar la possibilitat d’arribar a un acord, com s’ha de tancar una negociació amb èxit i quin és el paper fonamental que tenen les soft skills al nostre entorn.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CP02 - L’alumnat és capaç de desenvolupar treballs professionals en equips especialitzats i interdisciplinaris.
  • CP03 - L’alumnat és capaç d’interactuar de forma apropiada amb la ciutadania, les institucions i altres persones professionals.
  • CP04 - L’alumnat respecta els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d’una cultura de pau i de valors democràtics; utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
  • HB12 - L’alumnat és capaç d’emprar adequadament i amb independència de criteri les tècniques de resolució de conflictes més pertinents a cada situació i context.
  • HB13 - L’alumnat és capaç de planificar l’estructura organitzativa del despatx professional en funció dels recursos humans que l’integren i del tipus de clients a què es dirigeix.
  • HB14 - L’alumnat és capaç d’establir un protocol de gestió econòmica i fiscal per al despatx professional, de compliance i de protecció de riscos laborals i de dades de caràcter personal.
  • HB15 - L’alumnat és capaç d’utilitzar els procediments, protocols, sistemes, i aplicacions judicials que requereixin els actes de comunicació i cooperació amb l’Administració de Justícia amb especial atenció als de naturalesa electrònica, informàtica i telemàtica.
  • HB16 - L’alumnat és capaç d’implementar tècniques de treball en equip dirigides a assolir més eficiència mitjançant l’accés a fonts d’informació, el coneixement d’idiomes, la gestió del coneixement i el maneig de tècniques i eines aplicades.
  • HB17 - L’alumnat és capaç de planificar l’estructura organitzativa del despatx professional en funció dels recursos humans que l’integren i del tipus de clients a què es dirigeix.
  • HB18 - L’alumnat és capaç d’expressar-se oralment i per escrit de manera adequada al context i a les necessitats o característiques especials de cada destinatari.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’alumnat és capaç de:

Integrar coneixements, habilitats i competències, jurídics i metajurídics, de caràcter estrictament instrumental o auxiliar.

Continguts

• Tècniques de comunicació escrita eficient en advocacia i professions jurídiques.

• Argumentació jurídica i sintaxi del discurs.

• Tècniques de negociació i psicologia aplicada a la resolució de conflictes jurídics.

• Psicologia jurídica aplicada a l’entorn professional de l’advocat.

Sessió 1a. 22 d'abril de 2025 (2 h)
16-18 h. P. Ochoa

Sessió 2a. 24 d'abril de 2025 (2 h)
16-18 h. P. Ochoa

Sessió 3a. 29 d'abril de 2025 (2 h)
16-18 h. S. Sánchez

Sessió 4a. 6 de maig de 2025 (2 h)
16-18 h. P. Ochoa

Sessió 5a. 8 de maig de 2025 (4 h)
14-16 h S. Sánchez
16-18 h. P. Ochoa

Sessió 6a. 9 de maig de 2025 (4 h)
14-18 h. T. Di Ciommo

Sessió 7a. 12 de maig de 2025 (4 h)
14-18 h. T. Di Ciommo

Sessió 8a. 13 de maig de 2025 (4 h)
14-18 h. S. Sánchez

Sessió 9a. 14 de maig de 2025 (2 h)
14-18 h. S. Sánchez

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les activitats formatives són:

  • Classe magistral (CM): El professorat exposa la teoria més rellevant de la matèria per reforçar coneixements del grau i garantir un correcte acompliment en les altres activitats formatives.
  • Anàlisi de casos pràctics (ACP): Anàlisi i discussió de la qualificació jurídica dels fets, alternatives processals que permet, altres alternatives de composició d’interessos en conflicte i elaboració d’escrits processals vinculats a l’assumpte.
  • Simulació d’escenaris professionals (SEP): Recreació, supervisada, de tota classe d’actuacions professionals d’advocacia i procura, escrites i orals, tant en l’àmbit de l’assessorament legal, com en el de l’activitat forense. L’alumnat ha de preparar-les amb antelació, sobre supòsits i materials extrets de casos reals.
  • Preparació de casos o simulacions (PCS): Treball previ a la classe presencial. Es pot fer individualment o en grup. Permet participar en la discussió del supòsit o en la realització de la simulació, amb un rendiment adequat.
  • Treball autònom (TA): L’alumnat analitza, busca informació o resol problemes per si sol, ajudant-se del material que se li facilita, bases de dades, bibliografia i informació que reculli en classes presencials o durant el període de pràctiques. Treball necessari en tots els mòduls, dirigit a aprofundir i consolidar els coneixements rebuts i a un rendiment més alt de les sessions de mètode del cas o de simulació d’escenaris professionals.
  • Estudi individual dirigit (EID): Treball d’adquisició individual de coneixements jurídics sota guia, acompanyament i supervisió del professor-tutor que resol dubtes i inquietuds i verifica els avenços realitzats per l’alumnat.

