Universitat Internacional de Catalunya
Maneig de la Informació Científica (IMM2)
Professorat
Tutories del Projecte
Per establir l'horari de les tutories, els tutors enviaran un document de doodle a un representant de cada un dels grups de treball, detallant els dies i les hores disponibles per poder escollir el que més les convingui. Es tindrà en compte que els horaris no se solapin amb altres activitats de l'assignatura i seran flexibles en cas que hi hagi un altre tipus d'incompatibilitat.
-------------------------------------------
Dubtes i comentaris al professorat:
Es podran fer al final de cada classe. Fora d'aquest horari, s'hauria de sol·licitar cita prèvia per correu electrònic:
- Dr. Albert Balaguer: abalaguer@uic.es (direcció)
- Dra. Sandra Díaz: sdiaz@uic.es (coordinació i tutories)
- Dra. May Rivas: mayrivas5@gmail.com (LH i tutories)
- Dra. Ivet Bayés: ibayes@uic.es (tutoríes)
Presentació
La raó de ser d'aquesta assignatura parteix de la constatació que una gran part dels professionals de la medicina, tenen dificultat per a seleccionar i llegir críticament la informació biomèdica. I això passa justament quan l'accés a la informació s'ha fet més senzill.
L'explosió d'informació que facilita Internet és una oportunitat (i també un repte) per a transformar dades en coneixement utilitzable en la pràctica clínica.
La finalitat d'aquesta assignatura és fomentar les competències de localitzar, seleccionar i entendre la millor informació mèdica.
Aquesta assignatura facilita que siguem més capaces de: plantejar-nos preguntes, formular-les estructuradament, identificar les millors respostes i d'avaluar-les segons el seu grau de credibilitat.
IMM2 promou el pensament autònom i una actitud sanament crítica cap a la informació mèdica. Les competències adquirides en l'assignatura, multiplicaran la nostra capacitat de lectura i comprensió de la recerca mèdica, per a aplicar-la durant tota la carrera i en la futura pràctica professional.
Gairebé tres quartes parts d'IMM2 s'aborda amb metodologia activa molt pràctica:
Laboratoris d'Habilitats (*LH)
Mètodes del Cas (*MC) i
Projecte en equips: és l'eix sobre el qual gira tot l'aprenentatge. Els Equips treballen orientats per un tutor que fomenta la integració i la pràctica del que es treballa en els *LH i *MC.
Objectius
Bases del coneixement mèdic / "Evidence Based Medicine"
- Conèixer com es genera el coneixement científic y mèdic.
- Familiaritzar-se amb les fortaleses i febleses de la recerca clínica.
- Identificar els principals tipus de dissenys d'estudis en investigació clínica amb les seves aplicacions, avantatges i limitacions.
- Conèixer els principals models de síntesi crítica de la investigació.
Formulació de preguntes i cerca d'informació
- Aprendre a formular preguntes clíniques estructurades.
- Conèixer i aprendre a utilitzar les principals bases de dades d'estudis d'investigació (originals) i conèixer els cercadors que faciliten aquesta tasca.
- les característiques principals de les diferents fonts d'informació.
- Aprendre a consultar les fonts secundàries d'informació que sintetitzen i avaluen de manera crítica la informació disponible.
Avaluació crítica de la informació científica
- Conèixer les principals proposades per a l'avaluació de la qualitat i el risc de biaix dels principals dissenys d'estudi, integrant-les en el procés de resposta a les preguntes clíniques.
- Aprendre a avaluar la qualitat de la informació científica disponible.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 06 - Desenvolupar la pràctica professional amb relació a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
- 31 - Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
- 32 - Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats clíniques, terapèutiques, preventives i de recerca.
- 34 - Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la investigació.
- 35 - Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i la gestió de les malalties.
