Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Materialitat Metabòlica

Materialitat Metabòlica
3
15312
5
Segon semestre
op
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat


La comunicació es durà a terme a través de la secció assignada a la Intranet i per correu electrònic. La documentació de l'assignatura sempre es lliurarà en format digital.

Per rebre atenció personal fora de l'horari de classes, cal programar una cita prèvia per correu electrònic. Les tutories, destinades a resoldre dubtes sobre els continguts teòrics que s' aplicaran en els treballs pràctics, poden ser individuals o grupals, segons el que estableix l'equip de pràctiques.

L'horari inicialment seguirà el mateix que es determini durant les classes presencials. Qualsevol canvi es comunicarà a través dels canals establerts per la UIC. Les sol·licituds de tutories es realitzaran per correu electrònic al professor. Un cop acordada l'hora de la tutoria, aquesta es durà a terme en persona o en línia, a conveniència entre l'alumne i el professor.

Correu de contacte del professorat:

- Felipe Pich-Aguilera: fpich@uic.es

- David Masip Vilà: david.masip@uic.es

Presentació

Assignatura OPTATIVA

4t i 5è Curs de Grau en ARQUITECTURA

2n semestre

3 Crèdits ECTS

PROFESSOR RESPONSABLE: Felipe Pich-Aguilera

PROFESSORS: David Masip Vilà

En col·laboració amb CEMEX Innovation Holding

 

L'assignatura, de caràcter optatiu, sota el títol Metabolic Materiality (15312-2024-2ND_SEM) persegueix la reflexió sobre la manera com habitem i ens relacionem amb el nostre entorn, considerant el seu impacte en la qualitat de vida, la sostenibilitat i la relació amb el medi ambient. L'assignatura es planteja com un espai de recerca, on els estudiants podran analitzar a través del curs com el material i amb més detall el ciment i el formigó poden ser catalitzadors de solucions innovadores per a nous escenaris de futur. En fomentar el diàleg entre l'entorn construït i el medi ambient, s'obriran oportunitats per a la creació de projectes arquitectònics que no només responguin a les necessitats actuals, sinó que també anticipin i abordin els reptes futurs en termes de sostenibilitat, relació amb l'entorn i innovació.

El taller s'ha d'entendre com una prolongació dels estudis d'arquitectura. Per això, s’hauran de tenir superats els cursos d'arquitectura de 1r, 2n i 3r grau. Es requereixen coneixements tècnics i habilitats projectuals perquè el futur arquitecte pugui reflexionar sobre nous sistemes constructius que ofereixin millores en l'àmbit de la sostenibilitat en les futures de l'àmbit arquitectònic, tant en infraestructures com en edificis.

Requisits previs

Es recomana haver cursat i aprovat les assignatures que engloben els 3 primers anys de grau, en especial les assignatures de Construcció III – IV, Urbanisme II i Projectes III – IV.

S'exigeix assistència tant en les classes teòriques com en les classes pràctiques. Es passarà llista a les classes, i caldrà haver assistit almenys al 85% del temps de durada de les mateixes.

Es recomana assistir a classe amb propostes de projectes, així com amb el material necessari per treballar en el propi taller.

Objectius

  1. Proporcionar una visió holística sobre disciplines que formen part de l'ecosistema arquitectònic indirectament, com l'enginyeria, l'antropologia, la mobilitat, l'economia, l'ecologia o la biologia.
  2. Reforçar les habilitats d'investigació a través de la recerca de bibliografia i casos de referència que permetin construir una base de sòlida per projectar.
  3. Practicar la formulació d'idees de projecte, a partir de la interacció d'escales i incorporant eines i mètodes sorgits de l'exploració gràfica.
  4. Preparar l'alumne per a el treball col·lectiu i la elaboració de documents grupals que condueixin a un projecte únic de manera que es reforça la capacitat de l'alumne per treballar en equip.
  5. Coneixement sobre innovació tecnològica aplicada a l'Arquitectura i coneixement dels materials de ciment més innovadors presents en el mercat.
  6. Capacitar els alumnes per detectar i anticipar problemàtiques futures que poden formar part de projectes Arquitectònics i urbanístics a través de la recerca de solucions per a la seva mitigació.
  7. Proporcionar una visió real sobre l'ecosistema laboral a través de la interacció entre empreses.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 08 - Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura ia l'urbanisme dels principis de termodinàmica, acústica i òptica.
  • 1-T - Aptitud per aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes
  • 40 - Aptitud per exercir la crítica arquitectònica.
  • 55 - Coneixement adequat de la relació entre els patrons culturals i les responsabilitats socials de l'arquitecte.
  • 73 - Coneixement adequat de la investigació, experimentació i innovació en l'arquitectura.
  • 74 - Coneixement adequat de les noves concepcions i pràctiques arquitectòniques.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar aquesta matèria l' estudiant haurà de ser capaç de:

