Universitat Internacional de Catalunya
Ciències Psicosocials Aplicades a la Fisioteràpia
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
Envieu un correu a spineda@uic.es
Presentació
Curs 1r
Professorat que impartirà l'assignatura:
Gaël Cordero: gcordero@uic.es
Andrea Lastra Martínez: alastra@uic.es
La necessitat d'incloure una assignatura de Ciències Psicosocials Aplicades dins del contingut del Grau en Fisioteràpia ve justificada per l'”element” amb què els fisioterapeutes hauran de treballar constantment durant la seva pràctica professional: les persones. Si es pretén oferir una atenció global i de qualitat, cal tenir sempre present que el/la pacient no només té dolor i/o una lesió, sinó que és una persona amb necessitats psicològiques. Si no es coneix de manera adequada com funciona la persona, no es pot assolir la cura del/de la pacient a un nivell veritablement humà.
L'assignatura pretén no només ajudar a conèixer com són els i les altres, sinó també saber-ne més sobre un/a mateix/a, pas previ i fonamental per tenir cura dels/de les altres. Per tant, l'assignatura té com a objectiu principal que l'alumne i l'alumna adquireixi uns coneixements bàsics, però precisos, sobre els aspectes personals, socials i culturals de l'ésser humà i que descobreixi, a la Psicologia i la Sociologia, estratègies d'ajuda al camp de la salut i de la rehabilitació per aplicar a la seva pràctica diària com a fisioterapeuta.
Requisits previs
No hi ha requisits previs
Objectius
- Introduir-se en l'estudi de la Psicologia.
- Conèixer els i les pacients per poder fer una atenció personalitzada i individualitzada.
- Conèixer l'estructura bàsica de la personalitat de l'ésser humà i els elements que contribueixen a la seva formació.
- Identificar les fases evolutives del desenvolupament psicològic de l'ésser humà des del naixement fins a la mort.
- Adquirir els coneixements bàsics que estableixen la base de la conducta humana a nivell de sensació, percepció i aprenentatge i aconseguir una comprensió més gran de l'ésser humà.
- Aprendre com dur a terme una comunicació efectiva, gestionar i llegir la comunicació no verbal i fer un procés comunicatiu òptim en els exercicis físics.
- Desenvolupar i observar la importància de l'afectivitat, l'empatia, la motivació, el lideratge i l'adaptació a la diversitat funcional.
- Gestionar psicològicament les lesions utilitzant estratègies adequades en la rehabilitació.
- Analitzar alguns aspectes socials que influeixen en el comportament dels i les pacients.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 27 - Conèixer els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut/malaltia de l'individu, la família i la comunitat.
- 28 - Conèixer les teories de la comunicació i de les habilitats interpersonals.
- 28.2 - Tenir habilitats en les relaciones interpersonals.
- 28.3 - Manifestar respecte, valoració i sensibilitat pel treball aliè.
- 28.4 - Comprendre els aspectes psicològics en la relació fisioterapeuta-pacient.
- 29 - Conèixer les teories de l'aprenentatge aplicables a l'educació per a la salut i en el propi procés d'aprenentatge al llarg de tota la vida.
- 30 - Conèixer els factors que intervenen en el treball en equip i en situacions de lideratge.
- 37.1 - manifestar discreció, utilitzant adequadament la informació de la qual disposa, perseverant la dignitat del pacient
- 37.3 - tenir reconeixement i respecte a la diversitat i la multiculturalitat
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
En acabar l'assignatura, l'alumne ha de ser capaç de:
- Saber definir els conceptes introductoris de la psicologia.
- Distingir quins aspectes són importants de conèixer dels i les pacients per poder fer una atenció personalitzada i individualitzada.
- Conèixer l'estructura bàsica de la personalitat de l'ésser humà i els elements que contribueixen a la seva formació.
- Identificar les fases evolutives del desenvolupament psicològic de l'ésser humà des del naixement fins a la mort.
- Adquirir els coneixements bàsics que estableixen la base de la conducta humana a nivell de sensació, percepció i aprenentatge i aconseguir una comprensió més gran de l'ésser humà.
- Dur a terme una comunicació efectiva, gestionar i llegir la comunicació no verbal i fer un procés comunicatiu òptim en els exercicis físics.