 

Les metodologies docents són les següents:

  • Classe teòrica (CT): Mètode amb el qual el professorat exposa els aspectes teòrics més substancials de la matèria amb el propòsit de reforçar els coneixements adquirits en el grau i garantir un correcte acompliment en les altres activitats formatives.
  • Mètode del cas (MC):  Permet la deliberació de l’alumnat sota la guia i participació del professorat. Es tracta de presentar un supòsit pràctic a classe per tal d’analitzar-lo i resoldre’l. En algunes activitats la presentació del cas i la resolució es realitzen en la mateixa unitat d’aprenentatge. No obstant això, és habitual que l’alumnat treballi el cas prèviament de forma individual o en grup per tal d’aprofitar el rendiment de les sessions presencials de forma adequada. L’activitat sempre està guiada pel professorat. Es promou que l’alumnat posi en pràctica els coneixements adquirits, que tingui l’ocasió d’integrar els nous coneixements i fer front a la complexitat de les situacions reals.
  • Mètode de simulació d’escenaris professionals (MSEP): Permet recrear tota classe de situacions possibles —extretes de casos reals— d’acompliment professional, en assessorament legal o en pràctica forense, i requereix que l’alumne, amb una preparació i supervisió adequada prèvia, les realitzi per si mateix, individualment o col·lectivament, davant d’un professor que acompanyi l’estudiant durant la seva actuació i l’avaluï.
  • Sessions d’estudi dirigit (SED): Mètode pel qual l’alumnat adquireix coneixements jurídics, de forma individual, mitjançant l’estudi, dirigit per un professor/a-tutor/a, que resol dubtes i inquietuds dels estudiants i que verifica els avenços realitzats per l’alumnat.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Els sistemes d’avaluació són:

  • Resolució de casos pràctics (RCP): L’alumnat ha de demostrar la seva capacitat resolutiva respecte als casos pràctics presentats i se l’avalua atenent a la qualificació jurídica dels fets, les alternatives processals de defensa, l’elaboració d’escrits processals vinculats al cas, tant en l’aspecte formal com en els de fons i l’expressió escrita, especialment pel que fa a la utilització del llenguatge jurídic.
  • Realització de simulacions d’escenaris professionals (RSEP): L’alumnat ha de demostrar la seva capacitat per a la realització d’actuacions professionals pròpies de l’advocat, escrites i orals, tant en l’àmbit de l’assessorament legal, com en el propi de l’activitat forense, i se l’avaluarà atenent a la qualitat de la forma i del fons de la seva intervenció professional simulada i el rigor tècnic jurídic.
  • Prova escrita (PE): Prova objectiva de respostes o respostes múltiples, o de desenvolupament, sobre qüestions d’ordre teòric o sobre supòsits pràctics, sobre els quals hagin de dictaminar o resoldre justificadament.
  • Prova oral (PO): Prova objectiva d’exposició oral de temes i qüestions de temàtica jurídica.
L'avaluació és continuada, amb una ponderació de 60% de participació/casos pràctics/treball a l'aula i 40% a l'examen.

Bibliografia i recursos

Per a l'estudi de tècniques de negociació, s'aconsella la lectura de la següent bibliografia:

AAVV, "Negotiation", publicat per la Harvard Business School (EUA) 2003, disponible a la biblioteca de la Universitat.

AAVV, "The Essentials of Negotiation", Harvard Business School Press (EUA), 2005.

POWELL, Marc, "International Negotiations", Cambridge Business Skills, UK, 2012.

 

Per Expressió escrita per a juristes, es recomana la lectura d'aquests llibres:

Despatx Garrigues (2014): Llibre d'estil Garrigues, Thomson Reuters Aranzadi: Cizur Menor, 2a edició.

Muñoz Machado, Santiago (dir.) (2017): Llibre d'estil de la justícia, Espasa Llibres: Barcelona

Jiménez-Yáñez, Ricardo-Maria (2016): Escriure bé és de justícia, Thomson Reuters Aranzadi: Cizur Menor.

Blog de l'advocat Pau Franquet, Litigi d'autor.

<Http://www.litigiodeautor.com/>