Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Practicum General I

Practicum General I
7.5
9527
2
Segon semestre
PR
Mòdul de Fonaments de la Cura II
Pràcticum general
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat


 

Els alumnes en pràctiques, poden dirigir-se a la seva tutora acadèmica mitjançant el correu electrònic, també a la titular de l’assignatura, lwennberg@uic.es, i a la responsable de la gestió del pràcticum, mvera@uic.es, sempre que tinguin necessitat.

 

També poden contactar amb la coordinadora del pràcticum, prèvia cita (si no és urgent), via correu electrònic, pfuster@uic.es

 

Presentació

Les pràctiques professionals en centres assistencials s'inclou com a matèria obligatòria, de manera continuada i estructurada, al llarg dels quatre anys del Grau. Constitueix un element vertebrador del currículum a partir del qual, l'estudiant integra els coneixements teòrics, permetent així mateix, generar coneixement pràctic d'utilitat per a la seva futura vida professional.

El Practicum General I té una durada de 6 setmanes i se situa en el 2n semestre del segon curs.

Requisits previs

  • Vacunació (segons la normativa recollida en la Guia de Grau) actualitzada
  • Disposar de l'uniforme corresponent
  • Haver realitzat la matèria de Fonaments del Cura
  • Haver realitzat els crèdits de Laboratori de Simulació Bàsic
  • No trobar-se en situació de baixa per problemes de salut, accident o qualsevol altra contingència relacionada amb l'estat de salut.

El Departament d'Infermeria de la FMiCS  acorda que tots els  alumnes del Grau en Infermeria, en el moment que hagin de seguir la seva docència online, sigui obligatori encendre la càmera i estar visibles pel professorat en tot moment.

Objectius

  1. Coneixement del context de les cures
  2. Comunicació amb el pacient, la família i l'equip sanitari
  3. Valoració del nen / adult sans / malalts
  4. Participació guiada en la cura del nen / adult sans / malalts en Atenció primària
  5. Participació guiada en la cura del nen / adult hospitalitzat

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • 12. B - Conèixer i complir el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
  • 15. B - Treballar amb l'equip de professionals com una unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera uni o multidisciplinari i interdisciplinari els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
  • 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
  • 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
  • 26. G - Generació de coneixement a partir de la pràctica.
  • 27. G - Capacitat d'adaptació a noves situacions.
  • 2. E - Planificar i facilitar cures infermeres a les persones o grups, tenint en compte els resultats obtinguts en salut i l'avaluació del seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els quatre processos a través dels quals es diagnostica, es tracta o es té cura d'un problema de salut.
  • 4. B - Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social o multicultural.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • 9. E - Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, i el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Participar en la valoració i seguiment de la persona adulta en l'àmbit de l'Atenció primària i l'hospitalització, detectant i comunicant signes i símptomes que indiquin alteració de la salut del pacient-usuari
  • Proposar contactes amb diferents membres de l'equip interdisciplinari en funció del problema que presenta la persona cuidada
  • Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes indesitjables dels medicaments que administra
  • Mostra respecte pels valors culturals i les creences de les persones i les seves famílies encara que siguin diferents dels seus propis
  • Aplicar els principis ètics-deontològics de la professió infermera
  • Participar en la cura del nen i l'adult sota la supervisió del seu tutora clínica, demostrant responsabilitat i bon fer en l'execució dels procediments
  • Compartir l'ús de la documentació sanitària amb responsabilitat
  • Formular diagnòstics d'infermeria i identificar problemes mèdics i interdisciplinaris

Continguts

  • El context de Cures
  • Rol de la infermera en els diferents entorns hospitalaris
  • Comunicació amb el pacient, la família i l'equip sanitari
  • Valoració del nen i l'adult sans
  • Valoració del pacient pediàtric i adult
  • Iniciació als procediments d'infermeria
  • Iniciació a l'aplicació de la metodologia infermera

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



  • Tutoria clínica: es centra en l'acompanyament de l'estudiant, per part de la infermera que té assignada al centre de pràctiques, i en el seguiment del procés d'aprenentatge que protagonitza l'alumne.
  • Tutoria acadèmica: és una activitat d'aprenentatge i avaluació desenvolupada per una professora de la Universitat, individualment i / o en petits grups, en el context on els estudiants realitzen les pràctiques. Està basada en l'Aprenentatge Reflexiu i es realitza cada setmana, amb una dedicació mitjana per estudiant de 30-45 minuts per sessió. Segons les recomanacions del departament de Salut vigents en cada moment, aquestes tutories podríen passar a ser on-line. Aquesta informació es concretarà a l'inici de cada període per part de la titularitat i/o coordinació de pràctiques.
  • Memòria de pràctiques: En finalitzar el pràcticum, l'estudiant ha de lliurar un treball que s'ajustarà als objectius i continguts del període i que estarà recollit al dossier de pràctiques de l'assignatura (moodle).

