Comunicació Escrita 1
Llengua d'impartició principal: català
Responsable
Dra. Teresa VALLÈS - tvalles@uic.es
Horari d'atenció
Dra. Teresa Vallès: dimarts 9:30-10:00 h i hores convingudes
Aprofundir en l'estudi d'una llengua permet desenvolupar la pròpia competència gramatical i comunicativa i, d'aquesta manera, poder satisfer més plenament la necessitat de comunicar-se, enriquir les relacions interpersonals i madurar la personalitat i la vida intel·lectual.
Llegir literatura és una ocasió d'aprendre a llegir bé, de conèixer el context històric i literari dels autors, d'apreciar el valor de les creacions literàries i de reflexionar sobre els grans temes de la literatura, que són també els grans interrogants de la vida humana.
Bloc temàtic A. Llengua normativa
La programació d’aquest mòdul és flexible i s’adapta a les necessitats reals dels alumnes que cursen l’assignatura cada any. Aquesta flexibilitat es deu al fet que no es tracta d’explicar resumidament el sistema lingüístic català, sinó d’abordar les qüestions de la normativa que resolen els errors que cometen els alumnes en l’expressió escrita.
Competències gramaticals i metalingüístiques
Bloc temàtic B. Producció textual i anàlisi de lectures
Competències textuals i discursives
Domini l’estructura semàntica del text (organització de la informació, regles de coherència, progressió temàtica...). Domini dels recursos de cohesió textual que estableixen relacions semàntiques entre les frases (i a l’interior de les frases): la puntuació, els connectors, els sinònims, els pronoms, etc.
Competència lectora
Adquisició d’un mètode, a la vegada rigorós i flexible, d’anàlisi de les obres. Capacitat de gaudiment estètic, emocional i intel·lectual de les obres literàries.
Lectures
Tema 1. Producció textual
Materials
Antígona de Jordi Coca antigonadejordicoca.pdf
Webs d'interès
Tipus de mapes conceptuals https://www.youtube.com/watch?v=C0a0vXF05xo
Les estratègies d’aprenentatge de la llengua que es prioritzen en aquesta assignatura són les següents:
Entre les activitats formatives de l'assignatura cal destacar les següents:
Avaluació continuada (50%)
Examen final (50%)
Cal aprovar les dues parts de l’examen (amb un 5 com a mínim, sobre 10) per poder fer-ne la mitjana i, per tant, per obtenir una qualificació final de l'examen superior a 5. Per superar l'assignatura, cal aprovar l'examen perquè es pugui calcular la mitjana entre la nota d'avaluació continuada i la de l'examen final. En cas de no superar algun dels blocs, no es guardaran notes d'un curs a un altre i, per tant, caldrà tornar a matricular i a cursar tota l'assignatura.
En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. El criteri que se seguirà davant d’aquests errors és el següent:
Finalment, cal tenir en compte que el plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero. El plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest.
Per evitar el plagi, cal citar la font sempre que s’utilitzin les idees escrites per una altra persona i encara que la cita no sigui literal i sigui una paràfrasi o un resum de les idees d’altri. En les cites literals o directes cal utilitzar cometes i citar la font. En un treball acadèmic, no n’hi ha prou a fer constar genèricament la bibliografia emprada, sinó que cal esmentar explícitament la font allà on es recullen les idees escrites per una altra persona.
Manuals
Recursos en xarxa per a l'autoaprenentatge de català
Diccionaris generals
Libres d’exercicis