Música com a Fenomen Social
Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació
Matèria: Art, patrimoni i experiència
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.1 | DT | 10:00 12:00 | a506 |
Responsable
Dr. Joan GRIMALT - jgrimalt@uic.es
Horari d'atenció
S'acordarà per correu electrònic segons la necessitat dels alumnes.
Nota: La primera llengua de l’assignatura és el català. Els materials estan en català, castellà i anglès. Es pressuposa un coneixement de totes tres llengües, si més no passiu.
La música té una presència tan gran en les nostres vides que sovint no en som conscients. Aquesta assignatura convida a reflexionar sobre el paper que té l’art sonora en la configuració de la nostra societat, sobre dos canals interrelacionats, però molt allunyats entre si. Per una banda, a través dels mass media, la publicitat, el cinema, la música ambient i el negoci del pop i el rock, vistos d’una manera crítica. Per l'altra, es planteja la qüestió del llegat de l’anomenada música artística, o “clàssica”. Què n'hem de fer? Quin futur l'espera?
La metodologia se serveix de la semiòtica musical, és a dir la ciència dels significats aplicada a l’art dels sons. Per això, s’ofereix un text teòric, que es treballarà tant a classe com a casa. Els procediments van alternant les sessions teòriques, plenes d'exemples de tots els gèneres musicals, amb les analítiques, incloent presentacions dels estudiants.
L’estudiant té quatre tasques, en aquesta assignatura:
a) Preparar cada sessió a casa, i assistir activament a classe;
b) Presentar amb algú altre, a 4 mans, un tema (vg. infra la llista de temes per escollir, i la plantilla per treballar-los);
c) Un examen final, i
d) Un treball individual, resumint per escrit el que s’endú de l’assignatura.
a) L’assignatura requereix un treball continuat a casa, i una participació activa a classe. El temari es presenta de manera alterna: entre el professor (7 sessions), i els estudiants (5 sessions). Atenció: tant les presentacions dels companys com les del professor requereixen una preparació, que serà avaluada. Per preparar les sessions a càrrec del professor, s'ofereix un script amb els continguts teòrics de l'assignatura. Com que aquest text es comentarà durant les sessions, a base d'exemples, se'n pressuposa –i avalua– la lectura atenta.
b) Les presentacions són a 4 mans, i representen l’oportunitat de treballar, amb l’ajuda del professor, un element del temari de cara a exposar-lo a la classe. Això vol dir treballar exemples musicals, cinematogràfics o publicitaris, i després presentar-los sense llegir, amb projeccions, audicions i tots els recursos adients.
Temes recomanats:
Plantilla d'anàlisi d'una música, esp. publicitària o cinematogràfica.
c) Un examen final, escrit o oral, per repassar i reforçar continguts apresos, o per corregir errors als apunts.
d) Finalment, un breu treball, que es presentarà durant els dies d’examen de després de les sessions, hauria de permetre a cada estudiant de donar la seva visió individual de què s’endú de l’assignatura. Aquest text hauria de constar de les següents seccions:
25% preparació, assistència i participació activa a l’aula
25% presentació a 4 mans
25% examen final
25% treball escrit