  • Concebre el projecte d'Arquitectura tenint en compte la integració de diferents perspectives com l'ecologia, l'economia, la sociologia, la mobilitat i la materialitat.
  • Capacitat de projectar amb la mirada posada a futurs escenaris a través amb solucions innovadores.
  • Aptitud per treballar en equip.
  • Capacitat d'integrar i entendre el projecte arquitectònic en l'entorn construït i el seu ecosistema.
  • Conscienciar sobre la importància de l'ús del material al llarg de la seva vida útil i de la seva influència amb l'entorn proper.
  • Capacitat de dissenyar i proposar solucions innovadores.

Continguts

INTRODUCCIÓ

1.1 Materialitat – 1.2 Metabolisme arquitectònic – 1.3 Referències de projectes realitzats en Climate Concrete – 1.4 Les innovacions del ciment i el formigó

INFRAESTRUCTURES I ESTRUCTURES

2.1 Infraestructura i ciutat – 2.2 Estructures i industrialització – 2.3 – Urbanisme vertical vs. Urbanisme horitzontal

MANERES DE VIURE I LA SOCIETAT

3.1 Antropologia aplicada a l'urbanisme – 3.2 Sociologia i ciutat - 3.3 Models de societat col·lectiva – 3.4 Interacció entre societat i ecosistema.

TRANSPORT I MOBILITAT

4.1 Desenvolupament i implementació de sistemes de mobilitat – 4.2 Smart Cities vs. zones rurals – 4.3 Impacte de la mobilitat i els seus sistemes de transport – 4.4 Relació entre Arquitectura, l'urbanisme i tecnologia

CLIMATOLOGIA I BIODIVERSITAT

5.1 Mitigació i adaptació al canvi climàtic – 5.2 Resiliència climàtica – 5.3 Biodiversitat – 5.4 – Models híbrids de construcció i biodiversitat

EL MATERIAL DEL PASSAT, PRESENT I FUTUR

6.1 El llenguatge i la forma que representa el material, passat – 6.2 L'evolució i la forma del material, present – 6.3 El material del futur

RECURSOS I ENERGIA

7.1. Infraestructures i energia – 7.2 Comunitats energètiques – 7.3. El disseny a través de l'energia - 7.4 Energia embeguda en els propis materials i els seus conceptes físics.

MATERIALITAT METABÒLICA

8.1 Materialitat metabòlica, conclusions i debat. 8.2 Economia i macroeconomia en l'impacte territorial

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'assignatura és de caràcter teoricopràctica, i té prevista el seu desenvolupament a través de sessions experimentals tipus taller acompanyades de classes teòriques. Les sessions teòriques es conceben com a eina de suport per al desenvolupament del projecte del curs, però el seu caràcter és totalment pràctic.

Es planteja un taller de format obert d'aproximadament uns 15 estudiants, amb la peculiaritat que estudiants externs a la UIC hi puguin participar, aproximadament 3 estudiants. L'objectiu d'aquest format és la interacció i transferència de coneixement de diferents alumnes, disciplines i backgrounds.

L'organització del taller es planteja amb una primera sessió de 3 dies de visita a les instal·lacions de CEMEX INNOVATION HOLDING AG a Biel/Bienne a Suïssa. En aquesta visita, es coneixeran els materials i les diferents innovacions que involucren el sector de la construcció en relació amb el ciment. La resta de sessions es plantegen a la mateixa School of Architecture de la UIC.

L'assignatura està plantejada com un espai de recerca on els estudiants hauran d'analitzar a com els materials i amb més detall el ciment i el formigó poden ser catalitzadors de solucions innovadores per a nous escenaris de futur. El resultat fonamental d'aquest procés d'aprenentatge es materialitzarà en el projecte del curs. Aquest projecte, es realitza de forma individual o en grups de 2 alumnes. Tindrà la durada total d'un (1) semestre.

La docència principal de l'assignatura és de tipus taller. En cas d'impossibilitat de presencialitat, i per tant pas a docència dual o mixta, "No Presencial", s'actuarà segons i estableixi per part de les autoritats de la Universitat. Aquesta es realitza a base de correccions i tutoritzacions, que es podran dur a terme de manera no presencial mitjançant tutories virtuals i correu electrònic amb els dos professors de l'assignatura. Els alumnes seran informats permanentment a través de la UIC Intranet sobre com han d'afrontar la docència de l'assignatura i les tutories del treball pràctic. També sobre com s'adaptarà el sistema d' avaluació a les circumstàncies en què ens trobem.

