Assignatura

Estudis d'àrea IV

  • codi 10101
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació

Matèria: Anàlisi sociopolitic i cultural d'àrees

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà,

Professorat

Responsable

Dr. Xavier GARÍ - xgari@uic.es

Horari d'atenció

A concretar amb l'alumnat mitjançant correu electrònic, però habitualment abans o després de les hores de classe.

Presentació

L'assignatura "Estudis d'Àrea IV" incorpora, en el 4t curs de Grau, una aproximació temàtica -i no específicament geogràfica, com en altres cursos-, a un àrea del coneixement. Es tracta de Cultura de Pau i Reconciliació. Es presenta la Cultura de Pau com a element transversal i transcendental de tota societat, i tota cultura que es vulgui definir com a avançada i veritablement civilitzada ha d'assumir els valors, teories i pràctiques de la Cultura de Pau, que culminarà sempre en casos de conflictes, amb la Reconciliació.

Requisits previs

Interès per la pau i rebuig de qualsevol tipus de violència. 

Objectius

  1. Conèixer les múltiples formes de violència.
  2. Constatar les arrels de la injustícia en la cultura violenta.
  3. Descobrir la mil·lenària història pacifista de la humanitat, poc destacada en els llibres d'Història.
  4. Entendre el pensament pacifista i la filosofia de la pau, lligada a la teologia de la pau i a valors socials i culturals profundament humanistes.
  5. Conèixer els valors de la Cultura de Pau, basats en les 4 D de Johan Galtung: Democràcia, Drets Humans, Desenvolupament i Desarmament.
  6. Assumir que els conflictes formen part de la vida humana i de les societats i col·lectius, i que aquests poden gestionar-se de manera pacífica o violenta.
  7. Descobrir les tècniques de la mediació i resolució de conflictes, i com aquests només se superen definitivament quan s'assoleix la Reconciliació de les parts.
  8. Analitzar els valors i els mètodes de la noviolència, també a partir de les grans figures com Gandhi, Luther King i Mandela

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E10 - Capacitat per definir temes de recerca que puguin contribuir al coneixement i debat cultural
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E16 - Coneixement dels models i les polítiques de diferents cultures i de grups migratoris
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
  • E29 - Habilitats de mediació en conflictes amb intervenció del factor intercultural
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E37 - Coneixement actualitzat de les àrees d'estudi relacionades amb els temes internacionals, tenint en compte les noves aportacions procedents de l'avantguarda, com la reflexió crítica sobre la incidència del turisme (també cultural) en el desenvolupament
  • E39 - Capacitat crítica i autocrítica en el diàleg intercultural, capacitat d'adaptació i d'interlocució en unentorn multicultural o intercultural (versatilitat, capacitat de superar problemes imprevistos i de generar "solucions B")
  • E40 - Capacitat de cooperació, motivació i lideratge en equips multiculturals (entesa, per exemple, com la capacitat de crear i aprofitar sinergies)
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G06 - Capacitat de treball en equip, habilitats interpersonals i lideratge
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'alumne ha d'haver assolit les competències llistades.

Continguts

Introducció

Mòdul 1. La cultura violenta

  • Tema 1. La violència
  • Tema 2. La cultura violenta
  • Tema 3. Les causes de la violència
  • Tema 4. Història de les guerres i els genocidis
Mòdul 2. La Cultura de Pau
  • Tema 1. Els Drets Humans
  • Tema 2. Democràcia i Desenvolupament
  • Tema 3. Desarmament, Seguretat i Pau
  • Tema 4. La Resolució de Conflictes
Mòdul 3. El Pacifisme i la Noviolència
  • Tema 1. Història de la Pau
  • Tema 2. El pensament pacifista
  • Tema 3. Els moviments pacifistes
  • Tema 4. La noviolència
Mòdul 4. La Reconciliació
  • Tema 1. El Concepte de Perdó
  • Tema 2. Característiques per a la Reconciliació
  • Tema 3. El procés de perdó i reconciliació
  • Tema 4. Estudi de casos
Conclusions

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura combinarà les sessions teòriques d'exposició del temari per part del professor amb les sessions pràctiques i participatives per part dels estudiants (exposicions, debats, anàlisi de casos, aclariment de dubtes, etc.).

Cada Mòdul constarà de 6 hores lectives, distribuïdes aproximadament de la següent manera:

  • 2 hores de presentació de la temàtica (per part del professor)
  • 2 hores de recursos complementaris d'aprofundiment (audiovisuals, lectures, Internet)
  • 2 hores de conclusió i síntesi (debats i exposició dels estudiants)
Les dues últimes hores estaran centrades en l'exposició que els estudiants faran, individualment o per petits grups, d'una part de la temàtica impartida en aquell Mòdul, que serà objecte d'avaluació i previ o posterior debat en conjunt.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació consistirà en l'elaboració d'un treball d'investigació ("paper") i/o d'una exposició oral d'alguna de les temàtiques de l'assignatura, i respondre un examen final. A més, se suposa l'assistència a les sessions i la participació activa en les mateixes, que també serà valorat.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00