Universitat Internacional de Catalunya
Biologia Cel·lular
Altres llengües d'impartició: anglès
Professorat
• Coordinador: Dra Rut Fadó Andrés rfado@uic.es
• Professors de magistrals (CM): Cat. Martí Aldea, Cat. Jaume Reventós i Dra Rut Fadó
• Professors de grups dividits: Dra. Rut Fadó
• Professor del Projecte Congrés: Dr. Víctor Giménez
• Professor d'autoaprenentatge online: Dra. Rut Fadó
Sol·licitar cita per correu electrònic
Presentació
L’assignatura de Biologia Cel·lular es cursa el primer semestre de segon curs de Medicina, corresponent a un període pre-clínic, on l’alumne ja ha assolit uns coneixement bàsics sobre la composició i l’estructura de macromolècules, l’organització estructural i funcional general de les cèl·lules en assignatures de primer curs com Bioquímica i Biologia Molecular.
En aquest punt, l’assignatura pretén ampliar els coneixements de l’alumne sobre la fisiologia cel·lular, especialment en relació a la regulació de: la comunicació extra i intracel·lular, el cicle cel·lular, la biologia del càncer, la biologia del desenvolupament, la mort cel·lular i les funcions específiques de determinats tipus cel·lulars; que, en conjunt, proporcionaran a l’estudiant una bona comprensió de l’organització estructural i funcional de l’organisme humà en estat normal i en estat patològic.
A més, els coneixement teòrics adquirits en l’assignatura de Biologia Cel·lular es complementen amb una formació més pràctica, en format de seminaris i presentacions d’articles, que permeten introduir a l’alumne en les tècniques, la terminologia i els abordatges terapèutics propis de la investigació científica de primer nivell.
El coordinador de la assignatura és la Dra Rut Fadó
Les llengües vehiculars majoritàries: català, castellà i anglès
Requisits previs
Al tractar-se d’una assignatura de primer semestre de segon curs, cal haver cursat prèviament les assignatures de Bioquímica, Biologia Molecular i Introducció a la genètica mèdica de primer curs de Medicina. Per tant, per garantir un bon seguiment i assoliment dels objectius d’aprenentatge plantejats és recomanable que l’alumnat hagi assolits els coneixements de:
- Bioquímica: Estructura i propietats de molècules i macromolècules (àcids nucleics, proteïnes, glúcids i lípids)
- Anatomia cel·lular: estructura i funcions dels orgànuls cel·lulars
- Biologia molecular: expressió gènica
- Transport a través de la membrana plasmàtica
- Metabolisme energètic: respiració cel·lular
- Genètica
- Tècniques de biologia molecular i cel·lular
A més, és convenient que els estudiants tinguin un bon coneixement d'anglès degut a que moltes de les fonts d'informació d'aquesta matèria es troben en aquest idioma.
Objectius
Mostrar i oferir les eines necessàries perquè l’alumne comprengui i pugui emprar en el futur els continguts teòrics sobre: la comunicació extra i intracel·lular, el cicle cel·lular, el càncer, el processos de mitosi, meiosi, fecundació i gametogènesis; les primeres etapes del desenvolupament embrionari a nivell cel·lular, la mort cel·lular i la neurodegeneració.
Mostrar i oferir les eines necessàries perquè l’alumne, mitjançant el treball en grup i els seminaris, cerqui, comprengui i comuniqui de manera efectiva informació estructural i funcional de les cèl·lules en relació a malalties, patologies i/o estratègies terapèutiques.
Oferir les eines necessàries perquè l’alumne, mitjançant el treball en grup i les sessions tutoritzades, comprengui, interpreti i comuniqui de manera efectiva els coneixements i avenços científics d'articles de primer nivell de Biologia Cel·lular, obtingui conclusions pròpies i formuli raonaments crítics.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 05 - Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional, posant un especial interès en l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- 07 - Comprendre i reconèixer l'estructura i funció normal del cos humà, des del punt de vista molecular, cel·lular, tissular, orgànic i de sistemes, en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
- 09 - Comprendre i reconèixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
- 11 - Comprendre i reconèixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.
- 12 - Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, d'acord amb l'evidència científica disponible.
- 23 - Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els pacients, els familiars, els mitjans de comunicació i altres professionals.
- 37 - Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora.
- CB-1 - Haver adquirit coneixements avançats i demostrat, en un context d'investigació científica i tecnològica o altament especialitzat, una comprensió detallada i fonamentada dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en un o més camps d'estudi.
- CB-2 - Saber aplicar i integrar els seus coneixements, la comprensió d'aquests, la seva fonamentació científica i les seves capacitats de resolució de problemes en entorns nous i definits de forma imprecisa, incloent contextos de caràcter multidisciplinari tant investigadors com professionals altament especialitzats.
- CB-5 - Saber transmetre d'una manera clara i sense ambigüitats a un públic especialitzat o no, resultats procedents de la investigació científica i tecnològica o de l'àmbit de la innovació més avançada, així com els fonaments més rellevants sobre els quals se sustenten.
- CTP-3 - Desenvolupar el pensament i raonament crític i autocrític (Autoavaluació).
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Al finalitzar l'assignatura, l’alumne ha de ser capaç de:
· Explicar els processos generals de comunicació extra i intracel·lulars.
· Identificar les molècules que participen els processos de senyalització intracel·lular i les seves interrelacions.
· Identificar les molècules que participen en el control de la regulació del cicle cel·lular i la seva relació amb els processos cancerosos.
