Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Gestió de la Informació per a la Investigació Clínica

Gestió de la Informació per a la Investigació Clínica
3
15611
1
Anual
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat


Per a qualsevol dubte o aclariment, adreçar-se a  la Coordinadora de l'assignatura Dra. Marisa Martin - marisamf@uic.es

Presentació

L’assignatura consta de 3 crèdits ECTS i s’imparteix en el primer semestre del curs acadèmic. Està dissenyada per oferir estratègies i recursos generals per a la recerca. Constitueix una de les assignatures del mòdul 1 de Fonaments de la Recerca Clínica i, més concretament, adscrit a la matèria denominada Metodologia Científica Aplicada en l'àmbit clínic.

Requisits previs

No es requereixen.

Els estudiants s'han de comprometre a participar activament en les activitats proposades.

Objectius

Aquesta assignatura pretén aportar els coneixements i habilitats per iniciar-se en la recerca, buscar informació bibliogràfica a les bases nacionals i internacionals, analitzar críticament la informació, preparar un manuscrit per a la seva publicació i cercar l'evidència científica més rellevant per a la seva aplicació en les Ciències de la Salut.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN01RA - Identificar problemes de salut en l'àmbit d'urgències i emergències sanitàries susceptibles de ser investigats.
  • CN04RA - Identificar les eines i mètodes quantitatius i qualitatius necessaris per al disseny i desenvolupament d'un estudi de recerca en l'àmbit clínic de les urgències i les emergències.
  • CP02RA - Comunicar troballes clíniques, resultats de salut i/o projecte de recerca en nous entorns, especialitzats i no especialitzats de mode clar i sense ambigüitats.
  • CP03RA - Dissenyar projectes de recerca avançats sobre aspectes clínics capaços de generar coneixements nous i propis per al desenvolupament tant disciplinar com professional i institucional, considerant les diferències en l'expressió de les malalties en homes i dones i les consegüents necessitats d'atenció sanitària i tractament.
  • HB03 - Demostrar iniciativa i proactivitat per part de l'alumnat de manera autònoma i autodirigida en el procés d'aprenentatge mitjançant la capacitat d'investigar, analitzar informació, sintetitzar coneixements i resoldre problemes
  • HB05RA - Demostrar l'ús d'eines relacionades amb les tecnologies de la informació i la comunicació i la seva aplicació a camps de coneixement específics

Continguts

1. FONTS D'INFORMACIÓ PER A LA INVESTIGACIÓ.

  1. Pràctica basada en l'evidència
  2. Concepte de fonts d'informació. Tipus de fonts documentals.
  3. Procediment per realitzar les cerques. Llenguatge d'interrogació.
  4. Bases de dades en ciències de la salut.                                       

2. LA GESTIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ.

  1. Gestors bibliogràfics.
  2. La gestió de la documentació científica.
  3. Mendeley

3 . REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES I NORMES DE CITACIÓ.

  1. Importància de la citació bibliogràfica.
  2. Cites i referències bibliogràfiques.
  3. Normes de citació més utilitzades en ciències de la salut.
  4. Estil Vancouver. 
  5. Estil APA.

4 . PUBLICACIÓ CIENTÍFICA I

  1. Tipus d'articles
  2. Principals apartats d'un article científic.
  3. La redacció científica

5 . PUBLICACIÓ CIENTÍFICA II

  1. Avaluació de la qualitat científica. El factor d'impacte.
  2. Ètica de la publicació científica. Respecte per la creació científica.
  3. Lectura crítica de treballs d'investigació.

6 . EL PROCÉS DE PUBLICACIÓ

  1. Normes de publicació de revistes biomèdiques.
  2. Preparació d'un manuscrit.
  3. Procés electrònic d'enviament de manuscrits.
  4. Carta al director.
  5. Procés de revisió per parells. Procediment i resposta a l'editor.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat semipresencial (blended)



  • Classes magistrals, tant virtuals online asíncrones com presencials
  • Activitats d'autoaprenentatge
  • Activitat individual de l'alumne
  • Aprenentatge cooperatiu a través de fòrum

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat semipresencial (blended)



L'assignatura s'avaluarà en funció dels criteris següents:
  • Lliurament de 3 activitats avaluatives a través del Moodle: Cada activitat tindrà un valor del 10% de l'assignatura (Total 30%)
  • Participació als fòrums de debat: 10%
  • Treball Final: 60%

La participació i el lliurament de les activitats avaluatives no és de caràcter obligatori, però condicionen la nota final de l'assignatura. La data límit de cada entrega figura al Cronograma de l'assignatura.

El treball final de l'assignatura, perquè es puguin aplicar els percentatges anteriorment detallats, ha d'estar aprovat amb un 5 com a mínim.

L'assignatura s'aprova amb una nota final mínima de 5, després de l'aplicació dels percentatges, sempre que el Treball Final també estigui aprovat.

Bibliografia i recursos

Burns,  N. (2012). Investigación en enfermería. Desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia, 5a ed. Barcelona: Elsevier España.

Faus, F. & Santainés, E. (2013). Búsquedas bibliográficas en bases de datos. Primeros passos en investigación en bases de datos. Barcelona: Elsevier España.

Jiménez, J., Argimon, J. M., Martín A. & Vilardell, M. (2015). Publicación científica en biomedicina. Cómo escribir y publicar un articulo de investigación., 2ª ed. Barcelona: Elsevier.

Mabrouki, K. & Bosch F. (Coord.) (2007). Redacción científica en biomedicina: Lo que hay que saber. Cuadernos de la Fundación Dr. Antonio Esteve Nº 9. Barcelona. Recuperado de: http://www.esteve.org/redaccion/

Polit, D. F. & Hungler, B. P. (2000). Investigación científica en ciències de la salud, 6a ed. México: Mc Graw-Hill Interamericana.

Öchsner, A. (2013). Introduction tp Scientific Publishing, Backgrounds, Concepts, Strategies. NY: Springer.

Salkind,  N. J. (1999). Métodos de investigación, 3a ed. México: Prentice Hall.

Strauss, S. E., Richardson, W. S. (2006). Medicina basada en la evidencia, 3a ed. Barcelona: Elsevier.