- CB-5 - Saber transmetre d'una manera clara i sense ambigüitats a un públic especialitzat o no, resultats procedents de la investigació científica i tecnològica o de l'àmbit de la innovació més avançada, així com els fonaments més rellevants sobre els quals se sustenten.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Es pretén que els alumnes siguin capaços d'adquirir i aplicar les eines bàsiques que els facilitin localitzar i comprendre la metodologia utilitzada en els estudis publicats en les diferents revistes biomèdiques, així com interpretar la validesa, l'abast i limitacions dels seus resultats.
Al finalitzar aquesta matèria i donada una situació clínica plantejada, l'estudiant haurà de ser capaç de:
- Elaborar una pregunta de decisió sanitària de manera estructurada.
- Seleccionar el recurs més útil per a la localització de la informació rellevant
- Elaborar estratègies de recerca eficients
- Identificar el disseny dels estudis identificats i tipus de publicacions
- Reconèixer les fortaleses i limitacions dels estudis clínics publicats en les revistes biomèdiques relacionats amb un tema en particular.
- Analitzar críticament estudis clínics i finalment usar la informació analitzada per a la presa de decisions.
Continguts
Bases del coneixement mèdic /”Evidence Based Medicine”"
1.- Generació del coneixement
·Conceptes de: causalitat, validesa i biaix
2.- La investigació clínica: repàs pràctic de la classificació dels diferents dissenys d'estudis
· Estudis observacionals
• Estudis experimentals
· Síntesi de la literatura científica: revisió narrativa i revisió sistemàtica. La metaanàlisi.
3.- Introducció a la comunicación i difusió científica
Formulació de preguntes i cerca d'informació
1.- Formulació de preguntes estructurades
· El format PECOT per a la formulació de preguntes estructurades
2.- Recerca d'informació científica
·Fonaments per al disseny d'una estratègia de recerca
·Ús eficient dels recursos d'informació disponibles
ü Ús eficient de diferents cercadors/bases (PubMed, Tripdatabase, Cochrane library,...)
Avaluació crítica de la informació científica
1.- Bases conceptuals de la lectura crítica de la literatura
· Càlcul i interpretació dels resultats
· Aplicabilitat dels resultats
2.- Lectura crítica d'un assaig clínic.
3.- Lectura crítica d'una revisió sistemàtica.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
• MÈTODES DEL CAS.
Bases del coneixement mèdic/ "Evidence Based Medicine"
Davant d’abstractes i articles variats: reconèixer de quin tipus d'article es tracta. Reconèixer a quin tipus de disseny respon.
Establir davant un cas concret els dissenys d'estudis més adequats.
Formulació de preguntes i cerca d'informació
Plantejar preguntes adequadament estructurades a partir de diferents escenaris clínics.
A partir d'aquestes preguntes, ser capaç de decidir on buscar i quina estratègia de recerca pot ser més adequada per a la resolució d'aquests escenaris.
Avaluació crítica de la informació científica
Avaluar críticament diferents dissenys d'estudi prenent com exemple publicacions científiques actuals. Els alumnes completaran lectures crítiques estructurades d’ almenys un assaig clínic i una revisió sistemàtica.
Presentació de les diferents propostes per a la publicació en revistes biomèdiques dels resultats de la investigació, depenent del seu disseny d'estudi. Discussió de la seva necessitat i del seu abast.
Visualització d'un documental sobre la definició de les malalties i la influència de la indústria en aquest camp i en altres del món de la medicina i la investigació.
PRÀCTIQUES EN LABORATORI INFORMÀTIC.
Es treballaran les següents situacions:
Introducció a la recerca d'informació: recursos disponibles, estratègies possibles i cercadors. Com localitzar els principals dissenys d'estudis
Recerca d'informació avançada (PubMed)
PROJECTE EN EQUIPS
Es plantegen escenaris identificant signes i símptomes de patologies clíniques comunes, definint la població específica que afecten (si fos el cas). A partir de l'escenari, els estudiants hauran d'establir:
- Pregunta estructurada (PECOT)
- Variables de resultat d'importància
A partir d'aquesta informació es defineix l'estratègia de cerca bibliogràfica principalment a Medline/Pubmed. Es posaran en pràctica els coneixements adquirits als laboratoris d'habilitats.
