Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Economia

Economia
6
9285
2
Segon semestre
FB
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Presentació

Economia és una assignatura de 6 crèdits ECTS, de formació bàsica, i que s'imparteix durant el segon semestre del segon curs de Periodisme.

Aquesta assignatura és clau en la formació de l'alumne ja que aborda els conceptes econòmics més importants del món econòmic. A més de la resta d'habilitats professionals que adquireix l'alumne en el Grau de Periodisme (redacció, documentació, etc.), el coneixement dels conceptes claus de l'economia esdevé un factor estratègic ja que l'orientació a resultats i la primacia de la rendibilitat financera determinen el funcionament de moltes empreses, incloses les agències de publicitat i els mitjans de comunicació.

Tant per la importància concedida per les agències i els mitjans com l'atorgada pels propis ciutadans, l'economia s'ha convertit en un factor estratègic en el sector de la comunicació. Factors com la configuració del mercat, la llei de l'oferta i la demanda, el preu, el deute públic i les polítiques econòmiques i fiscals poden influir de manera decisiva en aquest sector. A més, les agències i els mitjans orienten la seva activitat cap a la consecució d'objectius organitzacionals globals, els quals, sovint són avaluats en termes econòmics, com ara l'anomenat Return On Investment, d'aquí la importància que l'alumne incorpori a la seva lògica comunicativa alguns dels conceptes econòmics més importants de manera que li permetin treballar en el sector de la comunicació d'una manera eficaç.

Requisits previs

No existeixen requisits previs per cursar aquesta assignatura, tot i que és recomanable haver cursat abans Empresa Informativa, ja que ambdues assignatures estan molt relacionades.

Objectius

L'objectiu prioritari d'aquesta assignatura és comprendre els conceptes teòrics claus de la realitat econòmica. Analitzar la relació existent entre els diferents conceptes teòrics abordats, així com la importància de tots ells en la configuració de la realitat econòmica d'un mercat. Reflexionar sobre la relació directa que hi ha entre molts dels conceptes teòrics explicats i les estratègies de comunicació comercial així com el funcionament dels mitjans de comunicació.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 02 CG - Capacitat per aprendre i actuar autònoma i responsablement
  • 04 CG - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 CG - Capacitat de lectura, anàlisi i síntesi
  • 08 CG - Capacitat de reflexió i memorització
  • 10 CG - Coneixement i domini de repertoris bibliogràfics
  • 11 CG - Coneixement i domini dels diferents recursos de recerca
  • 16 CE - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 18 CE - Capacitat per detectar fets noticiables
  • 19 CE - Capacitat d'elaborar un pressupost d'un projecte periodístic
  • 25 CE - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els elements macroeconòmics
  • 38 CE - Coneixement i domini dels conceptes, dades, estadístiques i gràfics econòmics

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Tindran els coneixements bàsics d'economia, dret, geografia i història per poder ser capaços d'entendre alguns dels grans problemes de la societat actual.
  2. Interioritzaran una visió complexa de les societats contemporànies.
  3. Comprendran amb més coneixement de causa el present i sabran detectar tendències.
  4. Tindran una major capacitat d'anàlisi de la societat i forgessin un esperit crític i independent.

Continguts

•Hi ha 3 raons per les quals hauries d'estudiar Economia:

  • T'ajudarà a entendre el món on vius.
  • Et farà un participant més astut de l'economia i t'ajudarà a prendre millors decisions.
  • Us donarà una millor comprensió tant del potencial com dels límits de la política econòmica.

Així, us donarà una visió bàsica del funcionament de la societat i us permetrà desvincular la ideologia política del pensament econòmic pur.

•El curs d' "iniciació a l'economia" és, doncs, molt més centrat. No és només "conèixer" sinó "agafar el comandament".

•Per conèixer economia n'hi ha prou amb llegir els diferents conceptes econòmics. Aleshores, sempre que els trobis, entendràs què s'entén per aquests conceptes.

•Per saber quins són els conceptes cal no només familiaritzar-se amb el significat d'aquests conceptes sinó també ser capaç d'utilitzar-los. Això vol dir que, després de conèixer el concepte, S'HA DE FER EL MANTS EXERCICIS POSSIBLES.

El temari es divideix en dues parts:

  • La primera part està dedicada a la Microeconomia (1 ->5): es tracta de l'estudi de com les llars i les empreses prenen decisions i com interactuen en mercats concrets.
  • La segona part està dedicada a la Macroeconomia (6 -> 8): es tracta de l'estudi de fenòmens econòmics com la inflació, la taxa d'atur, etc...

PROGRAMA:

  1. INTRODUCCIÓ
  2. COM FUNCIONEN ELS MERCATS
  3. MERCATS I BENESTAR
  4. L'ECONOMIA DEL SECTOR PÚBLIC
  5. EL COMPORTAMENT FERME I L'ORGANITZACIÓ DE LA INDÚSTRIA
  6. LES DADES DE LA MACROECONOMIA
  7. L'ECONOMIA REAL A LLARG TERMINI
  8. DINERS I PREUS A LLARG TERMINI

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Els continguts es treballaran mitjançant diverses activitats que requereixen avaluació continuada, i que combinen la reflexió i lanàlisi de la matèria amb la realització dexercicis pràctics. Les activitats es divideixen de la manera següent:  Classes magistrals per treballar els conceptes teòrics claus del curs.  Articles de recerca per tema.  Casos destudi.
ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.4
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0.6
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0.8
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
4
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
0.2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'avaluació es basarà en exàmens i avaluació continuada (tests) sobre el treball individual, actitud, treball en equip, promptitud en el lliurament de treballs, continguts, etc.


Primera convocatòria:

  • Exàmens: parcial + final                                       40%
  • Proves setmanals per a cada tema                         10%
  • Exercicis pràctics/treballs lliurats durant el curs       15%
  • Projecte:                                                              10%
  • Presència i Participació a classe [10% + 15%]:       25%
    • Presència (10%) ha de ser ≧ 80% de les classes per obtenir una qualificació de “presència”
    • Participació (15%) fa referència a la participació activa a classe.

Segona convocatòria:

Examen final: test opció múltiple + exercicis offline 100%

 

Tercera i quarta convocatòries:

Examen final: test opció múltiple + exercicis offline 100%

Bibliografia i recursos

 

Bibliografía: 

Principles of Economics, Ninth Edition (2021), Nicholas Gregory Mankiw  

Bibliografía recomanada:

VARA, Alfonso (2009). Economía básica para comunicadores. Pamplona: EUNSA.

Krugman, Paul (2010). The era of limited expectations. Barcelona: Ariel.

MAYORAL MARTIN, Fernando (2009). Manual Spanish economy: theory and structure. Madrid: Prentice Hall.

ICEX (2005). Keys to the world economy. Madrid: ICEX.

HEYNE, Paul (1998). Economic concepts: the world according to economists. Madrid: Prentice Hall.