Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Fonaments i Procediments d'Intervenció en Fisioteràpia

Fonaments i Procediments d'Intervenció en Fisioteràpia
5
15554
1
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,

Professorat


Professor titular: Dr. Martín E. Barra López: mbarra@uic.es

Sr. Xavier Oliver Csanova xoliver@uic.es

Dra. Laura Pacheco Arajol: lpacheco@uic.es

Sra. Ivet Farrios Arimont: ivetfarriols@uic.es

Presentació

Aquesta assignatura pretén situar i orientar a l'alumne en relació a les bases conceptuals de la Fisioteràpia com a disciplina científica i professional dintre de les ciències de la salut. L'assignatura representa el marc conceptual teòric-pràctic que orientarà als alumnes en el procés de desenvolupament més específic de les competències que aniran assolint al llarg dels seus estudis a les matèries més específiques de Fisioteràpia en el títol del grau.

Continguts teòrics:

El desenvolupament dels continguts i activitats de aprenentatge realitzades en el transcurs de l'assignatura, permetran aportar coneixements sobre l'evolució històrica de la Fisioteràpia a la seva vesant acadèmica i professional, les bases teòriques de la Fisioteràpia com a professió, es a dir: coneixements de les competències professionals i camps d'actuació professional, coneixement del procés d'atenció en Fisioteràpia relacionant-lo amb el diagnòstic en Fisioteràpia i la confecció de la històrica clínica en Fisioteràpia.

Així mateix, l'assignatura pretén que l'alumnat adquireixi coneixements relacionats amb una sèrie d'eines que li permetran establir una bona base per entendre i practicar la fisioteràpia.

Seminari teòric-pràctic:

Tenint present la funció del fisioterapeuta en l’àmbit professional, és fonamental que l’alumne tingui un primer contacte pràctic des de l'inici dels seus estudis. Aquet seminari proporciona a l'alumne les habilitats manuals i els coneixements teòrics, però fonamentalment pràctics, necessaris per al posterior desenvolupament d'altres tècniques més específiques que anirà adquirint al llarg dels seus estudis.

Requisits previs

No es determinen requisits previs en aquesta assignatura.

Objectius

L'assignatura presenta els següents objectius:

Continguts teòrics:

  •  Conèixer la història de la Fisioteràpia com a disciplina acadèmica i professional.
  •  Conèixer les competències professionals del fisioterapeuta i els camps d'actuació professional.
  •  Conèixer el procés d'atenció en Fisioteràpia.
  •  Conèixer el procés diagnòstic en Fisioteràpia.
  •  Conèixer l'estructura de la històrica clínica de Fisioteràpia i els condicionaments legals en el maneig de les dades confidencials dels pacients/usuaris.
  •  Saber elaborar un informe clínic de Fisioteràpia.
  • Conèixer algunes de les eines que leines de les que disposa per poder-les aplicar a la seva professió.

Seminari teòrico-pràctic:

Proporcionar a l'alumne els coneixements i habilitats necessàries per a poder realitzar les maniobres bàsiques de la masoteràpia en les diferents zones anatòmiques.

Aplicar correctament les maniobres adients en funció de la patologia que es tracti.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

El alumnado será capaz de:

1. Aplicar correctamente las diferentes técnicas de masoterapia en el aparato locomotor.

2. Identificar los fundamentos teóricos y las bases fisiológicas que justifican los efectos

terapéuticos de los diferentes procedimientos de fisioterapia.

3. Aplicar los procedimientos terapéuticos relacionados con los diferentes agentes físicos

utilizados por la fisioterapia adaptada a la evidencia científica actual.

4. Diseñar procedimientos y objetivos de intervención, relacionados con los procedimientos

descritos, en base a la presentación de casos clínicos.

5. Identificar la importancia de la confidencialidad en el manejo de los datos de la historia clínica

en relación con los aspectos éticos y deontológicos.

6. Priorizar la adhesión del paciente a la intervención terapéutica y su participación en la

elaboración de los objetivos y proceso de recuperación.

