Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Foro ESARQ 2

Foro ESARQ 2
1
8094
3
Segon semestre
OB
Mòdul Propi ESARQ
Foro ESARQ 2
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat


La atención al alumnado se da en todo momento en que esta se requiera, a lo largo del horario previsto de clases, tanto teóricas como prácticas. Por otra parte, se establece además un horario específico de atención personalizada, individual, que queda fijado cada lunes entre las 13:00 y las 14:00 horas. Sin detrimento de la elección de otro momento que puede concertarse con cita previa.

Cita previa, profesores:

Dr. Alberto T. Estévez - estevez@uic.es

Dra. Yomna K. Abdallah - yomnaabdallah@uic.es

Presentació

Assignatura OBLIGATÒRIA

Responsable: Prof. Dr. Josep Lluis i Ginovart (jlluis@uic.es)
Coordinadora: Dra. Cinta Lluis-Teruel (cintalluis@uic.es)
Professors: Dr. Juan Trias de Bes & Dr. Ricardo Gómez Val
L'IDIOMA DE FÒRUMS EXCEPCIONALMENT SERÀ L'ESPANYOL.   Según queda descrito en el Documento Oficial del Título de Grado en Arquitectura, Foro es una asignatura del Módulo Propio ESARQ (módulo propio de Centro), concretamente de la materia Arquitectura ESARQ, cursada del segundo al quinto curso.

Desde la fundación de la ESARQ la asignatura de Foro se incluye cada año dentro del programa académico y docente de la Escuela y tiene carácter obligatorio para los alumnos de entre 2º y 5º curso. Foro es una asignatura distintiva y motivo de orgullo de la ESARQ y, como su nombre indica, es una asignatura dedicada al debate y a la reflexión en torno a la realidad arquitectónica.

Foro ESARQ pretende a través de las conferencias impartidas por invitados de prestigio nacional e internacional despertar preguntas y tratar cuestiones tanto de actualidad como reflexiones y debates sobre aspectos de vital importancia para el arquitecto. Es por ello que se invita a los participantes, tanto a conferenciantes invitados como a alumnos, a plantear cuestiones alrededor de la disciplina arquitectónica, ya sea por su afectación temporal como por su profunda relevancia para la profesión. En definitiva se trata de una asignatura orientada al saber, entender, ver, recapacitar, pensar, experimentar, y aproximarse mejor a la Arquitectura.

PRINCIPI, FORMA, CONSERVACIÓ DE L'ARQUITECTURA.

El paradigma de l'Arquitectura Sacra



La modernitat va canviar algun dels principis que van ser essencials en l'ànima de l'arquitectura durant més de 2500 anys. En un moment en què després del pas de més de més d'un segle, s'ha posat en crisi el triomf de la forma com el principi fer de l'arquitectura, s'obren noves perspectives. La globalització i el canvi climàtic han provocat un efecte revisionista, basat en la perduda d'algun dels gèrmens que van generar l'arquitectura del passat i que el moviment modern va suposar superar.

L'arquitectura reconeguda en el seu sentit antropològic es pot entendre com el producte d'un conjunt de factors i institucions, que va des de l'objectiu i simbolisme de l'encàrrec, plasmada en un disseny i la seva execució. Aquesta circumstància provoca el conseqüent manteniment i conservació posterior, convertint-lo en patrimoni, i on la comunicació del missatge inicial cal reajustar temporalment a cada moment.

Requisits previs

No cal cap requisit.

Objectius

Igualment, segons queda descrit en el Document Oficial del Títol de Grau en Arquitectura, sobre els continguts de l'assignatura de FORO, es té en compte el que segueix a baix, que els objectius de la titulació que afecten especialment aquesta assignatura són:

1. Aptitud per a crear projectes arquitectònics que satisfacin al seu torn les exigències estètiques i les tècniques;

2. Coneixement adequat de la història i de les teories de l'arquitectura, així com de les arts, tecnologia i ciències humanes relacionades;

3. Coneixement de les belles arts com a factor que pot influir en la qualitat de la concepció arquitectònica;

4. Capacitat de comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i el seu entorn, així com la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre ells en funció de les necessitats i de l'escala humanes;

