El Museu i el Seus Significats
Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació
Matèria: Art, patrimoni i experiència
Llengua d'impartició principal: català
Al llarg d’aquesta assignatura es farà una anàlisi dels museus i les seves funcions en el marc de la societat actual. Els museus han passat de ser institucions que conserven i exposen obres –contenidors de col·leccions– a centres en els quals la divulgació ocupa un lloc cada cop més important entre les seves activitats. En aquest context, cada museu defineix la seva missió i posició tenint en compte el caràcter de les seves col·leccions i els objectius que es marca.
També es dibuixarà el panorama actual de la museologia i es donaran les eines per desenvolupar un pensament crític sobre museologia i museografia.
Ser estudiant de la titulació d’Humanitats. Tenir interès i inquietud pel patrimoni tangible i intangible. Valorar el patrimoni com a expressió cultural. Afany per conèixer i divulgar el patrimoni.
-Conèixer, identificar i reflexionar sobre la funció dels museus en la societat actual.
-Identificar i valorar els elements que conformen el patrimoni cultural i, en particular, les col·leccions dels museus.
-Conèixer les funcions i les tasques que desenvolupen els tècnics dels museus.
-Conèixer el marc jurídic dels museus així com l’estructura administrativa en la qual s’integren els museus públics.
-Identificar el discurs i els recursos museogràfics d’exposicions permanents i temporals i reflexionar sobre els mateixos.
-Analitzar les activitats de difusió dels museus i reflexionar sobre la seva idoneïtat en funció dels públics.
L'estudiant
2.Realitza anàlisi i diagnòstics sobre qüestions/situacions del patrimoni i els museos
7. Analitza programes educatius per a la difusió de la cultura i/o patrimoni i col·leccions de museus
8. Coneix i selecciona documentació específica sobre experiències culturals en el marc dels museus
9. Practica estratègies de treball en equip
12. Participa en debats culturals i patrimonials
Les classes combinaran els continguts teòrics amb l’anàlisi i el comentari de casos, textos. Es fomentarà la reflexió i l’anàlisi crítica de l’activitat expositiva i divulgativa de museus i institucions patrimonials a partir de visites i treballs.
L'avaluació es farà a partir de 6 exercicis que són:
Pautes dels exercicis a lliurar:
- Lectura d'articles. Cal presentar un document amb una breu síntesi de l’article, la definició dels termes claus, les idees bàsiques i una valoració personal. Màxim: 1 foli
- Taller de legislació: Exposició d’una notícia d’actualitat relacionada amb la legislació sobre museus i patrimoni. Màxim 1,5 foli.
- Treball: visita i anàlisi crític d’un museu català (grups 3). S'ha d'analitzar i comentar. Història de la institució, dependència jurídica, la col·lecció permanent, la difusió, la gestió. Màxim 7 folis, més annexos.
- Treball - Proposta d’un àmbit d’una exposició temporal. Màxim 7 folis. 2 punts
- Dossier d'aprenentatge. Treball en què l'estudiant presenta una breu memòria on reflecteix el procés d'aprenentatge de l'assignatura: continguts essencials de cada tema, què li han aportat els continguts (conceptes apresos, processos de treball, esperit crític), opinió personal sobre els exercicis i casos estudiats.
D'aquests exercicis, dos d'ells s'han de ser presentat en una llengua diferent a la que utilitzeu normalment (català o castellà)
Per aprovar l'assignatura cal presentar tots els treballs en la data convinguda i aprovar-los tots. Per a puntuar els treballs es tindran en compte els següents criteris
Per a tenir en compte:
1. En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. Així mateix, té una especial rellevància l’ús adequat de termes específics de la disciplina.
El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors és el següent: es baixarà 0,25 per falta d'ortografia o barbarisme greu en treballs i exàmens.
2. El plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest.
El plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.
ALONSO FERNÁNDEZ, Luis. Museología y museografía. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1999
ALONSO FERNÁNDEZ, Luis y GARCÍA FERNÁNDEZ, Isabel. Diseño de exposiciones. Concepto, instalación y montaje. Madrid: Alianza editorial, 2010.
