Assignatura

Institucions i Polítiques Culturals

  • codi 10097
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Claus de la cultura

Matèria: Cultura: conceptes i experiències bàsiques

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Lc. David ROSELLÓ - drosello@uic.es

Horari d'atenció

A petició de l'estudiant.

Presentació

L'Assignatura "Institucions i polítiques culturals" presenta les bases que han de regir la gestió cultural. Per poder gestionar adequadament una institució o un projecte cultural cal veure abans quins son els models de política cultural, entenent que l'estudiant, en la seva responsabilitat professional actual o futura, haurà de situar la seva intervenció en un marc més ampli.

L'assignatura aborda tots els nivells de les polítiques culturals, des dels més conceptual als més aplicats, donat que els uns necessiten dels altres: la conceptualització pura requereix d'instruments d'aplicació per ser efectiva, i l'acció en cultura requereix d'una base conceptual perquè tingui sentit.

 

Requisits previs

- Coneixements bàsics sobre el concepte de cultura, els àmbits de la cultura.

- Coneixement de la realitat cultural del seu entorn immediat.

- Inquietud per fomentar i divulgar la cultura.

Objectius

Els objectius d’aquesta assignatura son:

1. Conèixer què s'entén per polítiques culturals, des dels conceptes més generals fins a la seva aplicació en la realitat.

2. Oferir una visió general i ample de les polítiques culturals i dels agents que les dissenyen.

3. Conèixer els instruments que permeten dissenyar i implementar una política cultural.

4. Identificar i utilitzar les principals fonts textuals i recursos bibliogràfics sobre institucions i polítiques culturals.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E08 - Capacitat per discernir i comprendre les estructures dels sistemes culturals
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E15 - Capacitat per identificar i valorar els elements que formen el patrimoni cultural
  • E16 - Coneixement dels models i les polítiques de diferents cultures i de grups migratoris
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E33 - Capacitat per relacionar conceptes relatius al patrimoni, el territori i la identitat cultural
  • E36 - Incentivar/generar la dimensió cultural com a recurs en institucions, mercats, indústries, empreses
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G06 - Capacitat de treball en equip, habilitats interpersonals i lideratge
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant 

-Coneix els temes i problemes del debat cultural actual sobre polítiques culturals

-Utilitza les eines informàtiques per elaborar estudis i treballs al voltant de les funcions museològiques

-Exposa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons de la museologia i museografia

-Llegeix i escriu textos en la pròpia llengua i en d'altres, així com de transcriure i resumir informació sobre temes de museologia

-Defineix temes de recerca cultural que poden contribuir a la innovació i millora de la societat.

-Relaciona conceptes relatius a patrimoni, territori i identitat cultural.

-Comprèn i expressa arguments sobre museologia amb ordre i coherència de forma oral i escrita

-Analitza i sintetitza textos sobre museologia, l'efectivitat comunicativa d'una exposició temporal o estable. 

-És crític i autocrític amb el seu treball i amb la producció museogràfica.

-Treballa de manera autònoma, amb organització i planificació.

-Té compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat pel medi ambient.

- És creatiu, té iniciativa i esperit emprenedor.

- Té destresa en l’ús de les TIC, en l'organització i gestió de la informació.

Continguts

Tema 1 Les polítiques culturals. Què són i per a què serveixen?

Tema 2 Institucions i polítiques culturals internacionals.

Tema 3 Els grans models de polítiques culturals. Europa continental, món anglosaxó, Amèrica llatina, etc.

Tema 4 Els agents i les polítiques culturals públiques, privades i associatives.

Tema 5 Els instruments per dissenyar i implementar les polítiques culturals

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura combina classes magistrals, anàlisi de casos, comentaris de temes d'actualitat sobre polítiques culturals i exposicions orals individuals i en grup dels estudiants.

Una part del programa és impartit per persones representatives i expertes en els seus sectors d'actuació.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura s'avalua a partir de diferents factors:

1. Assistència a classe d'acord amb els criteris generals del UIC.

2. Participació activa en les classes.

3. Treball sobre l'anàlisi de polítiques culturals en la realitat pròxima a l'o l'estudiant. Treball individual.

4. Treball sobre la definició d'una política cultural a partir d'un cas presentat pel docent. Treball grupal.


A tenir en compte:

1. En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. Així mateix, té una especial rellevància l’ús adequat de termes específics de la disciplina. El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors és el següent: es baixarà 0,25 per falta d'ortografia o barbarisme greu en treballs i exàmens. 

2. El plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest. Són exemples de plagi: copiar, parafrasejar o resumir les paraules d’algú altre sense citar adequadament la font o sense fer servir les cometes que són necessàries quan se cita literalment el que ha dit algú altre.

Per evitar el plagi, cal citar la font sempre que s’utilitzin les idees escrites per una altra persona i encara que la cita no sigui literal i sigui una paràfrasi o un resum de les idees d’altri. En les cites literals o directes cal utilitzar cometes i citar la font. En un treball acadèmic, no n’hi ha prou a fer constar genèricament la bibliografia emprada, sinó que cal esmentar explícitament la font allà on es recullen les idees escrites per una altra persona.

El plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.


  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00