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



  • Tutoria Clínica (25%)
  • Tutoria Acadèmica (20%)
  • Memòria de practicum (50%)
  • Autoavaluació (5%)

Els documents i criteris d'avaluació, on s'especifiquen els resultats d'aprenentatge esperats per a l'alumne i la normativa que la regula, es troben disponibles al dossier del Practicum i/o dins del moodle de l'assignatura.  

Els plaços d'entrega dels documents avaluatius, així com la forma d'entregar-los està també disponible al moodle de l'assignatura.

Per superar l'assignatura cal aprovar l'avaluació de la tutora clínica, tutora acadèmica i memòria del practiums, en cas de suspendre algun apartat es recuperarà aquest en segona convocatòria.

No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.

Tots aquells alumnes que suspenguin un pràcticum en 1ª convocatòria per no superar el portfoli, si es troben a 4rt curs, no podràn tramitar el títol fins el tancament d’actes de segona convocatòria.

Procediment per l’assignació de matricules d’honor (MH)

  1. El criteri per a assignar les Matrícules d'Honor (MH) és a partir de l'excel·lent (9.0).
  2. L'assignació és únicament del professor i no té l'obligació de donar-la, encara que l'alumne hagi obtingut una nota per sobre del 9.0.
  3. En cas que el professor decideixi atorgar MH, no tindrà en compte la nota numèrica i la més alta, sinó que es valoraran altres factors. La MH no ha de correspondre amb la puntuació numèrica més elevada.            

Procediment per a l'assignació de No Presentat (NP)

  1. Per deixar-ne constància un NP en l'expedient de l'alumne, aquest NO s'ha d'haver presentat a cap de les proves avaluatives durant tota l'assignatura.
  2. En el cas que un alumne s'hagi presentat a alguna de les proves avaluatives s'apliquessin els percentatges corresponents que figurin en la guia docent, tenint un 0 en aquelles a les quals no s'hagin presentat.

Procediment per plagi o frau acadèmic

Qualsevol tasca o activitat (inclosos exàmens) en què es detecti plagi, falsedat o frau acadèmic, donarà lloc a la suspensió de l'activitat i a una sanció acadèmica que comportarà des de la pèrdua dels drets de matrícula en aquesta assignatura, fins a l'obertura d'un procés d’expedient.


Bibliografia i recursos

  • Elkin MK, Potter AG, Perry PA. (1996). Nursing interventions and skills. St. Louis: Mosby
  • Kozier B, Erb G, Blais K, Wilkinson J. (1998). Fundamentals of nursing: concepts, process, and practice. (5ª ed.). Redwood City, CA: Addison-Wesley
  • Kozier B, Erb G, Blais K. (2005). Conceptos y temas en la practica de enfermeria. (7ª ed.). Nueva York: Interamericana, McGraw-Hill
  • Iyer P. W., Taptich B. J., Bernocchi-Losey D. (1997). Proceso y diagnostico de enfermeria (3ª ed) Mexico: Interamericana, McGraw-Hill
  • Marrier-Toney A. (1994). Nursing theorists and their work. (3ª de.). St. Louis: Mosby
  • Orem, D.(1983) Normas prácticas en enfermería. Madrid, Pirámide
  • Cavanagh, S.(1993) Modelo de Orem: aplicación práctica. Barcelona, Masson-Salvat
  • Roy, C. and Andrews, H. (1999). The Roy Adaptation model. Stamford, Appleton & Lange.
  • Henderson, V. (1971). Principios básicos de los cuidados de enfermería. Ginebra, S.Karger
  • Henderson, V. (1998). La naturaleza de la Enfermería. Madrid, McGraw-Hill
  • Fernández, C. y Novel, G. (1993). El proceso de atención de enfermería: Marco conceptual de Virginia Henderson. Barcelona: Masson-Salvat
  • Luis Rodrigo, Mª Teresa (2007). Los diagnósticos enfermeros. Revisión crítica y guía práctica. Barcelona, Masson.
  • Marriner, a. ( )Teorías y modelos de enfermería
  • Hernández Conesa, J. (1995). Historia de la Enfermería: Análisis histórico de los cuidados de enfemrería. Madrid, interamericana - McGraw-Hill.
  • Dossier de Laboratorio de Simulación

Material didàctic