La culminació del taller es realitzarà a través de l'exposició final del projecte realitzat durant l'assignatura.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'avaluació principal del curs culmina amb un treball final que recull tot l'aprenentatge realitzat a través del desenvolupament de l'assignatura, anomenat a partir d'ara projecte final. Per garantir una correcta consecució i desenvolupament s'ha dividit l'avaluació en tres grans blocs:

  • Bloc 1: El primer bloc està composat per l'avaluació de l'assistència i la participació de l'alumne en el desenvolupament del taller. Serà avaluada la seva proactivitat, autonomia i assistència a les classes. Aquesta avaluació serà a nivell individual.
  • Bloc 2: Avaluació continuada individual o en equip quan es configuri un grup de treball de dos, basada en el seguiment del projecte del curs i la seva evolució en el Taller.
  • Bloc 3: Avaluació del lliurament del projecte final resultat de la recerca del taller i la seva presentació davant un jurat final.

Un cop finalitzat el curs, l'alumne compta amb una nota final, mitjana dels tres blocs resultat del desenvolupament del taller. Aquesta mitjana contempla la mitjana ponderada dels tres blocs esmentats anteriorment a través de la següent puntuació.

Prova subjecta a avaluació

 

% NOTA

Bloc 1

 

20%

Assistència

10%

 

Activitat a classe

10%

 

Bloc 2

 

20%

Lliurament parcial 01

5 %

 

Lliurament parcial 02

5 %

 

Lliurament parcial 03

5 %

 

Lliurament parcial 04

5 %

 

Bloc 3

 

 

Projecte final

 

60 %

Total

 

100 %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Durant el transcurs de les classes es passarà llista de manera presencial. Caldrà haver assistit almenys al 85% del temps de durada de les mateixes. Queden exemptes de l'avaluació de l'assistència les causes justificades. Per garantir el seguiment del projecte del curs, i l'avaluació del bloc 2, se sol·licitarà als alumnes lliuraments preliminars subjectes a avaluació (segons normativa UIC). Per a l' aprovat en l'assignatura cal haver lliurat el treball final resultant del seguiment del curs i, a més obtenir una nota mínima d'un 5 en el bloc 3.

De cara a la convocatòria de juliol o segona convocatòria, es mantindran les qualificacions obtingudes en el bloc 1 i 2. D'altra banda, s'haurà de lliurar el treball final revisat en la segona convocatòria, sense possibilitat de noves correccions.

Un cop finalitzada la primera convocatòria, hi ha la possibilitat de presentar-se voluntàriament a segona convocatòria amb l'objectiu de millorar la nota del bloc 3. En aquest cas, es mantindran les notes del bloc 1 i 2.

PROJECTE FINAL

 

Es realitzarà un treball pràctic al llarg del curs. Aquest treball es realitzarà en grup, de dos o tres alumnes, en funció de les circumstàncies i característiques dels grups d'alumnes de pràctiques. L'objecte, els continguts i l'índex del treball s'exposaran per part dels professors a través de l'Intranet, en Materials. S indicaran les condicions i dates de lliurament.

Els treballs estaran subjectes a Avaluació Contínua, amb correccions setmanals per part dels professors en les classes pràctiques. Cada treball tindrà una crítica prèvia a classe de pràctiques a càrrec dels professors responsables de l'assignatura. És imprescindible assistir a aquestes sessions prèvies per poder presentar els treballs pràctics. És així mateix necessari fer els 4 lliuraments parcials tal com s'indicarà en el calendari de curs per poder aprovar l'assignatura, subjectes a avaluació.

Els professors responsables decidiran si algun treball pot completar-se de cara a la primera convocatòria o, per contra, ha estat avaluat com a no presentat a causa de les seves mancances. En aquest darrer cas l'alumne no podrà aprovar l'assignatura en l'esmentada convocatòria, i lliurar el treball de cara a la segona convocatòria.

Temàtica del projecte

El projecte a realitzar durant el taller, es centra en la investigació de nous futurs, maneres d'habitar i com es relacionen amb l'ecosistema pròxim. A través de la unió entre la pràctica i diferents sessions teòriques amb experts externs i docents propis de la UIC, es desenvoluparà un marc conceptual en el qual treballar.