· Explicar el procés de formació de l'embrió i les primeres fases del desenvolupament embrionari humà a nivell cel·lular i molecular.
· Descriure els mecanismes implicats en la mort cel·lular per necrosi, estrès reticular, autofàgia i apoptosi.
· Comprendre i utilitzar adequadament la terminologia científica emprada en el camp de la Bioquímica, la Biologia Cel·lular i Molecular.
· Cercar, organitzar i comunicar efectivament informació científica i sanitària.
Continguts
L’assignatura de Biologia Cel·lular està dividida en 5 blocs distributius:
Bloc 1: Senyalització intracel·lular i extracel·lular
Comunicació entre cèl·lules.
Lligand-Receptor.
Vies activades per GPCR
Vies activades per TRK o associades a TRK
Altres vies de transducció de senyals
Bloc 2. Biologia del desenvolupament embrionari primerenc
Característiques generals
Gametogènesis
Del zigot a la gàstrula
De la gàstrula al fetus
Bloc 3. Mort cel·lular i degeneració
Mort cel·lular
Apoptosi
Neurodegeneració i Alzheimer
Bloc 4: Cicle cel·lular i biologia del càncer
Entrada al cicle cel·lular: de Michaelis-Menten als interruptors moleculars
Mitosis, sortida del cicle cel·lular i destins cel·lulars
Biologia del càncer I
Biologia del càncer II
Biologia del càncer III
Projecte congrés de Biología Cel·lular
Conferència inaugural, Workshop, Sessió de pósters, Comunicacions orals i Conferència plenària
Casos en grups dividits
Alimentant el cervell. Síndrome X-fràgil. Retinitis pigmentosa. EDCs. Prions. FIV. Alteracions en BRCA1. Envelliment. Càncer i immunoteràpia. Regeneració. Edició amb CRISPR. Drug delivery and bio-conjugation. Obesitat. The last of us. Rare genetic diseases. AI.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
1) Classes magistrals (CM): 40 hores presencials + 80 hores no presencials
Els continguts són de tipus teòric.
Es complementen amb exercisis i material d'autoaprenentatge penjat a l'espai Moodle.
S'imparteixen a tot el curs formant un sol grup.
2) Casos en grups dividits (GD): 32 hores presencials + 20 hores no presencials
Els continguts són de tipus pràctic i relacionen processos cel·lulars explicats en les classes magistrals amb patologies i/o estratègies terapèutiques.
Consisteix en treballar un cas pràctic proposat pel professor (disponible a l'espai Moodle). En les flipped-classrooms, l'alumne exposa en grups reduïts en forma de seminari el tema proposat pel professor (amb l'ajuda de la bibliografia recomanda disponible a l'espai Moodle) i discuteix amb la resta de companys els resultats d’aquesta activitat. Al final es ponen en comú els aprenentatges més significatius.
3) Congrés de Biologia Celular: 8 hores presencials + 12 hores no presencials
Consisteix en treballar un tema d'actualitat de biología cel·lular en format de congrés, amb articles científics, sessions tutoritzades, sessió de pòsters, comunicacions orals i la conferència plenària d'un expert.
Es proposa a l'alumne un article d’investigació (disponible al Moodle) per presentar-lo en format pòster (tots els grups) i en format de comunicació oral (3 grups).
El material docent s’entregarà majoritàriament en llengua anglesa.
4) Auto-aprenentatge online: 8 hores no presencials
Problemes i exercicis per cada sessió.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
20% Avaluació continuada
40% Examen final
20% Congrés
20% Casos
+ 10% extra (nota extra del congrés i exercicis presencials)
Els examens consisteixen en, al menys, 2 preguntes per classe magistral, cas o tema del Congrés; dividit en una part tipus test amb 4 opcions de resposta i només una correcta (la correcta suma + 1 i les fallades resten -0.33) i una altra amb altres tipus de preguntes (aparallement, pregunta curta, arrossegaments, etc). Fins a un 10% de les qüestions poden ser conceptes no explicats a classe però presents en el material disponible al Moodle.
L'assistència a les sessions de tutoria dels pòsters és obligatòria. Fins a un màxim de 0.5 punts sobre la nota del Congrés es podran afegir als estudiants que facin preguntes durant la sessió plenària. Fins a un màxim de 0.5 punts sobre la nota final de l'assignatura es podran afegir a tots els estudiants dels 3 millors grups de pòsters.
Per fer mitjana en la nota final cal tenir almenys un 5 en totes les activitats formativa avaluades, excepte en l'avaluació continuada. Per poder optar a la matrícula d'honor, cal treure més d'un 9 de nota final en 1a convocatòria.
2a convocatòria:
60% Examen final
20% Congrés
20% Casos
Les notes dels Casos i del Congrés, un cop superats, es poden aplicar en futures convocatòries.
Bibliografia i recursos
- Alberts B, et al. Molecular Biology of the cell. Garland Science
- Lodish H, et al. Molecular Cell Biology. Macmillan Learning
- Nelson DL, Cox MM. Lehninger Principles of Biochemistry. Macmillan Learning
- Sadler TW, Langman, embriología médica. Wolters Kluwer
- Carlson BM, Human Embryology and Developmental Biology. Elsevier/Saunders
Període d'avaluació
- E1 14/01/2025 I2 12:00h
- E1 14/01/2025 I1 12:00h
- E1 14/01/2025 I3 12:00h
- R1 27/01/2025 A21 11:00h