Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Estructura i Funció del Cos Humà II

Estructura i Funció del Cos Humà II
6
7887
1
Segon semestre
FB
Mòdul de Bàsiques-Ciències de la Salut
Fisiologia
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


Per a un millor funcionament cal sol·licitar cita prèvia via e-mail (bmezquita@uic.es)

Presentació

L' assignatura Estructura i Funció del Cos Humà II s' imparteix en el segon semestre del primer curs d'infermeria. Permet que l’alumne aprofundeixi en l’estudi del cos humà en els camps científics de l’anatomia i la fisiologia. Es presenta el cos humà en la seva globalitat i s’estudien els seus aparells i sistemes.

De forma transversal, junt amb altres assignatures, es fa èmfasi en la importància per les ciències de la salut de la metodologia científica i en la necessitat d’utilitzar fonts bibliogràfiques i referències contrastades.

L'assignatura s'orienta de manera pràctica, intentant prioritzar a cada tema aquells conceptes i situacions que s'adaptin millor a la comprensió de fenòmens associats a l'exercici professional de la infermeria en el camp de les ciències de la salut.

Aquesta assignatura es divideix en set temes, que s’estudien des del punt de vista de l’anatomia i fisiologia: sang i immunitat, cardiovascular, respiratori, renal, digestiu, metabolisme i sistema reproductor.

Requisits previs

No es requereixen

El Departament d'Infermeria de la FMiCS  acorda que tots els  alumnes del Grau en Infermeria, en el moment que hagin de seguir la seva docència online, sigui obligatori encendre la càmera i estar visibles pel professorat en tot moment

Objectius

L’estudiant d’infermeria, en acabar l’assignatura, ha de ser capaç de:

  1. Conèixer el cos humà de forma global i entendre les interrelacions entre els diferents òrgans i sistemes per mantenir l’homeòstasi.
  2. Dominar la terminologia utilitzada en els camps de l’anatomia i la fisiologia.
  3. Conèixer com són i com funcionen els sistemes i aparells cardiovascular, sang i immunitat, respiratori, digestiu, urogenital i metabolisme del cos humà normal.
  4. Adquirir habilitats per a la identificació de les estructures anatòmiques estudiades a les diferents proves emprades habitualment a la clínica.
  5. Adquirir habilitats en l’aplicació clínica dels coneixements assolits.
  6. Familiaritzar-se amb el mètode científic. Promoure el raonament i la discussió de problemes.
  7. Conèixer les fonts primàries d'informació.
  8. Adquirir unes actituds pròpies pel futur exercici professional.
  9. Sentir curiositat pel món que l'envolta i voler conèixer més.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
  • 20. B - Treball en equip multidisciplinari
  • 21. B - Comunicació oral i escrita.
  • 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 25. E - Coneixements en l'àrea d'estudi.
  • 6. E - Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar el curs l'alumne coneixerà les característiques estructurals i el funcionament propis dels òrgans i sistemes que formen el cos humà, així com el seu desenvolupament al llarg de les diferents etapes de la vida, i tindrà capacitat d'establir relacions entre ells. A més, coneixerà les exploracions funcionals bàsiques d'aquests sistemes en relació amb la professió infermera, amb una comprensió basada en criteris anatòmics i fisiològics.

Continguts

TEMA 1. SANG I IMMUNITAT


1.1. La sang

Definició: sang, plasma, sèrum. Composició de la sang. Hematies. Leucòcits. Plaquetes. La coagulació. Tipus de sang. Hematopoesi.

1.2. El sistema immune.
Definició. Classificació: immunitat inespecífica, específica, heretada, adquirida (natural, artificial). Resposta inflamatòria. Cèl·lules del sistema immune: fagòcits, limfòcits (B, T). Molècules del sistema immune: anticossos, complement. Reacció al·lèrgica. Al·lèrgens. 

1.3. El sistema limfàtic. 
La limfa. Els vasos limfàtics. Els conductes limfàtics: conducte limfàtic dret i conducte toràcic. Òrgans limfàtics: timus, melsa, amígdales (palatines, linguals, faríngia i tubàrica).


TEMA 2. SISTEMA CARDIOVASCULAR.

2.1.- Sistema cardíac: El cor
Generalitats. Configuració externa. Configuració interna: Cavitats cardíaques (aurícules,ventricles), vàlvules cardíaques (pulmonar, aòrtica,mitral i tricúspide),  septes (interauricular i interventricular). Pericardi. Estructura cardíaca (epicardi, miocardi i endocardi). Activitat mecànica i elèctrica del cor. Regulació de l'activitat cardíaca. Cicle cardíac. 

2.2.- Sistema vascular
Sistema de distribució. Regulació de la pressió sanguínia. Sistema d'intercanvi. Sistema de retorn.


TEMA 3. SISTEMA RESPIRATORI.
Generalitats. Fosses o cavitats nasals; sinus paranasals. Faringe: Nasofaringe,  Orofaringe, Laringofaringe. Laringe: cartílags laríngis, cordes vocals, epiglotis. Tràquea. Pulmons: generalitats (cissures, lòbuls, segments). Bronquis. Alvèols. Ventilació.  Músculs de la respiració. Fisiologia de la respiració: valoració clínica: estudi funcional respiratori (espirometria forçada, volums respiratoris, capacitat de transferència de CO). Gasometria arterial. Concepte de Gradient alveolo-arterial d'oxigen. Regulació de la respiració. 