Es proporcionarà als estudiants entre un i cinc escenaris possibles en els quals desenvolupar el projecte del curs. Serà part de l'estudi explorar els diferents graus d'interacció que poden proporcionar els materials sobre l'ecosistema que habitem A més es planteja un espai en el qual doni lloc al desenvolupament i assaig de sistemes constructius a base de formigó que permetin millorar el confort ambiental dels espais interiors o ofereixi solucions per a l'entorn construït davant la crisi climàtica en la qual ens trobem.

El desenvolupament del projecte, ha de tenir una mirada multiescala, oferint solucions des d' una mirada global o urbana a una mirada sobre l' individual.

Equips de treball

Seran a priori d'un o dos components, en funció del nombre total d'alumnes matriculats a les assignatures

Format de lliurament

El format de lliurament del projecte final és lliure, subjecta a que tota la informació lliurada per part de l'alumne sigui capaç d'explicar la proposta desenvolupada durant el curs. Es recomana paper, format digital, animació, 3D, textos, etc. S'hauran de realitzar també maquetes.

Serà obligatori lliurament en format digital de tot el material elaborat per al lliurament del projecte final. S'establirà a més el lliurament d'alguns documents obligatoris per a la publicació digital, i s' inclourà el logotip de CEMEX i PICH-ARCHITECTS en cas que la companyia tingui interès en la seva difusió.

Aquest document final reflectirà la investigació sobre els nous futurs, maneres d' habitar i com es relaciona amb el medi ambient

Metodologia

A través de la unió entre la pràctica i diferents sessions teòriques, es proporcionarà als estudiants d'un marc conceptual i d'eines per abordar els conceptes del taller, amb l'objectiu d'explorar nous futurs i noves maneres d' habitar i com es relaciona amb el medi ambient per veure el grau d'interacció proporcionen els nous materials a aquest futur proper. Es planteja un taller exploratiu que doni lloc al desenvolupament i assagi de sistemes constructius a base de formigó que permetin millorar el confort ambiental dels espais interiors o ofereixi solucions per a l'entorn construït davant la crisi climàtica en la qual ens trobem.

Sessions Teòriques

Es duran a terme diferents sessions teòriques a càrrec de professors de la UIC i ponents externs, en l'horari assignat segons el calendari escolar, entre el període de classes compost entre el 13 de gener i el 2 de maig.

La resta del temps d'assignació dins de les assignatures de grau en Arquitectura serà de treball i debat en Taller. És imprescindible treballar a l'aula assignada en cadascuna de les assignatures.

Sessions pràctiques

Durant el transcurs del taller, es realitzaran correccions sobre les propostes dels estudiants.

Presentació

Al Juny, es farà una presentació pública dels treballs, a càrrec dels alumnes, davant d'un jurat extern, dia a concretar. El mateix dia es farà el lliurament dels treballs en les condicions establertes.

Bibliografia i recursos

1 LLIBRE

Arquitectura i Sostenibilitat

Albert Cuchi, autor

2005

                                                                                                              

2 LLIBRE

L'ecologia dels materials de construcció

Bjorn Berge, autor

Taylor i Francis Ltd

2009

 

3 LLIBRE

La ciutat autosuficient

Vicente Guallart, autor

RBA Llibres

2012

 

4 LLIBRE

Economia ecològica i política Ambiental

Joan Martínez i Jordi Roca, autors

2018

 

5 LLIBRE

Ecologies negres, Iaac BITS Journal

Manuel Gausa, Areti Markopoulou, Jordi Vivaldi, autor

Institut d'Arquitectura Avançada de Catalunya,

Barcelona, 2019

 

6 LLIBRE

Els Materials Sagrals, cinquanta exemples d’arqutectura religiosa

Avellaneda, Jaume, autor

Barcelona, 2021

 

7 LLIBRE

Els Materials primaris

Avellaneda, Jaume, autor

Barcelona, 2022

 

8 LLIBRE

Un material per imaginar, Innovació i singularitat en les façanes de formigó d’Escofet

Oriol París Viviana, autor

Institut d'Arquitectura Avançada de Catalunya,

Barcelona, 2023

 

9 LLIBRE

Material, Memòria, fabricació, Informació, projecte

Teresa Batlle – Felipe Pich-Aguilera, autors

Barcelona, 2023

 

Recursos:

No es requereix cap programari específic per a la realització de l'assignatura. Tanmateix, se suggereix que els estudiants posseeixin habilitats en representació gràfica, tant a mà alçada com en entorns 3D.

Programaris recomanats:

AutoCAD; SketchUP; Rhino0; Grashopper; entre d' altres.