Assignatura

Mediació Cultural i Resolució de Conflictes

  • codi 10094
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Estructures i sistemes de desenvolupament

Matèria: Societat y cultura

Llengua d'impartició principal: castellà

Horari
 Sem.1  DL 17:00 19:00 a506

Professorat

Responsable

Lda. Laura SÁENZ - lsaenz@uic.es

Horari d'atenció

Per qualsevol consulta, contactar via el mail lsaenz@uic.es a fi d'acordar cita

Ús correcte del llenguatge

En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. Així mateix, té una especial rellevància l’ús adequat de termes específics de la disciplina.

El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors és el següent: 5 faltes restaràn 1 punt. A partir de 5 faltes es valorarà la pertinència d'altres penalitzacions sobre la nota.

Plagi

El plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest.

  • Són exemples de plagi: copiar, parafrasejar o resumir les paraules d’algú altre sense citar adequadament la font o sense fer servir les cometes que són necessàries quan se cita literalment el que ha dit algú altre.
  • Per evitar el plagi, cal citar la font sempre que s’utilitzin les idees escrites per una altra persona i encara que la cita no sigui literal i sigui una paràfrasi o un resum de les idees d’altri. En les cites literals o directes cal utilitzar cometes i citar la font. En un treball acadèmic, no n’hi ha prou a fer constar genèricament la bibliografia emprada, sinó que cal esmentar explícitament la font allà on es recullen les idees escrites per una altra persona.

El plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.

 

Objectius

1.1 Objectius conceptuals (OC)

 Þ   Objectiu OC1. Comprendre i familiaritzar-se amb els marcs teòrics conceptuals, la terminologia clau i els paràmetres de referència bàsics relatius a la gestió pacífica de conflictes en general i la mediació cultural com a eina per a la seva prevenció i resolució, posant l’èmfasi en les seves principals característiques i problemàtiques. 

Þ   Objectiu OC2. Disposar d’elements d’anàlisi per a la formulació, la implementació, el monitoreig i l'avaluació de processos de mediació cultural en situacions de conflicte,  tant des de l’abordatge contextual com des dels aspectes més tècnics.

 1.2 Objectius procedimentals (OP)

 Þ     Objectiu OP1. Esser capaç d’identificar els aspectes crítics d’anàlisi, tècnics i processuals que condicionen la pertinència, la viabilitat i el desenvolupament d’un procés de mediació cultural per a la prevenció i/o resolució d’un conflicte.

Þ    Objectiu OP2. Comprendre, analitzar i raonar de forma argumentada posicionaments personals respecte els temes tractats, tant a través del treball individual, com mitjançant eines de treball en grup.

 1.3 Objectius actitudinals (OA)

 Þ    Objectiu OA1. Comprendre, integrar i gestionar els propis aspectes socioculturals i identitaris en l'abordatge i tractament del conflicte, així com en el disseny, la formulació i la implementació al llarg d'un procés de mediació.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E40 - Capacitat de cooperació, motivació i lideratge en equips multiculturals (entesa, per exemple, com la capacitat de crear i aprofitar sinergies)
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G06 - Capacitat de treball en equip, habilitats interpersonals i lideratge
  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E21 - Domini dels diferents nivells i funcions del llenguatge
  • E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
  • E29 - Habilitats de mediació en conflictes amb intervenció del factor intercultural
  • E31 - Transferència de coneixement i bones pràctiques en altres sectors.
  • E37 - Coneixement actualitzat de les àrees d'estudi relacionades amb els temes internacionals, tenint en compte les noves aportacions procedents de l'avantguarda, com la reflexió crítica sobre la incidència del turisme (també cultural) en el desenvolupament
  • E39 - Capacitat crítica i autocrítica en el diàleg intercultural, capacitat d'adaptació i d'interlocució en unentorn multicultural o intercultural (versatilitat, capacitat de superar problemes imprevistos i de generar "solucions B")

Continguts

L'assignatura es desenvoluparà al voltant dels següents continguts:

  • Marc conceptual del(s) conflicte(s)
  • Prevenció, gestió, resolució i transformació del(s) conflicte(s)
  • Conflictes culturals
  • Comunicació intercultural i gestió de la diversitat
  • La mediació com a eina de prevenció, gestió, resolució i transformació del conflicte
  • El rol dels organismes internacionals, les administracions públiques i la societat civil en la mediació de conflictes

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de les TIC, etc.)
Classe teoricoexpositiva
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs, etc.)
Tutoria (individual o en grup)
CB01 CB02 CB03 CB04 CB05 E01 E02 E05 E06 E07 E09 E21 E25 E29 E31 E37 E39 E40 G01 G02 G03 G04 G05 G06

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

 Sistemes d'avaluació

Tipus treball

Ponderació avaluació

Pràctica: Rol play de mediació

En grups de 2-3 persones

25%

Treball de curs i  presentació oral. Els temes es plantejaran al principi de l’assignatura.

individual

50%.

Assistència i participació durant les classes. Això implica una certa preparació de les mateixes, incloent lectures quan siguin adients.

individual

25%

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Participació activa de l'alumne a classe
25%
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
75%

Bibliografia i recursos

BARKAI, John: What’s a cross-cultural mediator to do? A low context solution for a high-context problem (2008)

CALDERON CONCHA, Percy: “Teoría de conflictos de Johan Galtung” Revista Paz y Concflictos, n2, 2009 (pág. 60-81).

GARCÍA CANCLINI, Néstor: Diferentes, desiguales y desconectados. Mapas de la Interculturalidad. Gedisa Ed (2004)

HOSFTEDE, Geert: Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations. SAGE Publications Inc; Edición: 2nd Revised edition 2003)

KLEIBOER, Marieke: The multiple realities of international mediation. Lynne Rienner Pub (1998)

LEDERACH, J.P.: El análisis del conflicto (2011) http://ebookbrowse.com/el-analisis-del-conflicto-j-p-lederach-pdf-d194853606

LEDERACH, J.P.: The Little Book of Conflict Transformation, Good Books, 2003

MOORE, Christopher El proceso de mediación. Métodos prácticos para la resolución de conflictos. Gránica S.A. 2010

RODRIGO ALSINA, Miguel: Comunicación Intercultural. Anthropos Ed. (2ª ed. 2012)

VV.AA.: Inmigración y resolución de conflictos – Mediación intercultural. Dykinson S.L. (2009)

VV.AA, Educación Intercultural. Análisis y resolución de conflictos. Los libros de La Catarata (2009)

VV.AA.: Mediación, arbitraje y resolución extrajudicial de conflictos en el s. XXI. Editorial Reus (2010)

VINYAMATA, E: La Conflictologia. Ed. Ariel (2005)

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00