- Aplicar a la pràctica l'afectivitat, l'empatia, la motivació, el lideratge i l'adaptació a la diversitat funcional.
- Gestionar psicològicament les lesions utilitzant estratègies adequades en la rehabilitació.
- Saber analitzar diferents aspectes socials que influeixen en el comportament dels i les pacients.
Continguts
Funcions cognitives bàsiques i història de la psicologia: Consciència i son. Atenció. Sensació i percepció. Aprenentatge. Memòria. Llenguatge. Pensament i resolució de problemes. Intel·ligència. Afectivitat. Motivació.
Psicologia evolutiva: Desenvolupament físic, social i psicològic durant la infància, la pubertat, l'adolescència, l'edat adulta i senectut. Trastorns de la infància.
Psicologia de la personalitat: Concepte de personalitat. Estructura de la personalitat. Dinàmica de la personalitat. Classificació. Trastorns de la personalitat.
Psicopatologia: Trastorns d'ansietat. Trastorns de l'estat d'ànim. Trastorns de l'alimentació. Rerefons psicòtics. Drogodependències.
Psicologia social: L'altruisme, la moralitat, l'autoconcepte i el concepte de l'altre com a agent social des de la perspectiva de la teoria evolucionista.
Psicologia aplicada: La relació professional de salut-pacient. L'estrès. El dolor. L'efecte placebo. La salut mental del professional de la salut.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Les metodologies utilitzades són les següents:
- Classes magistrals: Tractarà de sessions expositives de contingut teòric amb suport gràfic-audiovisual per part de la professora. Alhora, es potenciarà la participació de l'alumne mitjançant preguntes obertes que permetin l'afermament dels coneixements de l'alumne. El contingut de les classes magistrals consistirà en el desenvolupament dels temes i conceptes detallats al temari de l'assignatura.
- Activitats i exercicis de classe: L'objectiu fonamental consisteix a treballar el contingut de l'assignatura a través de fonts diverses de treball i informació i crear espais d'intercanvi d'opinions a partir de situacions reals d'abordatge que desencadeni elements de reflexió.
METODOLOGIA:
- Mètode expositiu / Lliçó magistral
- Mètode del cas
ACTIVITATS FORMATIVES:
- Classes teòriques
- Activitats pràctiques
- Estudi independent de l'alumne
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
1ª Convocatòria:
Examen parcial (40%). Examen tipus test de 50 preguntes de la primera part del temari. En cas d'aprovar (més d'un 5), s'eliminarà matèria
Examen final (40%). Examen tipus test de 50 preguntes de la segona part del temari. En cas de suspendre el parcial, l'examen final contarà el 80% de la nota i serà de 100 preguntes sobre tot el temari de l'assignatura.
Cas pràctic (20%).
La mitjana entre tots els elements haurà de ser igual o superior a 5 per aprovar l'assignatura.
2ª Convocatòria:
Examen tipus test de 100 preguntes sobre tot el temari de l'assignatura. En cas de tenir l'examen parcial aprovat i el final suspès, l'alumne es podrà presentar únicament a la part suspesa. El cas pràctic no es pot recuperar.
Bibliografia i recursos
Abenza, L. (2012). Psicología y lesiones deportivas: un análisis de factores de prevención, rehabilitación e intervención psicológica. Cultura, Ciencia y Deporte, 7(19), 70.
Buceta, J.M. (1996). Psicología y lesiones deportivas: Prevención y rehabilitación. Madrid: Dyckinson. (Link a Editorial. Consultar disponibilitat a la Biblioteca).
Krueger, D. (1994). Psicología de la Rehabilitación. Barcelona: Herder.
Ortín, F. J., Garcés de los Fayos, E. J. & Olmedilla, A. (2010). Influencia de los factores psicológicos en las lesiones deportivas. Papeles del Psicólogo, 31(3), 281-288.
Ramírez, A., Alzate, R. & Lázaro, I. (2002). Efectos psicológicos de la lesión deportiva. Revista Motricidad, 9, 209-224
Weinberg, R. S., i Gould, D. (1996). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Ariel Psicología.
Williams, J. (1991). Psicología aplicada al deporte. Madrid: Biblioteca nueva.
Període d'avaluació
- E1 11/06/2025 A15 10:00h
- E1 11/06/2025 A16 10:00h
- E2 03/07/2025 A16 12:00h