TEMA 4. SISTEMA RENAL
Ronyons. estructura macroscòpica i microscòpica. Urèters.  Bufeta de l’orina.  Uretra: femenina i masculina. Funcions dels ronyons. Anàlisi d’orina.

TEMA 5. SISTEMA DIGESTIU.
Cavitat oral: llengua (musculatura, fre lingual), dents (característiques generales, particulars, dentició temporal i definitiva), glàndules salivals (majors i menors). Faringe: nasofaringe, orofaringe, laringofaringe. Esòfag: característiques i relacions. Estómac: curvatura major, curvatura menor, càrdies, fundus, pílor, esfínters. Intestí prim: duodè, jejú, ili. Intestí gros: cec, còlon, sigma, recte, apèndix vermiforme, anus. Fetge i vies biliars. Pàncrees. Peritoneu.

Digestió: mecànica i química.  Digestió dels hidrats de carboni, dels greixos i de les proteïnes. Secreció de les glàndules digestives. Absorció: procés i mecanismes reguladors. Formació de la femta i defecació. Vòmit.

TEMA 6. METABOLISME
Metabolisme dels nutrients: dels HC, dels greixos, de les proteïnes. Principals vitamines i minerals del nostre organisme. Dèficits vitamínics. Suplements vitamínics: en les dones gestants,  en certes malalties i en els atletes. Tasses metabòliques: tassa metabòlica basal: factors que determinen les tasses metabòliques bassal i total, calories. Temperatura corporal.


TEMA 7. SISTEMA REPRODUCTOR
Aparell genital masculí: testicles, epidídim, conducte deferent, vesícula seminal, conducte ejaculador, pròstata, glàndules bulb uretrals, penis.

Aparell genital femení: ovaris, trompes de Fal.lopi, úter, vagina. Exploracions: colposcòpia, test de Papanicolau. Les mames.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Els alumnes realitzaran classes magistrals de tots els blocs temàtics a tractar.

Es duran a terme classes amb un caràcter més pràctic i aplicat a l'estudi de l'anatomia i la fisiologia dels òrgans i sistemes, seguint el mètode del Cas.

Cada setmana es proposaran activitats complementàries a través de la intranet.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



  • Examen parcial: Preguntes tipus test i preguntes de resposta curta.VALOR SOBRE LA NOTA FINAL: 30%
  • Examen final: Preguntes tipus test i preguntes de resposta curta. VALOR SOBRE LA NOTA FINAL: 50%
  • Avaluació continuada: Cada setmana es faran preguntes a través de la intranet i es proposaran activitats. Es tindrà en compte la participació en aquestes activitats així com la manera de resoldre els casos que es proposaran durant les classes teòriques i els seminaris. VALOR SOBRE LA NOTA FINAL: 20%.
  • Per superar la matèria és imprescindible superar l'examen final amb una nota igual o superior a 5, i que el càlcul de nota final sigui igual o superior a 5.
  • La matèria exposada pel professor haurà de ser ampliada per l'alumne amb la bibliografia aconsellada.
  • No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria

Procediment per l’assignació de matricules d’honor (MH)

  1. El criteri per a assignar les Matrícules d'Honor (MH) és a partir de l'excel·lent (9.0).
  2. L'assignació és únicament del professor i no té l'obligació de donar-la, encara que l'alumne hagi obtingut una nota per sobre del 9.0.
  3. En cas que el professor decideixi atorgar MH, no tindrà en compte la nota numèrica i la més alta, sinó que es valoraran altres factors. La MH no ha de correspondre amb la puntuació numèrica més elevada.

                                                                                                                                                                   

Procediment per a l'assignació de No Presentat (NP)

  1. Per deixar-ne constància un NP en l'expedient de l'alumne, aquest NO s'ha d'haver presentat a cap de les proves avaluatives durant tota l'assignatura.
  2. En el cas que un alumne s'hagi presentat a alguna de les proves avaluatives s'apliquessin els percentatges corresponents que figurin en la guia docent, tenint un 0 en aquelles a les quals no s'hagin presentat.
 

Procediment per plagi o frau acadèmic

Qualsevol tasca o activitat (inclosos exàmens) en què es detecti plagi, falsedat o frau acadèmic, donarà lloc a la suspensió de l'activitat i a una sanció acadèmica que comportarà des de la pèrdua dels drets de matrícula en aquesta assignatura, fins a l'obertura d'un procés d’expedient.

Bibliografia i recursos

  • TORTORA-DERRICKSON Principios de anatomía y fisiología. Ed. Panamericana.
  • THIBODEAU GA, PATTON KT. Anatomía y fisiología. Madrid. Harcourt Brace.
  • GUYTON CG, HALL, JE. Tratado de Fisiología Médica. Elsevier.
  • ROHEN JW, YOKOCHI. Atlas fotográfico de Anatomía Humana. Ed. Mosby. 

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 07/04/2025 10:00h
  • E2 03/07/2025 10:00h