5. Capacitat de comprendre la professió d'arquitecte i la seva funció en la societat, en particular elaborant projectes que tinguin en compte els factors socials;

6. Coneixement dels mètodes de recerca i preparació de projectes de construcció.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 65 - Aptitud per reconèixer les característiques de la contemporaneïtat i la llibertat en l'enteniment de l'arquitectura.
  • 66 - Aptitud per interioritzar la forma arquitectònica.
  • 67 - Aptitud per comprendre i analitzar l'arquitectura i la ciutat en relació amb els sistemes de pensament i la societat.
  • 68 - Aptitud per aplicar l'estètica i la teoria i història de les belles arts a l'arquitectura i l'urbanisme.
  • 69 - Aptitud per descobrir la dimensió crítica-cultural del rol de l'arquitecte.
  • 70 - Aptitud per comprendre les idees principals de textos complexos en llengua anglesa sobre temes tan concrets com abstractes, incloent-hi discussions tècniques en el camp de l'especialització professional de l'arquitectura.
  • 71 - Aptitud per expressar-se amb un grau de fluïdesa i espontaneïtat en llengua anglesa que fa possible la interacció habitual amb parlants nadius sense que comporti tensió per a cap dels interlocutors.
  • 72 - Aptitud per produir textos clars i detallats en llengua anglesa en una àmplia gamma de temes, especialment sobre arquitectura, i expressar un punt de vista en llengua anglesa sobre una qüestió, exposant els avantatges i els inconvenients de diverses opcions.
  • 73 - Coneixement adequat de la investigació, experimentació i innovació en l'arquitectura.
  • 74 - Coneixement adequat de les noves concepcions i pràctiques arquitectòniques.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura


Els 9 apartats recollits com a Continguts de l'assignatura, són al seu torn els resultats d'aprenentatge a exigir a l'alumnat per a l'avaluació de les competències.

Continguts

La voluntat d'entendre l'arquitectura més enllà d'un sol agent, aquell de la funció pròpia del poder de l'arquitecte postmodern, tan en voga en el canvi del mil·lenni, proposa incorporar a altres gestors que tradicionalment han participat en el debat del projecte arquitectònic. Qui tal vegada albergui aquesta visió complexa d'Arquitectura, és l'anomenada sacra en el seu sentit Universal. Per això, i des d'ella, es permet reflexionar hermenèuticament sobre el pretèrit, i on aquest passat pot convertir-se en futur.
La limitació temporal dels Fòrums farà necessària reducció de l'àmbit pedagògic i de debat de l'arquitectura sacra, centrant-la en la cristiana. Es justifica per la seva influència religiosa i estètica en el món occidental, però és perfectament transportable a les religions monoteistes. Aquesta arquitectura sacra ha hagut d'anar readaptant-se a partir del segle IV i actualitzant-se contínuament. Partint des d'una herència d'un model tardoclàsic, l'ha hagut de fer a través de diferents models arquitectònics: paleocristià, romànic, gòtic, renaixement, barroc, neoclàssic, o des de la modernitat. Formes que en la seva evolució està reajustant-se tant a l'evolució del pensament de l'Església, com al tècnic. Factors encara vigents en el debat aquest primer quart segle, tant per a la seva adaptació, com per al seu manteniment i ús d'aquests edificis.
Aquest contenidor de Temple obert, a diferència del temple del món clàssic, ha anat introduint en el seu interior, altres elements de caràcter estètic, com la música, l'escultura o pintura.
Aquestes disciplines han estat disposades sobre l'arquitectura i són utilitzats com a instruments que provoquen una elevació espiritual que condueixen cap a Déu.
D'aquí que elements essencials que construeixen l'arquitectura, il·luminació, acústica, salubritat ambiental, habitabilitat de l'espai, necessitin d'una certa especialització. La necessitat i conveniència d'aquests coneixements són aplicables en l'actualitat a qualsevol àmbit de l'arquitectura i per això útils per a qualsevol manera de construir i complementària a l'objectiu pedagògic que completen aquests FOROS.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Asignatura presencial, en el Aula Magna: conferencias, según el Programa-Calendario consignado, este curso 2022-23, jueves 30 y viernes 31 de marzo 2023, de 09:50 a 18:00 h., de asistencia obligatoria.