7. Demostrar iniciativa y motivación por conocer la utilidad y la evidencia científica en relación

con los test y las valoraciones funcionales empleadas en Fisioterapia.

Continguts

Bloque 1.

  • Bases conceptuales y el proceso de atención de la Fisioterapia.
  • Dimensión profesional y científica de la Fisioterapia.
  • Teoría general del funcionamiento, la discapacidad y la salud.
  • Clasificaciones internacionales: CIE (Clasificación Internacional de la Enfermedad) y la CIF (Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud)
  • Funciones del Fisioterapeuta: competencias profesionales.
  • Organización institucional de la Fisioterapia.

Bloque 2.

  • Bases teóricas de la masoterapia, efectos fisiológicos y terapéuticos. Aplicación práctica de las distintas maniobras de masoterapia en el aparato locomotor.
  • Bases teóricas y aplicaciones de los diferentes agentes físicos: presoterapia, magnetoterapia, vibroterapia, laserterapia y biofeedback.
  • Bases teóricas de la electroterapia, clasificación de las corrientes eléctricas empleadas en Fisioterapia.
  • Bases teóricas de la hidroterapia, la hidrocinesiterapia, y diferentes usos y aplicaciones durante el proceso terapéutico.
  • Bases fisiológicas y efectos terapéuticos de la termoterapia y crioterapia.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Classes teòriques:

Per als continguts teòrics la metodologia a utilitzar serà la Lliçó Magistral o Mètode expositiu, reforçada amb la utilització del Mètode del cas i la Resolució d'exercicis i problemes. L'alumne utilitzarà la sala d'autoaprenentatge i serà en l'aula on s'exposaran les discussions i resultats dels diferents casos.

Finalment, també es considerarà l'estudi independent de l'alumne en el seu procés d'aprenentatge per assolir les competències desenvolupades a l'assignatura.

Seminari teòrico-pràctic:

Mitjançant la Resolució d'exercicis, així com l'Aprenentatge basat en problemes, l'alumne anirà adquirint els coneixements i habilitats necessàries per a poder executar amb garanties les diferents maniobres de masoterapia que necessita per a aplicar aquesta eina de fisioteràpia.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Per aprovar la part teòrica de l'assignatura es realitzarà una prova final escrita.

La nota d'aquesta part suposarà el 80% de la nota final de l'assignatura

Per aprovar la part teòrico/práctica de l'assignatura es realitzarà una activitat mitjantzant video.

La nota d'aquesta part suposarà el 20% de la nota final de l'assignatura

 

Criteris generals.

Per obtenir la nota mitjana s'ha d'aprovar la part teòrica i la part pràctica de manera independet, amb un 5 cada bloc.

En la 2ª convocatoria l'alumne suspes farà l'examen de la part suspesa (teorica o pràctica), s'ha d'aprobar amb un 5.

En cas de no superar la segona convocatoria, no se li guardarà la nota i haurà de cursar tota l'assignatura de nou.


Normativa d'assistència en relació amb el seminari teóric-pràctic

Les assignatures del Grau de Fisioteràpia que presenten continguts teòric-pràctics tenen com a objectiu principal l'adquisició i el desenvolupament de procediments i habilitats tècniques relacionades directament amb l'exercici pràctic de la professió. Aquest és el motiu que determina l'estructura d'aquestes classes, en grups reduïts amb la supervisió directa i contínua del professor de l'assignatura. Per això, l'assistència als seminaris es considera fonamental i necessària per assegurar l'adquisició d'aquestes competències. 

Sobre la base de l'exposat, les faltes d'assistència només es podran produir de manera excepcional estant motivades per causes majors i si les mateixes superen el 30% de la càrrega formativa, obligaran a l'alumne a examinar-se en segona convocatòria. Les conseqüències derivades del no compliment d'aquesta normativa poden tenir efectes molt negatius directament relacionats amb el procés de matriculació (solapaments i/o incompatibilitats acadèmiques), i amb la previsió temporal corresponent per a la finalització dels estudis del Grau.

