Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Models i Sistemes Sanitaris

Models i Sistemes Sanitaris
4.5
9540
1
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat


 Dr. Boi Ruiz boi.ruiz@uic.es

Presentació

Les decisions en l'àmbit de la salut han de tenir en compte diversos aspectes essencials, que també són presents en la major part de les activitats de la vida diària: la limitació dels recursos disponibles i la multitud d'ocupacions que poden donar-se a aquests recursos. L'economia de la salut és una disciplina que permet incorporar en el procés de la presa de decisions, tant en el disseny de programes, com també organitzatives i clíniques, elements com el cost d'oportunitat, l'efectivitat i l'eficiència. L'avaluació econòmica és una anàlisi que ajuda a avaluar l'eficiència d'intervencions o programes sanitaris.

L'assignatura està dissenyada tenint en compte que la major part dels participants en el curs no posseeixen coneixements d'avaluació econòmica. Aquesta matèria s'enfoca amb l'objectiu de conèixer quins són els ingredients indispensables que han d'acompanyar qualsevol estudi rigorós d'avaluació econòmica.  

Requisits previs


No es necessiten coneixements previs d'Economia de la Salut ni d'Avaluació Econòmica per a realitzar aquesta assignatura.

Objectius

  • Descriure els conceptes bàsics de l'anàlisi econòmica.
  • Analitzar les relacions entre els agents econòmics que operen en el sector salut.
  • Comprovar l'associació existent entre la despesa i indicadors de salut.
  • Descriure l'oferta de recursos en el sector salut.
  • Conèixer la problemàtica del mesurament del producte sanitari.
  • Analitzar els determinants de la demanda de serveis de salut.
  • Descriure els mètodes i elements bàsics de l'avaluació econòmica de programes i tecnologies sanitàries.
  • Transmetre com s'analitza críticament una avaluació econòmica publicada en una revista científica.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB10 - Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en bona mesura autodirigida o autònoma
  • CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o no familiars i en contextos més amplis (o multidisciplinaris) relatius al seu camp d'estudi.
  • CB9 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions ¿i els coneixements i raons últimes que les sustenten ¿a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • E1 - Ha de tenir capacitat d'analitzar críticament i discernir entre els beneficis i potencialitats dels elements que componen els diversos models sanitaris: locals, nacionals i internacionals, sector públic i privat i prioritzar les decisions entenent el benefici del benestar i la salut per al Sistema Sanitari .
  • E2 - Ha de ser capaç d'identificar i interpretar les necessitats i expectatives dels pacients, reals i potencials, dissenyant, desenvolupant, adaptant i avaluant programes de gestió, i proposant solucions als requeriments objectivats aconseguint un equilibri entre oferta i demanda.
  • E5 - Ha de tenir capacitat de buscar les fonts d'informació fiables que li permetin analitzar-la i explotar-la de manera que li faciliti la presa de decisions en tots els nivells de l'organització (Clínica, resultats, serveis generals) i siguin la base de la gestió de la innovació com la capacitat d'identificar idees que generen productes i que es transfereixen a la societat (patents, llicències de creació d'empreses, start-up o spin-off), en els centres en què exerceixi la gestió.
  • E8 - Ha de tenir l'habilitat de relacionar els conceptes apresos, i aplicar-los adequadament, i de mantenir-se informat dels aspectes que influeixen directament o indirectament en les organitzacions sanitàries.
  • G1 - Tenir visió planificadora, organitzadora i directiva, desenvolupant les capacitats que permetin treballar de forma autònoma i multidisciplinar, sent àgil en la presa de decisions
  • G2 - Ser capaç d'expressar-se en un context professional i multidisciplinar, tant de forma oral com escrita i amb la terminologia correcta i els conceptes específics de l'entorn de gestió, en un context nacional o internacional, i és capaç de llegir, entendre i sintetitzar bibliografia i literatura específica .
  • G3 - Ser capaç de buscar les fonts d'informació que li permetin ampliar i posar al dia els coneixements del seu àmbit.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Conèixer els principis bàsics de l'anàlisi econòmica.
  • Descriure els fluxos de serveis i d'intercanvis econòmics entre els agents econòmics en el sector salut.
  • Conèixer l'associació entre despesa en salut i indicadors de salut entre països.
  • Caracteritzar els elements que permeten mesurar el resultat de l'activitat sanitària.
  • Distingir entre costos fixos i variables.
  • Comprendre quins són els determinants de la demanda de serveis de salut.
  • Saber distingir entre els diferents mètodes d'avaluació econòmica: minimització de costos; cost-benefici; cost-efectivitat; i cost-utilitat.
  • Conèixer els elements bàsics d'una avaluació econòmica.
  • Decidir quin és el procediment adequat, en cada cas, per a l'avaluació de programes i tecnologies sanitàries.
  • Saber analitzar i entendre una avaluació econòmica publicada en una revista científica.

