Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Conductes de Risc

Conductes de Risc
3
9815
4
Primer semestre
op
Mòdul Itineraris (escollir un IT)
Cures comunitàries
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


L'atenció a l'alumne serà desprès de classe o mitjançant cita prèvia.  Ana Acosta:  anaag08@uic.es

Presentació

Curs 4 º
Curs acadèmic
2024-2025 1er Semestre
Horari:
Dimarts i Dimecres: 12.00-14.00

Professorat que impartirà l'assignatura:

  • Ana Acosta Gallego   anaag08@uic.es

Les conductes de risc són accions actives o passives que impliquen un perill per el benestar de l'individu. Comporten conseqüències negatives per la salut i també comprometen aspectes del desenvolupament de la persona. La intervenció enfront de conductes de risc resulta ser de gran importància i necessita ser eficient per part del nostre sistema sanitari. Infermeria com a col·lectiu implicat directament en promoure i vetllar per la salut de la població té un rol significatiu i estratègic per identificar casos, prevenir i tractar qualsevol comportament perjudicial en la salut.

Aquesta assignatura pretén oferir a l'alumnat coneixements teòrics sobre les conductes de risc adoptades per la nostra societat i entendre com aquestes conductes poden acabar descontrolant-se i transformant-se en addiccions. Per tant, es pretendrà donar coneixement per comprendre, saber prevenir i tractar conductes de risc i així evitar addiccions. També s’impartiran coneixements de les addicions que es poden generar, centrant-nos en les drogodependències i tenint en compte també d'altres com la ludopatia,  les addiccions emergents com Internet, compres compulsives, treball en excés, i també el desordre alimentari per excés o defecte. 

Requisits previs

No es requereixen

Objectius

  1. Descriure la base de coneixements teòrics que existeix en el desenvolupament de conductes de risc i addiccions.
  2. Conèixer els principals factors de risc que afavoreixen a desenvolupar conductes addictives.
  3. Donar a conèixer les principals línies de tractament i recursos disponibles en pacients amb addiccions.
  4. Reconèixer el rol de la infermera comunitària dins aquest àmbit i la seva aportació al pacient, família, i comunitat.
  5. Aprendre a enfocar i planificar correctament les cures d'infermeria al pacient en situació de risc.
  6. Donar a conèixer diferents programes existents que es troben en funcionament a Catalunya per tractar o prevenir conductes de risc.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 20. B - Treball en equip multidisciplinari
  • 21. B - Comunicació oral i escrita.
  • 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 2. E - Planificar i facilitar cures infermeres a les persones o grups, tenint en compte els resultats obtinguts en salut i l'avaluació del seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els quatre processos a través dels quals es diagnostica, es tracta o es té cura d'un problema de salut.
  • 5. G - Dissenyar sistemes de cures dirigits a les persones o grups, avaluar-ne l'impacte i establir les modificacions oportunes.
  • 6. E - Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • 8. B - Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses d'acord amb la manera en què viuen el seu procés de salut-malaltia.
  • 9. E - Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, i el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar l’assignatura, l'alumne ha de ser capaç de:

  • Assolir les bases de coneixement teòric existents en el desenvolupament de conductes de risc i adiccions.
  • Conèixer e identificar els tipus de factors de risc que condueixen a desenvolupar conductes adictives.
  • Conèixer les principals línies de tractament i recursos disponibles per abastar la problemàtica que comporta tota addicció.
  • Adquirir i portar a terme el rol propi d’infermeria comunitària en aquesta problemàtica, des de una perspectiva holística de la persona.
  • Enfocar i planificar correctament les cures d'infermeria per a cada pacient que es trobi en situació de risc.
  • Conèixer de l’existència i la finalitat de programes específics que es troben en funcionament a Catalunya per tractar o prevenir conductes de risc.

Continguts

BLOC I.  INTRODUCCIÓ I CONCEPTES

Tema 1: Models d'abordatge
Tema 2: Tipues de prevenció
Tema 3: Factors de protecció
Tema 4: Conceptes bàsic en addiccions
Tema 5: Mites socials sobre les adiccions

BLOC II. ADDICCIONS AMB SUBSTÀNCIA
Tema 6:  Drogues depressores
Tema 7:  Drogues excitants
Tema 8:  Drogues perturbadores

BLOC III. ADDICCIONS COMPORTAMENTALS
Tema 9:  Adiccions comportamentals 
Tema 10:  Trastorns de conducta alimentària

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les metodologies utilitzades són les següents:

  • Classes magistrals: sessions expositives de contingut teòric amb suport gràfic-audiovisual per part del professor. Al mateix temps es potenciarà la participació del alumne mitjançant preguntes obertes que permetin el fiançament del coneixements de l' alumne. El contingut de les classes magistrals consistirà en el desenvolupament dels temes i conceptes detallats en el temari de l’assignatura.
  • Treball en grups: cada grup prepara el contingut d'un tema i s'encarrega d'exposar-ho a classe i de dirigir una activitat relacionada amb el mateix.
  • Lectures proposades, visionat de pel·lícules i discussió: L’ objectiu fonamental consisteix en treballar el contingut de l'assignatura a través de fonts diverses d' informació i així crear espais d'intercanvi d’opinions a partir situacions reals d'abordatge que desencadeni elements de reflexió.
Les classes s'imparteixen de forma presencial. En el cas que hi hagi alumnes que no puguin assistir-hi per motius derivats del COVID19, el professor haurà de fer les classes en format BLENDED, on el grup sencer estarà a l'aula i a l'hora s'utilitzarà el Collaboratre per aquells que no puguin assistir.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Convocatòria ordinària:

  • 55% Avaluació continuada que inclou l'assistència i participació, treball a classe, en grup i exposició oral.
  • 45% Examen final escrit.

És imprescindible aprovar l'examen final per fer la mitjana.

2ª Convocatòria: Es realitzarà un examen escrit. Es mantindrà la nota de l'avaluació continuada. 

 

Procediment per l’assignació de matricules d’honor (MH)

 

  1. El criteri per a assignar les Matrícules d'Honor (MH) és a partir de l'excel·lent (9.0).
  2. L'assignació és únicament del professor i no té l'obligació de donar-la, encara que l'alumne hagi obtingut una nota per sobre del 9.0.
  3. En cas que el professor decideixi atorgar MH, no tindrà en compte la nota numèrica i la més alta, sinó que es valoraran altres factors. La MH no ha de correspondre amb la puntuació numèrica més elevada.            

 

Procediment per a l'assignació de No Presentat (NP)

 

  1. Per deixar-ne constància un NP en l'expedient de l'alumne, aquest NO s'ha d'haver presentat a cap de les proves avaluatives durant tota l'assignatura.
  2. En el cas que un alumne s'hagi presentat a alguna de les proves avaluatives s'apliquessin els percentatges corresponents que figurin en la guia docent, tenint un 0 en aquelles a les quals no s'hagin presentat.


Procediment per plagi o frau acadèmic

Qualsevol tasca o activitat (inclosos exàmens) en què es detecti plagi, falsedat o frau acadèmic, donarà lloc a la suspensió de l'activitat i a una sanció acadèmica que comportarà des de la pèrdua dels drets de matrícula en aquesta assignatura, fins a l'obertura d'un procés d’expedient.

Bibliografia i recursos

Altabás, A., y cols. (2000). Drogues! Qué? Programa de prevenció de drogodendències als centres d'ensenyament secundari. Barcelona. Ajuntament de mataró.

Alonso Fernández, F. (1988) Alcoholdependencia: personalidad del alcohólico. Barcelona: Salvat.

Cook, J. S., y Fontaine, H.L. (1993). Fundamentos de enfermería en Salud Mental. Madrid: Mc. Graw-Interamericana.

Cuadrado, P., y cols. (1994). El profesional de atención primaria de salud ante los problemas derivados del consumo de alcohol. Madrid. Plan nacional sobre drogas.

Echeburúa, E. (2000) ¿Adicciones sin drogas? Las nuevas adicciones: juego, sexo, comidas, compras, internet. Bilbao: Descleé de brouwer.

Freixa, F (1988). Abordatge i tractament de la malaltia alcohòlica. Generalitat de catalunya. Departament de sanitat i seguretat social, Barcelona.

Ibáñez Cuadrado, A., y Saiz, J. (2000). La ludopatia: una nueva enfermedad. Barcelona: Psiquiatris médica. Masson.

Lorenzo, P., Ladero, JM., Leza, JC., Lizasoain, I. (Eds). (2004). Drogodependencias (Farmacología, Patología, Psicología, Legislación). Madrid: Ed. Médica Panamericana.

Marina, J.A. (2004). Aprender a vivir. Barcelona: Ariel.

Martínez Ruiz, M. (2002). Manual de drogodependencias para enfermería. Madrid: Díaz de Santos.

Polaino-Lorente, A. (1982). ¿Conoce usted los efectos del abuso del alcohol y las drogas blandas? Madrid: Acción familiar.

Rubio, G., Santo-Domingo, J. (2004). Todo sobre las drogas. Madrid: Martínez roca.

Sánchez Moreno y cols. (2000). Enfermería comunitaria. Actuación en enfermería comunitaria. Sistemas y programas de salud. Madrid: Mc. Graw-interamericana.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 12/11/2024 10:00h
  • E2 20/06/2025 10:00h

Material didàctic