Trabajo: cada estudiante tras una lectura previa los días anteriores de los dos libros subidos a la web de esta asignatura, de la UIC, deberá realizar un breve resumen de cada una de las conferencias, tomando apuntes durante las mismas, en un bloc, libreta o cuaderno. Ahí deberán reflejarse los temas claves de cada conferencia, por escrito, con posibles croquis o diagramas, resaltando la frase y la idea que más le haya llamado la atención en cada una, acompañado de alguna imagen seleccionada o vídeo corto colgado en las redes sociales (Instagram o Facebook) con el tag #biodigitalconference2023, refiriendo su enlace en la libreta. Tras las conferencias, el mismo viernes 31 de marzo el alumnado deberá entregar el mencionado bloc, libreta o cuaderno a los profesores asistentes en el mostrador de la entrada del Aula Magna.

Esta asignatura de Foro 2023, de asistencia obligatoria, tiene lugar el jueves y el viernes de antes de Semana Santa, 30 y 31 de Marzo, de 09:50 a 18:00 h., ambos días, todo el día. No habrá trabajo alternativo para quién no pueda estar esos dos días. La presencialidad es insustituible. La experiencia de encontrarse esos dos días con la vanguardia internacional de la arquitectura actual no puede sustituirse por cualquier ridículo trabajo ni nada parecido. Además, de lo que se trata es de que hagáis partícipes a vuestros amigos y amigas de tal histórico evento (entrada libre), pues todos esos invitados e invitadas excepcionales no volverán nunca más a juntarse en Barcelona ni en ninguna otra parte. Permaneced en sintonía para ir viendo las sorpresas con que se desarrollará este Foro de este año. De momento, ir adquiriendo cada uno de vosotros y vosotras un buen bloc, agenda, libreta, o similar, para crear durante las conferencias un volumen de apuntes que se os convierta en una referencia para vuestro futuro quehacer de arquitectos. Y para que cuando en unos 20 ó 30 años seáis famosos y famosas ese volumen se convierta en un best-seller entre los que entonces sean jóvenes arquitectos y arquitectas como lo sois vosotros y vosotras ahora.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



El sistema de evaluación propuesto permite valorar los resultados de aprendizaje obtenidos por los estudiantes. Asimismo, se trabaja en un sistema de evaluación donde los criterios de evaluación primarán la creatividad y profundidad crítica, su inteligencia, su eficacia de fascinación, la capacidad de análisis y síntesis, así como la cientificidad y profesionalidad  (erudición, precisión, laboriosidad, puntualidad, presentación, corrección tipográfica, ortográfica y sintáctica). Se animará también a la participación activa con posibles preguntas que puedan surgir por cada conferencia, que se valorará especialmente. Y, por supuesto, se tendrá en cuenta la asistencia e interés del alumnado.

Entonces, los contenidos de esta asignatura se regirá por el siguiente sistema de evaluación:

Presentación del trabajo (libreta e imágenes), el 80% de la calificación final.

Presencialidad, participación, atención, 20% de la calificación final.

Por otra parte, el sistema de calificaciones queda definido de acuerdo con la legislación vigente, definido en el artículo 5 del REAL DECRETO 1125/2003, de 5 de septiembre, según la escala numérica de 0 a 10, con expresión de un decimal, a la que podrá añadirse su correspondiente calificación cualitativa:

0-4,9: Suspenso (SS).

5,0-6,9: Aprobado (AP).

7,0-8,9: Notable (NT).

9,0-10: Sobresaliente (SB).

Bibliografia i recursos

ESTÉVEZ, Alberto T., Biodigital Architecture & Genetics: writings / escritos, ESARQ-UIC, Barcelona, 2015.

ESTÉVEZ, Alberto T., Biodigital Architecture & Genetics: writings 2 / escritos II, iBAG-UIC, Barcelona, 2021.

Material didàctic