Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Teoria del Coneixement

Teoria del Coneixement
3
9146
3
Segon semestre
OB
Estructures i sistemes de desenvolupament
Societat y cultura
Llengua d'impartició principal: català

Professorat


 btorres@uic.cat

 

Presentació

El coneixement és una operació que sovint ens condueix a l'error, la confusió, el fracàs o a l'escepticisme. Per tal d'aclarir-la ens cal fer-ne una teoria, que no és altra cosa que una observació, una mirada atenta, per tal d'aclarir què li passa i què és, si és que és possible, el coneixement. A partir d'aquest plantejament recorrerem les diverses qüestions que estructuren la teoria del coneixement: la seva possibilitat, la seva essència i, finalment, el seu origen.

En el rerefons de l'assignatura s'hi trobarà la pregunta per la manera com el coneixement és viscut en les societats altament tecnificades, propenses sovint al subjectivisme i el relativisme, victimes quasi inevitables de la manipulació i la post-veritat, però confiades en la ciència, en el seu progrés, en la seva capacitat de coneixement i orientació.

 

Requisits previs

Cap requisit específic.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN01 - L’estudiantat serà capaç d’analitzar i interpretar imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació en el context de les disciplines humanístiques.
  • CP01 - L’estudiantat serà capaç d’aplicar els coneixements adquirits en el camp professional a través de l’elaboració i la defensa d’arguments, així com la resolució de problemes dins de les diferents àrees d’estudi humanístic.
  • CP05 - L’estudiantat serà capaç d’analitzar les estructures socioculturals, històriques i artístiques, des del respecte pels drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
  • HB04 - ’estudiantat serà capaç de desenvolupar la capacitat d’anàlisi, síntesi i pensament crític.
  • HB05 - L’estudiantat serà capaç de proposar la resolució de problemes a partir de l’elaboració de judicis argumentats.
  • HB07 - L’alumnat serà capaç de demostrar un compromís ètic i social, i de preservació del medi ambient, en la realització de projectes de recerca i activitats relacionades amb el camp d’estudi d’aquest grau.
  • HB09 - L’estudiantat serà capaç de presentar propostes creatives i viables en l’àmbit de les humanitats, demostrant iniciativa i esperit emprenedor mitjançant l’aplicació dels coneixements adquirits en la seva formació acadèmica.
  • HB11 - L’alumnat serà capaç d’analitzar críticament les manifestacions culturals i artístiques, a partir de la comprensió del seu context històric, per al desenvolupament d’una perspectiva intercultural i una comprensió profunda del món contemporani.
  • HB14 - L’estudiantat serà capaç d’avaluar críticament produccions culturals i humanístiques.
  • HB18 - L’estudiantat podrà presentar els resultats de la seva recerca de manera narrativa, seguint els estàndards crítics de cada disciplina.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Aplica competències lingüístiques adquirides a l'expressió oral i escrita

2. Redacta textos narratius i descriptius

3. Adquireix conceptes clau de cadascuna de les matèries

4. Coneix i selecciona documentació específica de les matèries

5. Aplica coneixements teòrics en anàlisi i debats d'activitats presencials i en treball autònom

9. Relaciona conceptes de les diferents matèries treballades de forma transversal

10. Aprèn a diagnosticar problemes en l'àmbit intel·lectual, social i polític

11. Llegeix i analitza assajos sobre temes actuals

13. Aplica / transfereix conceptes teòrics i / o abstractes de cadascuna de les matèries a situacions reals

Continguts

Les preguntes pel coneixement

 

1. Coneixem?

Dogmatisme

Escepticisme

 

2- Què coneixem?

Realisme

Idealisme

 

3. Com Coneixem?

Empirisme

Racionalisme

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les classes es desenvoluparan sota la forma de lliçons magistrals amb el recolzament de textos seleccionats pel professor que seran comentats participativament a l'aula. Inlcouran metodologies diverses, com flipped classroom, role playing, participació en grups, etc. Al llarg del curs es realitzarà una lectura d'una obra clàssica de la filosofia, especialment il·lustrativa de la teoria del coneixement, a la qual es dedicaran sessions específiques de seminari.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'assignatura s'avaluarà a partir de diverses proves realitzada al final de cada bloc (60%) i també a partir de la realització de treballs de comentari de text (40%).

 En el cas que el professorat detecti un treball plagiat o a un alumne copiant durant un examen, aquest ho comunicarà a la Junta de Facultat que emprendrà les mesures pertinents, entre les que s’inclourà l’obtenció automàtica d’una qualificació de 0.0 per aquella assignatura passant directament a la convocatòria següent.

Bibliografia i recursos

Bibliografia bàsica:

Mora, F. Diccionario de Filosofia

Cassirer, Ernst. El problema del conocimiento. I. Mexico: Fondo de cultura económica

Hessen, J. (1981). Teoría del conocimiento. Madrid: Espasa-Calpe. Colección Austral

Sales i Coderch, J. R., Coneixement i situació, Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, Barcelona, 2014 [1ª ed. 1988].

Lester Embree. (2013) Anàlisi reflexiva. trad. Carles Serra Pagès (Traductor). Barcelona: Universitat de Barcelona.

 

Bibliografia complementaria:

 

Plató, Eutifró, Editorial Gredos (castellà) Bernat Metge (català)

Plató, Menó, Editorial Gredos (castellà) Bernat Metge (català)

Plató, Teetet, Editorial Gredos (castellà) o Bernat Metge (català)

Plató, Fileb, Edicions de la ela geminada (català)  

Román Alcalá, Ramón (1994), El Escepticismo Antiguo: posibilidad del conocimiento y búsqueda de la felicidad. Universidad de Córdoba, Servicio de Publicaciones.

Long, Anthony A. La filosofia helenistica. Alianza Editorial

Descartes, Discurs del Mètode

Descartes, Meditacions Metafísiques

Kant,I. Crítica de la razón pura (Kritik der reinen Vernunft)

Husserl, E. La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental

George Santayana, Escepticismo y fe animal, La Balsa De La Medusa