Continguts

 

  1. Conceptes bàsics d'economia
  2. Demanda i oferta d'atenció sanitària. Fallades del mercat
  3. Principis bàsics d'avaluació econòmica en tecnologies sanitàries
  4. Cas pràctic. Avaluació econòmica en tecnologies sanitàries

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



El pla d'activitats i treball:

 

Tipus

d'activitat


Nombre d'hores


 

Dedicació Relativa 

 Sessions magistrals: aspectes conceptuals

8

17%

Seminaris i exercicis pràctics amb el professor

10

22%

Treball en grup fora de classe

10

22%

Lectura individual

18

39%

Total

            46

100%

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'assignatura s'avaluarà a través d'un sistema d'avaluació *contínua, on es lliurarà un treball final en grup basat en l'anàlisi crítica d'una avaluació econòmica.

Bibliografia i recursos

Llibre de text: Oliva J, González B, Trapero M, Hidalgo A, del Llano JE. Economía de la Salud. Editorial Pirámide.     Articles publicats en revistes acadèmiques:
  1. Puig-Junoy, J; Pinto-Prades, J.L; Ortún-Rubio, V: El análisis coste-beneficio en sanidad. Atención Primaria. Vol 27, Núm.6.
  2. Pinto-Prades, J.L; V. Ortún-Rubio, J. Puig-Junoy: El análisis coste-efectividad en sanidad. Atención Primaria. Vol 27, Núm.4.
  3. Pinto-Prades, J.L; Puig-Junoy, J., Ortún-Rubio, V.: Análisis coste-utilidad. Atención Primaria. Vol.27, Núm.8.
  4. Prieto, L; Sacristán, J.A; Antoñanzas, F; et al: Análisis coste-efectividad en la evaluación económica de las intervenciones sanitarias. Evaluación Económica para Clínicos. Medicina Clínica 2004;122(13):505-10.
  5. Robinson R. Costs and cost-minimisation analysis. British Medical Journal, 1993; 307:726-728.
  6. Robinson R. Cost-effectiveness analysis. British Medical Journal, 1993; 307:793-795.
  7. Robinson R. Cost-utility analysis. British Medical Journal, 1993; 307:859-862.
  8. Robinson R. Cost-benefit analysis. British Medical Journal, 1993; 307:924-926.
  9. Robinson R. The policy context. British Medical Journal, 1993; 307:994-996
  10. Buxton MJ, Drummond MF, Van Hout BA, Prince RL, Sheldton TA, Szucs T, Vray M. Modelling in economic evaluation: an avoidable fact of life. Health Economics, 1997; 6(3):217-227.
  11. Karnon J, Brown J. Selecting a decision model for economic evaluation: a case study and review. Health Care Management Science, 1998; 1:133-140.
  12. Weinstein MC, O’Brien B, Hornberger J, Jackson J, Johannesson M, McCabe C, Luce BR. Principles of good practice for decision analytic modelling in health care evaluation: Report of the ISPOR Task Force on Good Research Practices-Modeling Studies. Value in Health, 2003; 6:9-17.
  13. Briggs A. Handling uncertainty in cost-effectiveness models. Pharmacoeconomics, 2000; 17(5):479-500.
  14. Briggs A, Sculpher M, Buxton M. Uncertainty in the economic evaluation of health care technologies: the role of sensitivity analysis. Health Economics, 1994; 3:95-104.
  15. Walker D, Fox-Rushby J. Allowing for uncertainty in economic evaluations: qualitative sensitivity analysis. Health Policy and Planning, 2001; 16(4):435-443.
  16. Briggs A, Sculpher M. An introduction to Markov modelling for economic evaluation. Pharmacoeconomics, 1998; 13(4):397-409.
  17. Miller DK, Homan SM. Determining transition probabilities: confusion and suggestions. Medical Decision Making, 1994; 14:52-58.
  18. O’Brien BJ, Briggs AH. Analysis of uncertainty in health care cost-effectiveness studies: an introduction to statistical issues and methods. Statistical Methods in Medical Research, 2002; 11(6): 455-468.
  19. Briggs A, Sculpher M. Sensitivity analysis in economic evaluation: a review of published studies. Health Economics, 1995; 4:355-371.