Bibliografia i recursos

Bibliografia Bàsica ( la  podeu trobar a la Biblioteca de  la  Facultat )

  • Gallego T.Bases Teóricas y Fundamentos de Fisioterapia. Ed Panamericana.Madrid.2007
  • Enciclopedia Médico-Quirúrgica.Kinesiterapia y Medicina Física (Tomo 1)
  • Clasificación Internacional de las  deficiencias,discapacidades y minusvalías: E-26-006-B-10
  • Gestión de la Calidad y Evaluación en Kinesiterapia: E-26-006-C-10
  • Clasificación de  Minusvalias: E-26-006-A-10
  • Hª de la  Rehabilitación: E-26-005-A-10
  • Clay Pounds. Masoterapia clínica básica. Madrid. McGraw- Hill. 2004. 
  • De Doménico, C. Wood. Masaje. Técnica de Beard. Madrid. Ed.Harcourt Brace. 4ª Edic. 1998
  • Fritz,S.;Fundamentos del masaje terapéutico. Madrid. Ed. Elsevier. 3ª Edic. 2005.
  • Torres,M., Salvat,I. Guía de Masoterapia para Fisioterapeutas. Madrid. Ed. Panamericana. 2006
  • Dufuor,M. Masaje. Ed. Panamericana. Madrid. Enciclopedia MQK y MF. 2007.
  • Gallou,J.J.; Grinspan,F. Masaje reflejo y otros métodos de terapia manual refleja. Ed. Panamericana. Madrid. Enciclopedia MQK y MF. 2007.
  • Kemoun,G.;Durlent, V.;Vezirian,T.;Talman,C. Hidrokinesiterapia.Ed. Panamericana. Madrid. Enciclopedia MQK y MF. 2007.
  • Viñas, F. Hidroterapia, la curación por el agua. Barcelona. Ed. Integral. 4ª Edic. 1994.
  • Lloret,M. i altres. Natación terapéutica. Madrid. Ed. Paidotribo.1ª edic. 
  • Huey,L.;Forster,R. Manual completo de ejercicios hidrodinámicos. Barcelona. Ed. Paidotribo. 1ª Edic. 2003.
  • Cameron, M. Physical Agents in Rehabilitation. Editorial Saunders: Estados Unidos, 2008.
  • Martínez Morillo, M. Manual de Medicina Física. Editorial Hacourt Brace: España, 1998.
  • Plaja, J. Analgesia por Medios Físicos. Editorial McGraw-Hill: España, 2002.
  • Rodríguez, J. Electroterapia en Fisioterapia. Editorial Médica Panamericana: España, 2013.
  • Knight,K.L. Crioterapia. Rehabilitación de las lesiones de la práctica deportiva. Barcelona. Ed. Bellaterra. 1996.
  • Behrens, B.- Beinert, H.Physical Agents. Theory and Practice.Edición  3ª. Ed. F.A. Davis.2014.
  • Cameron, M.Physical Agents in Rehabilitation. An Evidence-Based Approach to Practice.Ed.Elsevier.2017.
  • Crépon, F.Electrotherapie Et Physiotherapie. Applications en Reeducation Et Readaptation .Edición 1ª .Editorial Elsevier.2012.
  • Watson, T.Electrotherapy. Evidence-Based Practice.Edición 12ª. Editorial Churchill Livingstone. 2008.
  • Huter-Becker, A. - Schewe, H. - Heipertz, W.Terapia Fisica. Termoterapia, Mecanoterapia, Electroterapia, Ultrasonidos, Fototerapia. Edición 1ª. Editorial Paidotribo.2005.
  • Aramburu, C. - Muñoz, E. - Igual, C.Electroterapia, Termoterapia e Hidroterapia (Fisioterapia) Edición 1ª. Editorial Sintesis.1998.
  • Prentice, W.Therapeutic  Modalities for Physical Therapists. Edición 2ª. Editorial Mc Graw-Hill. 2002.

 

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 21/01/2025 G1 08:00h
  • E1 21/01/2025 A16 08:00h
  • E1 21/01/2025 I1 08:00h
  • E2 25/06/2025 G6 09:00h
  • E2 25/06/2025 I1 08:00h

Material didàctic