Universitat Internacional de Catalunya
Comunicació i Informació Cultural
Altres llengües d'impartició: anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Professorat
Isabel Villanueva
Presentació
Tots els sectors culturals han de tenir un bon suport en comunicació per assegurar-se l’èxit. I ja entrat al segle XXI, el camp de la comunicació s’està renovant. Han sorgit nous mitjans on cal ser presents, s’han diversificat molt els canals a través dels quals el públic s’informa de l’oferta cultural, el públic és molt més selectiu i més coneixedor del que vol i el que li agrada, i hi ha un gran camp per recórrer en la incentivació d’hàbits nous de consum cultural.
En aquest curs es planteja posar al descobert els reptes actuals de la comunicació cultural a través de casos que exemplifiquen com els diferents sectors culturals s’hi enfronten cada dia, en el present.
Requisits previs
Els del màster.
Objectius
- Entendre i conèixer la comunicació cultural en tots els seus aspectes
- Dotar als alumnes de coneixements amplis i de recursos que els permetin afrontar-se a la realitat de la comunicació cultural
- Conèixer les bases, la metodologia i l’aplicació de les tècniques de comunicació en els diferents sectors culturals
- Analitzar i debatre els casos pràctics de cadascun dels sectors
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB9 - Comunicar les conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
- CE7 - Analitzar, aplicar i avaluar les estratègies de màrqueting en els diferents sectors, institucions i projectes culturals i organitzar una estratègia de comunicació bàsica per a una institució o projecte cultural.
- CG2 - Liderar, coordinar i formar part d'equips de treball interdisciplinaris.
- CG4 - Saber comunicar, dinamitzar i intervenir entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.
- CT1 - Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L'estudiant:
- Comunica les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüetats.
- Lidera, coordina i forma part d'equips de treball interdisciplinars.
- Comunica, dinamitza i media entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.
- Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les que estan implicats perfils diversos de professionals, agents i institucions
- Analitza, aplica i avalua les estratègies de màrqueeting en els diferents sectors, institucions i projectes culturals i organitza una estratègia de comunicació bàsica per a una institució o projecte cultural.
Continguts
Pla de comunicació, amb el seu pressupost.
Introducció al protocol i a les Relacions Públiques.
Gabinet de premsa. El cas del CCCB.
Webs i xarxes socials. El cas del CCCB.
Pla de comunicació del Festival del Grec.
Classe pràctica de comunicació entre empreses culturals i mitjans de comunicació.
Màrqueting cultural. El cas del Mercat dels Flors.
Generació de comunitats.
Accessibilitat. El cas del CCCB.
Visita a dues entitats culturals (Teatre Lliure, La Pedrera...a concretar).
Els públics de la cultura. L'experiència del visitant.
Acompanyament als plans de comunicació dels projectes finals dels estudiants.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
El programa és eminentment pràctic, amb la presentació de casos i experiències reals i l'elaboració d'exercicis pràctics. Es pretén que els estudiants participin al màxim en classe, preguntant i entrant en debat amb les seves opinions. S'han programat dues visites a centres culturals complementàries al treball en classe.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació de l'assignatura és una avaluació continua, durant tot el trimestre, en tres parts:
- L'assistència i participació a classe (20%).
- Els exercicis pràctics que es demanin (30%).
- La presentació d'un pla de comunicació (50%), on se valorarà el treball escrit i la presentació oral.
Bibliografia i recursos
WEBS de referència
IFACCA - International Federation of Arts Councils and Culture Agencies - www.ifacca.org
Culture Action - The european Forum for the arts and heritage - www.cultureactioneurope.org
Associació de Gestors Culturals de Catalunya – APGCC – www.gestorcultural.org
Ministerio de Cultura – Bases de datos culturales: www.mcu.es/culturabase
Fundazione Fizzcarraldo – Marketing culturale e dintorni - www.fizz.it
Arts Marketing Association - www.a-m-a.org.uk
Arts Marketing on-line - www.artsmarketing.org
Revista Marketing Cultural Online - www.marketingcultural.com.br
Dosdoce – Nuevas tecnologías - www.dosdoce.com
Visitor Studies Association – www.visitorstudies.org
The Audience Agency / Insight resources - www.theaudienceagency.org/insight
Material didàctic
- Comunicación Cultural - Accesibilidad CCCB
- Comunicación Cultural - Accesibilidad CCCB
- Cultural stadistics Europe 2015
- Cultural stadistics Europe 2015
- Encuesta hábitos y consumo cultural España 2014-15
- Encuesta hábitos y consumo cultural España 2014-15
- Estudios de Público en Museos Iberoamericanos 2014
- Estudios de Público en Museos Iberoamericanos 2014
- UIC- Comunicació Cultural PLA DE COMUNICACIÓ
- UIC- Comunicació Cultural PLA DE COMUNICACIÓ
- UIC-Comunicación cultural - Presupuesto Plan de Comunicación
- UIC-Comunicación cultural - Presupuesto Plan de Comunicación