Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

International Cooperation in Health

International Cooperation in Health
3
9824
4
Primer semestre
op
Mòdul Itineraris (escollir un IT)
International Nursing
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès,

Professorat


Els alumnes podran posar-se en contacte amb els professors prèvia cita a través de correu electrònic o en finalitzar les classes.

Presentació

International Cooperation in Health (3 ECTS) és una assignatura comuna de la menció de Comunitària (Societat i Salut). Aquesta assignatura pretén introduir als alumnes de 4rt de grau en els projectes de Cooperació al Desenvolupament, des de la perspectiva Infermera i en com pot participar en totes les fases un professional d'Infermeria. 

Altres professors: M Ángeles de Juan (mdejuan@uic.es) i Bernat Torres (btorres@uic.es)


Requisits previs

  • No es requereixen

El Departament d'Infermeria de la FMiCS  acorda que tots els  alumnes del Grau en Infermeria, en el moment que hagin de seguir la seva docència online, sigui obligatori encendre la càmera i estar visibles pel professorat en tot moment.

 

Aquell alumne que estigui confinat, per temes relacionats pel COVID, i no pugui assistir presencialment com la resta de l'alumnat a la Universitat, el professorat realitzarà, únicament durant aquest confinament, la docència online perquè aquest alumne en concret pugui assistir i rebre la docència en format online. La resta de l'alumnat haurà de seguir la seva docència de forma presencial a l'aula.


Objectius

  1. Reflexionar sobre l'impacte que pot tenir una relació d'ajuda en persones que han experimentat una situació desfavorida important.
  2. Proporcionar eines per planificar i elaborar un projecte de Cooperació al Desenvolupament en totes les seves fases.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 10. B - Protegir la salut i el benestar de les persones i dels grups atesos, i garantir-ne la seguretat.
  • 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • 12. B - Conèixer i complir el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
  • 13. G - Conèixer els principis de finançament sanitari i sociosanitari i utilitzar adequadament els recursos disponibles.
  • 14. G - Establir mecanismes d'avaluació, tenint en compte els aspectes cientificotècnics i els de qualitat.
  • 19. B - Capacitat de prendre decisions basades en el pensament crític i la pràctica reflexiva.
  • 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
  • 21. B - Comunicació oral i escrita.
  • 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
  • 28. E - Lideratge de les cures infermeres i d'equips d'infermeria per a la qualitat de l'atenció a les persones, la participació en les polítiques de salut i el desenvolupament professional.
  • 2. E - Planificar i facilitar cures infermeres a les persones o grups, tenint en compte els resultats obtinguts en salut i l'avaluació del seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els quatre processos a través dels quals es diagnostica, es tracta o es té cura d'un problema de salut.
  • 4. B - Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social o multicultural.
  • 5. G - Dissenyar sistemes de cures dirigits a les persones o grups, avaluar-ne l'impacte i establir les modificacions oportunes.
  • 6. E - Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • 9. E - Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, i el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar la matèria de International Cooperation in Health, l'alumne serà capaç de:

  • Identificar els factors ambientals i socials que influeixen en la Salut
  • Valorar la importància de l'alimentació i els seus riscos.
  • Conèixer la importància de la relació entre la salut, urbanisme, habitatge i entorn
  • Conèixer la ciutat social i ecològicament més humana.
  • Plantejar plans de cures, incorporant elements del marc cultural de l'usuari i en el context del codi deontològic d'Infermeria.
  • Proposar estratègies per desenvolupar l'empowerment de la persona i de la comunitat.
  • Reconèixer la promoció i l'educació de la salut com una eina fonamental per capacitar els individus ia tota la comunitat per mantenir i, especialment, millorar el seu estat de salut.
  • Entendre els principis que determinen les conductes relacionades amb la salut, en el seu manteniment, permanència i modificació.
  • Planificar, dissenyar, executar i avaluar programes de salut, dirigits a la comunitat. Identificar estratègies d'actuació en promoció de la salut.
  • Identificar els diferents agents de salut dins de la comunitat.
  • Reconèixer les diferents cultures que conviuen a la nostra societat