BALLART HERNÁNDEZ, Josep. Manual de museos. Madrid: Editorila Síntesis, 2008.
BARKER, Emma. Contemporary Cultures of Display. Yale University Press, New Haven & London, 1999.
BELCHER, M. Organización y diseño de exposiciones. Su relación con el museo. Gijón: TREA, 1997 (1994).
BELLIDO GANT, María Luisa. Arte, museos y nuevas tecnologías. Gijón. Ed. Trea. 2001. (Biblioteconomía y administración cultural, 53).
BOLAÑOS, María, Historia de los museos en España. Gijón, Editorial Trea, 1997.
-----, La memoria del mundo. Cien años e museología (1900-2000), Gijón, Ediciones Trea, 2002.
CARRERAS MONFORT, Cèsar i MUNILLA CABRILLANA, Glòria. Patrimoni digital. Barcelona: editorial UOC, 2007.
GÓMEZ MARTÍNEZ, Javier. Dos museologías. Las tradiciones anglosajona y mediterránea: diferencias y contactos. Gijón. Ed. Trea. 2008 (Biblioteconomía y administración cultural, 141). (poden ser interessants els dos capítols últims: p 279-315).
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, M. Francisca. El museo como espacio de comunicación. Gijón. Ed. Trea. 1998 (Biblioteconomía y administración cultural, 16).
HOOPER-GREENHILL, Eilean. Los museos y sus visitantes. Gijón, Editorial Trea, 1998 (1994) (Biblioteconomía y administración cultural, 17).
LORD, Barry y LORD, Gail Dexter, Manual de gestión de museos. Editorial Ariel, Colección Patrimonio Histórico, Barcelona, 1998.
MOORE, Kevin. La gestión del museo. Gijón. Ed. Trea. 1998 (1994) (Biblioteconomía y administración cultural, 19).
Museología crítica y arte contemporáneo (Jesús-Pedro Lorente, dir, y David Almazán, coord). Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2003.
Museum studies. An Anthology of Contexts (ed. Bettina Messias Carbonell). Blackwell publisching, 2004.
Museum visitor servives manual (ed. Roxana Adams). New York, American Association of Museums, 2001.
Museus d’avui. Els nous museus de societat (ed. Gabriel Alcalde, Jusèp Boya, Xavier Roigé). Girona: Institut Català de Recerca del Patrimoni Cultural. 2010.
PEARCE, Susan M. Museus, Objects and Collections. A Cultural Study. London, 1992.
PÉREZ VALENCIA, Paco. Tener un buen plan. La hoja de ruta de toda colección: el plan museológico. Gijón. Ed. Trea. 2010 (Biblioteconomía y administración cultural, 213).
PEÑUELAS, Lluís (ed.). Manual jurídic dels museus: qüestions pràctiques. Barcelona: Diputació de Barcelona; Marcial Pons, ediciones jurídicas y sociales, 1998.
RICO, Juan Carlos (coord.). La caja de cristal. Un nuevo modelo de museo. Gijón. Ed. Trea. 2008 (Biblioteconomía y administración cultural, 181).
RICO, Juan Carlos. La difícil supervivencia de los museos. Gijón. Ed. Trea. 2003 (Biblioteconomía y administración cultural, 86).
RICO, Juan Carlos. La exposición comercial. Tiendas y escaparatismo, stands y ferias, grandes almacenes y superficies. Gijón. Ed. Trea. 2005 (Biblioteconomía y administración cultural, 124).
RIVIÈRE, Georges Henri. La museología. Curso de museología. Textos y testimonios. Madrid: Akal, 1993 (1989).
SANTACANA, Joan y SERRAT, Núria, Museografía Didáctica. Barcelona: Ariel, 2005.
VV.AA. Exposiciones temporales. Organización, gestión, coordinación. Madrid: Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, Madrid, 2006.
ZUBIAUR, Javier. Curso de museología. Gijón. Ed. Trea. 2004 (Biblioteconomía y administración cultural, 103).