Caldrà identificar articles que puguin respondre a la problemàtica presentada a l'escenari. La selecció de l'article final es farà a partir d'estudis observacionals, experimentals i/o de revisió, publicats en diverses revistes científiques. Mínim 3 i màxim 4 estudis s'hauran de seleccionar a partir dels quals els estudiants han de justificar la selecció i el descart de cadascun d'aquests com a possible resposta a l'escenari.
S'espera que la resposta final es faci a partir d'una revisió sistemàtica amb metaanàlisi. Un cop seleccionat l'estudi de revisió se n'analitzarà la rigorositat científica en base als paràmetres indicats al dossier del projecte, que alhora es corresponen amb els coneixements impartits a classe.
Tutories
Es faran 3 tutories de 15-20 minuts cadascuna al llarg del curs:
- Tutoria 1: es discutirà l'escenari, la identificació de la pregunta PECOT i les variables d'importància.
- Tutoria 2: s'analitzaran els estudis elegits com a possible resposta a l'escenari. Els alumnes detallaran les raons d'elecció, avantatges, desavantatges i dubtes sobre això.
- Tutoria 3: els estudiants explicaran la selecció de l'estudi de revisió sistemàtica i metanàlisi, i els dubtes respecte als aspectes a avaluar.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
35% Avaluació continuada
-Examen Parcial. Pes:10% del total
-Projecte. Pes: 25% del total
Lliurament i presentació
Lliurament escrit (20% del total de la valoració del projecte)
Es lliurarà el dossier final del projecte on s'avalua l'estudi de revisió sistemàtica que respon a l'escenari plantejat.
Presentació oral (5% del total de la valoració del projecte)
En tres horaris diferents es presentarà el projecte final. Els estudiants prepararan una presentació a Powerpoint amb els aspectes fonamentals que s'han avaluat de la revisió sistemàtica. En el moment de la presentació serà elecció de les docents els apartats a presentar i l'estudiant que ho farà.
També es valoraran les respostes a les preguntes de la resta de grups i de les docents. Així com fer preguntes a altres presentacions.
- Participació: en classes, MC i fòrum, implicació en el projecte, seguiment tutories, etc. (fins a un 10% addicional)
65% Examen final
Examen de resposta múltiple (tipus test). Avaluació: tipus MIR. Les revisions dels examens de resposta múltiple es faran de manera grupal.
Nota: per poder fer mitjana, en l'examen final s'haurà d'obtenir un 5 de nota mínima. L'assistència a les pràctiques de laboratori (informàtica) és obligatòria.
Criteri de l'avaluació final: davant avaluacions positives, tant en els aspectes teòrics com a pràctics, en el cas de presentar també una avaluació continuada destacada, aquesta podrà reflectir-se en la nota final de forma gradual: com a notable (de 7 a 8.9), excel·lent (de 9 a 10) i, excepcionalment, com a matrícula d'honor, d'acord amb la resta de normativa vigent.
Bibliografia i recursos
• Dan Mayer, Essential Evidence-Based Medicine. 1. ESSENTIAL. EVIDENCE-BASED. MEDICINE . Dan. Mayer, Cambridge University Press, Cambridge.
• Users' Guides to the Medical Literature: A Manual for Evidence-Based Clinical Practice, Second Edition (Jama & Archives Journals)
• Medicina Basada en la Evidencia. Fisterra. Atención Primaria en la red. Disponible en: http://www.fisterra.com/mbe/index.asp
• Cómo se prueban los tratamientos. Disponible en: http://www.jameslindlibrary.org/tt-downloads.html
• Evidence-Based Practice Workbook, 2nd edition. Blackwell Publishing. BMJ Books.
• Grimes DA, Schulz KF. An overview of clinical research: the lay of the land. Lancet. 2002;359(9300):57-61. PMID: 11809203.
• How to Read a Paper. The Basics of Evidence-Based Medicine and Healthcare. Greenhalgh, T. 6ª Ed. 2019. ISBN-13: 9781119484745