Continguts

  • Com elaborar un projecte de Cooperació internacional: fases del disseny del projecte. Exemples de projectes a Àfrica; Amèrica Llatina; Índia, etc.
  • Conèixer el terreny: com elaborar el diagnòstic de salut. Valoració de l'estat de salut de la Comunitat. Treball amb líders, agents comunitaris.
  • Relació d'ajuda en situacions desfavorides importants.
  • Seminaris i tallers sobre: formació de promotors de salut; sessions per a pares; tallers per a nens en escoles; alfabetització sanitària; visites domiciliàries; atenció sanitària; tallers de prevenció.
  • Com demanar ajudes per a l'elaboració d'un projecte. Sol · licituds i exemples de projectes. 
  • Salut al viatger
  • Salut Internacional.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



  • Les classes s'imparteixen de forma presencial. En el cas que hi hagi alumnes que no puguin assistir-hi per motius derivats del COVID19, el professor haurà de fer les classes en format BLENDED, on el grup sencer estarà a l'aula i a l'hora s'utilitzarà el Collaborate per aquells que no puguin assistir
  • La metodologia serà variada, tenint generalment una sessió més expositiva i altres d'exercicis a l'aula. Entre d'altres, s'empraran vídeos, es realitzaran tallers, seminaris (de fotografia, de vídeo, etc.); Discussió, rol playing. A més, es convidaran a participants en projectes de cooperació d'àmbit internacionals

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'avaluació es realitzarà mitjançant una avaluació continuada que tindrà en compte les següents dades:

  • Participació i  exercicis en classe: 20% (al llarg de l'assignatura):
  • -      Assistència a classe: 5%

    -      Lliurament (grupal) (5%): presentació de l'ONG, beneficiaris i arbol de problemes

    -      Liurament (grupal) (5%): treball grupal, des de l'inici fins a finalitzar la matriu del marc lògic

    -      Lliurament (grupal) (5%): exercici en classe amb presentacions

  • Projecte de cooperació, en grups 60% (treball escrit (45% de la nota del treball) i presentació de 15-20 minutos (15% de la nota del treball):
  • Avaluació entre iguals (5%): qüestionaris d'avaluació grupal (del grup del projecte de cooperació)
  • Exercici sobre resiliència i relació d'ajuda (15%) (individual)

En la segona convocatòriaestindran encompteelsresultatsde l'avaluaciócontinuada.La notacorresponenta la participacióiexercicisa classenoespodràrecuperar.Sís'hauran de realitzaraquellsaltresexercicisqueno s'haginsuperat


Per a la tercera i quarta convocatòria s'aplicaran els mateixos criteris que per a la primera i segona. Abans de matricular-se novament a l’assignatura, s’haurà de mirar la compatibilitat amb la resta d’assignatures.

Per la 3ª, 4ª convocatòria y les següents, si es concedeixen, s’aplicaran els mateixos criteris que per la 1ª y 2ª.

No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.

Procediment per l’assignació de matricules d’honor (MH)

  1. El criteri per a assignar les Matrícules d'Honor (MH) és a partir de l'excel·lent (9.0).
  2. L'assignació és únicament del professor i no té l'obligació de donar-la, encara que l'alumne hagi obtingut una nota per sobre del 9.0.
  3. En cas que el professor decideixi atorgar MH, no tindrà en compte la nota numèrica i la més alta, sinó que es valoraran altres factors. La MH no ha de correspondre amb la puntuació numèrica més elevada.            

Procediment per a l'assignació de No Presentat (NP)

  1. Per deixar-ne constància un NP en l'expedient de l'alumne, aquest NO s'ha d'haver presentat a cap de les proves avaluatives durant tota l'assignatura.
  2. En el cas que un alumne s'hagi presentat a alguna de les proves avaluatives s'apliquessin els percentatges corresponents que figurin en la guia docent, tenint un 0 en aquelles a les quals no s'hagin presentat.

Procediment per plagi o frau acadèmic

Qualsevol tasca o activitat (inclosos exàmens) en què es detecti plagi, falsedat o frau acadèmic, donarà lloc a la suspensió de l'activitat i a una sanció acadèmica que comportarà des de la pèrdua dels drets de matrícula en aquesta assignatura, fins a l'obertura d'un procés d’expedient.