Assignatura

Narrativa del Món Interior

  • codi 10093
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació

Matèria: Temes de literatura universal

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup M
 Sem.2  DL 12:00 14:00 a505
 Sem.2  DC 12:00 14:00 a505

Professorat

Responsable

Dra. Blanca BALLESTER - bballester@uic.es

Horari d'atenció

A acordar-se segons la necessitat dels alumnes

Presentació

Aquesta assignatura vol oferir a l'alumne un recorregut panoràmic per aquells textos narratius que vertebren la cultura occidental, parant especial atenció als subgèneres narratius autobiogràfics (confessió, vida, diari íntim, etc.); ja que, aquest tipus de manifestacions literàries permeten als creadors exedir els límits de la ficció per poder donar veu al seu univers íntim o món interior.

Requisits previs

Haver cursat:

- Motius literaris I

- Motius literaris II

Objectius

- Analitzar i comprender les tendències estètiques i de pensament de cada període històric.

- Identificar i conèixer els diferents procediments de l'art narratiu

- Comprendre i saber interpretar les diferents manifestacions literàries de la cultura occidental

- Desenvolupar la seva capacitat crítica i el seu criteri estètic

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E12 - Coneixement i interpretació d'imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació
  • E13 - Coneixement del marc general diacrònic del passat
  • E14 - Capacitat crítica davant de les manifestacions literàries i artístiques
  • E17 - Coneixement de la realitat europea des d'una perspectiva comparada
  • E21 - Domini dels diferents nivells i funcions del llenguatge
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G06 - Capacitat de treball en equip, habilitats interpersonals i lideratge
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E29 - Habilitats de mediació en conflictes amb intervenció del factor intercultural
  • G11 - Capacitat per treballar en un context internacional

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

- Identificar constants temàtiques i estilístiques en el curs de la història literària mitjançant l'estudi comparatiu de diferents corrents de pensament i tradicions culturals

- Conèixer i saber interpretar l'evolució dels diferents subgèneres narratius

- Comprendre la configuració de l'horitzó literari contemporani a la llum de la tradició

Continguts

1-. Orígens de la narrativa a Occident

2-. Teoria de la novel·la

3-. Vida i text: gèneres narratius autobiogràfics (confessió, vida, diari íntim, autobiografia, memòries, etc.)

4-. La ficció als segles XVI-XVII

5-. La novel·la autobiogràfica del segle XIX

6-. La autoficció en el segle XX

7-. La narrativa hispanoamericana

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

En aquesta assignatura es combinaran les sessions teòriques (d'exposició del temari) amb les sessions pràctiques (proves orals, comentaris de text, debats, etc.)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'alumne haurà de realitzar quatre exercicis (en total, constituiran el 40% de la nota final) en els que aplicarà la teoria assolida a classe en torn a cada període i les seves tendències estètiques i de pensament. A final de curs, es presentarà una monografia realitzada segons les directrius marcades pel professor (45% de la nota).

  1. Comentari de text (10%)
  2. Exposició oral (10%)
  3. Prova escrita (10%)
  4. Ressenya (10%)

També, com la dinàmica docent propiciarà la participació de l'alumnat, aquesta constituirà el 15% de la nota final.

En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. Així mateix, té una especial rellevància l’ús adequat de termes específics de la disciplina.

Així mateix, cal tenir present que el plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest.

  • Són exemples de plagi: copiar, parafrasejar o resumir les paraules d’algú altre sense citar adequadament la font o sense fer servir les cometes que són necessàries quan se cita literalment el que ha dit algú altre.

  • Per evitar el plagi, cal citar la font sempre que s’utilitzin les idees escrites per una altra persona i encara que la cita no sigui literal i sigui una paràfrasi o un resum de les idees d’altri. En les cites literals o directes cal utilitzar cometes i citar la font. En un treball acadèmic, no n’hi ha prou a fer constar genèricament la bibliografia emprada, sinó que cal esmentar explícitament la font allà on es recullen les idees escrites per una altra persona.

El plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.

Bibliografia i recursos

AUERBACH, Erich, Mímesis: La representación de la realidad en la literatura occidental, México, Fondo de Cultura Económica, 1950.

BLOOM, Harold, El canon occidental. La escuela y los libros de todas las épocas, Barcelona, Anagrama, 1995.

CURTIUS, Ernst Robert, Literatura europea y edad media latina (2 volúmenes), México, Fondo de Cultura Económica, 1955.

ESTÉBANEZ CALDERÓN, Demetrio, Breve diccionario de términos literarios, Madrid, Alianza, 2006.

GOYTISOLO, Luis, Naturaleza de la novela, Barcelona, Anagrama, 2013.

GULLÓN, Germán, La novela en libertad: introducción a la lectura cultural de la narrativa, Zaragoza, Universidad de Zaragoza, 1999.

RIQUER, Martín de y VALVERDE, José María, Historia de la Literatura Universal (2 volúmenes), Madrid, Gredos, 2007.

RÓDENAS DE MOYA, Domingo, Los espejos del novelista: modernismo y autorreferencia en la novela vanguardista, Barcelona, Península, 1998.

SOBEJANO, Gonzalo, Novela española de nuestro tiempo, Madrid, Marenostrum, 2007.

VILANOVA, Antonio, Novela y sociedad en la España de posguerra, Barcelona, Lumen, 1995.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 20/05/2015 12:00h a505

Material didàctic

      Webs d'interès
             http://www.cervantesvirtual.com 
             http://www.bnc.cat 
             http://www.bne.es/es/Inicio/index.html 
             http://www.cvc.cervantes.es 
             http://www.rae.es 
             http://www.digitalcsic.es 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00